RAID Configuratie schokt:(

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mooya
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-03 23:30
Ik heb een Promise RAID kaart geïnstalleerd in mijn PC (Promise Fasttrak 100 TX2)
Ik heb hier 2 Maxtor schijven op gezet (allebei 40 GB maar niet hetzelfde type)
Nou heb ik een BIOS update gedaan voor de controller (versie 2.0024) en ik eb de driver ook gedownload (versie 2.0025)
Maar tijdens het installeren van XP loopt de pc vast met een blauw scherm met de driver dus heb ik een andere driver gedownload (2.0018).
Deze werkt wel maar in Windows schokt de boel.
Als ik de muis beweew slaat hij soms (om de 15 seconden) vast en dan doet hij het weer ff.

Ook als ik een programma opstart gebeurt er niets en dan na een paar seconden hoor je de HD weer en komt het programma ervoor.

Ik heb het programma PCMARK 2002 gedraaid en die zegt zelfs bij de score van de HD N/A

Wat kan ik hieraan doen?

O ja, ik heb de schijven allebei op 1 kabel zitten op de controller (dus allebei MASTER)

Ik heb al mijn PCI sloten vol zitten dus ik kan hem niet verplaatsen. En de controller zit op IRQ 6 (kan je dit niet veranderen in de Fasttrak BIOS??)
En nog 2 apperaten zitten op IRQ 6 en de rest zit op IRQ 11.
Dus 7, 8, 9 en 10 zijn nog vrij maar ik kan ze niet gebruiken (??)

Verwijderd

Zet iig niet beide schijven als Master op 1 kabel. (KAN DAT sowieso ?!)

Zet ze beide als Master op hun eigen kabel en eigen kanaal.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Op zondag 28 april 2002 23:37 schreef FirePower het volgende:
Zet iig niet beide schijven als Master op 1 kabel. (KAN DAT sowieso ?!)

Zet ze beide als Master op hun eigen kabel en eigen kanaal.
Het zegt eigenlijk een beetje onhandig had beide schijven een aparte kabel hebben, dus daar kan het niet aan liggen.

Verwijderd

zoals je zegt , niet hetzelfde type .. als 1 schijf 5400 rpm is en de ander is 7200 rpm , dan lijkt het me duidelijk wat hier fout gaat .. de schijven hebben dan sync problemen en de ene schijf is eerder klaar met data ophalen dan de ander ,waardoor er eerst op elkaar gewacht moet worden , daarna zie jij pas wat gebeuren op je scherm.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Op zondag 28 april 2002 23:39 schreef Darkman het volgende:
zoals je zegt , niet hetzelfde type .. als 1 schijf 5400 rpm is en de ander is 7200 rpm , dan lijkt het me duidelijk wat hier fout gaat .. de schijven hebben dan sync problemen en de ene schijf is eerder klaar met data ophalen dan de ander ,waardoor er eerst op elkaar gewacht moet worden , daarna zie jij pas wat gebeuren op je scherm.
Volgens mij klopt hier NIETS van.

Heb je zelf raid ? Waar heb je die info van ???

De raid word gewoon even snel als de snelheid van de traagste schijf x 2(theoretisch)

Verwijderd

hmm dit heb ik ook, heb je al in je event viewer gekeken bij system voor meldingen ? ik krijg time outs op me promise vandaar de schokken en de 10 seconden pause zeg maar.

• Mooya
Ja ik heb de event vieuwer vol staan met uitroeptekens van de fasttrak
(Het apparaat \Device\Scsi\Fasttrak1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.)

En beide schijven zijn 7200 rpm.
Ik heb de Array ingesteld op "Performence" en AV editing.

Misschien moet ik hem op "normal" zetten.
Kan je dit zomaar veranderen?

En kan ik hem niet op een ander IRQ zetten?

• Mooya
Volgens mij ligt het ook niet aan Windows (XP).

Want als ik de PC opstart en hij is na de BIOS van de FastTrak schokt hij soms ook. Dan blijft het beeld ook 5 seconden zwart.
En schijfcontrolle van WIndows is helemaal een ramp :'(
als tijdens de schijfcontrole weer de HD uitvalt koet ik opnieuw opstarten want dan reageert hij helemaal niet meer.

Dus de fouten hopen zich op op dat moment (de map FOUND.001 is nu al 100 MB)

En volgens mij kan ik de array ook niet meer aanpassen op performance....

