Meerdere SCSI devices en invloed op elkaar

Pagina: 1
Acties:

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Vraagje,

Ik heb een SCSI kaartje met extern een UW2 SCSI aansluiting (zo's 68 pins meen ik) in intern een gewone SCSI (50 pins flatcable) en nog een extra UW2 SCSI (65?) intern.

Nu heb ik extern een tape drive hangen, en intern (op de flatcable) een HD.
Beinvloed dit elkaars snelheid? Want de tape drive is natuurlijk veel sneller dan de HD.
Kan iemand misschien wat meer vertellen over deze materie?

ThX
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-08 14:11

GaMeOvEr

Is een hork.

Al die aansluitingen zijn zogenaamde "Bussen"

Als jij dus een U2W-Bus hebt (die ook naar buiten gaat) en een Ultra-SCSI bus (De 50 pins) dan is de bus net zo snel als het traagste device wat er aan die bus zit.

In dit geval heb jij de Streamer aan de U2W Bus hangen, dus jouw andere devices op die Bus draaien zo snel als de maximale snelheid van jouw Tape-Drive. Als je dus een U2W disk hebt, dan wil je dat niet want dan beperk je de snelheid van de bus op 10MB/s omdat dit de maximale snelheid van je Tape-drive is ! (Tenminste, ik neem aan dat het een DDS1 of DDS2 is, en niet een DDS3 of een DLT)

Aannames zijn fataal.

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
GaMeOvEr ;

ThX for info ...
Maarueh.. ik dacht dat het in mijn geval andersom was. Het is een DDS2 tape drive die dus via de UW2 bus zit.
Maar goed, het is dus een HP c1553a tape drive en een 9 Gb Baracuda ST19171N HD.
Beide dus op dezelfde controller.

Of zouden ze de externe tape unit intern doorgelusd hebben naar een andere aansluiting (met wat voor een nut ??)

ThX
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Nah, die externe aansluiting is vast en zeker een U2W aansluiting, maar die disk van jou is dus vele malen sneller dan die DD2 streamer... Die streamer doet waarschijnlijk iets van 2 MB/s en die HD doet waarschijnlijk iets van 15 MB/s ... waarschijnlijk beperkt je streamer de Bus nu op normale SCSI-2 snelheid, en dat is 10 MB/s. in principe zou dus je HD met bursts van Data vast kunnen lopen omdat je U2W-bus te langzaam draait.

Aannames zijn fataal.

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hmm OK... get the picture.
Denk dat ik dan maar een aparte controller voor de HD erin hang, zitten ze elkaar niet in de weg.
Aan de andere kant, is het altijd zo dat ze elkaar naar beneden halen, of alleen op het moment dat je ze BEIDE tegelijk gebruikt ??

De tape wordt uiteraard alleen 's nachts gebruikt en sporadisch voor een restore.

ThX
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Die HD van jou is toch U2W ? Dan kun je beter een cheap SCSI controllertje voor je DDS2 streamertje scoren... Hoewel, je hebt toch ook nog zo'n 50 pins aansluiting ? Die gebruik je nu toch niet, als je nu eens een kabeltje scoort met aan de ene kant die 50-pins aansluiting, en aan de andere kant zo'n paneltje met die externe aansluiting, dat is het goedkoopst, en dan ben je ook niet nog een PCI slot en een IRQ kwijt.

Dat over die bussnelheid naar beneden, ook al wordt het device niet gebruikt, dan is nog je bussnelheid omlaag. Dit gebeurt op het moment van initialisatie van de SCSI-bus al, dan detect hij alle devices aan de bus, en stelt zijn bus-snelheid in aan de hand van het traagste device.

Aannames zijn fataal.

• afterburn
  • Laatst online: 21-08 13:52

afterburn

No more...

Gameover: je kletst uit je nek. Je hebt duidelijk enkel benul over hoe scsi werkt.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Nope ..

Misschien verkeerd uitgelegd. Aan de 50 pins flatcble hangt nu een interne HD en is Ultra-SCSI (http://www.seagate.com/support/disc/specs/scsi/st19171n.html) 50 pins interne SCSI flatcable.
De Tape is (in ieder geval de aansluiting) Ultra2-SCSI 68 Pins externe kabel. (http://www.hp.com/tape/mechs/c1553a.html)

De aansluiting (68 pins) die extern zit, zit ook intern. Er zitten dus in totaal 3 aansluitingen op.

