super wazig probleem (pic)

Pagina: 1
Acties:

• juba
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-04 15:51
ik ben samen met Loss een bak aan het aansluiten alleen nu heeft ie een super wazig probleem. hij kan maar geen cdrom herkennen, maakt niet uit hoe we de kabels aansluiten, hoe we de jumpers hebben en wat voor cdrom het is... zelfs zonder hardeschijf enz kan hij de drive niet vinden...
waar kan dit aan liggen, iets in het moederbord :?

Plaatje van de mobo (580 kb)

Verwijderd

Al geprobeerd eea. zonder die die gerounde kabels aan de praat te krijgen?

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-04 09:12

decramy

root@birdie:~#

k zie dat de foto net gemaakt is, kun je m dan wat meer richten op de IDE??

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

check dat ding eens in een ander systeem.
ik denk trouwens niet dat we veel hebben aan dat plaatje. (zegt weinig over de cdrom)

Verwijderd

Probeer eens een andere ide kabel.

Verwijderd

met het gevaar erg simplistisch te klinken... CD-ROM speler stuk?

aangezien ik ervan uitga dat jullie daar ook wel op gekomen zijn en het dus ook in een ander systeem wel succesvol geprobeerd hebben (een beetje meer info kan dus geen kwaad) zou het idd kunnen dat je ide aansluiting (of ide kabel) of dus idd je mobo gaar is ...

Probeer alle onderdelen gwoon even in een ander systeem... dan moet je er vanzelf achterkomen

suc6

• juba
we hebben al andere kabels geprobeerd... daar ligt het niet aan, de cdrom werkt gewoon goed in een andere bak.
zou het dan aan het moederbord liggen? daar is dan vast niet veel aan te doen...

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

multometer, voeding checken.....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

Op zaterdag 27 april 2002 22:31 schreef the_virus het volgende:
multimeter, voeding checken.....
Met de voeding is nix aan de hand. Anders zou er meer niet werken.

We hebben btw meerdere kabels gebruikt. Hij herkent alleen de HD. Hij ziet geen CD-rom op Pri/Slave Sec/Master en Sec/Slave. Terwijl die bios wel de optie boot from cdrom heeft.

• juba
nope daar ligt het ook niet aan... de voeding is okay en de cdrom werkt ook gewoon in een andere bak.
Het moederbord herkent wel gewoon de hardeschijven en de diskdrive...

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op zaterdag 27 april 2002 22:32 schreef juba het volgende:
nope daar ligt het ook niet aan... de voeding is okay en de cdrom werkt ook gewoon in een andere bak.
Het moederbord herkent wel gewoon de hardeschijven en de diskdrive...
Misschien een andere cdrom proberen? Ik heb trouwens wel eens gezien dat een mobo maar geen cdrom wou herkennen, dat kwam gewoon door een brakke IDE controller.

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je moet kijken of het voltage voldoende is, sommige aparaten kunnen moeilijk doen met lage/loge voedingspanningen.
en even kijken of de (openschroeven dus) pcb van de cdspeler zelf goed stroom krijgt,kan los kabeltje zijn in de molex-naar-pcb..

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• juba
we hebben het al geprobeerd met twee verschillende cdroms die bijde goed werken in een andere bak

Verwijderd

Op zaterdag 27 april 2002 22:36 schreef Aikeleer het volgende:

[..]

Misschien een andere cdrom proberen? Ik heb trouwens wel eens gezien dat een mobo maar geen cdrom wou herkennen, dat kwam gewoon door een brakke IDE controller.
We hebben een andere (nieuw) geprobeerd. IDE controller is ook niet brak want we hebben al een HD gepartitioneerd en geformatteerd.

:?

