P166MMX vreemde OC resultaten

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Gisteren op de beurs voor €5 een AOpen MX59Pro (MVP4 chipset) mobo gescoord :9

Ik heb momenteel maar 1 So7 CPU in huis, een P166MMX, dus hup. erin en testen maar. Hij werkt :)

Dus OC'en... snel wordt duidelijk dat dat ding een multiplier lock heeft op 2.5- hoger of lager instellen heeft geen zin (jammer, want op een MVP4 mobo wil ik'm omlaag kunnen zetten).

Dan maar FSB omhoog- tot 100MHz gaat alles normaal, dus 2.5xFSB, uiteindelijk op 250MHz uitkomend. Maar daarna...
Op 105, 110 en 115 POST het nog, maar in alledrie gevallen wordt enkel 266MHz weergegeven. Ik heb nog geen tijd gehad benches te draaien (trouwens, op 115 wilde het nauwelijks voorbij de POST stabiel blijven, maar koeling was ook erg ondermaats en VCore was nog 2.8V), maar ik vraag me nu al af of dit gewoon onjuiste BIOS weergave is, of dat de snelheid om een of andere reden echt op 266MHz blijft steken (lijk me raar- 266/2.5=106.4 :? )

Verdere specs:
AOpen MX59Pro mobo (VIA MVP4 chipset met integrated Trident Cyberblade VGA)
Intel P166MMX CPU ('oude' type met ceramische behuizing)
256MB CAS2 PC-133
Floppy, keyboard en muis (nog geen HDD)

Morgen ga ik eens WinXP erop gooien en met SiSoft Sandra een en ander benchen om te zien of er werkelijk geen verschil is tussen 105 en 110 MHz FSB

Oslik blyat! Oslik!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

denk dat je bios gewoon geen P1 boven de 266 MHz kent, dus het hoogste type weergeeft. In werkelijkheid draait ie wel sneller.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 10:37 schreef m-m het volgende:
denk dat je bios gewoon geen P1 boven de 266 MHz kent, dus het hoogste type weergeeft. In werkelijkheid draait ie wel sneller.
Zit ik ook ergens te denken, ik ga vanavond een OS erop gooien en benchen.
Enige wat ik raar vind is dat dit een mobo is die bedoeld is voor K6-2 en K6-3 CPUs, met officieel support voor alles tem 550MHz. Dus snelheden boven de 266MHz kan het wel degelijk weergeven.

Maarja, heb niet te klagen, P1MMX 166@266- nog altijd een 160% OC, zuiver met FSB :9
en dat met een oude stepping nog ook ;)

Oslik blyat! Oslik!

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-08 23:38

MetalStef

gietijzer

Een P1 is niet hetzelfde als een K6! Het moederbord ziet verschil tussen beide procs en kan een K6 wel op zijn echte snelheid weergeven. Het mobo 'weet' ook dat een P1 nooit boven de 266MHz gemaakt is en hoeft dat dus niet te kunnen weergeven.

Ik heb hetzelfde verschijnsel met een K6-2/350 op een Asus TX-97E: In het eerste POST-venster geeft het BIOS aan dat er een K6-300 in zit (een K6-2 bestond nog niet toen mijn mobo gemaakt werd), maar even verderop, als ook de IDE's, het RAM en die IRQ's getoond worden, staat wel dat de proc op 337MHz loopt (4,5*75 want meer kan mijn mobo niet aan. De proc wordt dan al 82'C idle met een socket7 koelertje, dus dit behoeft enige verbetering ;) )

Dus hij toont eerst het type proc, en daarna de werkelijke snelheid.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 12:29 schreef MetalStef het volgende:
Een P1 is niet hetzelfde als een K6! Het moederbord ziet verschil tussen beide procs en kan een K6 wel op zijn echte snelheid weergeven. Het mobo 'weet' ook dat een P1 nooit boven de 266MHz gemaakt is en hoeft dat dus niet te kunnen weergeven.
Maar toch gaat het met bijv. 210MHz (waar naar mijn weten een P1MMX nooit op uitgebracht is) goed. Bovendien zijn ze nooit boven de 233MHz verkocht, dus is 266MHz sowieso een rare max.
Ik heb hetzelfde verschijnsel met een K6-2/350 op een Asus TX-97E: In het eerste POST-venster geeft het BIOS aan dat er een K6-300 in zit (een K6-2 bestond nog niet toen mijn mobo gemaakt werd), maar even verderop, als ook de IDE's, het RAM en die IRQ's getoond worden, staat wel dat de proc op 337MHz loopt (4,5*75 want meer kan mijn mobo niet aan. De proc wordt dan al 82'C idle met een socket7 koelertje, dus dit behoeft enige verbetering ;) )
Niet helemaal hetzelde- jouw mobo herkent de CPU type gewoon niet, vandaar dat het de mist in gaat. Maarja, bij mij is die tweede fase van POST te snel weggeflitst... vanavond kijk ik of het met een paar HDDs erin helderder is.

Oslik blyat! Oslik!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
is er geen mobiele variant van de p1 uitgebracht die op 266 draaide?

• Mitt3nz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 22:14
Op maandag 29 april 2002 13:50 schreef Noork het volgende:
yep

http://bwrc.eecs.berkeley.edu/CIC/announce/1998/pent266-mmx.html

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op maandag 29 april 2002 13:50 schreef Noork het volgende:
volgens mij wel ja :)
Ik heb hier touwens een P1 166MMX @ 266 (3.5x75, max mobo).

Verwijderd

Ja ik heb hier ook ooit eens een artikel over gelezen op het www alleen ben ik de url vergeten dom he :P

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:16

Epsilon

Op maandag 29 april 2002 13:59 schreef svbelzen het volgende:
Ja ik heb hier ook ooit eens een artikel over gelezen op het www alleen ben ik de url vergeten dom he :P
dit is al de zoveelste spam post
van de 15 posts die je hebt gemaakt is er nog niet 1 nuttig geweest (heb ff je posts bekeken).

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Op maandag 29 april 2002 15:06 schreef epsilon het volgende:

[..]

dit is al de zoveelste spam post
van de 15 posts die je hebt gemaakt is er nog niet 1 nuttig geweest (heb ff je posts bekeken).
blegh je hebt gelijk. Doe es een [USER]-topic openen ofzo
Pagina: 1