[DOS] Partitie niet meer toegankelijk......

Pagina: 1
Acties:

• SideBuster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

SideBuster

Deka Dirk AH Yeah Vomar Ald!!!

Topicstarter
De harde schijf is met behulp van EZ Bios op ware groote gebracht. Daarna 2 partities gemaakt 1 van 2Gb en 1 van 8Gb. Win Me erop gezet liep voor geen meter dus wil ik de c schijf (die van 2Gb) formateren. Opstart disk erin notebookje aan maar geen C schijf gevonden.... Via fdisk kan ik de partities wel zien, en zonder opstart disk start Win Me ook gewoon op en dan zijn beide partities ook zichtbaar.

In fdisk worden beide partities aangegeven als non-dos partitie. Ik heb daarna de partitie van 2Gb verwijderd en een nieuwe aangemaakt en daar Win 98 op gezet. Win 98 loopt als een zonnetje alleen is nu de partitie van 8Gb niet meer toegankelijk. In Fdisk staat ie nog wel. Nou zou ik hem kunnen verwijderen en een nieuwe partitie aanmaken, maar op die schijf staan bestanden die zeker niet weg mogen.

Hoe kan ik deze partitie benaderen om toch de bestanden te redden die erop staan. Of is er een manier om de partitie om te zetten naar een dos partitie. Partition Magic geeft foutmeldingen, komt waarschijnlijk door EZ Bios die de ware grote van de schijf gebruikt.

V*k voor de frisdrank daar op de hoek... | Specs

• InSPiRE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03 20:19
Wat doet EZ Bios precies?
Volgens mij ligt het namelijk daar aan.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

kwa opstartdisk: dan zit je dus met het probleem dat je *eerst* EZ BIOS moet draaien voordat die partities "begrepen" worden door DOS (of Windows bootflop) ... je kunt als je van de harde schijf start als het goed is op een toets drukken (tijdens het starten van EZ BIOS op de harddisk) om van een floppy op te starten. Op die manier kun je dan als het goed is wel bij de partities mbv. een opstartflop.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Taurec
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-04 10:56
Ez BIOS zal wel een BIOS extender zijn die het mogelijk maakt om HD's te benaderen als de BIOS van de computer de size van de HDD niet helemaal ziet ...

Je moet dus op de een of andere manier ervoor zorgen dat je die EZ BIOS op je opstart schijfje krijgt ...

Meestal hebben dat soort tooltjes wel een emergency disk ..

Verwijderd

zo'n 10 !!! jaar geleden hetzelfde probleem gehad. Toen heb ik het opgelost door de bootsectors van de harde schijf met een hex editor te nullen. Het was voor geen enkel dos progje mogelijk om die te benaderen (fdisk/format en zelfs hdinit weigerden dienst). Misschien dat anno nu de leverancier nog een progje heeft.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

--> [forum=21]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:10

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Toen heb ik het opgelost door de bootsectors van de harde schijf met een hex editor te nullen.
Zoiets?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
a:\>DEBUG
- f 200 L200 0
- a 100
- mov ax,301
- mov bx,200
- mov cx,1
- mov dx,0080
- int 13
- int 3
-
- g=100
- q
a:\>

Dit debug scriptje schrijft 512 nulletjes naar de eerste sector van de eerste HD. Wijzig dx in 0081 als het de tweede HD moet zijn.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Pagina: 1