Verwijderd

Pic zegt inderdaad niets... Klopt de Bios versie wel?
Namelijk een bekent probleem bij mij, of niet LÖSS?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-04 13:34
Heb je de bios instellingen wel goed staan. Dat ze dat de ide poorten niet op disable hebbn staan of zo. Dat kan ik namelijk wel. En dan vindt hij bij mij ook geen CD-rom drive of hd meer. Anders probeer CD Drive van slave -> master of andersom tezetten.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Op zaterdag 27 april 2002 22:42 schreef Silverburst het volgende:
Pic zegt inderdaad niets... Klopt de Bios versie wel?
Namelijk een bekent probleem bij mij, of niet LÖSS?
Ik zou graag een bios update willen installen maar het type mobo is nog niet bekent dan kan ik wel ff opzoeken.
Op zaterdag 27 april 2002 22:42 schreef The_Greater het volgende:
Heb je de bios instellingen wel goed staan. Dat ze dat de ide poorten niet op disable hebbn staan of zo. Dat kan ik namelijk wel. En dan vindt hij bij mij ook geen CD-rom drive of hd meer. Anders probeer CD Drive van slave -> master of andersom tezetten.
Alles in de bios staat default, en dus de essentiele onderdelen zoals die ide-controller op enabled. Ik kan geen master en slave meer zien. Alles op dat gebied sowieso al geprobeerd.

Verwijderd

ik denk dat het de geround cabels zijn.
ps het is een snelle pc p1 of zo

Verwijderd

Op zaterdag 27 april 2002 22:50 schreef computerboer22 het volgende:
ik denk dat het de geround cabels zijn.
ps het is een snelle pc p1 of zo
Gerounde cables kunnen het probleem niet zijn omdat die in princiepe hetzelfde zijn als een normale cable.

Systeem: Pentium 100mhz 32ram.

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:13

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

OH>>OM

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Tja, aan het plaatje te zien is het gewoon een oud beestje.. (72 pins geheugen enzo ;))

Dan is het vrij normaal dat een cdrom niet wordt herkend in de bios..
Echter, als je hem aansluit, dan kun je wel je cdrom benaderen via een bootdiskette met cdrom-drivers of via windows..

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Heropend; het probleem is MI interessant genoeg om open te houden.

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 08:59 schreef Twynn het volgende:
Tja, aan het plaatje te zien is het gewoon een oud beestje.. (72 pins geheugen enzo ;))

Echter, als je hem aansluit, dan kun je wel je cdrom benaderen via een bootdiskette met cdrom-drivers of via windows..
Nope.. Geprobeerd en zonder resultaat. ;(

De bios heeft daarentegen wel een optie om te booten vanaf cdrom. :? Maar waarom dat niet werkt, dat mag joost weten. :?

Verwijderd

Op zaterdag 27 april 2002 22:27 schreef MasterOverdrive het volgende:
Probeer eens een andere ide kabel.
ja lijkt mij ook de 1ste oplossing
en dan geen rounded maar gewoon normaal

• juba
ja we hebben al een hoop andere kabels geprobeerd, geround en niet. ik heb net ook nog een andere cdrom plus kabels aangesloten uit mijn eigen computer en ook dat herkend ie niet...

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
bios settings ook al op 'default' gezet?

A wise man's life is based around fuck you

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-04 08:27
Andere CD-rom geprobeerd?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-04 07:39

Mentalist

[avdD]

Op zondag 28 april 2002 08:59 schreef Twynn het volgende:
So...?
Ik heb hier nog een socket 7 bordje draaien wat bij de post ook gewoon de cd-drive herkend, een socket 5 bordje (max P133) kan ook zelf de cd-drive detecteren... (en ik geloof dat zelfs een 486 het nog wel kan hoor). Ervan booten is een ander verhaal. Ik weet niet hoever het beestje nu komt, wordt bij de post de cd-drive wel herkend? In het bios moeten alle settings voor IDE gewoon op AUTO en AUTO-detect staan. Het klopt wel dat je direct in DOS nog geen cd-rom speler hebt, daar moet je drivers voor laden. Maar mijn S370 mobo kan direct vanuit dos ook geen cd-rom benaderen, dus dat is geen probleem van alleen oude mobo's. Van cd booten is dus nog rotter, hoewel de optie in het bios aanwezig is kan mijn S370 bord dat ook niet echt (maar kon ook wel aan de cd liggen, maar volgens mij zocht ie niet eens naar een cd).

