http://www.mkeulen.cistron.nl/david/panogal/frame.htm
Een hele serie van de vakantie vorig jaar.
Hangloozz, patsen dat je op vakantie bent terwijl ik hier met windkracht 8 en 12 graden in NL ben is niet aardig.
Een hele serie van de vakantie vorig jaar.
Hangloozz, patsen dat je op vakantie bent terwijl ik hier met windkracht 8 en 12 graden in NL ben is niet aardig.
Ik maak nog niet zoveel foto's maar ben het wel van plan. Hangloozz die foto van jou is echt mooi! Gewoon een paar aan elkaar geplakt?
http://flickr.com/photos/itommy/
Voor mensen die de oude post gemist hebben:
[topic=190320/1/100]
Met wat geluk staan er nog wat plaatjes tussen.. in elk geval tips over hoe te maken e.d.
[edit]
Die van mij weer even terug gezet op de servert:
http://www.fizion.nl/panorama360.jpg
[topic=190320/1/100]
Met wat geluk staan er nog wat plaatjes tussen.. in elk geval tips over hoe te maken e.d.
[edit]
Die van mij weer even terug gezet op de servert:
http://www.fizion.nl/panorama360.jpg
even voor de liefhebbers:
-serie van 31 foto's
-toestel: Canon IX-7 APS spiegelreflex
-APS 200ISO film
-ingescand met hp5300
-scans in photoshop gecorrigeerd op kleur
-gestitched met Panavue Image Assembler
enne cutter, tis minder erg dan het lijkt hoor:
ik ga er dinsdagochtend pas heen hoor
De bovenstande serie is van vorig jaar.
gladiool: mag ik wijzen op wat copyright
neemt niet weg dat je um voor eigen gebruik mag toepasen...
-serie van 31 foto's
-toestel: Canon IX-7 APS spiegelreflex
-APS 200ISO film
-ingescand met hp5300
-scans in photoshop gecorrigeerd op kleur
-gestitched met Panavue Image Assembler
enne cutter, tis minder erg dan het lijkt hoor:
ik ga er dinsdagochtend pas heen hoor
De bovenstande serie is van vorig jaar.
gladiool: mag ik wijzen op wat copyright
neemt niet weg dat je um voor eigen gebruik mag toepasen...
Nee dude, dat is nou juist de grap van panorama foto's. Je gebruikt een aparte lens waarmee je dus 360 graden kunt vastleggen.Exercy:
Ik maak nog niet zoveel foto's maar ben het wel van plan. Hangloozz die foto van jou is echt mooi! Gewoon een paar aan elkaar geplakt?
Zoals je kunt lezen zijn een hoop van die panorama-foto's dus gewoon geschoten met een camera op een 360graden statief. Elke 30 graden een foto nemen, en die aan elkaar plakken met een fotobewerkingspakket.Op maandag 29 april 2002 10:42 schreef willem169 het volgende:
Nee dude, dat is nou juist de grap van panorama foto's. Je gebruikt een aparte lens waarmee je dus 360 graden kunt vastleggen.
Zo'n foto nemen met 1 speciale lens is een redelijk dure aangelegenheid, voorbehouden aan professionele fotografen.
kan idd wel maar dan moet je een super fisheye lens gebruiken en de camera richting hemel laten kijken.
Nadeel is dat je een enorme vervorming krijgt.
Andere methode is een camera die op statief gemonteerd in 1 keer om zijn as draait waarbij de film als het ware stil blijft staan (de camera draait om de film) terwijl de sluiter 'open' blijft.
Op deze wijze trekt de camera dus een 360 grden spoor.
beide: duur
Handmatig, zoals boven, is ook duur want je bent zo een paar uurtjes bezig met kleurcorrectie zodat alle afbeeldingen qua kleur overeenkomen.
Nadeel is dat je een enorme vervorming krijgt.
Andere methode is een camera die op statief gemonteerd in 1 keer om zijn as draait waarbij de film als het ware stil blijft staan (de camera draait om de film) terwijl de sluiter 'open' blijft.
Op deze wijze trekt de camera dus een 360 grden spoor.
Handmatig, zoals boven, is ook duur want je bent zo een paar uurtjes bezig met kleurcorrectie zodat alle afbeeldingen qua kleur overeenkomen.
Je hebt het dus 1 voor 1 geschotenHangloozz:
Dan ziet het er afschuwelijk mooi uit...
Helemaal als je het vergelijkt met sommige posts in het vorige topic...
mja, 1 voor 1...en het schieten is niet het moeilijkstOp maandag 29 april 2002 11:11 schreef willem169 het volgende:
Je hebt het dus 1 voor 1 geschoten
Dan ziet het er afschuwelijk mooi uit...
Helemaal als je het vergelijkt met sommige posts in het vorige topic...
nou moet ik wel zeggen dat de highres niet zo mooi is, je ziet her en der wat missers van het stitchen.
Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik de verkeerde lensinstelling gebruikt had: 24mm van m'n digicam terwijl ik het een 28mm kleinbeeld had moeten zijn.
Ik moet um dus nog ff opnieuw stitchen
Verwijderd
Het voordeel van een fisheye is dat je hem horizontaal 360 en vertikaal 180 graden maakt, een zg full spherical panorama. Dat is inderdaad voorbestemd aan de prof's, en DUUR (18.000 eurs zonder fisheye-lens) Daar komt nog een profi scanner bij. Met een digitale camera kom je er ook wel, een zg. cylindrische 380 foto is simpel, maar voor een 360 x 180 graden foto ben je wel even aan het stitchen.
Je kan je afvragen of full spherical nut heeft, je laat meer zien op 1 foto, 180 graden vertikaal is van top tot teen. Je foto wordt dus groter. Om de laad-tijd te verkorten moet je dan consesies doen aan de kwaliteit. Bij een 380 cylindrische pano kan hetgeen dat je op de foto laat zien, van betere kwaliteit zijn. Je kan je afvragen wie er is geinteresseerd in de lucht en de grond, tenzij je natuurlijk een interieur pano maakt van een kasteel o.i.d.
Je kan je afvragen of full spherical nut heeft, je laat meer zien op 1 foto, 180 graden vertikaal is van top tot teen. Je foto wordt dus groter. Om de laad-tijd te verkorten moet je dan consesies doen aan de kwaliteit. Bij een 380 cylindrische pano kan hetgeen dat je op de foto laat zien, van betere kwaliteit zijn. Je kan je afvragen wie er is geinteresseerd in de lucht en de grond, tenzij je natuurlijk een interieur pano maakt van een kasteel o.i.d.

