Toon posts:

Zelf TSP meten.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal drivers (12 Tannoy Dual Dualconcentric)waarvan ik de Thiele Small Parameters wil weten om een nieuwe horn speaker te ontwerpen voor een (bijna) ultieme 5.1 opstelling. (t.b.v. SACD en DVD audio)
Nu ben ik niet in het bezit van een toonfiets en frequentie teller.
Zijn er gebruikers op het forum die een programma (liefst freeware) weten dat een soundblaster(live) kan gebruiken om de TSP van een speakerunit te bepalen.

Alvast hartelijk dank voor de informatie.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-03 09:52
www.audua.com
Speakerworkshop schijnt erg goed te werken.

ikzelf ga vanavond of morgen ene poging wagen om met justmls (dat bij lspcad hoort) een speakermeting te doen. De microfoonvoorversterker is af en moet alleen nog even netjes worden ingebouwd. Als het me lukt, zal ik hier wel een frequentieplot plaatsen.

Ik moet nu de visite vermaken, dus het kan ook nog wat langer duren :P

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-03 09:52
Nou, ik heb lopen meten. Het blijkt dat Justmls geen tsp kan meten. Maar ik heb al wel een frequentierespons gemeten. Erg trcky en precies luisterend allemaal. Je microfoon 3mm naar links en de meting is compleet anders!

In de laatste hobbyhifi staat een boel over TSP meten, maar daar heb je inderdaad apperatuur bij nodig. Je kan trouwens ook wel je geluidskaart als signaalgenerator gebruiken, maar meet dan eerst wel de impedantie van een weerstand van 8ohm bij een boel frequenties, dan kan je zien hoe betrouwbaar je metingen zijn

Verwijderd

Topicstarter
Lampje nog bedankt voor de tip.

Ik heb Speakerworkshop gedownload en het ziet er goed uit.
Ik moet alleen nog wat 3,5 mm jackpluggen halen en een paar weerstanden en dan kan ik gaan meten.

Heb nu in een proef opstelling;
2 x Tannoy 3128 + Vifa XT 300 (hoog 13,5 Khz tot 40 Khz)in een van JBL afgeleide horn voor.

2 x Tannoy K3148 + XT 300 (260 liter basreflex) achter.

en een standaard Tannoy Saturn S6 LCR center.

Dit op een pioneer vsa-e8 versteker met Pioneer DV 747 A DVD-audio SACD speler.

Deze 4,5.0 configuratie (de center telt maar half, maar dit wordt een horn op basis van de Litle Red) klinkt fantasisch.

Ik heb Rumours van Fleetwoodmac op DVD Audio gehaald. (flinke inflatie trouwens voor LP Fl 24,95 betaald, CD Fl 39,95 en DVD A 31,- euro)
Het verschil met de CD is enorm. (al stoor ik me wel een beetje aan de Tape ruis) Mijn vader heeft ooit de mastertape van deze LP geluisterd en kreeg nu het gevoel van de sessie weer terug.

Maar ook multichannel SACD is een fantasctische beleving.

Nadeel is wel dat nu bijna al mijn CD's dof klinken terwijl de 747 deze helderder speeld dan mijn vertroude Denon DAC 500. En MP3 en Dolby Digital zakken helemaal door het ijs.

Ik vraag mij vel af wat het nut van een subwover is. (Als ik nu iets harder speel staat de schuifpui al te trillen.)