Toon posts:

[IE/HTML] witte band, weg na refresh :/

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Net een site gebouwd, waarin ik gebruik maak van een table met een width x height van 100% bij 100%. Wanneer ik de pagina laadt in Internet Explorer (6) krijg ik aan de rechterzijde en onderkant van de pagina een witte balk te zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/3026286616 :'(

Pas wanneer ik de pagina refresh verdwijnen de balken en sluit de tabel wel naadloos op de randen van de pagina aan, wat er dus als volgt uit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2608677826

Bij mijn broertje (ook IE6) had de pagina hetzelfde probleem. Na een F5 gegeven te hebben waren de balken echter weer weg om ook niet meer terug te komen. De paginamarges staan allemaal op 0.

Iemand enig idee hoe ik deze balken weg krijg? Volgens mij heb ik dit al eerder gezien op wat grote sites, dus ik ben iig niet de enige met het probleem.

Verwijderd

Het komt vooral vaak voor bij tabellen met height="100%" dat klopt.
Maar height hoor je helemaal niet te gebruiken bij een table, aangezien je een table niet voor positionering hoort te gebruiken. Netscape en Mozilla negeren die height attribute trouwens volledig.

Wat weleens schijnt te helpen is een correcte doctype gebruiken, of deze zelfs weglaten (mag eigenlijk niet, en is ranzig).

Ik zou je willen adviseren je positionering met CSS te doen, en tabellen alleen te gebruiken als je data in een tabel wilt weergeven. In alle andere gevallen kun je vaak het best <div> gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 28 april 2002 20:19 schreef Cheatah het volgende:
Ik zou je willen adviseren je positionering met CSS te doen, en tabellen alleen te gebruiken als je data in een tabel wilt weergeven. In alle andere gevallen kun je vaak het best <div> gebruiken.
Werkt de site dan nog wel in versie 4 browsers? Want ik kan me nog wel herinneren dat NS4 bij mij indertijd continu problemen gaf met CSS en dat IE4 heel veel zaken "op zn eigen manier" ondersteunde.

[edit] de height tag viel op zich wel weg te werken, maar die width krijg ik niet weg zonder CSS te gebruiken denk ik :/

[nog-een-edit]
als doctype heb ik:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
weglaten helpt iig niet.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Je kunt ook rightmargin=0 en bottommargin=0 toevoegen aan je <body> :)

Als het toch height=100% is kun je ook de scrollbar uitzetten met scroll=no

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

Op maandag 29 april 2002 09:38 schreef Bosmonster het volgende:

Als het toch height=100% is kun je ook de scrollbar uitzetten met scroll=no
nee, want je tabel kan weleens hoger worden dan 100% browserhoogte bij grote hoeveelheden content ;)

www.jurgroessen.nl

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op maandag 29 april 2002 12:01 schreef Hangloozz het volgende:

[..]

nee, want je tabel kan weleens hoger worden dan 100% browserhoogte bij grote hoeveelheden content ;)
Hangt af van je ontwerp :P Height=100% gebruik je toch alleen als je iets vertikaal wilt centreren? En als je iets vertikaal centreert neem ik aan dat het een vaste hoogte heeft.. anders verspringt het als een gek bij iedere pagina :)

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

Op maandag 29 april 2002 12:07 schreef Bosmonster het volgende:

[..]

Hangt af van je ontwerp :P Height=100% gebruik je toch alleen als je iets vertikaal wilt centreren? En als je iets vertikaal centreert neem ik aan dat het een vaste hoogte heeft.. anders verspringt het als een gek bij iedere pagina :)
nou, ben ik niet helemaal met je eens.
Ik wil het nog wel eens toepassen voor een credittextje dat onderop blijft hangen.
Wordt de pagina groter dan verdwijnt ie, maar tot die tijd zit ie netjes stuck op de bodem :)

www.jurgroessen.nl

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op maandag 29 april 2002 12:33 schreef Hangloozz het volgende:

[..]

nou, ben ik niet helemaal met je eens.
Ik wil het nog wel eens toepassen voor een credittextje dat onderop blijft hangen.
Wordt de pagina groter dan verdwijnt ie, maar tot die tijd zit ie netjes stuck op de bodem :)
Aha... scroll=auto dan :)

