Fan in monitor. Hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BreKev
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-12-2025

BreKev

a.k.a. BreKev

Topicstarter
naar een idee in mijn topic over de vraag of verf geleid (naar mijn plan mijn monitor over te spuiten) wil ik er een fan in gaan bouwen.
Ik vraag me alleen af waar ik die fan op kan aansluiten. liefst natuurlijk in de monitor, maar ik weet niet of ik zomaar 12 volt ergens van de monitor kan trekken.

Iemand iedeen en een beetje verstand van het binnenste van een monitor.\

Het is een oude 15 inch van een 486

Canon EOS 7d - Canon EF 24-70mm f/2.8L USM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM - Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM - Canon 430EX II

Verwijderd

Lijkt me niet zo'n goed ID om dat uit je monitor te doen ivm de hoge spanningen enzo.. Is gevaarlijk :D

Kan wel waarschijnlijk

• BreKev

BreKev

a.k.a. BreKev

Topicstarter
Ik hou wel van uitdagingen. Maar ik zou graag willen weten hoe het zou kunnen.

Canon EOS 7d - Canon EF 24-70mm f/2.8L USM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM - Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM - Canon 430EX II

Verwijderd

waarom wil je een fan in je monitor heeft geen nut. en kijk uit met hoogspanning tot 38kv.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Misschien kun je beter een gat in je monitor maken en gewoon via molex aansluiten B-)

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:41
waarom een fan erin zetten?? als een fabrikant denkt dat ie te heet word hadden ze vanzelf wel een fan erin gezet...

• BreKev

BreKev

a.k.a. BreKev

Topicstarter
Ik weet dat het weinig zin heeft maar het is gewoon voor de lol. :P

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 22:29 schreef Gnome het volgende:
En voor de geluidsoverlast 8-)

• BreKev

BreKev

a.k.a. BreKev

Topicstarter
Op zondag 28 april 2002 22:32 schreef Devinity het volgende:

[..]

Natuurlijk ;) maar ik produceer toch al geluidsoverlast met mijn mp3's :7

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025
Koop dan een 230V fan, die kan je wel gewoon in je monitor aansluiten.
Op zondag 28 april 2002 22:32 schreef Devinity het volgende:

[..]

en een 230V fan helpt ook hiervoor heel erg :)

iRacing Profiel

• BreKev

BreKev

a.k.a. BreKev

Topicstarter
Op zondag 28 april 2002 22:40 schreef StarTAC het volgende:
Koop dan een 230V fan, die kan je wel gewoon in je monitor aansluiten.
[..]

en een 230V fan helpt ook hiervoor heel erg :)
leuk idee, maar ik wil er toch een 12V fan in.

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 22:29 schreef Gnome het volgende:
Bespaar jezelf de moeite....

:{

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-02 14:57

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Zet er dan een lampie in.

• StarTAC
Op zondag 28 april 2002 22:43 schreef Hurricane het volgende:
zo'n neon lampje is wel vet ja, heet dat ccfl?

iRacing Profiel

• BreKev

BreKev

a.k.a. BreKev

Topicstarter
Op zondag 28 april 2002 22:43 schreef Hurricane het volgende:
Als er ook nog een lampie in gaat dan wordt ie wel warm natuurlijk :p

edit:

ohw een ccfl, die worden niet warm dacht ik

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-02 14:57

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

JA duhh die bedoel ik natuurlijk ook. Krijg je zo'n mooie gloed vanuit alle spleten in je monitor en hij word er niets warmer op.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
T is zelfs slecht voor je monitor om m te koelen. Een beeldbuis moet warm worden om optimaal te functioneren...

• StarTAC
Zitten bij die monitor aan de zijkant van die lucht gaten, ik bedoel van die ribbels? Dan kan je mooi zo'n ccfl aan beide zijkanten maken, blauw lijkt me echt stoer!

iRacing Profiel

• BreKev

BreKev

a.k.a. BreKev

Topicstarter
Op zondag 28 april 2002 22:48 schreef StarTAC het volgende:
Zitten bij die monitor aan de zijkant van die lucht gaten, ik bedoel van die ribbels? Dan kan je mooi zo'n ccfl aan beide zijkanten maken, blauw lijkt me echt stoer!
Alleen aan de bovenkant. maar das ook mooi.
Helemaal geen slecht idee

