Enorme onbekende SCSI kaart- info?

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op Zaterdag hebben ze op de PC Dumpdag weer om half vier een paar bakken onverkocht grabbelton spul gratis aangeboden. Naast meer dan 30 (!) NICs (waarvan 25 10/100 :9 ) en een paar AVA-1505 adapters heb ik ook deze monster op de kop getikt:

Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/dion.blake/SiemensSCSI.jpg

Excuses voor de zeer beroerde webcampic, ding trekt niet meer dan 320x200 :'(

Het is dus duidelijk een SCSI array controller, met 3 68p-UW-SE connectors, 1 68p UW-DIFF connector en 2 externe 68p-UW-DIFF connectors. De UW-SE ports zitten elk aan een Symbios Logic chip verbonden en de differential connectors aan 6 chips en hebben ze elk een jumper (zonder opschrift).

Wat direct opvalt is het schijnbaar ontbreken van elke vorm van BIOS. Ook is het geheel non-PnP.

Dus de vraag- herkent iemand dit en heeft iemand enig idee hoe het aan de praat te krijgen (OS niet relevant, heb hier alles van DOS en Win3.11 tot NT4, Linux en XP (al denk ik niet dat dat laatste non-PnP array controllers ondersteunt :+ ), of enige links naar relevante sites...

Ik heb zowel met Google als op de site van Fujitsu-Siemens gezocht naar info hierover, maar kon niets vinden

Oslik blyat! Oslik!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik vind het verbazingwekkend wat win2k en XP allemaal weten te herkennen. Heb je al geprobeerd wat die kaart doet in zo'n systeem?

De kaart zal ook hoogstwaarschijnlijk PCI zijn, wat in principe betekent dat de kaart PnP is. (PnP houdt eigenlijk ook niet veel meer in dan dat de kaart niet een vast IRQ heeft...)

Siditamentis astuentis pactum.

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
Op maandag 29 april 2002 08:25 schreef Varienaja het volgende:
...

De kaart zal ook hoogstwaarschijnlijk PCI zijn, wat in principe betekent dat de kaart PnP is. (PnP houdt eigenlijk ook niet veel meer in dan dat de kaart niet een vast IRQ heeft...)
Volgens mij is het een ISA kaart... Ik zie 2 lange rijtjes connectoren.

Freelance tweaker

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:39

servies

Veni Vidi Servici

Op maandag 29 april 2002 08:25 schreef Varienaja het volgende:De kaart zal ook hoogstwaarschijnlijk PCI zijn, wat in principe betekent dat de kaart PnP is.
Ik vindt het verbazingwekkend wat er allemaal ineens niet meer officieel ondersteund wordt door winXP. En verder als je even naar de foto had gekeken, dan had je kunnen zien dat het een ISA kaart is...

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

Op maandag 29 april 2002 08:25 schreef Varienaja het volgende:
Ik vind het verbazingwekkend wat win2k en XP allemaal weten te herkennen. Heb je al geprobeerd wat die kaart doet in zo'n systeem?

-1 overbodig

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-04 16:25
Dat ding is even groot als een moederbord tegenwoordig :+

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

te gek man, een paar 10/100 NICs en A1505 controllers zijn nooit weg :D

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

lijkt wel een voodoo 5 6000 :9

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op maandag 29 april 2002 08:25 keek Varienaja met z'n neus naar het plaatje.
Woeps.. geen PCI inderdaad...

Siditamentis astuentis pactum.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:08
Zoek even op http://www.lsilogic.com/ dit is de site van het toenmalige Symbios Logic, misschien kan je daar wat info over de chips vinden.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:10

BaRF

bijna kerst

jezus hoe lang is dat ding wel niet?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 09:17 schreef BaRF het volgende:
jezus hoe lang is dat ding wel niet?
Full length ISA, en dat is LANG...

FYI ik heb het op goed geluk in een paar systemen gevrot, DOS ASPI drivers konden iig niets met een CDROM die ik mbv een convertor aan S0SE hing :+
Verder niets van BIOS bij de boot kunnen vinden, Win98 en XP hebben geen van beiden dmv PnP herkend (vandaar dat ik dat zo stellig kon beweren :z ), verder ook Add New Hardware Wizard geprobeerd, evenmin iets gevonden.

Ik heb overigens het vermoeden dat dit dmv die connectors midden op het bord aan een losse controller board verbonden zou moeten worden- er is geen BIOS en eigenlijk ook geen I/O processor, terwijl ik met een 3-kanaals UW geval op z'n minst een forse i960 zou verwachten...