Dus ik wil hem écht op een ander IRQ krijgen, maar hoe?

En Epo,
heb jij ook om de minuut dat de muis en alles ff vast slaat?
Als ik een MP3'tje speel hapert het nummer ook om de minuut

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

IRQ 6 is normaal gesproken gereserveerd voor de floppy-controller. Erg vreemd dat die controller daar ook op zit. In de meeste BIOS-en kun je de IRQ van een bepaald PCI-slot wel veranderen. Zet anders je COM-poorten eens uit (tenzij je ze echt allebei nodig hebt; kan ik me nauwelijks voorstellen trouwens ;) ). Dat levert weer 2 IRQ's op.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

ja ik heb zelf raid ja al een jaar of 2 , bovendien heb ik ook examenvragen moeten beantwoorden over dit onderwerp voor mijn MCSE examens. Dat wat jij zegt klopt inderdaad , word 2x zo snel als traagste schijf theoretisch , maar anders verkllaar ik zijn probleempjes niet , om het op een ander irq te krijgen moet je de kaart in pci slot 3 stoppen , deze is een busmaster en dan pnp op yes zetten in bios.

• Mooya
Je hebt gelijk.

Ik zat achter een andere PC toen ik de IRQ's opschreef.
Maar de FastTrack zit op IRQ 5

En als ik de COM poorten uitzet verschijft de boel dan automatisch?

Want nu heb ik ook 6, 7, 8 en 9 vrij.

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/mooijaart/opslag_plaatjes/irq.gif

• Mooya
Op maandag 29 april 2002 01:30 schreef Darkman het volgende:
Dat wat jij zegt klopt inderdaad , word 2x zo snel als traagste schijf theoretisch. maar anders verkllaar ik zijn probleempjes niet
De "langzaamste" is een ook een Maxtor 40 GB 7200 rpm op ATA 100. Daar draaide Windows gewoon lekker snel op. Dus zou het nu toch veel beter moeten zijn?
Op maandag 29 april 2002 01:30 schreef Darkman het volgende:
om het op een ander irq te krijgen moet je de kaart in pci slot 3 stoppen , deze is een busmaster en dan pnp op yes zetten in bios.
Maar dan moet ik de kaart uit slot 3 in de slot stoppen waar nu de RAID in zit.. krijg je daar weer een probleem mee.
En wat is het verschil als je PNPray op Yes zet? Hij staat nu op NO

Verwijderd

Als je die op Yes zet, sta je toe dat Windows de IRQ controle en configuratie van het BIOS overneemt.

Als het op Nee staat, configureert het BIOS de IRQ instellingen.

Correct me if I'm wrong...

Verwijderd

idd firepower, het bios kan bepaalde irq waardes hanteren, die vast staan in het bios .. dus als je dat pnp os op NO zet dan is dat het geval en regelt het bios alle zaken, maar daarbij kan het fout gaan. Het kan ook zijn dat je het op YES hebt staan en dat windows alles in de zeik zet, maar dat komt minder vaak voor, je kunt het beste eerst de performance gerelateerde settings opschrijven uit het bios zodat je weet hoe het weer in te stellen, hierna doe je LOAD OPTIMAL SETTINGS en hierna sla je op en ga je uit het bios , meteen na de reboot ga je er weer in en stel je alles weer in zoals het was, maar dan met PNP os op YES. Windows Xp zal er dan voor zorgen dat alle device's netjes hun eigen "ruimte" krijgen op hetzelfde irq. Dit werkt prima, meerdere apparaten op een irq, mits de addresseringswaardes elkaar niet overlappen. Maar volg deze procedure eens, dan ben je een heel stuk verder naar verwachting.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

om het op een ander irq te krijgen moet je de kaart in pci slot 3 stoppen
Waarom slot 3? Weet jij dan welk mobo de topicstarter heeft? Bij een beetje (modern) mobo zijn trouwens alle slots busmaster. Ik zou in de handleiding van het mobo of bij de fabrikant even opzoeken welke welke PCI-slots IRQ's met elkaar delen. Er is er meestal wel een die een eigen IRQ heeft.

Mooya, je zegt dat je 6,7,8 en 9 vrij hebt. Dat is niet helemaal correct: 6,8 en 9 zijn ook gereserveerde IRQ's.

