Toon posts:

A7V133-C en de IRQ instellingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik gebruik tot volle tevredenheid een zelfbouw PC met daar in een ASUS A7V133-C moederboard.
Daarop heb ik 512 MB RAM, een ATHLON XP1800+, Matrox G400, Soundblaster Audigy met IEEE1394 Host controller,
Adaptec 19160 SCSI controller en HCF PCI modem (hardware). Op het moderboard
zit zelf nog een VIA USB Universal Host controller (2x). Ik draai Windows 2000 Professional UK.
Mijn configuratie draait stabiel, dwz. hij loopt niet vast. Wel heb ik dat de computer
'af en toe even wacht'. Ik heb bovengenoemde zaken op IRQ 9 staan. Het lukt mij niet
om de PCI-kaartjes op verschillende IRQ's te zetten. Ook veranderen in de bios levert
geen resultaat op. Ik heb de laatste bios update gedaan. PNP OS aan of uit,
SLOT1-4 IRQ handmatig toewijzen helpt ook niet. Ik zou dus meer willen verdelen,
zodat mijn computer 'niet meer hoeft te wachten'. Wie helpt mij aan de goede oplossing?

Alvast bedankt,

Ed uit Zutphen

Verwijderd

Je PC draait hoogstwaarschijnlijk in ACPI-modus, dan word alles op 1 IRQ gezet.

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn moederboard vind ik de ACPI instelling niet terug en in Windows 2000 vind ik bij power up options ook niets terug. Ik kan ook niet handmatig de IRQ's in Windows 2000 veranderen. Vermeldenswaardig is misschien dat SP2 geinstalleerd is.

Weet iemand een andere oplossing?

Verwijderd

Topicstarter
Wie o Wie?

Verwijderd

Topicstarter
Weet niemand nog de oplossing om ACPI te manipuleren??

Verwijderd

Ja, ga naar je apparaatbeheer, Computer en werk de driver van ACPI-PC bij naar Standaard PC en je bent van ACPI af.

Hou er echter wel rekening mee dat dit je probleem niet oplost

Verwijderd

Als je DMA maar goed staat :)

• UnderFlow
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01-2024
Als het goed is moet je in je bios onder het "power" gedeelte, power saving op disabled zetten om acpi uit te zetten. Helemaal zeker weten doe ik het niet hoor. Let wel, als je nu ACPI uit zou zetten, kan het goed zijn dat je windows flink gaat lopen "klagen".

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:54

Mentalist

[avdD]

Zet PNP OS in je bios uit, zet ACPI in je bios uit (als dat kan), zet settings voor IRQ's voor pci sloten allemaal op auto, ga in windows, schop al die insteekkaartjes in apparaatbeheer eruit, reboot en detecteer alles opnieuw. Als het goed is gaat ie de boel nu wat meer verdelen..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 14:24 schreef W3ird_N3rd het volgende:
Zet PNP OS in je bios uit, zet ACPI in je bios uit (als dat kan), zet settings voor IRQ's voor pci sloten allemaal op auto, ga in windows, schop al die insteekkaartjes in apparaatbeheer eruit, reboot en detecteer alles opnieuw. Als het goed is gaat ie de boel nu wat meer verdelen..
Dat werkt inderdaad. Maar dan kun je volgens mij ook meteen Standby, Hibernate en automatisch uitschakelen vergeten. Als je ACPI gebruikt, zet het bios alles op 1 IRQ inderdaad, maar Windows gebruikt de apparaten alsof ze allemaal apart een IRQ hebben. De apparaten moeten dat dan wel ondersteunen. (Zo ongeveer alles vanaf 1998 of zo ondersteunt dat wel.) Ik heb ook bijna alle apparaten op IRQ 9 zitten. Zie hier:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~skyfire/gotpics/irq.jpg

Alles werkt goed. Waarschijnlijk ga ik wel de compoorten uitschakelen omdat ik deze toch niet gebruik. Morgen stap ik (zeer waarschijnlijk) over op Raid 0 op de promise controller. Aangezien ik dan geen apparaten meer heb op IDE 1 en 2 schakel ik deze misschien ook uit. (De cd speler en brander zijn beide scsi.) Het is sowieso aan te raden om apparaten die niet gebruikt worden uit te schakelen.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen hartelijk dank voor de gedane moeite. Ik heb dus ongeveer dezelfde lijst als bovenstaand. Alles werkt verder goed. Het 'er uit gooien'van de kaartjes wil dus niet. Alles verwijderd in apparaatbeheer. Vervolgens zet hij ze dus weer netjes op irq 9 (pnp os uitgezet in bios en irq's op auto) Het zal dus wel zo horen dan.

Groeten,

Ed uit Zutphen

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:54

Mentalist

[avdD]

Op dinsdag 30 april 2002 00:41 schreef Eduitzutphen het volgende:
Groeten,

Ed uit Zutphen
[topic=309815/1/50]

En ja ik ben een zeikerd :X

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
Groetjus (even stangen!) *D

Verwijderd

Heb hetzelfde probleem met mijn systeem.
Vroeger deed alles het goed , inc. ethernetkaart maar sinds een tijdje blijft mijn pc ook ff hangen bij het openen van vb. control panel, daarna draait alles weer vlotjes.
Heb ook al veel geprobeerd maar geen oplossing gevonden.
Maar ben zeker dat dit dus een softwarematig probleem.
Pagina: 1