Ideale uithardomstandigheden 2-komponentenlijmen.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.520 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat zijn eigenlijk de meest ideale uithardomstandigheden voor 2-komponenten epoxy en 2-komponenten polyurethaanlijmen? Deze gebruik ik namelijk het meeste.

Die Bison 2-komponenten metaallijm hard bijvoorbeeld het beste uit bij een graad of 50. De uiteindelijke verbinding is dan een stuk degelijker dan wanneer je de lijm uit laat harden op 20 graden. Hoe zit dit bij die polyurethaanlijm? Wat zijn de andere randvoorwaarden die voor een zeer degelijke verbinding kunnen zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[flamerige offtopic reacties van m-m en MasterOverdrive weggegooid]

En nou ONTOPIC :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Snuggles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 13:26
Van de techniche gegevens van de bison site voor polyurethaan:

Verwerkingstemperatuur: Niet verwerken beneden +5°C. Pot life: 45 minuten bij +20°C. Bij verwerking van grotere hoeveelheden kan de open tijd
teruglopen tot ca. 15 minuten. Handvasttijd: 2,5 uur bij +20°C. Totale afbindtijd: 48 uur bij +20°C. Verbruik: Ca. 1,5 - 3,5 m2/kg, afhankelijk van de
ondergrond en of de te lijmen materialen geheel of dotsgewijs worden ingesmeerd.

En voor epoxy:

Staat er niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Vooral een Niet vochtige ruimte, remt ook de droogtijd af, altans mijn ervaringen. :) en natuurlijk warmte, maar dat stond er al in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 27 april 2002 21:28 schreef DaBit het volgende:
[flamerige offtopic reacties van m-m en MasterOverdrive weggegooid]

En nou ONTOPIC :(
[ik_heb_lef]
Hmmm, eigen topics schoon gaan modden, hmmm ruikt hier naar belangenverstrengeling.

Persoonlijk vind ik het niet echt zo netjes om de reacties weg te gooien. Een waarschuwing in de reacties zou netter zijn.

Maar dit is ook weer lekker off topic.
[/ik_heb_lef]

On topic dan maar weer

De epoxy waar ik mee werkte lieten we gewoon bij kamer temp uitharden. Indien je de uitharding bij hogere temp laat verlopen dan zorg je er ook voor dat de te verlijmen materialen ietsjes uitzetten. Bij normaal (bij ons kamer temp) gebruik gaf dat extra spanningen waarbij de verbinding naast de lijm verbinding los ging scheuren. Bij kamer temp verlijmen gaf dat probleem niet.

Maar het kan natuurlijk zijn geweest dat we de tweede keer ervaring hadden....

(was overigens een scheurtje in een polyester zeilboot, op de verbinding stond ook spanning bij het zeilen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Des te langzamer de hars uithardt des te beter is het resultaat vaak.

Meestal wordt bij kamertemperatuur al een goede uitharding bereikt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:56

Part

Helemaal niets.....

Zoals je al aangeeft hart epoxyhars het snelste uit als het warm is. Een ander voordeel is dat het dan even zacht word waardoor het mooier uitvloeit.

Je kan ook meer of minder 'harder' gebruiken om het proces te versnellen of vertragen.

Wel jammer dat we de flamerige offtopic reacties van m-m en MasterOverdrive niet mogen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Op zaterdag 27 april 2002 23:44 schreef ascii het volgende:
[ik_heb_lef]
Hmmm, eigen topics schoon gaan modden, hmmm ruikt hier naar belangenverstrengeling.

Persoonlijk vind ik het niet echt zo netjes om de reacties weg te gooien. Een waarschuwing in de reacties zou netter zijn.

Maar dit is ook weer lekker off topic.
[/ik_heb_lef]

Opzich heb je gelijk, maar ik had de keus: die flamereplies weg of het topic op slot gooien. In de flamereplies stond helemaal niets nuttigs, dus heb ik maar (m.i. nuttig) gebruik gemaakt van m'n modrechten.

Als jullie vinden dat ik fout gehandeld heb, dan mag je gewoon een post in LA plaatsen; dan zien de andere modjes het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 27 april 2002 20:50 schreef DaBit het volgende:

Die Bison 2-komponenten metaallijm hard bijvoorbeeld het beste uit bij een graad of 50. De uiteindelijke verbinding is dan een stuk degelijker dan wanneer je de lijm uit laat harden op 20 graden. Hoe zit dit bij die polyurethaanlijm? Wat zijn de andere randvoorwaarden die voor een zeer degelijke verbinding kunnen zorgen?
Op mijn werk gebruik ik ook wel eens polyeurethaan lijm en vast zit het altijd wel hoor, alleen als het op een hogere temperatuur uithard neemt het meer lucht op en zal het brosser worden.

Aan te raden is om het gewoon op een kamer temperatuur te laten uitharden zeker als het voor maatwerk bestemd is.

Maar het maakt elkaar toch niet zo veel uit uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb zelf surfplanken gebouwd van epoxy en bij ons was de minimalen temperatuur 20graden maar voor de beste uit
harding tussen de 25 en 30graden en dat minimaal 24 uur.
liefst wat langer.
let op hogere temperaturen gaat ook je verwerking tijd omlaag.
wat bij surfplanken dus flink zweten is om bij 25 graden
binnen 20minuten 2liter epoxy en 300gram glasvezel zonder luchtbellen te krijgen.
Pagina: 1