PnP OS op Yes betekent dat het OS ook nog wat te zeggen heeft over de toewijzing van de IRQ's. Staat het op No dan is het BIOS in principe hiervoor verantwoordelijk.

edit:
Sneller typen... |:(

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 01:13 schreef Mooya het volgende:
Volgens mij ligt het ook niet aan Windows (XP).

Want als ik de PC opstart en hij is na de BIOS van de FastTrak schokt hij soms ook. Dan blijft het beeld ook 5 seconden zwart.
En schijfcontrolle van WIndows is helemaal een ramp :'(
als tijdens de schijfcontrole weer de HD uitvalt koet ik opnieuw opstarten want dan reageert hij helemaal niet meer.

Dus de fouten hopen zich op op dat moment (de map FOUND.001 is nu al 100 MB)

ja helaas wel, maar die fouten heb ik weer niet, en deze config heeft wel gewerkt , ik probeer morgen wel ff een ander slot
En volgens mij kan ik de array ook niet meer aanpassen op performance....

Dus ik wil hem écht op een ander IRQ krijgen, maar hoe?

En Epo,
heb jij ook om de minuut dat de muis en alles ff vast slaat?
Als ik een MP3'tje speel hapert het nummer ook om de minuut
ik heb diue ene fout niet, maar ik ga het morgen weer proberen, ik denk dat het idd een irq probleem is, maar het is zooooo traag om te onderzoeken, het heeft al eerder in deze config gewerkt, ik ga morgen kijken als het lukt hoor je het.

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 00:48 schreef Mooya het volgende:
Ja ik heb de event vieuwer vol staan met uitroeptekens van de fasttrak
(Het apparaat \Device\Scsi\Fasttrak1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.)

En beide schijven zijn 7200 rpm.
Ik heb de Array ingesteld op "Performence" en AV editing.

Misschien moet ik hem op "normal" zetten.
Kan je dit zomaar veranderen?

En kan ik hem niet op een ander IRQ zetten?
Veruit de beste performance schijn je te krijgen als je deze slider zo laag mogelijk zet. Lijkt raar maar schijnt zo te zijn.

Kan je de kaart niet even ruilen van plaats? Of anders even alle onnodige kaarten eruit halen en kijken of het over is?

Verwijderd

Als je die op Yes zet, sta je toe dat Windows de IRQ controle en configuratie van het BIOS overneemt.

Als het op Nee staat, configureert het BIOS de IRQ instellingen.

Correct me if I'm wrong...
Als hij op YES staat, dan initialiseerd de bios NIET alle PNP kaarten, en laat de aansturing en initialisatie aan het operating systeem over.

Staat hij op NO (zoals Microsoft aanraad in de Knowledge Base) dan worden alle kaarten geinitialiseerd en opgeslagen op de harde schijf. Bij het laden van Windows wordt dan de initialisatie gegevens van de Bios uitgelezen van de harde schijf en opnieuw een initialisatie en ordening gedaan.

Vooral bij PNP kaarten die nodig zijn voor het laden van het operating systeem (zoals een ATA/Raid controller) is het belangrijk dat hij wel geinitialiseerd is VOORDAT de schijf aangesproken wordt om het operating systeem te laden. Vandaar dat zowel Promise als Microsoft aanraden om in de Bios de setting "Plug en Play OS" op NO te zetten.

In Windows heb je wel een setting die bepaalt of hij Bios setting blind moet overnemen, OF dat hij een herinitialisatie en rankschikking moet doen. (W98SE: Configuratie -> Systeemeigenschappen -> Systeemapparaten -> Bios -> bijwerken NVRAM/ESCD uitschakelen).

Normaal gesproken wordt NVRAM/ESCD gebruikt als 2 weg communicatie tussen operating systeem en Bios
Bios <--> NVRAM/ESCD <--> Operating Systeem

Als je nog (veel) ISA in je PC hebt, is het helemaal belangrijk om PNP OS op NO te zetten (in je Bios), omdat deze (oude) kaarten (soms) niet (volledig) voldoen aan de PNP specificatie.

Ik heb mijn Promise overigens in zijn uppie op IRQ-5 staan terwijl mijn hele PC gevuld is in alle slotjes. Je kan eens kijken of je bij eigenschappen van sommige kaarten kan instellen dat ze anders met IRQ's omgaan (voorbeeld: SBLive/SB16 emulation -> Settings -> vinkje zetten bij Allow LPT1 IRQ sharing).

