Oude router/server vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Ejz, Ik heb van mijn oom een oude IBM server gehad. Nu zat ik eraan te denken om mijn oude router/server te vervangen, maar is dit de moeite?

Specs van IBM server:
Mobo: intel mobo met 8X edoram sloten, 2x socket 5 CPU, 3x pci, 5x eisa.
CPU: Pentium 100 (1x)
Geheugen: In totaal 80mb (4 sloten gebruikt)
Harddisks: 1x IBM SCSI 2.25GB schijf, 1x Quantum SCSI 2GB.
Tapestreamer 4GB
CDRom: 12x denk ik
Voeding: 300Watt
VDO: EISA kaart (MB: ?)
Kast: IBM Hightower

Wat ik nu heb:
Mobo: Intel mobo met 2x SDRam, 2x EDOram sloten, 4xpci, 3x isa.
CPU: AMD k6 233mhz
Geheugen: 96MB (vol)
Harddisks: 2x 1.6 IDE
CDRom: 10x ofzo
Voeding: 200watt
VDOKaart: 4MB PCI
Kast: Hightower

Is het de moeite om dit te vervangen? Ik heb eventueel nog 2x pentium 120mhz liggen voor in die ibm, maar is hij dan nog sneller?

Edit: ik weet dat die AMD er niet in kan, die is socket 7!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:58
Ik ben van een AMD K6/3+ 450 terug gegaan naar een Dual P133, en dat merk je wel. Mn server zit altijd met geheugentekort. Bij mn K6/3+ stopte ik er gewoon 3x256MB PC133 in, koste toch geen ene fl*kker, maar mn Digital Servertje die wel heel erg op jouw IBM servertje lijkt slikt dus alleen FastPage ECC SIMMs, en groter dan 16MB zijn die moeilijk voor een normale prijs te krijgen :(

Ik weet niet waarvoor je je computertje gebruikt, maar als 't voor Webserver, Databaseserver en Mailserver is, zit je met 80MB nog krapper dan met 128MB :(

Edit: welke chipset heeft dat machientje van jou?

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

ligt er natuurlijk helemaal aan wat je er op wilt draaien??

als hij puur als router moet dienen zou ik er niet aan beginnen..

• Go0s
Op zaterdag 27 april 2002 22:42 schreef _JGC_ het volgende:
Ik ben van een AMD K6/3+ 450 terug gegaan naar een Dual P133, en dat merk je wel. Mn server zit altijd met geheugentekort. Bij mn K6/3+ stopte ik er gewoon 3x256MB PC133 in, koste toch geen ene fl*kker, maar mn Digital Servertje die wel heel erg op jouw IBM servertje lijkt slikt dus alleen FastPage ECC SIMMs, en groter dan 16MB zijn die moeilijk voor een normale prijs te krijgen :(

Ik weet niet waarvoor je je computertje gebruikt, maar als 't voor Webserver, Databaseserver en Mailserver is, zit je met 80MB nog krapper dan met 128MB :(

Edit: welke chipset heeft dat machientje van jou?
Ik heb ook nog 4x 16MB Edo liggen, en hij heeft een intel chipset:
code:
1
2
3
SB2434NX
LS412113
SZ928

Ik ga hem als router gebruiken en een webserver (voor de fun zeg maar ;))
Op zaterdag 27 april 2002 22:43 schreef Zerveza het volgende:
ligt er natuurlijk helemaal aan wat je er op wilt draaien??

als hij puur als router moet dienen zou ik er niet aan beginnen..
Er komt Linux op te staan, Debian of Redhat denk ik. En dus niet puur router

• _JGC_
Verschilt ie dus helemaal niets van mijn Digital Prioris XL 5133DP, ook zo'n machine.

Als je webservertje gaat draaien, blijf dan volledig op statische HTML, dynamische PHP of gewoon CGI/C applicaties. Perl is helemaal niet te doen helaas :(

Over dat EDO: Helaas heb je er niet veel aan. De i430NX kent geen EDO. Waarschijnlijk moet in dat bord net zoals de mijne Parity shit, dus normaal geheugen pikt ie niet. Wat hier overigens wel werkt: 4x16 met parity in de eerste banken, dan 4x16 zonder parity in de laatste banken. Vervolgens "memory=128M" meegeven aan de Linux kernel, anders ziet ie niet meer dan 65MB :(
Mocht je EDO toch werkend hebben: vertel het hier ff, kan ik hopelijk ook EDO in mn servertje gooien, kan ik mooi upgraden naar 256MB (32MB SIMMs zijn reteduur helaas :( )

• Go0s
Keb er ff snel foto's van gemaakt :)

Hiero!! :)

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 00:02 schreef Go0s het volgende:
Keb er ff snel foto's van gemaakt :)

Hiero!! :)
vette kast wel

• LAN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

LAN

Denk je wel aan het stroomverbruik?