• De_Bastaard
  • Laatst online: 22-02 22:45
zo'n 230v koeler is een slecht idee voor je monitor
ik heb zo'n ding hier gehad, die legde ik voor de fun op m'n monitor, nou het beeld begon te stuiteren >:)
denk als je gewoon de kap eraf haalt ,daar een stukje uit dremelt, en dan ergens met je multimetertje 12v ofzo vind wel goed zit :)

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48
Hmmmz, fan beetje niet erg goed id :)

Cathodestraalbuis werkt met electronenkanon. Wat is nu de grappige eigenschap van electronen? Psiez, dat ze iets vooral graag verlaten wanneer't warm is :) Zoek ook eens op thermische emisie ;)

En daarom heeft zo'n ding ook een gloeispanning, om'm warm te stoken! Lekker gaan koelen :P

Overspuiten en CCFL's erin is beter id, maar pas op. Monitor's zijn niet grappige speeldingen, maar levensgevaarlijke spaningsbronnen, kan nogal *auw* gaan doen ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 11:17

Whuzz

Dodgeball!

Volgens mij is het magnetische veld van zo'n fan ook niet echt bevorderlijk voor de kwaliteit van je beeld...

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Verwijderd

maar dan nog... 12 volt voor ccfl :)

• Jack
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Gnome, goed nieuws! (i love google)

Een artikeltje op Overclockers.com:
"Monitor Cooling Mod For the Brave"

http://www.overclockers.com/tips869

Have fun :Y)

[Specs]

• BreKev

BreKev

a.k.a. BreKev

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 09:14 schreef Siris het volgende:
Gnome, goed nieuws! (i love google)

Een artikeltje op Overclockers.com:
"Monitor Cooling Mod For the Brave"

http://www.overclockers.com/tips869

Have fun :Y)
Lol, kijk daar heb ik wat aan. Ik ga eens ff bezig met het onderzoeken van dei monitor >:)

• Zegato
  • Niet online
Bôh, het ziet er best lastig uit.... :)
Ik zou het niet proberen, ik vind het er vern**kt uitzien. :r
Laatst was ik ook aan de voeding blijven hangen en dat was niet zo erg fijn, ging er bijna dood aan >:)
Suc6 (als je het gaat proberen)

T.net gallery | V&A ads

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 22:48 schreef jhead22 het volgende:
T is zelfs slecht voor je monitor om m te koelen. Een beeldbuis moet warm worden om optimaal te functioneren...
Helemaal waar !......

• BreKev

BreKev

a.k.a. BreKev

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 10:52 schreef Jeuksel het volgende:

[..]

Helemaal waar !......
Ik heb anders ook een monnitor staan die volgens mij oververhit raakt als ie te lang aanstaat. :?

Verwijderd

je moet je monitor nie koelen!!!!!!!!!!!!!!!
is hartstikke gevaarlijk!!!!!!!!
die warmte ontstaat doordat het electronenkanon de fosforlaag in de monitor vehit en daardoor gaat deze gloeien (lees: licht geven). Als jij met een fan deze benodigde warmte gaat ontrekken aan de monitor zal deze: of meer stroom vreten om net zo warm te worden als eerst; of de monitor zal het niet voor elkaar krijgen de fosforlaag voldoende te verhitten en er ontstaan vlekken, de helderheid gaat achteruit of in het ergste geval: hij houd er meee op (lees: explodeerd) doordat er plotseling veel te veel hitte op de fosforlaag valt (als de fan uitvalt).

• BreKev

BreKev

a.k.a. BreKev

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 11:45 schreef collission het volgende:
die warmte ontstaat doordat het electronenkanon de fosforlaag in de monitor vehit en daardoor gaat deze gloeien (lees: licht geven). Als jij met een fan deze benodigde warmte gaat ontrekken aan de monitor zal deze: of meer stroom vreten om net zo warm te worden als eerst; of de monitor zal het niet voor elkaar krijgen de fosforlaag voldoende te verhitten en er ontstaan vlekken, de helderheid gaat achteruit of in het ergste geval: hij houd er meee op (lees: explodeerd) doordat er plotseling veel te veel hitte op de fosforlaag valt (als de fan uitvalt).
oke, oke, Ik ga er geen fan in stoppen maar de optie van ccfl blijf ik wel onthouden. >:)

Verwijderd

Hahaha, je krijgt echt geen frissere kleuren van een fan in je monitor hoor ;)
Meeste mensen plaatsen toch fans voor de functionaliteit :P

