Wat is de oorzaak voor het draaien van planeten?

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

Topicstarter
Ik zou graag willen weten wat nou precies er voor zorgt dat planeten om hun as draaien volgens de hedendaagse wetenschap.
Ik kan er nergens iets over vinden.
Ik had gehoordt dat de via de relativiteits-theorie van Einstein verklaard werd, maar ik weet dat niet zeker. Dus brand maar los zou ik zeggen.

8 )

Verwijderd

Bewegende voorwerpen hebben een impulsmoment. Een draaiend voorwerp beweegt ook, en heeft dus een rotatie-impulsmoment. Een planeet dus ook. Dankzij de wet van behooud van impuls behoudt hij dat impulsmoment ook, en blijft de planeet draaien.

btw, dit is klassieke mechanica, geen relativiteitstheorie. Al kan je het daarmee ook verklaren aangezien de relativiteitstheorie de gehele newtoniaanse mechanica omvat, dat is echter veel ingewikkelder.

• hetisik

hetisik

Topicstarter
ik heb ooit wel van impuls-moment gehoord, maar zou heb je niet een uitgebreidere uitleg ergens?

8 )

Verwijderd

ik denk dat de topic starter wil weten waar dan dat rotatie-impulsmoment vandaan komt.

dat heeft te maken met het ontstaan van sterren en planeten uit gas- en stofwolken.
zo'n wolk is nooit volkomen in rust, en als die samentrekt door de eigen zwaartekracht dan worden de bewegingen versterkt (zoals bij een draaiende schaatser die z'n armen naar zich toe trekt).

• hetisik

hetisik

Topicstarter
ohhh, nou snap ik het, oja, dat staat trpouwens in een boek die ik had, lol, beetje vergeet achtig....

8 )

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 13:05 schreef hetisik het volgende:
ohhh, nou snap ik het, oja, dat staat trpouwens in een boek die ik had, lol, beetje vergeet achtig....
Misschien is het boek: "Relativiteitstheorie voor iedereen" van Martin Gardner wat voor jou?

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:38

Elvhenk

Madam Mikmak

Okido, dan kan deze ook dicht. Ook vanwege gebrek aan stelling een beetje wel enzo... ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.