harde schijven welke master?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-07 15:47
Ik ga straks een nieuwe processor en een tweede harde schij in mijn comp zetten. Nu heb ik een 4,8 Gb harde schijf ATA33. Nu komt er een 30 Gb Maxtor ATA100 bij. Welke moet op als Master voor de beste prestaties?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-08 14:11

GaMeOvEr

Is een hork.

De snelste disk moet je als master instellen.

Nog beter is (als je de ruimte hebt) om ze alle twee op master te zetten, de ATA100 disk (Die belachelijk veel sneller is) op de Primary IDE als master, en de oude disk als master op de Secondary IDE. Als je dan met je disken bezig bent, hoeven ze niet op elkaar te wachten, omdat ze op afzonderlijke bussen zitten. (Bij SCSI kunnen meerdere devices tegelijk lullen, bij IDE wachten ze op elkaar)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp wordt mijn D: schijf (3 gyg) qua snelheid tegengehouden door de 1,2 gyg (Die 2x zo traag is) ?
De configuratie is als volgt

- de 1,2 gyg zit op primary master
- de 3 gyg zit op primary slave
- de cd-rom zit op secondary slave

Dus als ik die 3 gyg op secondary master
zet, moet het zaakje dan sneller lopen ofzo?

Barracuda

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Barracuda, correct !

De slaves wachten altijd op de master, (de naam zegt het al... :P ) dus vandaar altijd het snelste device als master instellen.

Het liefst als je meerdere HD's hebt allemaal op master, want dan zitten ze op verschillende bussen, en kun je ze dus tegelijkertijd benaderen, zonder dat ze op elkaar wachten. Als ze op dezelfde Bus zitten kun je de wachttijd wel verkorten door de snelste als master in te stellen, maar je blijft een wachttijd houden, omdat ze op dezelfde bus zitten.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Maar die 3 gyg hd is NU al 2x zo snel als die ene op primary master..

Als ik hem dan op secondary master zet wordt ie NOG sneller???

Barracuda

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Je Disk zelf zal er niet sneller van worden, maar er zullen geen wachttijden meer voor zijn, omdat ze nu op dezelfde bus zitten, en de ene schijf wordt aangesproken (stel je kopieert van disk naar disk) hoeft de andere schijf niet te wachten, dus de responstijden die je hebt als je van disk naar disk kopieert worden veel lager, omdat beide disken tegelijkertijd aangesproken kunnen worden, omdat ze dan op verschillende bussen zitten.

Voorbeeld nu : ene disk pri. master, tweede disk pri. slave :

1. master leest stukje data, stopt in buffer
2. stoppen met lezen master
3. beginnen met schrijven stukje data naar de slave.
4. weer naar begin.

Als iedere disk op een eigen bus zit, wordt er gewoon continue doorgelezen op de pri. master, en doorgeschreven naar de sec. Master, zonder op elkaar te wachten.

Aannames zijn fataal.

• Gugger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 21:29
Dus kan ik mijn CDROM ook beter als secondary master (of slave, maar heb toch maar 1 HD) plaatsen dan als primary slave?

En is de aansluiting het dichtst bij het mobo de master kant van de kabel?

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Gugger,

Als je maar twee devices hebt, lijkt me dat het handigste ja, want dat verhaaltje wat ik heb getiept geldt voor alle devices.

Lees : De meest gebruikte devices op primary en secondary master, en de wat minder gebruikte als slaves. (Die moeten namelijk wachten)

Zolang je onthoud dat als de devices op verschillende bussen zitten, en dat je dan geen wachttijden hebt, en het snelste device altijd als master, dan zit je altijd goed.

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Maakt niet uit hoe je je kabel gebruikt, of een device master of slave is wordt niet door de kabel-positie bepaalt, maar door de jumper-settings.

Zo'n kabel kun je inzetten zoals het jou het handigst uitkomt, in ieder geval bij ATA 33 en SCSI. Of dit ook geldt voor ATA 66/100 weet ik niet, maar dat lijkt mij wel zo logisch, aangezien er geen elektronica in de kabel zit.

Aannames zijn fataal.

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:04

@r!k

It is I, Leclerq

Nog eentje,

ik heb gister een plextor 12/10/32a gekocht en die op mijn sec master gezet. Nu zegt nero en de handleiding va dit ding dat ik hem beter niet op dezelfde bus als mijn cd-rom kan zetten. Op mijn primaire heb ik als master een 20,5 ultra dma 66 hd zitten. De cd-rom is een aopen 36 speed. Weet iemand of deze ultradma is? Is het aan te raden om mijn cd-rom inderdaad op de primairy te zetten? Of kan ik beter mijn plextor op de primairy zetten?

Een hele rij microsoft certificeringen.

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Nog eentje,

ik heb gister een plextor 12/10/32a gekocht en die op mijn sec master gezet. Nu zegt nero en de handleiding va dit ding dat ik hem beter niet op dezelfde bus als mijn cd-rom kan zetten. Op mijn primaire heb ik als master een 20,5 ultra dma 66 hd zitten. De cd-rom is een aopen 36 speed. Weet iemand of deze ultradma is? Is het aan te raden om mijn cd-rom inderdaad op de primairy te zetten? Of kan ik beter mijn plextor op de primairy zetten?