Het is ook erg onwaarschijnlijk dat dit geen array controller zou zijn maar simpelweg een 3-kanaals SCSI adapter- de bandbreede van UW-SCSI is 40MB/s 3x40MB/s=120MB/s. De bandbreedte van de ISA bus is 16MB/s...

Oslik blyat! Oslik!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:32

Shuriken

Life is all about priorities

De pic is een beetje crappy. Maar weet je zeker dat het ISA is en niet EISA?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 11:48 schreef Shuriken het volgende:
De pic is een beetje crappy. Maar weet je zeker dat het ISA is en niet EISA?
Pic is BIJZONDER crappy (zat bij m'n moeder en moest roeien met de riemen die ik had :'( ), maar ik kan echt het verschil zien tussen EISA en ISA. Dit is ISA.

Dus niet:
Afbeeldingslocatie: http://physinfo.ulb.ac.be/cit_courseware/hs200/images/image83.jpg

maar:
Afbeeldingslocatie: http://physinfo.ulb.ac.be/cit_courseware/hs200/images/image82.jpg

Oslik blyat! Oslik!

• DSK
  • Laatst online: 10:10

DSK

boeiend...

Al eens geprobeerd op www.driverguide.com kun je zoeken per merk en hebben ze zelfs drivers staan (die soms al jaren weg zijn of nerfgens anders te vinden (bij het merk op found drivers bulletin board))

Blog (Linux-related)

• elgringo
  • Laatst online: 08-04 15:15
ik snap het niet....

Heb je een 3-channel uw raid controller met isa bus (16mb/s????) dan kan ie niet een een uw-channel dichttrekken... volgens mij kan dit geen isa zijn, ook al ziet die er zo uit....

Ik denk dat deze in een barebone systeem hoort, (of hoe dat ook heet waar je de cpu-kaart in zo'n slot drukt)

Maar er zitten geen intel chips op?

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Ik denk dat deze kaart in combinatie gaat met een SCSI-raidkast.

Ik heb nog zo'n setje staan en die kaart doet heel veel denken aan die van mij. Alleen is die van mij in PCI-uitvoering:
Intel i960 chip, 3x symbio logic 53c720 met mogelijkheid om een geheugensimm te plaatsen.
3x UW-aansluiting intern en 2x extern + floppy connector.

Ik heb hem nooit aan de praat gekregen helaas, want ik draaide toen op Win98 en deze kaarten worden alleen ondersteund door een server-OS.

Ik heb het van een kennis gekregen, die aan het opruimen was (ex-medewerker van Digital).
Hij vertelde, dat alleen de raid-kast zonder devices al 10.000 piek kostte.

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 13:19
Het hoeft toch niet perse UW te zijn ?? Er is meen ik ook wide SCSI (20 MB/s). BTW, met Google op Symbios logic 53c120 zoeken levert ook niet zoveel op, of je Pools moet goed zijn. :)

offtopic:
PC-Dumpdagen zijn cool, ben er ook een keer geweest en er was veel leuks te koop. Maar 25 10/100 mbit netwerkkaartjes, da's wel netjes zeg (met realtek 8139 chippie ??). Damn, dan zou ik ook een aantal kaartjes mee hebben genomen iig. :)

• elgringo
Op maandag 29 april 2002 23:15 schreef Compeutje het volgende:
Ik denk dat deze kaart in combinatie gaat met een SCSI-raidkast.

...
wat is een scsiraid kast?

Verwijderd

een scsiraid kast is een externe kast met een (of meer)
scsi aansluitingen die naar een computer met scsi-controller
gaan. In die kast zitten dan scsi schijven en een raid-controller, die zorgt voor het verdelen van de data (striping) over de schijven en het berekenen van de parity-blokken (bij raid-3 en raid-5)

kijk maar eens hier [ http://www.dataman.nl/details.php?name=Solair%204U%20Height%20SCSI%20RAID ]

• elgringo
Op maandag 29 april 2002 23:50 schreef pir-p3 het volgende:
een scsiraid kast is een externe kast met een (of meer)
scsi aansluitingen die naar een computer met scsi-controller
gaan. In die kast zitten dan scsi schijven en een raid-controller, die zorgt voor het verdelen van de data (striping) over de schijven en het berekenen van de parity-blokken (bij raid-3 en raid-5)

kijk maar eens hier [ http://www.dataman.nl/details.php?name=Solair%204U%20Height%20SCSI%20RAID ]
dus scsi in en raid uit?
dan begrijp ik dat isa slot niet, of zit er nog een cpu die het een en andere regelt?