Kan een rol spelen.

• Go0s
Op zondag 28 april 2002 00:09 schreef LAN het volgende:
Denk je wel aan het stroomverbruik?

Kan een rol spelen.
Hmmz, jah. Mijn P4 heeft ook al een 300watt voeding en die zitten op het zelfde stopcontact...

• LAN
  • Niet online

LAN

Op zondag 28 april 2002 00:10 schreef Go0s het volgende:

[..]

Hmmz, jah. Mijn P4 heeft ook al een 300watt voeding en die zitten op het zelfde stopcontact...
Ik bedoel meer de kosten. Zo te zien is het een echte server, en ik denk dat ie ook wel wat meer watts trekt dan de normale pc. Op jaarbasis kan dat aardig aantikken (bij 24/7 aan laten staan).

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 12:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als iets goed werkt moet je er niet aan gaan kloten.

Maar als je problemen hebt met de server of meer wilt gan doen kan je hem wel beter uitbreiden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Go0s
hmm ok, niet uitbreiden dus...?

Ziet er zo wel stoer uit :) :

Afbeeldingslocatie: http://80.247.200.33/gijs/meuk/server/3_Hightowers.jpg

>:)

• LAN
  • Niet online

LAN

Op zondag 28 april 2002 00:14 schreef Go0s het volgende:
hmm ok, niet uitbreiden dus...?

Ziet er zo wel stoer uit :) :

[afbeelding]

>:)
Het is wel een mooie kast ja.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 16:19

Part

Helemaal niets.....

Mocht je wel willen uitbereiden dan heb ik hier nog een hele lading IBM geheugen.
FRU 11H0633 =(2x 16mb nieuw in verpakking)

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
wel leuk speelgoed hoor maar het stroomverbruik is hoog (wat iemand anders ook al zei) en het geluid waarschijnlijk ook :? ik weet niet of je er dicht bij moet slapen of niet maar anders zou ik lekker je ouwe laten staan als die het toch ook doet :) (en deze houden als 'speelgoed' :))

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kan je je bestaande server niet uitbreiden door deze erbij te hangen in het netwerk? Is ook leuk. Dan laat je deze files server of dingen waarmee je je normale server wilt ontlasten. Alleen kost idd wel wat elektriciteit extra dan.

[edit]
Kan ook als 'parttime' server misschien. Back-up server ofzo?

Expanding the inexpandable

• Ignoramus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-08 09:15
Is leuk ding die pc server 320. Ik denk dat als je daar 2x p120 in douwt dat ie wel een stukje beter gaat presteren, dan je k6-je. Pas wel op als je kaarten gaat verwisselen of zelfs maar verplaatsen. Als je dit doet moet je eerst de EISA configurator draaien (te downloaden bij IBM), anders wordt ie heel instabiel. Heb er ook mee mogen spelen op mijn werk, duurde wel even voor we erachter kwamen dat het aan de EISA config lag :(

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf Workstation Server

• Go0s
Op zondag 28 april 2002 00:40 schreef Aardbijen het volgende:
Is leuk ding die pc server 320. Ik denk dat als je daar 2x p120 in douwt dat ie wel een stukje beter gaat presteren, dan je k6-je. Pas wel op als je kaarten gaat verwisselen of zelfs maar verplaatsen. Als je dit doet moet je eerst de EISA configurator draaien (te downloaden bij IBM), anders wordt ie heel instabiel. Heb er ook mee mogen spelen op mijn werk, duurde wel even voor we erachter kwamen dat het aan de EISA config lag :(
En met PCI sloten? Want er moet nog een nic bij. Zou ik er ook een oude 200watt voeding in kunnen douwen? Zuigt niet zo veel stroom aangezien mijn P4 ook al 300Watt is...

• _JGC_
Voeding maakt niet uit, twee CPUs en twee SCSI disks zuigen nou eenmaal meer stroom dan een simpel K6je met een IDE schijf. Waarschijnlijk gaat ie met een 200W voeding zelfs meer trekken omdat die voeding dan tegen z'n maximum aan't werken is.
Verder heeft die IBM een hoge kwaliteitsvoeding, wat het verlies ook nog aardig binnen de perken kan houden.
Voeding vervangen kan je overigens wel uit je hoofd halen: IBM zal vast wel wat afwijkends gebruiken. Mijn Dual P133 mobotje heeft een extra op ATX lijkende connector nodig om het CPU board te voeren, ook heeft ie een 3 extra 3.3V lijnen. Verder is ie gewoon AT, maar zonder die extra lijnen doet ie gewoon niets. voor zover ik weet zijn er maar 2 of 3 voedingen in de wereld die op dat bord passen (heb hier twee verschillende van Astec liggen, beide 300W)

