2 harddisks. Hoe te partitioneren?

Pagina: 1
Acties:

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 01:34
Binnenkort krijg ik 2 harddisks van elk 4.3 Gb.
Ik ben van plan om deze 2 in me server te zetten en hierop OpenBSD te installeren.
Nu vroeg ik me af hoe ik zal gaan partitioneren.

Ik heb het volgende al bedacht:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
disk 1:
 swap   256 Mb
 /  100 Mb
 /var   300 Mb
 /tmp   100 Mb
 /usr   1024 Mb

totaal 1780 Mb
 over   +- 2520 Mb

disk 2:
  /home  4.3 Gb

totaal 4.3 Gb
  over   0 Mb

Je ziet al dat ik zo'n 2.5 Gb overhoud op disk 1.
Het lijkt me wel aardig om dit bij de /home partitie toe te voegen.
Maar ik weet dat je helaas niet 2 partities op 1 mount punt kan zetten.
Dus nu vroeg ik me af of er niet een patch of programma bestaat, die me toelaat om 2 partities te mounten op 1 punt.

Als dit niet zou kunnen, hebben jullie dan een ander of misschien beter :) idee om de partities een beetje netjes te maken?

Btw, ik prefereer altijd een zo groot mogelijke /home partitie. (personal stuff, andere gebruikers, public shares, website...etc.)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:00

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Je zult ongetwijfeld een goede reden hebben om alles in mountpoints te zetten, maar waarom niet simpel alles in 1 vette rootdir? De voordelen van alle gebruikelijke dirs een eigen mountpoint geven komen pas naar voren als je LVM gebruikt IMO.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• 2P
Op zondag 28 april 2002 01:18 schreef DeBolle het volgende:
Je zult ongetwijfeld een goede reden hebben om alles in mountpoints te zetten, maar waarom niet simpel alles in 1 vette rootdir? De voordelen van alle gebruikelijke dirs een eigen mountpoint geven komen pas naar voren als je LVM gebruikt IMO.
In de OpenBSD FAQ raden ze het aan om meerdere partities te maken, vooral om snelheid, instellingen van bepaalde partities (denk aan UID, GID, readonly etc...), fragmentatie (niet zo heel belangrijk), en nog wat dingen.
Zelf vind ik het ook makkelijk om met meerdere partities te werken.
Maar als ik alles onder 1 rootdir zou zetten heb ik het probleem nog niet echt opgelost lijkt mij.
Of ik zou de 2 disks allebij op 1 punt moeten zetten, maar dat kan dus niet...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Je kunt met LVM meerdere fysieke harddisks aan dezelfde partitie hangen (en nog meer coole truukjes zoals het on-the-fly vergroten/verkleinen van partities, dat is waarom DeBolle vindt dat dan pas de voordelen van zoveel mountpoints naar voren komen).

• 2P
Op zondag 28 april 2002 03:14 schreef deadinspace het volgende:
Je kunt met LVM meerdere fysieke harddisks aan dezelfde partitie hangen (en nog meer coole truukjes zoals het on-the-fly vergroten/verkleinen van partities, dat is waarom DeBolle vindt dat dan pas de voordelen van zoveel mountpoints naar voren komen).
Ok, ik zal eens wat gaan lezen over LVM.

Bedankt voor de tips

• 2P
Ok ik heb wat gevonden.
Onder OpenBSD is er geen LVM maar wel iets anders wat eigenlijk hetzelfde doet.
Dit heet CCD (concatenated disk driver).
Hier ga ik dus maar eens even mee spelen. ;)
Pagina: 1