Ook zou je eens in Veilige Modus in Windows kunnen starten - en dan alle overbodige/dubbele/niet kloppende zooi eruit gooien - en opnieuw opstarten. Op deze manier wordt je database van je hardware een stuk schoner - zodat initialisatie en rankschikking sneller en efficienter gaat. (vooral als je veel kaartjes even uitprobeert in 1 PC om ze vervolgens er nooit meer in te stoppen).

http://www.itcp.net/~awsh/Speed_Demonz/BIOS_Guide/BIOS_Guide_04a.htm

Over schokkende RAID:
Wat is de fysieke indeling van kaarten in je systeem?

Ik heb zelf:
- AGP Geforce2MX (IR11)
- PCI RealMagic (IRQ9)
- PCI Promise ATA (IRQ5)
- PCI SBLive (IRQ7)
- PCI 3Com (IRQ10)
- ISA Zoran Capture (IRQ14)
- ISA SCSI SymBios (HP-scanner) (IRQ15)
- USB (IRQ10)
en ik ondervindt geen problemen - ik heb dus GEEN PCI slot vrij tussen mijn Geforce (IRQ11) en de RealMagic (IRQ9).

Verwijderd

nou, het werkt weer bij mij. Ik heb de kaart opnieuw in mijn epox 8k3a gestopt (slot 2) en hij zit nu netjes op irq 10.
Wat dus ook helpt is pnp op NO. eerst was ie geshared met mijn usb vandaar de muis schokte en soms niet reageerde.
Het was dus duidelijk een irq conflict :(
Hiervoor had ik nl. een winxp install met pnp yes gedaan, niet doen !

• Mooya
Mijn moederbord is een MSI KT266 Pro.

EN ik heb alle kaarten eruit gehaald behalve video en de RAID.

Maar hij loopt nog voor geen meter en ze hebben allemaal een eigen IRQ.

Ik heb de Array weg gegooid en opnieuw aan gemaakt.
Nu is PQMagic bezig om de partities te maken.

Maar zou het ook een driverprobleem kunnen zijn??

Want ik heb BIOS 2.00024 en de driver 2.00018
En driver 2.00025 werkt niet bij XP, dan klapt hij eruit met een blauw scherm.

Of heeft iemand een goed werkende BIOS (ik had versie 2.000 Build 2). EN ik had geen diskette bij de controller gekregen (of ik heb hem kwijt gemaakt)

Kan je nog ergens oudere BIOSen downloaden?

Maar TNX allemaal voor het meedenken!!*D

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
Op zondag 28 april 2002 23:41 schreef FerryHeibrink het volgende:

[..]

Volgens mij klopt hier NIETS van.

Heb je zelf raid ? Waar heb je die info van ???

De raid word gewoon even snel als de snelheid van de traagste schijf x 2(theoretisch)
gozer, windows of een raid controller kan een schijf echt niet langzamere toeren laten draaien hoor! hij heeft gelijk! sync prob!

• Mooya
Onder Windows 98 loopt het ook voor geen meter :(
Ik heb alleen de video en de raid erin.....

Zou dit écht te maken hebben met het feit dat de 2 HD's niet identiek zijn?

Wat ik ook vaag vind is dat de nieuwste drivers niet samen werken met de nieuwste bios. Dan crashed win98 ook...

Of kan iemand mij een oudere BIOS en drivers mailen?
(Mooijaart@Zonnet.nl)

• Mooya
Op maandag 29 april 2002 22:24 schreef Mooya het volgende:
Weet iemand dit????

Want dan kan ik meteen een nieuwe ATA 133 Maxtor van 40 GB bestellen.

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 22:24 schreef Mooya het volgende:
Onder Windows 98 loopt het ook voor geen meter :(
Ik heb alleen de video en de raid erin.....

Wat ik ook vaag vind is dat de nieuwste drivers niet samen werken met de nieuwste bios. Dan crashed win98 ook...

Of kan iemand mij een oudere BIOS en drivers mailen?
(Mooijaart@Zonnet.nl)ik d8 dat je alleen riad kon krijgen met 2 dezelfde schijven maar ik ben wat dit betreft een nOOb maar goed sus6 met je probleem bios
BIOS:www.msi.tw

• Mooya
Voor mijn moederbord heb ik wel de nieuwste BIOS.