Wordt die cd-rom bij de post nou eigenlijk wel of niet herkend?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Skaah
  • Niet online
Let op

Het is waarschijnlijk een cdromspeler voor een I/O kaart. cd'romspelers liepen in het begin op I/O kaarten. Probeer 'm aan een geluidskaart met IDE ect te hangen, allemaal ff proberen.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op zondag 28 april 2002 19:17 schreef Skaah het volgende:
Let op

Het is waarschijnlijk een cdromspeler voor een I/O kaart. cd'romspelers liepen in het begin op I/O kaarten. Probeer 'm aan een geluidskaart met IDE ect te hangen, allemaal ff proberen.
maar hij is al in een andere machine geplaatst en daar werkt ie wel..

jouw theorie gaat dus niet op..

de enige cdromspelers met zon speciale I/O waren die mitsumi/sony dingen uit begin jaren 90, maar die hadden ook geen 40 pins aansluiting maar iets van 30..

A wise man's life is based around fuck you

• venomous
  • Laatst online: 07-02 17:25
Heb je, je hd al eens op je secundaire gezet en cd-rom op primaire slot of alleen cd-rom primaire ide kanaal, het lijkt gewoon 2e ide kanaal fout/kapot.

Specs

• Selfdefence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2022
Probeer eens windows te installeren en dan mbv de wizard nieuwe hardware een standaard CD-ROM speler te installeren. Dat heeft bij mij ook wel eens geholpen met een ASUS :r A7V in combinatie met een Plextor 24x writer.

Als dat niet werkt, ga dan eens kijken voor BIOS updates voor het moederbord of een firmware upgrade voor de CR-ROM speler.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-04 07:39

Mentalist

[avdD]

Op zondag 28 april 2002 19:39 schreef zwelgje het volgende:

[..]

maar hij is al in een andere machine geplaatst en daar werkt ie wel..

jouw theorie gaat dus niet op..

de enige cdromspelers met zon speciale I/O waren die mitsumi/sony dingen uit begin jaren 90, maar die hadden ook geen 40 pins aansluiting maar iets van 30..
In de comp van m'n broertje draait nog een 2x mitsumi, met 40 pins aansluiting, IDE past wel maar werkt niet. Toen heb ik er maar een mozart soundkaartje bijgekocht en de cd-rom daarop geprikt, en toen werkte het wel :P (na wat gerommel met drivers en irq's...)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Conclusie CD-Rom kapot of 30 pins aansluiting.

• Banzi
  • Laatst online: 07-04 12:43
Op zaterdag 27 april 2002 22:37 schreef juba het volgende:
we hebben het al geprobeerd met twee verschillende cdroms die bijde goed werken in een andere bak
Okay, dan zijn er nog een aantal dingen die je kunt proberen...

Krijgt de cdrom wel voeding? Als de pc aan staat, kun je hem dan wel open en dicht krijgen met het eject-knopje???

Heel stom misschien, maar staan de IDE-poorten wel ge-enabled in het bios??? Heb ik ook een keer gehad... Dan staat alles op auto, en nog kan hij nix vinden...

Voor CDROM moet het bios dus ingesteld staan op auto. Het ligt aan je cdrom-speler of ie hem als pnp-device weer gaat geven... Soms wordt ie pas herkend als windhoos is opgestart.

Boot-functies zijn niet voor alle cdroms... Kan dus makkelijk zijn dat jouw cdrom-speler dat niet ondersteund...

Kabels goed???
Bij sommige IDE-devices kun je de kabel ook omdraaien nl... Later werd het een beetje standaard om 1 pin niet te gebruiken, en die dus weg te laten, en in de connector op te vullen... Op die manier kon je de kabel niet verkeerd om doen...

