"Ik krijg het idee om mijn cdrom als terminator te gebruiken op mijn huidige scsi ??? kabel (ik weet niet welke het is, maarja) en kijken of er dan verschil is qua snelheid".
En:
"Als je je cdrom op hetzelfde kanaal hangt dan vertraagd die de boel.
De hele bus gaat dan op de snelheid van het langzaamste device draaien."
Oh my god...
Mag ik jullie beiden met klem verzoeken eens wat dieper in SCSI materie te duiken want dit is echt
Je mag een non-LVD device (bv. cdrom-drive, die is alleen Ultra-scsi)
helemaaaaal niet als terminator gebruiken op een LVD SCSI-bus. Zelfde geldt voor UW en U2W scsi bijvoorbeeld (btw, 160MB/s is U3W)
Je cdrom drive heeft een 50 pins Ultra aansluiting (neem ik aan). Hoe wil je in godsnaam een 68pins bus (met 68 pinnen) afsluiten met 50 pinnen. Dat gaat dus niet.
En (indien van toepassing) niet gaan lopen kutten met 68<->50 pins verloopstukjes !!!
De cdrom drive moet op een Ultra scsi-bus (dus 50 pins, ook wel Narrow-scsi genoemd) en 68pins (ook wel Wide scsi genoemd) LVD devices op een LVD bus met een LVD terminator (actief/passief, hangt van de situatie af).
Als je kaart alleen een LVD bus heeft moet je de CDROM er niet op aansluiten. Veel kaarten echter hebben twee bussen. Ik twijfel alleen aan jouw kaart want volgens mij is dat het LVD only model. De 29160 is volgens mij het model met EN een 68pins LVD bus EN een 50pins Narrow Ultra scsi bus.
Anyway, zorg voor een juiste scsi-bus voor je cdrom drive en gooi em niet "bij de rest".
Veel mensen doen dat maar het is
hartstikke fout.
Veels te vaak kom je "heee het stekkertje past dus dan zal het wel goed zijn" mensen tegen. Ze hebben er geen idee van dat er verschillende soorten signalen bestaan (Low Voltage Differential Scsi != Single Ended Scsi enz.)
Lees
aub artikelen over het configureren van scsi eens goed door. Op de site van adaptec staan bv. goede documenten.
Sorry dat ik zo bot en onsympatiek overkom maar ik ben sjacherijnig (knallende hoofdpijn) en het lezen van dit soort scsi gruwel ideen/adviezen (hoe goed bedoelt ook) helpt niet. Mischien dat een paracetamolletje helpt...