Kan iemand uitleggen wat je precies aan RAID hebt. Ik weet het namelij niet mar wil het wel graag weten
bvd,
Bas
bvd,
Bas
Verwijderd
Virussen? Scan ze hier!
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Verwijderd
-
Verwijderd
http://www.promise.comOp dinsdag 26 september 2000 13:57 schreef TP70 aka Georgio het volgende:
Wat is raid 1 t/m 4 (of 5?) eigenlijk?
Ik had ooit eens een mooie link waar alles op stond...HAD.
Jahoor. Je hoeft de raid functionaliteit niet eens te gebruiken als je dat niet wilt.Op zaterdag 07 juli 2001 23:08 schreef dfr0st het volgende:
kan ik zegmaar met zo'n raid ding aanbord:
4 cdrom's op de normale ide aansluiten
en 2 harddisks op de raid aansluiten?
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Je hebt niet perse twee dezelfde hd's nodig, maar het is wel slimmer. Gebruik je er twee van verschillende grootte, dan wordt je raid tweemaal zo groot als je kleinste hd. De overige ruimte op de grote is onbruikbaar.Op dinsdag 26 september 2000 14:47 schreef bjanssen het volgende:
...Dan heb ik dus wel 2 dezelfde HDŽs nodig?(klopt dit!!)(dit heet striping dus??)...
Promise/Abit/Highpoint ATA100 raid 0, 1 en 0+1 kaartjes 100-300 gulden (zie pricewatch)Welke soorten raid kunnen met het bovenstaande kartje?
Is dit goedkoop?
Bedankt
Bas
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Verwijderd
Misschien nog een ideetje op deze vraag ergens in op te nemen ofzo (FAQ) want hij komt aardig vaak voorbij. En deze thread bevat goede uitleg.Op zondag 08 juli 2001 09:05 schreef Kaj. het volgende:
RAID-vragen in MO; waar dit draadje nu naartoegekickt wordt.
Deze?Op dinsdag 26 september 2000 13:57 schreef TP70 aka Georgio het volgende:
Wat is raid 1 t/m 4 (of 5?) eigenlijk?
Ik had ooit eens een mooie link waar alles op stond...HAD.
PC-Specs
"...You may feel a little sick..."
Verwijderd
o nee ??Op maandag 09 juli 2001 11:53 schreef WomBat151 het volgende:
Voor een volume set en stripe set heb je geen RAID controller nodig hoor.
(RAID-0)
Voor een Striped volume + parity wel...
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel
Volgens mij kun je dat veel efficienter doen. Door bijvoorbeeld alleen parity op disk 5 op te slaan heb je 80% van je capaciteit over.Op dinsdag 26 september 2000 13:53 schreef JumpStart het volgende:
Verder is het ultieme RAID gebaseerd op 5 disks: striping/volume set op disk 1 en 2. Disk 3 en 4 zijn dan mirror voor 1 en 2. Disk 5 is 'redundant', oftewel "over".
Die 5e schijf voegt niets toe, behalve 'het direct bij de hand hebben van'.JumpStart:
Verder is het ultieme RAID gebaseerd op 5 disks: striping/volume set op disk 1 en 2. Disk 3 en 4 zijn dan mirror voor 1 en 2. Disk 5 is 'redundant', oftewel "over".
Striping+p is niet beperkt tot 4+1, hoor. Wel wordt het op grotere aantallen disks verstandig meerdere parity disks te gaan gebruiken. Ook zou je een array-of-arrays kunnen gaan gebruiken.Bij RAID kan 1 bestand, in het extreemste geval, verdeeld worden over 4 schijven.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Da's inderdaad het nadeel van een softwarematige (vanuit het OS) RAID. Omdat het OS de verdeling regelt, moet dat OS eerst gestart zijn voordat je die disk kan benaderen. Daardoor kan je het OS niet van die RAID schijf starten.Op vrijdag 28 september 2001 13:24 schreef RD het volgende:
Maar goed als ik een softwarematige raid aanmaak, dan moet ik drie schijven hebben omdat de twee schijven die in raid gaan niet meer windows kunnen booten. Dus ik snap dan niet waarom windows opeens sneller opstart, wnat die blijft gewoon als bootable staan? Of is dat gewoon het nadeel van een software matige?
gr
Denk dat die IDE RAID array dan sneller is dan die SCSI schijf...Op maandag 09 juli 2001 19:52 schreef SkoolieDie het volgende:
Als je meer dan 2 schijven hebt zou ik het zeker doen. Zit zelf te denken aan een snelle SCSI bootschijf en IDE op de promisekaart.