Sorry voor de layout-verneuking.
Panorama van het strand achter mijn huis.
[OT antwoord] nope, die hangt als windwijzer aan het stokje links ervan :)[/OT antwoord]Op maandag 29 april 2002 11:39 schreef Deneb het volgende:
offtopic:
Is er nu een lelijke dolfijn op dat mooie pand geschilderd
vette pan dominicbout.
zeestrand? het ziet er een beetje uit als een meer.

Uitzicht vanaf mijn balkonnetje over Delft
En zo sta je ineens bij mij in de huiskamer

gemaakt met een mavica van school op een statief
En ja idd, je ziet 3 keer dezelfde persoon
en helaas ja, hij moet nog wat bijgewerkt worden, beetje jpg-artifacts verwijderen enzo
btw, als iemand nog advies heeft over het bijwerken van deze foto (vooral kleuren), alles is welkom
ik heb geen idee waar ik moet beginnen

gemaakt met een mavica van school op een statief
En ja idd, je ziet 3 keer dezelfde persoon
en helaas ja, hij moet nog wat bijgewerkt worden, beetje jpg-artifacts verwijderen enzo
btw, als iemand nog advies heeft over het bijwerken van deze foto (vooral kleuren), alles is welkom
ik heb geen idee waar ik moet beginnen
Ik weet alles over digitale toegankelijkheid, of ik weet wie het wel weet.
Jep, is het gooimeerOp maandag 29 april 2002 11:54 schreef Hangloozz het volgende:
[..]
[OT antwoord] nope, die hangt als windwijzer aan het stokje links ervan :)[/OT antwoord]
vette pan dominicbout.
zeestrand? het ziet er een beetje uit als een meer.
Pagina: 1