Verwijderd

Topicstarter
de scrollbar moet absoluut blijven aangezien er nogal wat content op de pagina komt ;)

[edit] maarre, ik ben ondertussen mn CSS kennis aan het opfrissen en ik denk dat het op die manier ook wel gaat werken...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ondertussen de hele pagina overgezet van opmaak met behulp van een tabel naar opmaak met behulp van CSS. De witte banden waren er echter nog steeds.
Vervolgens heb ik als test alle breedtes van de gebruikte layers van width: 100% veranderd naar width: 90%, maar ook nu bleef de witte rand onverstoord opdoemen, totdat ik een refresh gaf.

Argh :'(

iemand nog enig idee, wat dit zou kunnen veroorzaken? Het heeft kennelijk niets met het gebruik van de 100% te maken...

Verwijderd

pas op met CSS en netschaap, en vergeet niet dat het element table in CSS NIET wordt toegepast

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 30 april 2002 00:43 schreef Socratesss het volgende:
pas op met CSS en netschaap, en vergeet niet dat het element table in CSS NIET wordt toegepast
dat wist ik ja :)
Verder heb ik al besloten met IE3 / NS4 en nog oudere versies van beide browsers geen rekening meer te houden, dus dat maakt verder ook niet uit.

Verwijderd

<STYLE TYPE="text/css">
body { overflow: auto; }
</STYLE>

ik had dit probleempje ook eens en volgens mij heeft dit toen geholpen

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 30 april 2002 01:27 schreef PyroDaan het volgende:
<STYLE TYPE="text/css">
body { overflow: auto; }
</STYLE>
ik had dit probleempje ook eens en volgens mij heeft dit toen geholpen
Werkt ook niet, ik ga maar eens dat enorme CSS verhaal op w3c doorlezen ;(

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 22:11

Booster

Superuser

Op dinsdag 30 april 2002 00:43 schreef Socratesss het volgende:
mh hoe bedoel je dat? Ik gebruik het anders nog wel eens volgensmij.
code:
1
2
3
table {
<CSS>
}

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 30 april 2002 11:40 schreef Booster het volgende:

[..]

mh hoe bedoel je dat? Ik gebruik het anders nog wel eens volgensmij.
code:
1
2
3
table {
<CSS>
}
Ik denk dat 'ie bedoelt dat tables niet CSS properties "erven" van hun parent element.

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 22:11

Booster

Superuser

Ahzo, mja dat klopt.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Verwijderd

Ik heb ook een witteband, in judo. Ik heb al de bruine slip!

Verwijderd

Op dinsdag 30 april 2002 21:33 schreef Geqxon het volgende:
Ik heb ook een witteband, in judo. Ik heb al de bruine slip!
bewaar dat voor de HK aub Geqx...

Verwijderd

<meta http-equiv="refresh" content="0">
:)

Lijkt me gewoon een IE bug, nix aan te doen.

Verwijderd

Op dinsdag 30 april 2002 23:55 schreef Frank83 het volgende:
<meta http-equiv="refresh" content="0">
:)

Lijkt me gewoon een IE bug, nix aan te doen.
zoals het eeuwenoude tweak gezegde gaat als niet alles goed gaat maar toch wel:

het is niet netjes, maar het werkt! :)

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Die oplossing die ik gaf werkt nog steeds hoor :?

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Gewoon alle marges op NUL.

<body marginwidth=0 marginheight=0 leftmargin=0 rightmargin=0 bottommargin=0 topmargin=0>

tada!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 mei 2002 09:53 schreef Bosmonster het volgende:
Die oplossing die ik gaf werkt nog steeds hoor :?

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Gewoon alle marges op NUL.
Dat doe ik altijd standaard al als ik aan een nieuwe site begin en dat had hier dus duidelijk geen zin, maaaaaarrrrrrrrr:

het probleem is al opgelost :)

Ik heb een frameset aangemaakt met een null frame en toen renderde IE6 de pagina wel goed, alleen is er nu (bij 800x600) een horizontale scrollbar die er niet hoort te zijn (bij 1024 is 'ie er niet) :? :)
Pagina: 1