Verwijderd

bovenstaande kaart lijkt me geen scsi contoller en ook
geen scsi-raid controller.
Volgens mij is het een SCSI-expander kaart.
Deze kaart dient om SingleEnded en FastWideDifferential
SCSI conversie te doen.

Kijk eens op [ http://www.shiloff.org/scsi/ ] en zoek op
die pagina naar "53c120"

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op dinsdag 30 april 2002 00:03 schreef pir-p3 het volgende:
bovenstaande kaart lijkt me geen scsi contoller en ook
geen scsi-raid controller.
Volgens mij is het een SCSI-expander kaart.
Deze kaart dient om SingleEnded en FastWideDifferential
SCSI conversie te doen.

Kijk eens op [ http://www.shiloff.org/scsi/ ] en zoek op
die pagina naar "53c120"
Tnx, dat is zowel de 'onvindbare' 53c120 verklaard als de afwezigheid van enige vorm van IOPU of BIOS.

Wel jammer dat het geen controller is, maar een leuk pronkstukje voor aan de muur dus :z

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 23:22 schreef Toewan het volgende:
Het hoeft toch niet perse UW te zijn ?? Er is meen ik ook wide SCSI (20 MB/s). BTW, met Google op Symbios logic 53c120 zoeken levert ook niet zoveel op, of je Pools moet goed zijn. :)
Precies, die search was de eerste die ik deed ;)

Maar idd, was 'gewoon' wide vergeten- dan nog, was het een 3-kanaals ctrl geweest, dan had het in alles behalve RAID 1 de bus met minstens een factor 2.5 overbelast hebben.
offtopic:
PC-Dumpdagen zijn cool, ben er ook een keer geweest en er was veel leuks te koop. Maar 25 10/100 mbit netwerkkaartjes, da's wel netjes zeg (met realtek 8139 chippie ??). Damn, dan zou ik ook een aantal kaartjes mee hebben genomen iig. :)
Niks Realtek :z

Digital 21140
Intel 82558B
HP 9615
(en nog een paar AMD gevallen, maar die heb ik al weggeruild voor wat CDs)

Vooral die Digital gevallen zijn :9~ - lagere CPU utilisation dan 3Com of Intel en native support van vrijwel elk OS op de aardbol ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 13:19
Op dinsdag 30 april 2002 01:32 schreef dion_b het volgende:
[..]

Niks Realtek :z

Digital 21140
Intel 82558B
HP 9615
(en nog een paar AMD gevallen, maar die heb ik al weggeruild voor wat CDs)

Vooral die Digital gevallen zijn :9~ - lagere CPU utilisation dan 3Com of Intel en native support van vrijwel elk OS op de aardbol ;)
Whoa, en die mocht je gewoon meenemen ?? Damn, thou lucky bastard. :) Volgende keer ook maar weer es naar de PC dumpdag, grabbelen in bakken is cool, maar voor free krijgen is het nog beter. Ennuh, die Intel kaartjes zijn ook wel leuke dingetjes. (wil er eventueel wel 1'tje van je overnemen tegen schappelijk prijsje. ;))

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 11:09 schreef dion_b het volgende:

[..]

Full length ISA, en dat is LANG...

FYI ik heb het op goed geluk in een paar systemen gevrot, DOS ASPI drivers konden iig niets met een CDROM die ik mbv een convertor aan S0SE hing :+
Verder niets van BIOS bij de boot kunnen vinden, Win98 en XP hebben geen van beiden dmv PnP herkend (vandaar dat ik dat zo stellig kon beweren :z ), verder ook Add New Hardware Wizard geprobeerd, evenmin iets gevonden.

Ik heb overigens het vermoeden dat dit dmv die connectors midden op het bord aan een losse controller board verbonden zou moeten worden- er is geen BIOS en eigenlijk ook geen I/O processor, terwijl ik met een 3-kanaals UW geval op z'n minst een forse i960 zou verwachten...

Het is ook erg onwaarschijnlijk dat dit geen array controller zou zijn maar simpelweg een 3-kanaals SCSI adapter- de bandbreede van UW-SCSI is 40MB/s 3x40MB/s=120MB/s. De bandbreedte van de ISA bus is 16MB/s...
Heel vreemd, sommige SymBios chips hebben ingebouwde BIOS.
Lijkt op een uitgeklede raid controller zonder cache.
Connectoren lijken op van die piggiboard dingen.

Kan de kaart niet thuisbrengen.

WB
Pagina: 1