[/EDIT]
Afterburn ;
Hoe zit het dan wel?? Please help me.. weet gewoon niet hoe het met alle aansluitingen en snelheden zit.
[EDIT]

ThX
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ah, dan heb je de streamer al aan een andere bus hangen dan de HD... Dan is er in dit geval dus helemaal nix aan de hand.. :P

Ik dacht namelijk dat je een U2W disk aan de U2W Bus had hangen, samen met de streamer aan de externe positie van de U2W bus.

In dit geval is er dus nix aan de hand, omdat je schijf al aan een andere Bus zit (Aan de Ultra-SCSI bus dus) dan de Streamer.

Nix aan het handje.

Afterburn,

In plaats van de fantastisch opbouwende kritiek die je nu geeft, kun je natuurlijk ook aangeven waar ik naar jouw mening "uit mijn nek klets" ...

Aannames zijn fataal.

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hmm ..OK snapput..
Laatste vraagje, als ik dus wel aan de interne UW2 connector (de 68 pins) een apparaat hang, dan zit deze op dezelfde bus als het apparaat aan de externe 68 pins connector ??

ThX
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ja, klopt. De U2W bus heeft eeen interne connector, en een externe connector, maar het is wel dezelfde bus, anders zou je een zogenaamde "Dual Channel" controller hebben, die heeft dan meerdere bussen, en kun je dus ook twee keer zoveel devices op kwijt.

Aannames zijn fataal.

• afterburn

afterburn

No more...

Attaching a SCSI-1 device to a system with a SCSI-2 host adapter and
several SCSI-2 devices already attached will not hurt over-all
performance significantly unless it doesn't handle
disconnect/reconnect well. This assumes that the host adapter keeps
track of protocol options separately for each target device. Some
people have the idea that attaching a SCSI-1 device to a SCSI-2 bus
will cause the entire bus to run at SCSI-1 speeds. This is not true.

....

If you buy a high end host adapter (probably called SCSI3 :-) ) from
a reputable vendor, and it has enough control over the various
options (like synch xfer rate 5,10,20 xfers/s and the ability to
disable WIDE or FAST/Ultra negotiation), and you carefully think out
what devices you connect to it (all WIDE devices nearest the host
adapter end of the bus etc.), and you are careful to properly
terminate not only both ends, but both halves (upper byte and lower
byte) of the bus, and none of the older devices you might already
have (like a Panasonic CDROM) do anything stupid (like not handle the
WIDE negotiation message without hanging) then it will all work fine.

2 quotes uit de SCSI FAQ, te vinden op www.scsifaq.org
Onderbouwt genoeg? :)

Punt is dat moderne HAB's onthouden of een device normaal, wide, uw, whatever is, de snelheid, 5, 10, 20, 40, 80, 160mb/s en dat als de devices netjes omgaan met connect/disconnect protocollen, en dat doen ze eigenlijk allemaal tegenwoordig, je dus geen snelheidsverlies hebt als je verschillende devices met elkaar mixt op 1 scsi chain.

Kom op zeg, tis geen IDE.. ;)

Computer specs

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Kijk Afterburn, daar kan ik wat mee ! :)

Thanx, ik ben al een "oude" SCSI rot, en ik ging er ff vanuit dat niet _iedere_ moderne SCSI-adapter dit deed, ik dacht zelf dat dit geintje alleen op de duurdere Adaptecs aanwezig was, zoals de 2940's wel, de 290X niet, enz...

Ik was ook er ook niet van overtuigd dat alle niet-adaptecs dit deden, dus dan houdt ik me liever vast aan zekerheden, maar schijnbaar doen _ALLE_ recente SCSI-adapters dit, behalve als de omschreven uitzonderingen zich voordoen...

Aannames zijn fataal.

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
ThX for info everyone!!

Nog een laatste vraag, je schreef het volgende:
" Ja, klopt. De U2W bus heeft eeen interne connector, en een externe connector, maar het is wel dezelfde bus, anders zou je een zogenaamde "Dual Channel" controller hebben, die heeft dan meerdere bussen, en kun je dus ook twee keer zoveel devices op kwijt. "

Heb je het over 15 devices?

