Toon posts:

[LCD] ik krijg alleen verlichting op mn lcd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ey ik heb laatst een lcd gekocht op conrad (4x20 art. nr. 187275-89) ik heb deze in elkaar gezet via het standaard tutorialtje op heatseakerz, aangesloten maar het enige wat ik krijg zij de 1e en de 3e regel die zwart gemaakt worden en de blacklight die aan is maar ik krijg er verder geen zinnig teken op (ook nix van initialisatie e.d.) is dit nu een fried lcd scherm of een fried ltp1 poort?

p.s. mijn printer had ook al kuren voordat ik de lcd aansloot

[en verwijs me nou nie door naar de search want dat heb ik allang geprobeerd en daar kwam ik er niet mee uit]

Verwijderd

Dat de eerste en 3e regel zwart worden is normaal. Het lijkt mij dat de initializatie niet goed gaat. Ik weet niet of je zelf de software hiervoor maakt of met welk programma je 'm test, maar ik denk dat dit eerder een software probleem is dan een hardware probleem...

Verwijderd

Staat de printer port in je bios goed (beats me hoe ie moet staan maar dat kan de search je wel vertellen) welke software gebruik je? heb je al je contactjes al na gemeten?

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik smartie 5 en ik heb de contacten niet na gemeten want ik heb geen flauw id hoe ik die zou moeten na meten (ik heb wel een spanningsmeter dus uitleg is welkom)

Verwijderd

zorg dat de contacten op het lcd elkaar niet raken,
en meet je draadjes door (welke draad op welke pin van lpt-stekker staat) en controleer dit aan de hand van het schema.

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
Gewoon multimeter pakken,
op weerstand zetten,
1 pin (van multimeter)op printerpoortstekker,
op schema kijken waar hij naartoe zou moeten gaan
andere pin van multimeter op uiteinde van de kabel ( op LCD bv)
Dat voor alle kabeltjes die je hebt.
Suc6

No worries m8

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 15:34 schreef -Redhead- het volgende:
ik gebruik smartie 5 en ik heb de contacten niet na gemeten want ik heb geen flauw id hoe ik die zou moeten na meten (ik heb wel een spanningsmeter dus uitleg is welkom)
gebruik eens iets anders want smartie zuigt

bv deze crystalcontroll werkt op alle lcd's
Afbeeldingslocatie: http://www.crystalfontz.com/software/crystalcontrol/settings-40x4.jpg

http://www.crystalfontz.com/software/crystalcontrol/index.html

Verwijderd

Topicstarter
bedoel je dan de printerstekker van de lcd of de poort van de pc want met de stekker heb ik gedaan en krijg bij ieder aansluiting een waarde dus...

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 15:59 schreef subgrafix3d het volgende:
gebruik eens iets anders want smartie zuigt
Meesterlijk onderbouwd ook.

Verwijderd

Topicstarter
hmz ik heb crystal dingetje nu geprobeerd maar nog steeds geen zinnig teken alleen die 2 lijntjes die zwart blijven :'(

Verwijderd

Topicstarter
maar zou het niet aan de printerpoort kunnen liggen want zoals ik al zij ik had voor die lcd ook al print problemen (geen communicatie tussen printer en pc)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb m nu op een andere pc getest en nog steeds hetzelfde... any thougts?

Verwijderd

koppel jij ooit apparaten aan/af(van je lpt) als je computer aanstaat?

zoja dan is er een kans dat je je printerpoort hebt opgeblazen.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Hmm.. probeer nog eens wat andere software zolas LCDDriver, LCD center of LCDInf o.i.d. Als die ook niks doen zit het in je aansluiting of de instellingen van de par. poort.

LCDInf werkt in SPP en ECP mode. Waarschijnlijk ook in EPP mode, maar dat heb ik nog noit getest.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 15:27 schreef -Redhead- het volgende:
ey ik heb laatst een lcd gekocht op conrad (4x20 art. nr. 187275-89) ik heb deze in elkaar gezet via het standaard tutorialtje op heatseakerz, aangesloten maar het enige wat ik krijg zij de 1e en de 3e regel die zwart gemaakt worden en de blacklight die aan is maar ik krijg er verder geen zinnig teken op (ook nix van initialisatie e.d.) is dit nu een fried lcd scherm of een fried ltp1 poort?

p.s. mijn printer had ook al kuren voordat ik de lcd aansloot

[en verwijs me nou nie door naar de search want dat heb ik allang geprobeerd en daar kwam ik er niet mee uit]
die 1e en 3e lijnen die zwart worden is een goed teken, dit zijn de initialisatielijnen.
heb je in smartie aangeduid dat het het lcd op de printerpoort is aangesloten

staat rechtsboven in het setup screen, (lpt, serial MatriX Orbital of crystalfontz denk ik)

Verwijderd

Topicstarter
kan het niet gewoon zijn dat die lcd fried is? want zoals ik al zei deed ie het op een andere pc ook niet...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 28 april 2002 16:56 schreef badpinguin het volgende:

[..]

die 1e en 3e lijnen die zwart worden is een goed teken, dit zijn de initialisatielijnen.
heb je in smartie aangeduid dat het het lcd op de printerpoort is aangesloten

staat rechtsboven in het setup screen, (lpt, serial MatriX Orbital of crystalfontz denk ik)
ja dit heb ik gedaan ja

Verwijderd

Het enige wat die zwarte lijnen aangeven is dat je de voeding iig goed hebt zitten, je kan best 'n fuckup gemaakt hebben met de wireing aan je lpt stekker (weet je zeker dat wat jij denkt wat pinnetje 1 is daadwerkelijk pinnetje 1 is?)

Verwijderd

kijk ns naar de draden en controleer idd. je pinnen en connecties met een multimeter zet hem op diode of R(esistance)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb m nu aant werk gewoon in smartie en het bleek gewoon heel kut 1 metaal snipper te zijn die kortsluiting maakte |:( heel kut dus ik heb trouwens een vergrootglas moeten gebruiken om dat tering ding uberhaubt te kunnen zien :+ maar iig bedankt voor alle hulp
Pagina: 1