Maar ik zoek een oudere BIOS van de RAID kaart.
En die kan ik niet vinden

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 18:18 schreef Mooya het volgende:
Mijn moederbord is een MSI KT266 Pro.

EN ik heb alle kaarten eruit gehaald behalve video en de RAID.

Maar hij loopt nog voor geen meter en ze hebben allemaal een eigen IRQ.

Ik heb de Array weg gegooid en opnieuw aan gemaakt.
Nu is PQMagic bezig om de partities te maken.

Maar zou het ook een driverprobleem kunnen zijn??

Want ik heb BIOS 2.00024 en de driver 2.00018
En driver 2.00025 werkt niet bij XP, dan klapt hij eruit met een blauw scherm.

Of heeft iemand een goed werkende BIOS (ik had versie 2.000 Build 2). EN ik had geen diskette bij de controller gekregen (of ik heb hem kwijt gemaakt)

Kan je nog ergens oudere BIOSen downloaden?

Maar TNX allemaal voor het meedenken!!*D
ik gebruik bios 24 en driver 24, en over die 2 schijven, volgens mij moet het kunnen, een collega van mij had ook zo'n config en dat werkte bij hem dus...

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:27

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Oei ik zie het,
je GF en je Raid 1 IRQ levert sowieso problemen op.

Wisselen met je kaarten tot het anders is.
Evt juist p&p os aan/uit doen of wat apparaten
met de hand een irq toewijzen..

Succes!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• Mooya
nigelator:
Ik heb nu ook problemen met WIn98.
Ik heb alleen de RAID en Video erin met beide een andere IRQ.

Dus ik begin toch te twijfelen aan de 2 verschillende Harde schijven....

En EPO,
Zou je mij die driver 2.00024 kunnen mailen?
Ik kan alleen maar 2.00025 of 2.00018 downloaden

Email: Mooijaart@Zonnet.nl

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 00:23 schreef Mooya het volgende:
nigelator:
Ik heb nu ook problemen met WIn98.
Ik heb alleen de RAID en Video erin met beide een andere IRQ.

Dus ik begin toch te twijfelen aan de 2 verschillende Harde schijven....

En EPO,
Zou je mij die driver 2.00024 kunnen mailen?
Ik kan alleen maar 2.00025 of 2.00018 downloaden

Email: Mooijaart@Zonnet.nl
hmm, let wel op ik heb een promise fasttrak TX2 das niet dezelfde volgens mij als die van jouw.

http://www.promise.com/support/download2_eng.asp?mode=download&product_id=8

kijk maar ff

Verwijderd

mm, ik zie het ja, 25 staat er op die pagina, ik stuur je 24 wel

Verwijderd

nah sorry, ikzie nu dat ik zelf ook 25 gebruik en dat werkt, 24 heb ik helaas niet voor je.

• Mooya
TNX Epo,

Het waren inderdaad weer de 2.00025 drivers.
Heb jij wel 2 identieke schijven?

Als ik de 2.00025 drivers installeer onder Win98 loopt Windows vast na een reboot :(

Er komt dan onder apperatenbeheer een uitroeptenen en de tekst:
Na een poging om dit apperaat te starten reageert Windows niet meer. Windows doet geen nieuwe poging meer.

Heb jij bij de Fasttrak ook een diskette gekregen met een BIOS erop? of alleen de drivers?

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 14:10 schreef Mooya het volgende:
TNX Epo,

Het waren inderdaad weer de 2.00025 drivers.
Heb jij wel 2 identieke schijven?

Als ik de 2.00025 drivers installeer onder Win98 loopt Windows vast na een reboot :(

Er komt dan onder apperatenbeheer een uitroeptenen en de tekst:
Na een poging om dit apperaat te starten reageert Windows niet meer. Windows doet geen nieuwe poging meer.

Heb jij bij de Fasttrak ook een diskette gekregen met een BIOS erop? of alleen de drivers?
ik heb 2 identieke drives ja, en die diskettes die ik meegeleverd had gebruik ik niet.
Waarom install je geen XP ? dan moeten de 25 drivers wel werken lijkt mij.

• Mooya
Ik installeer nu gewoon ff WIn98 want die is zo geïnstalleerd en dan kan ik het sneller testen

En als ik WIndows XP installeer krijg ik een blauw scherm als driver 2.00025 gebruik.

EN met 2.00018 lukt het wel.

Denk jij dat het zou kunnen omdat ik geen 2 identieke harddisks heb?

