PII 233 (Deschutes) overklokken

Pagina: 1
Acties:

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 14:16
Ik heb hier een PII 233 met de Deschutes core in m'n laptop liggen, en nu heb ik eens gelezen dat de Deschutes core standaard op 333 MHz loopt, en alles wat daaronder loopt downgeklokt is, zodat Intel ook wat goedkopere modellen had. Klopt dit? Want dan kan ik zonder bang te zijn dat hij te warm wordt m'n PII 233 overklokken naar 333 MHz...
Ennuh, hoe kan ik dit het beste doen? Ik heb een Twinhead Corp. P86M mobo, met Phoenix BIOS. (Lifetec laptop)

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Laptops overclocken kan vrijwel nooit. Kijk eens in de BIOS (ik geef je weinig kans), en kijk eens of je jumpers oid kan vinden op je moederbord zeg, of in de handleiding. Anders heb je denk ik pech.

• Ruuddie
Is er ook geen manier om softwarematig de multiplier omhoog te gooien? FSB kan iig wel softwarematig...

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

de Deschutes core "hoort" 350 - 450 MHz te zijn, alles daaronder , de P2 233-333 is gewoonlijk een Klamath core..

Maar het klopt inderdaad dat er Deschutes cores zijn downgeclockt en verkocht waren als mindere cores...

Bij laptops ligt dit wel een beetje anders denk ik, maar het komt op hetzelfde neer...

Maar goed, het overclocken... Dat kan dus op 2 manieren, multiplier en FSB... het makkelijkst is de multiplier, maar de meeste deschutes cores zijn mulitplier-locked, dus kleine kans dat dat gaat lukken... Dan zou je nog de FSB kunnen opvoeren, die draait nu op 66MHz.. Als het al mogelijk is om die op te voeren (bijna nooit in een laptop) dan zou je daar de grootste kans hebben om een hogere snelheid te halen...
Alhoewel er wel een grote kans is dat er een LX chipset in die laptop zit, die (officieel) max 66MHz kan. Als het een BX chipset is kan je flink hogen komen met de FSB.

Maar....
Ik zou er zelf neit aan beginnen met een laptop.. De warmte afvoer van een laptop is gewoon simpelweg slecht, ze zijn er voor gemaakt om de warmte die de CPU standaard levert af te voeren, meer warmte kunnen ze vaak niet aan..
Daarnaast is het in de meeste laptops ook gewoon niet mogelijk om te overclocken, omdat er gewoon geen biosinstellingen of jumpers voor zijn. (soms kan het idd wel softwarematig)

Het is dus soms wel mogelijk om een laptop te overclocken, maar ik zou er eerlijk gezegd gewoon niet aan beginnen
:)

• Ruuddie
Ik heb ff met SiSoft gekeken, hij zegt ook dat 't een Deschutes is.

Maarja, hij is nu idd al vrij warm (60 graden), thus als ik de FSB ga opvoeren wordt de chipset strax ook te warm, en da's niet de bedoeling (alles gaat nu sneller draaien, bij multiplier gaat alleen de proc sneller draaien)...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 27 april 2002 17:15 schreef RuuddieBoy het volgende:
Ik heb ff met SiSoft gekeken, hij zegt ook dat 't een Deschutes is.

Maarja, hij is nu idd al vrij warm (60 graden), thus als ik de FSB ga opvoeren wordt de chipset strax ook te warm, en da's niet de bedoeling (alles gaat nu sneller draaien, bij multiplier gaat alleen de proc sneller draaien)...
Yep, de laptop P2 CPU's waren idd vanaf het begin Deschutes (0.25 micron is al groot zat, 0.35 Klamath was helemaal niet te doen geweest). OCen lukt de CPU zeker, maar de rest...

Je zegt niet welk chipset je hebt, maar zelfs met een LX/EX zit er een zeker overhead waar je (mits de PLL wil meewerken) met CPUFSB ofzo kunt gaan clocken.

MAAR....

Ik had laatst een klant aan de lijn die vroeg of wij krachtigere ventilatoren hadden voor onze laptops.

:?

Omdat hij z'n Duron 700 naar 950 geOCd had en er een rare geur te ruiken was en de behuizing misschien begon te smelten :+

Met een laptop zou altijd eerder underclocken om batterijleven te verlengen, dan OCen om welke reden dan ook. Want het vreet batterijleven en maakt je laptop een erg hete baksteen op schoot.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1