Ik heb een scriptje gemaakt in ASP om een Ms Access tabel op een webpagina te zetten. Nu zie ik dat dit (natuurlijk) ook met ASP.NET kan. Wat is het voordeel van ASP.NET tegenover ASP op dit gebied? De methode die ik nu gebruik is (VBscript) verbinding met de database maken, recordset uitlezen met een SQL statement, resultaat koppelen aan een array en dat opsturen. HIER lees ik een andere methode met ASP.NET
Grote voordeel (naast dat de pagina van nature sneller laadt omdat de pagina na het eerste bezoek wordt gecompileerd) is dat je cashing kunt inschakelen voor je pagina. De pagina hoeft dan niet elke keer opnieuw verbinding te maken met je database om de pagina op te bouwen afhankelijk van jouw voorwaardes (time-out, filechange, querystring, custom (bv. application variable)). En dan wordt je pagina opeens wel 2 keer (kan ook 10x zijn, maar weet ik niet) zo snel.
Verwijderd
Nadeel is echter dat de asp.net hosting nog niet erg gemeengoed is en je dus extra goed op moet letten waar je je pages host.
De snelheid 
asp.Net / MSSQL is duizendmaal sneller dan ASP / Access... maar das eiluk ook logisch.
Uitgebreider
asp.Net heeft een groot aantal ingebouwde functies, voor dingen waarvoor je bij ASP3 nog externe componenten nodig had.
Ondersteuning voor meer talen
Asp.Net doet nu ook aan C#, tegen ASP die eigenlijk alleen Jscript en VBScript ondersteunt.
/end commercial
asp.Net / MSSQL is duizendmaal sneller dan ASP / Access... maar das eiluk ook logisch.
Uitgebreider
asp.Net heeft een groot aantal ingebouwde functies, voor dingen waarvoor je bij ASP3 nog externe componenten nodig had.
Ondersteuning voor meer talen
Asp.Net doet nu ook aan C#, tegen ASP die eigenlijk alleen Jscript en VBScript ondersteunt.
/end commercial
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/