Booten vanaf flop.

Pagina: 1
Acties:

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een vreemd probleem. Ik kan niet meer booten vanaf een diskdrive (3 exemplaren geprobeerd, waarvan 2 zeker goed zijn). Hij zoekt keurig naar zijn flop bij booten (dat ratelen dus). In de BIOS staat 'Floppy seek on bootup' op 'Enabled', de Floppy is gedefinieerd als '1.44 MB, 3.5 inch'. Boot volgorde staat op 'A first, then C'. Moederbord is een FIC VL-601 (met Intel 440LX-chipset). Systeem is niet overclocked.

Het rare is dat als je de flop vanuit Windows probeert te benaderen, dat het dan WEL goed gaat, je kunt dan gewoon lezen én schrijven !

We hebben 3 verschillende FDD's geprobeerd, met 2 verschillende kabels. Rood is op pin 1 aangesloten (zowel controller als FDD).

Wie het weet mag het zeggen...

PS : De flop is bootable, want in een andere PC doet hij het prima...

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Ik zou 'boot up floppy seek' gewoon uit zetten, kost alleen maar tijd en misschien dat 'ie daar door in de war raakt!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ros eens een virusscanner over die bootfloppen heen ... misschien dat de BIOS bootsector bescherming iets tegenhoudt.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• wildhagen
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik zou 'boot up floppy seek' gewoon uit zetten, kost alleen maar tijd en misschien dat 'ie
daar door in de war raakt![/quote]Dan kan ik dus niet meer vanaf A: booten, en dat is nu juist de bedoeling...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ros eens een virusscanner over die bootfloppen heen ... misschien dat de BIOS bootsector
bescherming iets tegenhoudt.[/quote]Is al gebeurd, en floppen waren schoon. Toch maar compleet nieuwe floppen aangemaakt op een clean systeem, en zelfde resultaat :(

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Dat 'Seek floppy at bootup' maakt niks uit om van flop te booten, het is alleen maar een test om te kijken of de floppy aangesloten is. En werkt dus tijdvertragend bij het opstarten.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik had ook hetzelfde probleem.. floppy's worden wel gelzen/geschreven enzo maar booten wilde niet.. ik heb toen een nieuwe diskdrive geinstalleerd en hij deed het weer.. Maar je hebt al een andere diskdrive geprobeerd?

• wildhagen
  • Niet online
Ja, 3 exemplaren al... (2x TEAC, 1x Mitsumi)...

Heb nu wel iets ontdekt : bij booten (wanneer de flop gaat ratelen) zie je de motor van de FDD idd gewoon ronddraaien, maar op het moment dat hij voor het opstarten naar A: zou moeten gaan, blijft de motor gewoon stilstaan... zou de voeding of het BIOS misschien een soort van verkeerd signaal naar de FDD sturen, waardoor die niet weet dat de motor moet gaan draaien ?

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Flatcable stuk?

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-07 15:13

oXygeN

oftewel oxje...

Misschien staat swap floppy drive blabla wel aan

\o/

• wildhagen
  • Niet online
Ik heb het gevonden !

Ik heb er een ouwe FDD uit een 386 (met een jumper) erop gezet. Daarnaast een cross-cable gebruikt ipv een normale cable. En toen deed hij het wel, zonder ook maar ergens iets te wijzigen (dus geen BIOS-settings veranderd).

Toch bedankt voor de moeite !

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1