Ik wil graag een wat andere layout van de captions onder de figuren in mijn verslag. Met name wil ik dat ze niet uitgelijnd worden over de hele pagina (want het is vaak maar 1 regel) en als het even kan wil ik dat de evt. 2e regel begint onder de eigenlijke caption van de eerste regel, en niet onder figuur x (helemaal aan het begin vd regel). Dit schijnt allemaal te kunnen met caption2, maar ik kan nergens vinden hoe ik dat dan moet doen. Weet iemand dit? thnx!
Ben weer iets verder 
in een duits pdf-je vond ik wat info
je kan de options 'flushleft' en 'hang' gebruiken
deze werken allebei prima (flushleft vult de regels niet op en hang laat de 2e regel niet onder 'figuur' starten ).
maar nu hetvolgende probleem: ik kan ze niet tegelijk gebruiken
Hetvolgende werkt dus niet!
\usepackage[flushleft,hang]{caption2}
Dan doet allen de 'hang' option het
Weet iemand misschien hoe dit opgelost kan worden?
in een duits pdf-je vond ik wat info
je kan de options 'flushleft' en 'hang' gebruiken
deze werken allebei prima (flushleft vult de regels niet op en hang laat de 2e regel niet onder 'figuur' starten ).
maar nu hetvolgende probleem: ik kan ze niet tegelijk gebruiken
\usepackage[flushleft,hang]{caption2}
Dan doet allen de 'hang' option het
Ok, volgens mij is het niet mogelijk flushleft en hang samen te gebruiken, het zijn nl. 2 mogelijkheden van een zelfde optie. Maar nu een andere vraag (leuk zo je eigen draadje bouwen): zijn er verschillende layouts beschikbaar in de vorm van packages bijvoorbeeld? Zo ja, welke dan? Bijvoorbeeld met een ander fontje en een witregel na elke paragraaf (of is het makkelijker dat zelf te klussen?). Thnx
om de monoloog te breken:
UTFS
uhm, tsja, moet kunnen. Staat er in die not so short introduction to LaTeX niet iets over het veranderen van layout? Spit zowel www.tug.org en www.ctan.org eens door en laat google je grootste vriend zijn
en laat het even weten als je wat vind.
UTFS
uhm, tsja, moet kunnen. Staat er in die not so short introduction to LaTeX niet iets over het veranderen van layout? Spit zowel www.tug.org en www.ctan.org eens door en laat google je grootste vriend zijn
en laat het even weten als je wat vind.
Andere lettergrootes kan je opgeven als parameter van de document class. Zoiets dus:
\documentclass[12pt,a4paper]{report}
Als je andere lettertypes wilt hebben (wat ik overigens niet mooi vind, alleen als je een tabel hebt met nummerieke gegevens), kan je dat doen met bijvoorbeeld:
\textsf{tekst zonder schreef}
Om bepalade opmaak te veranderen zul je de juiste package moeten zoeken, of zelf eentje maken natuurlijk
\documentclass[12pt,a4paper]{report}
Als je andere lettertypes wilt hebben (wat ik overigens niet mooi vind, alleen als je een tabel hebt met nummerieke gegevens), kan je dat doen met bijvoorbeeld:
\textsf{tekst zonder schreef}
Om bepalade opmaak te veranderen zul je de juiste package moeten zoeken, of zelf eentje maken natuurlijk
[deze advertentieruimte is te koop]
Thnx, ik begin er al wat meer vertrouwd mee te raken
Ik gebruik nu het package anonchap:
\usepackage{anonchap}
\simplechapter
Dit zorgt ervoor dat het 'hoofdstuk ..." weggelaten wordt in de hoofstuktitels, en alleen de hoofdstuk titel zelf boven hoofdstukken neergezet wordt
Verder gebruik ik nu fncychap voor wat leukere (standaard) headers, uitgelegd in de not so short guide
Waar ik nu naar op zoek ben is een manier om de hoofdstukken wat hoger op de pagina te laten beginnen (elk nieuw hoofdstuk begint halverwege de pagina). Had wat dingetjes gevonden, maar die werken allemaal niet
Ik gebruik nu het package anonchap:
\usepackage{anonchap}
\simplechapter
Dit zorgt ervoor dat het 'hoofdstuk ..." weggelaten wordt in de hoofstuktitels, en alleen de hoofdstuk titel zelf boven hoofdstukken neergezet wordt
Verder gebruik ik nu fncychap voor wat leukere (standaard) headers, uitgelegd in de not so short guide
Waar ik nu naar op zoek ben is een manier om de hoofdstukken wat hoger op de pagina te laten beginnen (elk nieuw hoofdstuk begint halverwege de pagina). Had wat dingetjes gevonden, maar die werken allemaal niet
Is het misschien iets om om een programma als LyX of KLyX te gebruiken? Ik ben er niet zeker van in hoeverre die je eigen packages laten laden, maar ik weet dat in ieder geval KLyX de mogelijkheid biedt om voor je eigen stijl, pagina-opmaak, font en dergelijke te kiezen. Zelf gebruik ik KLyX voor al mijn tekstverwerking, inclusief werkstukken met afbeeldingen, voetnoten en tabellen. Ik weet niet in hoeverre je speciale eisen hebt, maar misschien dat je met zo'n programma genoeg kunt? Ik weet in ieder geval dat het mogelijk is om direct latex-commando's aan je document toe te voegen vanuit KLyX, al heb ik de functie zelf nog nooit gebruikt.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Hoofdstukken hoger op een pagina... Tja dat zal lastig worden om zelf te doen (ik zou niet weten hoe dat precies gaat iig).
Ik heb ook geen idee of er andere document classes zijn die dat standaard wel doen, volgens mij niet.
Ik heb ook geen idee of er andere document classes zijn die dat standaard wel doen, volgens mij niet.
[deze advertentieruimte is te koop]
Verwijderd
In principe definieert LaTeX een standaard scala aan definities waarvan bekend is dat ze goed zijn. Het is ook juist de bedoeling dat de gebruiker er niet aan hoeft te komen, aangezien de meeste gebruikers het er niet beter opmaken wanneer ze met de layout gaan knoeien.Op woensdag 01 mei 2002 09:50 schreef vert het volgende:
Daar was ik al bang voor...
Toch wel een minpuntje voor latex hoor
Bij LaTeX hoef je je in principe alleen om de inhoud druk te maken, als je echter van mening bent dat je zelf ook wel met de opmaak overweg kunt, gebruik dan Plain TeX. Als je voor LaTeX kiest kies je in principe al voor een redelijk vastgelegde opmaak.
Ik snap, wil me ook absoluut niet druk maken om layout. Dat was juist 1 van de redenen dat ik het ben gaan gebruiken. Alleen waren er wat kleine dingen die ik anders wilde (geen 'hoofdstuk X' in de titels bijv.). Halverwege op de pagina een hoofdstuk starten vind ik ook niet geweldig, vandaar. Verder ziet het er allemaal erg gelikt uit
Dus mij hoor je niet hard klagen hoor.;)
Pagina: 1