• Go0s
Op zondag 28 april 2002 12:34 schreef _JGC_ het volgende:
Voeding maakt niet uit, twee CPUs en twee SCSI disks zuigen nou eenmaal meer stroom dan een simpel K6je met een IDE schijf. Waarschijnlijk gaat ie met een 200W voeding zelfs meer trekken omdat die voeding dan tegen z'n maximum aan't werken is.
Verder heeft die IBM een hoge kwaliteitsvoeding, wat het verlies ook nog aardig binnen de perken kan houden.
Voeding vervangen kan je overigens wel uit je hoofd halen: IBM zal vast wel wat afwijkends gebruiken. Mijn Dual P133 mobotje heeft een extra op ATX lijkende connector nodig om het CPU board te voeren, ook heeft ie een 3 extra 3.3V lijnen. Verder is ie gewoon AT, maar zonder die extra lijnen doet ie gewoon niets. voor zover ik weet zijn er maar 2 of 3 voedingen in de wereld die op dat bord passen (heb hier twee verschillende van Astec liggen, beide 300W)
K, Bedankt. Ik ga hem strax ff helemaal uit stoffen enzo en helemaal schoon maken. Later more :z :)

• Go0s
Keb nog wat info gevonden over die server, maar nu is mijn vraag of er ook gewoon edo geheugen ingaat...? want ik heb nog 4x 16MB liggen, dus 80 + 64 = 144MB >:) ;)

Hier is de info van de server.

• _JGC_
Proberen, als het niet werkt zie je het vanzelf. Je maakt em alleen heel erg instabiel of hij telt het geheugen er gewoon niet bij als het niet werkt.

• Go0s
Op zondag 28 april 2002 21:17 schreef _JGC_ het volgende:
Proberen, als het niet werkt zie je het vanzelf. Je maakt em alleen heel erg instabiel of hij telt het geheugen er gewoon niet bij als het niet werkt.
Okay :)

Edit: Gebruik je HotTopic ofzo ;)

• Go0s
Hij doet een bietje vaag, ik heb de kaarten eruit gehaald en precies hetzelfde terug gezet en nou doet ie dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1376904727

:? Wat doe ik verkeerd?

Verwijderd

Kijk even in je mailbox.
ZIt een bootflop in waarmee je de RAID kaart kunt configureren.
Is als het goed is een Mylex DAC960 kaart.
Heb voor de liefhebber nog een paar IBM Schijven+Brackets liggen.

Ik heb een Dual 166 draaien met 256 MB en 2*4,3 GB met Windows 2000 Advanced Server met RRAS. Draaid wel, gebruik heb verder niet voor file/print server.

• Go0s
Op zondag 28 april 2002 21:48 schreef jakkes2 het volgende:
Kijk even in je mailbox.
ZIt een bootflop in waarmee je de RAID kaart kunt configureren.
Is als het goed is een Mylex DAC960 kaart.
Heb voor de liefhebber nog een paar IBM Schijven+Brackets liggen.

Ik heb een Dual 166 draaien met 256 MB en 2*4,3 GB met Windows 2000 Advanced Server met RRAS. Draaid wel, gebruik heb verder niet voor file/print server.
Ej bedankt! Ik kijk ff.

Wat voor schijven + brackets zijn dat die je nog hebt?

Verwijderd

2*1 GB en 1*2,25 GB met brackets.

• Go0s
Op zondag 28 april 2002 21:56 schreef jakkes2 het volgende:
2*1 GB en 1*2,25 GB met brackets.
En wat wil je ervoor hebben?

Verwijderd

Wat had je zelf in gedachten?

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:15

LopeZ

Too much is never enough

Voor onderhandelingen gebruik je email/msn/icq, geen GoT iig.

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zaterdag 27 april 2002 23:28 schreef _JGC_ het volgende:
... Vervolgens "memory=128M" meegeven aan de Linux kernel, anders ziet ie niet meer dan 65MB :(
Lichtelijk offtopic.. Ik heb een Digital Venturis 90 met een intel chipset, die m'n 32MB Edo modules wel pakt, maar vervolgens de hoeveelheid geheugen maal 4 doet. (zullen wel te nieuw zijn, alhoewel, een 486 herkent ze wel goed..) Is er een truukje/dos util om win98 op de correcte hoeveelheid te wijzen?

• _JGC_
Woei, vandaag mn server een upgrade gegeven: 4x16MB non-parity eruit, 2x32MB FastPage met parity erin en 2x32MB EDO non-parity erin.
Die Digital server met i430NX chipset neemt het allemaal doorelkaar iig :)
Pagina: 1