[raid] linux loopt vast tijdens booten

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb nu een kernel gecompileerd met ATA-raid support en de promise RAID driver, maar tijdens het booten loopt de PC nu vast.

Hij detecteert de kaart prima, ziet ook de schijven die erachter zitten, hde en hdg.

Vervolgens wijst hij ide 1 t/m 3 aan (1=seagate boot schijf, 2 en 3 quantum op de controller)

dan komt er in beeld:
code:
1
hdd: 2502308 sectors (1281 MB) CHS=2482/16/63, DMA

Daar blijft hij hangen. Toen ik in mijn bios de primaire IDE controller op disabled had, noemde hij 1 van de RAID schijfen ide1, de seagate schijf ide2 en de laatste RAID schijf ide2. Vervolgens liep hij daarna subiet vast. Nu die raid schijven ide 2 en 3 zijn, detecteert hij eerst e.e.a van de seagate schijf en lijkt vast te lopen bij het uitvissen van de instellingen van de RAID schijven.

Waar kan dit aan liggen? Ik heb het idee dat het "iets" is met het wel of niet aanspreken via DMA van die schijven. De bios van de promise kaart heeft ze namelijk als UDMA 4 ingesteld, en de driver zegt pio. Ook al heb ik de DMA burst bit op enabled.

ieeeepppppp :P

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Iemand?

Ik heb inmiddels geexperimenteerd met een oude driver (disk-only) te gebruiken voor de harddisk op de gewone controller. Dan boot hij wel verder, maar kan het root FS niet mounten :'(

Verwijderd

welke distributie en welke gebruik je. Bij mij loopt het booten ook vast op mijn laptop met debian 3.0 maar met mandrake niet. Bij mij loopt ie vast als ie geen diskette speler vind ( die ik ook niet heb). Ik denk dat je het beste even een andere distributie kan proberen

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik gebruik debian 2.2R5 met kernel 2.4.18.

Verwijderd

probeer mandrake dan is ( als je het ff snel kan downloaden)

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 17:42

Bezulba

Formerly known as Eendje

Op maandag 29 april 2002 15:43 schreef Kick het volgende:
probeer mandrake dan is ( als je het ff snel kan downloaden)
dat is dan toch geen oplossing? dat is zeggen oh je winxp doet het niet, ga maar red hat installeren....

blup

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
En al zou ik dat doen, wat maakt het dan voor verschil? Een linux kernel is toch gewoon een linux kernel? Ik kan me hoogstens voorstellen dat de bijgeleverde utilities per distro een beetje anders zijn.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:37
Op maandag 29 april 2002 16:01 schreef VROEM! het volgende:
En al zou ik dat doen, wat maakt het dan voor verschil? Een linux kernel is toch gewoon een linux kernel? Ik kan me hoogstens voorstellen dat de bijgeleverde utilities per distro een beetje anders zijn.
Bijna, de distro's hebben ieder hun eigen gepatchde kernels, probeer eens te booten met een redelijk nieuwe mandrake kernel ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Gaat een niet-debian gepatchede kernel geen problemen geven onder debian?

En heeft iemand zo'n kaart werkend gekregen met quantum fireball schijven? Ik ben wel beniewd naar zijn/haar instellingen.

Verwijderd

Toen ik die vraag stelde kreeg ik volgens mij als antwoord koop maar een externe floppy drive, dan is het antwoord: " probeer mandrake is " nog beter ;)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:37
Op maandag 29 april 2002 18:04 schreef VROEM! het volgende:
Gaat een niet-debian gepatchede kernel geen problemen geven onder debian?
Ik verwacht geen probleem, maar dat is natuurlijk met dezelfde garantie waarmee een kernel van kernel.org komt (geen :D )
Het ergste is mischien dat de mandrake kernel een extra feature heeft die je alleen met wat extra userland tools die debian niet heeft kunt gebruiken ;)
En heeft iemand zo'n kaart werkend gekregen met quantum fireball schijven? Ik ben wel beniewd naar zijn/haar instellingen.
Ik verwacht dat type HD geen probleem moet geven ...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Dat dacht ik ook, maar hij hangt dus mooi wel bij het detecteren van instellingen van de HD's achter de controller.

Enneh garantie, tsja, die verklooi ik toch meestal vrij snel nadat ik iets heb :)

Heb alleen geen zin om een dag werk te steken in iets waarvan van tevoren vast staat dat het nooit kan lukken.

Als iemand mij via-via aan een werkende kernel kan helpen voor die schijven zou ik trouwens heel dankbaar zijn ;)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb de kernel inmiddels zo ver dat hij boot. Nu wordt de raid array alleen nog niet herkend. Ik heb ooit gevonden hoe ik de schijven toe kon wijzen aan /dev/md0 oid en zo een raid array maken. Ik kan dit echter nergens terug vinden. De howto van arjanvdveen op people.redhat.com heeft me ook niet geholpen. Wie?

Verwijderd

Welke bootmanager en welke versie gebruik je? Ik geloof dat Lilo vanaf 22.0 ook RAID arrays kan booten. Voor mijn toenmalige RAID op een HPT370 was dat de oplossing. Bij Promise zal dat allemaal wel weer moeilijk zijn en zo.. Ik kon in mijn lilo.conf toen naar /dev/ataraid/d0p1 verwijzen. Daarvoor tijden met loadlin opgestart :) Je moet in ieder geval zorgen dat tijdens het booten de kernel de RAID arrays al ziet.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Op woensdag 01 mei 2002 01:09 schreef VROEM! het volgende:
Ik heb de kernel inmiddels zo ver dat hij boot. Nu wordt de raid array alleen nog niet herkend. Ik heb ooit gevonden hoe ik de schijven toe kon wijzen aan /dev/md0 oid en zo een raid array maken. Ik kan dit echter nergens terug vinden. De howto van arjanvdveen op people.redhat.com heeft me ook niet geholpen. Wie?
waar je het over hebt over is de /etc/raidtab voor software raid onder linux.

Zoek eens in de suse database op je controller zowel in support als hardware.. misschien staat daar meer.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik gebruik de bootmanager die in debian linux 2.2R5 (kernel 2.2.19) zat.

Ik zie in die database allerlei dingen over Yast. Zit dat programma ook in debian?

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb hem eindelijk zo ver dat hij de RAID array ziet!

Als er belangstelling is voor een howto in de linux faq wil ik wel proberen een mooie te schrijven :)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Nog een vraag: Straks ga ik allerlei dingen als X, Gnome/KDE, browsers en programmatuur installeren. Dat gaat niet allemaal op mijn 1.2 GB boot schijf passen, dus moet er e.e.a op mijn RAID array komen te staan.

Moet ik nu allerlei losse partities maken op die array, of kan ik gewoon een 'program files' map maken op 1 partitie en daarin gewoon de binaries zetten en de setup scripts er van uitvoeren?

Pagina: 1