• Mooya
Epo:

Heb je ook de Array ingesteld met die PAM tool?

Verwijderd

erhm, zeg me niks die pam tool, ik doe het gewoon via het bios. Of het door die 2 schijven komt weet ik niet, ik weet wel dat die drivers van het bios en je win driver niet matchen met elkaar.
Wat voor blauw scherm krijg je met 25 ? en xp is trouwens in 15 minuten geinstalleerd.

• Mooya
Ik heb nu ook weer XP geïnstalleerd, maar krijg nog steeds meldingen in het logboek.
Tsja, ik krijg een blauw scherm als ik XP opnieuw opstart met de 25 drivers
Op woensdag 01 mei 2002 20:54 schreef epo het volgende:
en xp is trouwens in 15 minuten geinstalleerd.
Hoe doe je dat dan zo snel?
Ik doe daar wel een uur over.

Voor WIndows 98 gebruik ik het tooltje van de 98 CD (MSBatch), dan kan je gewoon koffie drinken en na 25 minuten is 98 geïnstalleerd

• Mooya
Zou dit ook niet wat kunnen zijn?
Er staat bij Location van die schijf SLAVE
Terwijl de jumpers wel op master zitten (denk ik bijna 100% zeker te weten)

Of betekent dit dat hij gewoon slave is in de Raid config?

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/mooijaart/opslag_plaatjes/array.gif

• Mooya
DIt vind ik ook vrij vaag :(

Channel 2 is offline?

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/mooijaart/opslag_plaatjes/channel1.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/mooijaart/opslag_plaatjes/channel2.gif

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 23:21 schreef Mooya het volgende:
DIt vind ik ook vrij vaag :(

Channel 2 is offline?

[afbeelding]

[afbeelding]
Is de schijf aan channel 2 niet gaar?
Check het ff met powermax van de Maxtor site. (moet je op een bootflop zetten en draaien)

Staan je master/slave wel goed? Ieder als master op een eigen kabel?

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-04 11:24
Jij hebt twee hd's in raid op dezelfde poort, of niet? Dan is toch logisch dat 1 poort offline is?

Wanneer jouw hd's op 1 poort zitten, moet de ene master zijn en de ander slave (en niet master en master).

Daarnaast kan een oorzaak zijn dat je de verkeerde ata-kabels gebruikt nl voor ata-33 i.p.v. ata-66/100/133.

De beste raid opstelling is dat elke hd een eigen kabel heeft en een eigen poort, zodat beide hd's tegelijkertijd aangestuurd kunnen worden en dat data niet over dezelfde poort heen gaat.

Ik ben zelf benieuwd hoe groot de performanceverschil is tussen raid op 1 poort en raid waarbij ieder hd een eigen kabel heef en eigen poort. Wie heeft hierop een antwoord?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zondag 05 mei 2002 09:00 schreef Brakius het volgende:
Jij hebt twee hd's in raid op dezelfde poort, of niet? Dan is toch logisch dat 1 poort offline is?
Op zondag 28 april 2002 21:52 schreef Mooya het volgende:
O ja, ik heb de schijven allebei op 1 kabel zitten op de controller (dus allebei MASTER)
:)
Ik ben zelf benieuwd hoe groot de performanceverschil is tussen raid op 1 poort en raid waarbij ieder hd een eigen kabel heef en eigen poort. Wie heeft hierop een antwoord?
Ik heb een Promise Ultra100 met RAID Hack en ik heb een soortgelijk test uitgevoerd:

master-slave op 1 kabel
Afbeeldingslocatie: http://213.46.22.12:8003/GOT/FT100ms.jpg

master op 2 kabels
Afbeeldingslocatie: http://213.46.22.12:8003/GOT/FT100mm.jpg

Wat helaas niet op de screenshots zichtbaar is, is het verschil in de access time. Deze is afgenomen van 16ms naar 9ms. Dat is juist het belangrijkste voor de harddisk performance bij dagelijks gebruik :)

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-04 11:24
Dat is wat ik wilde weten! Thanks!!

Ik heb zelf een raid op een poort en haal de volgende Sandra scores: 64MB/45MB/4MB/37MB/36MB/12MB/14MS

Dit met twee maxtor 80gb op een onboard promise ata133 (asus a7v333), onder windows me getest, hd quiet 128 instelling (ik hoor ze nauwelijks).
Pagina: 1