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48
Op maandag 29 april 2002 11:45 schreef collission het volgende:
die warmte ontstaat doordat het electronenkanon de fosforlaag in *** houd er meee op (lees: explodeerd) doordat er plotseling veel te veel hitte op de fosforlaag valt (als de fan uitvalt).
offtopic:
sjugt... als de fosforlaag warm zou worden zou je je fikken aan 't glas kunnen branden |:(

lees mijn verhaaltje nog maar een keertje door 8-)

toppicstarter: kan aan mij liggen, maar voor een CCFL kun je natuurlijk ook gewoon een extra snoertje omhoog laten lopen, en dan gelijk aftakking maken voor je glowpad >:)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:01

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

en zelfs als je zou moeten koelen zou je nogal lekkere vervorming op je beeld krijgen. een draaiende fan zend nogal een magnetisch veld uit, daar zijn beelschermpjes nogal gevoelig voor (houdt maar eens een magneetje voor je scherm)

• Sine
  • Laatst online: 19:16
Op maandag 29 april 2002 11:45 schreef collission :
nee ja kijk .... jij snapt het .............niet
die warmte ontstaat doordat het electronenkanon de fosforlaag in de monitor vehit en daardoor gaat deze gloeien (lees: licht geven).
de kathode in het electronen kanon wordt verhit door een gloeidraad

hierdoor zal de kathode electonen uitstoten die worden aangetrokken door de anode
(eerst nog door een focus rooster ed heen) om dan afgebogen door de afbuigspoelen (of in het geval van een skoop afbuigplaten) door het schaduwmasker heen op de fosfor punten op het scherm terecht te komen

die indien door electronen getroffen licht uitsralen (en geen noemenswaardige warmte afgeven, ze gloeien dus niet)
Als jij met een fan deze benodigde warmte gaat ontrekken aan de monitor zal deze: of meer stroom vreten om net zo warm te worden als eerst
Ook al onzin
de monitor kijkt niet eens naar de temperatuur van de gloeidraden (draden ja 3 stuks voor elke kleur 1)
her is gewoon een gloedraad waar in de regel 6,3V op staat
of de monitor zal het niet voor elkaar krijgen de fosforlaag voldoende te verhitten en er ontstaan vlekken, de helderheid gaat achteruit of in het ergste geval: hij houd er meee op (lees: explodeerd) doordat er plotseling veel te veel hitte op de fosforlaag valt (als de fan uitvalt).
zoals we nu al weten wordt de fosfor laag NIET verhit
en zal dus ook niet gaan vlekken
en zeker niet exploderen

Voor een deel van de warmte is idd de electronen buis verantwoordelijk

maar dan niet zozeer in de gloeidraden maar meer de warmte die bij verliezen in de buis ontstaat

een andere warmte bron is de electronica in de monitor
en die is daar integenstelling tot de beeldbuis zeker niet blij mee

en die is met een beetje koeling wel blij
(tevens de reden dat de electronica onder in de monitor ligt )

Goed gezien ja ... ik erger me er aan als mensen onzin blaaten

als je het niet weet roep er dan ook nix over

nofi uiteraard

Repareren doe je zo.

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:27

Acid_Burn

uhuh

Op mijn werk zit in de monitor van mijn collega een ventilator. Pokkeherrie maakt dat ding ook nog eens. Waarschijnlijk om het voedingsgedeelte van de monitor te koelen en niet de beeldbuis zelf

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• RwinG
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-01 11:15
Ja ik heb op mijn werk zo'n grote 21" Eizo bak staan en die blaast vanachteren behoorlijk richting mijn collega aan de overkant. Niet leuk. Mijn vraag is dus:

Zou het erg zijn om die ventilator in de monitor UIT te zetten? >:)

• BreKev

BreKev

a.k.a. BreKev

Topicstarter
Oke, ik heb hem gespoten en het is behoorlijk mooi geworden.
Op maandag 29 april 2002 22:55 schreef FragFrog het volgende:

[..]

toppicstarter: kan aan mij liggen, maar voor een CCFL kun je natuurlijk ook gewoon een extra snoertje omhoog laten lopen, en dan gelijk aftakking maken voor je glowpad >:)
Ik heb nog eens goed de monitor bekeken, en ik heb een punt met volts gevonden. 5v, 12v en GD. Die 12v en GD staan mij wel aan :9~ hehe. alleen wordt dat ff heel voorzichtig solderen want die punten van de 12v en 5v zitten heel dicht tegen elkaar.

• Rappie
  • Laatst online: 12-02 12:35
interne adapter er in bouwen, geen idee of er nog plaats voor is maar zou moeten werken

niet gelet op magnetische velden :)
Pagina: 1