• Gugger
  • Laatst online: 17-07 21:29
Volgens mij zeggen ze dat omdat als je direct van CDROM naar brander (en die zitten op dezelfde bus (net geleerd ;)) wil schrijven de buffer dan misschien te klein is en je dan problemen krijgt. Maar dat weet ik niet zeker.

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

ErikH,

In dat geval, met de al eerder beschreven wacht-tijden, geeft Nero al aan dat je de twee CD-Rommen (De Plex en de Aopen) niet op dezelfde bus moet hebben, omdat ze dan op elkaar staan te wachten. Dus een van de twee moet je verhuizen naar de andere Bus.

Welke je verhuist naar de slave positie op je primary IDE, hangt ervan af welke je vaker zult gebruiken. Lees je veel CD-rommetjes naar schijf met je Aopen, zou ik die op Sec. Master zetten, fik je meer, of gebruik je ook je Plex om images en zo te maken, zou ik de Plex op Sec. Master zetten, en de Aopen op Pri. Slave, zeker als je ook images vanaf disk gaat branden.

Ik denk niet dat die Aopen UDMA is, ik denk dat die gewoon PIO mode 4 is, maar dat weet ik niet zeker. Als het goed is geeft je BIOS dat aan als je hem op "auto-detect" zet.

Aannames zijn fataal.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Als je direct van CD naar CD wilt kopiëren, zou ik de CD-lezer en de CD-schrijver op verschillende bussen zetten. Das pas efficiënt.

Waarschijnlijk heb je hier niet genoeg bussen voor. Je kan overwegen om een PCI-kaartje te kopen met extra bussen.

Bloed, zweet & koffie

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Vilenin,

Hoezo dan ? hij heeft een HDD, en twee CD-rommen.

Pri. Master : HDD
Pri. Slave : Aopen CD-Rom
Sec. Master : Plextor fikrom.

Zo zitten de CD-rommen ieder op een verschillende bus, en heb je dus nergens last van, plus dat de HD en de Plex ook op een verschillende bus zitten, voor het fikken van images.

Prima toch ?

Het enige wat je nu hebt is dat je gewone CD-rom met je HD gecombineerd zit, dus bij het installen met de gewone CD zitten ze wel op elkaar te wachten, maar dit is de meest optimale config voor zijn systeem.

Aannames zijn fataal.

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Heb jij al u100 op je mobo ??

Ik heb een apart kaartje, bij zit het zo:

Mobo ide : DVD en Brander beide master
U100 kaarteje : Deskstar en U66 (IBM-ding) beide master
2940u : SCSI-cd speler

Dus idd probleemloos branden, behalve van de DVDispeler dan want die houdt men Plextor 8x4x32 niet bij :)

One of the animals has left its cage today.

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Dus als ik de cd-ro op mijn prim. slave hang moet hij theoretisch gezien het beste werken?

Op deze manier kan ik mook mijn 12 speed branden goed benutten. Klopt dit?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Euh... Ja ! (Als je het over je Aopen had, en niet je Plex)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Die Aopen 36x is UDMA.

Moet je wel achterop de cdrom speler de jumper verwijderen.
Wel ff opletten dat je de goeie jumper verwijderd en niet die van master/slave!

Dan in de bios op auto zetten en dan geeft je pc het ook aan het rechthoekige dos scherm UDMA 33 staat er dan.

• jotheman
  • Laatst online: 11-08 21:43

jotheman

Was like that when I got here!

ik hep nouw mun 2 HD's 8erulkaar hangen op primary.
ik wil die 2e HD wel op mun secondary master zetten, maar die is nie UDMA66 en mun primary wel.
Kan ik dan toch beter mun 2e HD op Secondary master hange?

I see dead pixels...

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Euh... jotheman, ik snap er geen ruk van... :P

Je hebt twee HD's op je primary controller hangen, en die is ATA66, je secondary controller is niet ATA66 (???) maar zijn dan alle twee de disken die je hebt ATA66 ? Zoniet, dan hang je toch de disk die niet ATA66 is op je secondary controller ?

Aannames zijn fataal.

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

edit:
deze was hier wel erg off-topic

• Macaco
  • Laatst online: 09-03-2022
Allo,ik wil ook ff erop in haken.

Ik heb sinds vorige week een IBM 30 GiG met ATA 100 gekocht en heb nu deze config.

Primary Master IBM DTLA 307030
Primary Slave Quantum vuurbal 6.2
Secondary Master A-open cdrom
Secondary Slave CDD3610 rewriter.

Dit alles op een Asus P2B moederbord zonder ATA/66/100.
Mijn vraag heb ik dit zo goed gedaan?

Ik gebruik eigenlijk alles wel veel.Nou heb ik bij apperaatbeheer bij Diskdrives DMA aangevinkt staan is dit goed?(het betreft de IBM schijf de andere schijf Quantum negeerd DMA).Wat de cd-drives betreft bij de CDD 3610 rewriter staat DMA uit en de A-open cdrom staat DMA aan.
Ik had ook met nero als ik On The Fly wil bakken dat ie met de melding kwam twee devices op de zelfde IDE-bus kan problemen veroorzaken.Ik heb toch de CD met 640MB aan data on the fly gekopieeerd en is gewoon gelukt.

Wat zou ik eventueel het beste kunnen doen?
Is het voor mij wijs om een ATA 100 controller aan te schaffen voor enkel de IBM schijf??
Pagina: 1