Op het moment kan ik ff geen andere dingen verzinnen... Ik zou dus wel dezelfde kabel gebruiken als die in een andere pc wel werkte...

Veel suc6...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 16:07 schreef _LOSS_ het volgende:

[..]

Nope.. Geprobeerd en zonder resultaat. ;(

De bios heeft daarentegen wel een optie om te booten vanaf cdrom. :? Maar waarom dat niet werkt, dat mag joost weten. :?
Zet die cable select ff uit!!! (CD-ROM als master op sec IDE)

Als die bios die optie heeft, moet het werken.
Anders gewoon met win98se boot floppy. Die heeft een hoop standaard drivers waarmee je vrijwel elke CD-ROM aan de praat krijgt! :+

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
[off-topic]
waar heb jij die pc gekocht :?
[/offtopic]

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

Verwijderd

Ik neem aan dat je het bios wel de harde schijven laat zoeken voor je opstart ?!?!

Controleer anders of er niet ergens een pinnetje in de connector verbogen c.q. afgebroken is.

Verwijderd

Heb hier een Intel board met P90. Herkend CD rom ook niet. Geeft niets in BIOS. Maar Windows herkent hem netjes.

WB

• juba
de cdrom krijgt wel voeding, hij kan open en dicht en we hebben geprobeerd de kabels om te wisselen met die van de hardeschijf. daar kan het niet aan liggen.

Hij staat in de bios op auto, bij een reboot zoekt ie naar de cdrom maar kan hem niet vinden... hardeschijven echter wel.
Met de win98 bootdiskette krijg ik de melding dat er geen dive is gevonden, dus hij kan ook niet de drivers installeren :(

de kabels zitten ook goed, we hebben uiteindelijk ook nog wat andere combinaties geprobeerd... maar zonder succes.

al met al: de cdrom is zeker niet kappot en de kabels en connectors zitten goed. In de bios staat ie op automatisch en de ide poorten staan aan. De cdrom heeft voeding en werkt ook goed in een andere pc. We hebben ook geprobeerd andere cdroms aan te sluiten zonder resultaat... ik zal de hd even in een andere bak hangen en windows installeren, hopen dat hij hem vind

ps ik heb geen idee waar die bak vandaan komt. ik vind altijd spullen hier in huis en deze lag in een kast, vermoedelijk komt ie uit de universiteit in Nijmegen, maar dan lang geleden.

• Banzi
  • Laatst online: 07-04 12:43
Op maandag 29 april 2002 14:13 schreef juba het volgende:
We hebben ook geprobeerd andere cdroms aan te sluiten zonder resultaat...
Na alles van je gelezen te hebben, denk ik dat het mb iets niet goed doet met betrekking tot cdroms... Misschien kan je een bios-update vinden...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• juba
Op maandag 29 april 2002 14:16 schreef Banzi het volgende:

[..]

Na alles van je gelezen te hebben, denk ik dat het mb iets niet goed doet met betrekking tot cdroms... Misschien kan je een bios-update vinden...
Ja inderdaad... zat ik ook al aan te denken. Het kan haast nergens anders meer aan liggen. moet ik er nog wel achter zien te komen wat voor mobo het is... :?

Verwijderd

Hier is een link met een aantal bios-upgrades voor je bordje.

http://www.motherboards.org/biosup/p/P/I-P55TP4N/477.html

zoals je ziet is het een ASUS P/I-P55TP4N en wordt in deze bios bootcd gesupport netals auto-detect!

Voor de manual:

www.datorintensiven.se/dinew/drivers/asus/p55tp4n-20-101.pdf

Nu kan je denk ik wel weer een poosje vooruit! :+

• AMDFreak
  • Laatst online: 10:08

AMDFreak

Intel is zo..

Bios updateje probere? misschien dat ie die cdrom nie herkent? :S

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

Pagina: 1