[Wireless] P2p of accesspoint? Linux?

Pagina: 1
Acties:

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Tot op dit moment maakte ik in mijn laptop gebruik van een gewoon ouderwets 10 Mbps ethernetkaartje, maar aangezien dit het begeven heeft denk ik er sterk over om maar direct over te stappen naar draadloos. Ik heb me al aardig ingelezen over het onderwerp, maar wil graag nog wat persoonlijke gebruikerservaringen :).

De situatie is als volgt: er draait op dit moment een Linux-servertje met twee netwerkkaarten (één naar internet en één naar de hub). Op de hub zitten alle 5 andere computers aangesloten, inclusief dus de laptop. Nu zijn er globaal twee mogelijkheden:

1) Een accesspoint aansluiten op de hub. Voordelen: groter bereik en meer uitbreidingsmogelijkheden. Nadeel: een stuk (minimaal 100 euro) duurder.
2) Een PCI-wirelesskaart in de server gooien. Voordeel: goedkoper. Nadeel: werkt mogelijk niet goed onder Linux, een stuk minder bereik (hoeveel precies? Servertje staat in kast, dat zal vermoedelijk ook niet voordelig werken :+).

Graag hierover advies. Ik heb geen tuin, dus het bereik hoeft niet al te groot te zijn, maar als je 'draadloos' bent dan wil je toch wel verder dan de deur van je kamer komen :). Heeft er hier iemand ervaring met draadloze kaarten onder Linux, en zo ja, welke?

Daarnaast speelt nog de vraag: welk merk is het beste? Ik heb laatst een test in PCM gelezen, maar daar kwam min of meer uit dat ze allemaal even slecht waren ;). ActionTec heeft in ieder geval relatief goedkope producten, is dit een beetje een goed merk?

Tot slot nog één ding: is het te verwachten dat de prijzen binnenkort een stuk zullen dalen? Ik ben van plan binnen twee maanden of iets dergelijks deze aanschaf te doen, maar ik doe het liever over twee maanden als ik weet dat er nog 100 euro af kan :). Alvast bedankt, in ieder geval.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:30
ik zou zeker een AP nemen. Waarom? :

A. Beter bereik
B. Beter schaalbaar, geen software / installatieproblemen.
C. Meer clients (op zo'n PCI-pcmcia kaartje kan in princiepe maar 1 client aangesloten worden...)

Een paar goede merken:
Lucent gebaseerde kaartjes (Orrocino bijv.), D-link, Lunksys :)

• Kjev
Op zaterdag 27 april 2002 20:30 schreef Cutebritney het volgende:
C. Meer clients (op zo'n PCI-pcmcia kaartje kan in princiepe maar 1 client aangesloten worden...)
Met peer-to-peer kun je in principe toch tot ongeveer 4 clients gaan? Voorlopig gaat het sowieso maar om één laptop die draadloos verbonden moet worden (hoewel ik een paar jaar geleden ook dacht dat ik nooit meer dan twee computers op mijn netwerk aan zou sluiten ;)).

Ik zie ook de voordelen van een accesspoint die jij noemt, maar ik heb een niet al te ruim budget en daarom vraag ik me af of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Ik zal nog eens even gaan Pricewatchen op de merken die je noemt :).

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:30
Op zaterdag 27 april 2002 21:04 schreef Kjev het volgende:

Met peer-to-peer kun je in principe toch tot ongeveer 4 clients gaan?
Ik geloof dat het met veel gekloot wel mogelijk is inderdaad om in de AD-HOC mode met meer clients aan te sluiten, maar dit is voor zover ik weet alleen met specifieke software mogelijk...of het onder linux ook goed aan de praat te krijgen is, weet ik niet.
(meerdere clients via AD-HOC doe je door meerdere viruele netwerkkaarten te maken van de WNIC, en dus ook verschillende IP's etc. Je krijgt dan eigenlijk meerdere peer-to-peer verbindingen, welke aan 1 kant op een virtueele WNIc zitten...
Maar zeker als je dan met software alle verschillende peer-to-peer verbindingen wilt bundelen, en ze te verbinden zoals een AP dat doet, lijkt me niet zo makkelijk....

ik zag dit staan op http://www.wirelessleiden.nl/wcl/cgi-bin/moin.cgi/NetwerkArchitectuur, mischien heb je er wat aan....

• Kjev
Nogmaals bedankt :).

Zoals het er nu naar uitziet zit ik aan het volgende te denken (nog redelijk te betalen in vergelijking met andere merken, want Orinoco, Intel en dergelijke zijn wel érg duur):

Actiontec Wireless Access Point - 201,-
Actiontec PCMCIA Wireless Network Card - 106,-
========================================
Totaal (bij TWP Computers) 307,-

Dit geheel schijnt nog best wel goed getest en getest te zijn ook, dus.. Is een prijsverlaging op de korte termijn waarschijnlijk, en zou het veel schelen als ik het in het buitenland probeerde?

Overigens zie ik net [topic=472998], dat ga ik even goed lezen 8-).