Ik heb namelijk een BusLogic FlasPoint LW die dus 15 SCSI devices aankan (kan nergens de homepage van die toko vinden.

ThX
Koffie

[/EDIT]
Volgens mij zit ik dus ook een beetje te ver in het verleden te graven. Het kaartje komt van Mylex en is de FlasPoint LW. Blijkt dat het dus standaard is dat je er 15 devices aan kan knopen (dacht dat we nog steeds op 7 zaten) en dat dual channel dus 30 aankan (15 per kanaal).
Of zit ik er nu naast?
[EDIT]

Braaikamer - Smoke&BBQ

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Koffie, je hebt bijna gelijk...

Vroeger 7 devices ( ID 0-7) waarvan 1 voor de kaart.

Nu standaard 14 Devices (ID 0-14) waarvan 1 voor de kaart

En de Dual Channels dus 2 X 14 Devices, (2 X 0-14 waarvan voor ieder "Channel" ook weer een ID.) net alsof je twee afzonderlijke SCSI kaarten zou hebben.

Aannames zijn fataal.

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-08 09:40
Het is inderdaad zo dat scsi controllers op een bus kunnen schakelen tussen de verschillende snelheden. Echter niet tussen verschillende protocollen.

vb:

Ik heb een Adaptec 29190 U3W controller
Hang ik daar nu via een LVD kabel een IBM U3W schijf aan, dan comuniceert de kaart op 160 MB/s U3W LVD met die schijf.

Sluit ik op de zelfde kabel ook nog een IBM UW schijf aan, dan schakelt de kaart terug naar normaal UW scsi en communiceert dan met beide schijven op 40 MB/s.

Prik ik nu ook nog een Plextor CD speler (20 MB/s U-scsi)met een covertor op de kabel, dan heeft de communicatie tussen de kaart en de schijven daar geen probleem mee (40 MB/s) en de CD speler 20 MB/s

Dus ik prik mijn U3W schij op het U3W kanaal@ 160MB/s, mijn UW schijf op het UW kanaal@40MB/s en de cdspeler op het U (50 polig) kanaal @ 20 MB/s.

Als ik nu een externe zip op de externe U3W aansluiting aansluit (met een dure converter kabel ivm terminering) dan communiceert de kaart met 5MB/s met de zip drive en met 40 MB/s met mijn U3W schijf...

Dat doen we dus niet... extra kaartje kopen dus.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• afterburn

afterburn

No more...

Maar dat komt dus niet door U, UW of U2W, dat komt omdat LVD (low voltage differential) en het oude HVD (high voltage differential) physiek cq electrisch op een andere manier communiceren. Dat is een beetje lastig te combineren waardoor de bus dus op een manier gaat communiceren die alle devices aankunnen. Dit is ook de reden dat de modernere U2W/LVD HAB's een seperaat LVD kanaal hebben, gescheiden van het UW/U kanaal, zodat LVD harddisk op de maximale snelheid kunnen en blijven werken.

Gameover: ik weet het, kan een vreselijke smartass zijn van tijd tot tijd. :)

Computer specs

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Heeft * GaMeOvEr ook weer wat geleerd vandaag... ;)

Ben ik ff blij dat ik een 29160 heb, met dedicated bussen... :)

Aannames zijn fataal.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 26 september 2000 15:48 schreef GaMeOvEr het volgende:
Koffie, je hebt bijna gelijk...

Vroeger 7 devices ( ID 0-7) waarvan 1 voor de kaart.

Nu standaard 14 Devices (ID 0-14) waarvan 1 voor de kaart

En de Dual Channels dus 2 X 14 Devices, (2 X 0-14 waarvan voor ieder "Channel" ook weer een ID.) net alsof je twee afzonderlijke SCSI kaarten zou hebben.[/quote]En jij hebt ook bijna gelijk: het kunnen er maximaal 16 zijn; 1 voor de host en 15 devices

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Damn, zat ik er nog eentje naast... :)

Maar het klopt wel ja... ID0 - ID15, waarvan 1 voor de host...

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1