Toon posts:

FreeSCO?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik wil op mijn server voor mijn thuisnetwerk FreeSCO gebruiken, omdat ie ook een printserver heeft en drie netwerkkaarten ondersteund. Heeft iemand hier ervaring mee? En zo ja, kun je mij misschien uitleggen hoe ik het moet instellen (FAQ op FreeSCO.org snap ik niets van).

ShareTheNet kan ik niet gebruiken, want printer sharing zit daar niet in en ondersteunt geen drie netwerkkaarten (anders moet ik weer een lijntje van 10 meter trekken van hub naar pc van m'n pa, terwijl die direct naast de server staat en de hub ergens anders (centraler) in huis).

Specs:
- Compaq 4 33s 12 MB RAM (server):
Server staat naast pa's computer, dus uit de server gaan twee lijntjes (voor m'n pa alleen en een lijntje naar hub) en er gaat een lijntje in die van de kabelmodem afkomt.
- 3 client computers (ip: 192.168.0.3 t/m 5), aangesloten op hub en een computer (van m'n pa direct op server met extra netwerkkaart in server met ip: 192.168.0.2)
- Printers: Laserjet 1100/Deskjet 694, aangesloten op een kastje waar je kunt kiezen welke printer je wil. Dit kastje wil ik dan aansluiten op de server via de printerpoort.
Hoe kan ik dan vanaf het hele netwerk printen?

[Mike]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:07
Ik heb een tijdje FreeSCO gebruikt met wisselend succes.
Ik heb een tijd lang probleemloos gedraait, maar op een gegeven moment vloog tijdens een potje Quake 3 of CS de verbinding eruit en kon ik niet meer verbinden, pas na een restart van de gateway ging het weer goed.
Of dit aan FreeSCO lag of aan Chello weet ik niet.
FreeSCO is in ieder geval zeker de moeite waard om te proberen. Het is heel erg makkelijk in te stellen en gratis;)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt.

Maar hoe stel ik op alle computers (allemaal win98 bakken) in dat ik via het netwerk moet printen. En hoe stel ik in dat er op die server een printer hangt?

En hoe stel ik in dat m'n pa via de 'prive' netwerkkaart in de server internet -> moet ik die dan een eigen ip-adres geven (bv. 192.186.0.1 voor netwerkkaart in server en 192.186.0.2 voor m'n pa, en dan 192.186.1.1 voor netwerkkaart naar hub en dan clients die aan die hub hangen 192.186.1.2 tot 192.186.1.5 ????)

PLZ help me!

[Mike]

PS. Is FreeSCO ook via een browser (Web Based Control) in te stellen? Dat is nl. wel noodzakelijk, want ik kan er geen toetsenbord aanhangen als ik wat wil veranderen.

Verwijderd

Gebruik gewoon LRP (http://www.linuxrouter.org).

• Trema
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Trema

Het kost wat

Ik hoop wel dat je voor de interne netwerk 192.168.1.x i.p.v. 192.186.1.x gebruikt. Met FreeSCO kan ik je helaas niet helpen; heb net zelf de boel werkend op een 486 met Slackware.

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:20

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Over de printservermogelijkheid weet ik niet veel, die gebruik ik niet.

De clientpc's hoef je niet echt in te stellen (ook die van je pa niet), als je DHCP aanzet in de freesco bak krijgt iedere client automatisch een IP en werkt het vanzelf. Volgens mij moet je Freesco gewoon zo instellen dat er 1 netwerkkaart naar inet gaat en 2 naar netwerk binnen. Of die nou direct naar een pc of naar een hub gaan maakt verder niet veel uit.

En ja Freesco heeft een webinterface, ik vind 'm heel handig alleen kan ik 'm niet gebruiken omdat mijn routerserver(tje) een 386-16mhz-6mb is.

Sys Specs

Pagina: 1