Toon posts:

Welke nieuwe cpu op Aopen AX6BC mobo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben voor het bedrijf een oude Pentium 2 350 mhz staan, deze processor wil ik gaan vervangen voor een sneller model.

De pc heeft een Aopen AX6BC moederbord, dit moederbord heeft de wel vertrouwde Intel BX chipset en is natuurlijk SLOT 1. Op dit moederbord heb ik net de nieuwste bios gezet.

Ik heb ook geprobeerd of de cpu op een 133 mhz fsb wil opstarten, dit doet hij gewoon 100 % stabiel (350%466) en ook bij een fsb van 143 wou het systeem nog posten. Het zou dus mogelijk zijn een Pentium III cpu te plaatsen met 133 mhz fsb.

Nu ben ik vanmiddag bij 2 plaatselijke computerzaken langens geweest, bijde winkels hadden een celly@1000 mhz te koop. 1 winkel had hem zelfs op voorraad, en had eventueel ook een normaal converter kaartje te koop.
Bij beide winkels konden ze mij geen garantie geven dat de cpu zou werken, en ook mocht ik de cpu niet terugbrengen als het niet zou werken. Sterker nog ze raden mij aan een compleet nieuw mobo aan te schaffen wat totaal niet de bedoeling is.

Wat voor cpu kan ik nu op dit mobo plaatsen, ik wil graag zoveel mogelijk snelheid eruit halen. En het systeem moet goed en stabiel blijven draaien.
En gaat kan het met een standaard slot1 --> S370 converterkaartje.

Afbeeldingslocatie: http://www.aopen.nl/products/mb/images/ax6bc-b.jpg

Informatie over het moederbord kun je hier vinden:
http://www.aopen.nl/products/mb/ax6bc.htm

Informatie over de mogelijke cpu's is hier te vinden:
http://www.aopen.nl/tech/report/cpuref/p2cpu.htm

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Die link is erg duidelijk: als het een Coppermine core heeft werkt het :) Dus elke Celeron met 128kB L2 cache gaat dan ook werken. Tualatins werken niet (o.a. nieuwste Celeron's, staat een 'A' achter de snelheidsaanduiding) of je moet ze gaan modden :P

Owh, kijk wel even wat voor Lot number je hebt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 16:44 schreef Abbadon het volgende:
Die link is erg duidelijk: als het een Coppermine core heeft werkt het :) Dus elke Celeron met 128kB L2 cache gaat dan ook werken. Tualatins werken niet (o.a. nieuwste Celeron's, staat een 'A' achter de snelheidsaanduiding) of je moet ze gaan modden :P

Owh, kijk wel even wat voor Lot number je hebt.
Ok, de Tualatins cpu's hebben toch 256 kb l2 On-die cache ofzo, en de Coppermine heeft 128kb L2. Ik moet dus kijken of er op de verpakking 128 of 256 staat. Ik ben dus niet van plan om te gaan modden.

Is het dan zo dat de 1 ghz in zowel Coppermine als Tuealatin verkrijgbaar is? De 900 mhz zijn toch zeker Coppermine en die werken dus zeker wel.

En ik heb nog nooit gehoord van een "Lot" nummer, wat is dat?

• Abbadon
Op zaterdag 27 april 2002 16:51 schreef Freezy het volgende:

[..]

Ok, de Tualatins cpu's hebben toch 264 kb l2 On-die cache ofzo, en de Coppermine heeft 128kb L2. Ik moet dus kijken of er op de verpakking 128 of 256 staat. Ik ben dus niet van plan om te gaan modden.

Is het dan zo dat de 1 ghz in zowel Coppermine als Tuealatin verkrijgbaar is? De 900 mhz zijn toch zeker Coppermine en die werken dus zeker wel.

En ik heb nog nooit gehoord van een "Lot" nummer, wat is dat?
De 1 en 1.1GHz Celerons zijn zowel in Coppermine als Tualatin variant verkrijgbaar. De Tualatins hebben er nog een 'A' achter staan (althans, de 1 en 1.1GHz. 1.2 niet want die zijn sowieso niet in Coppermine variant te krijgen). Als je een Celeron 1GHz met 128kB L2 kunt krijgen heb je een leuke en goedkope upgrade :) Alleen ben ik niet zo weg van die 128kB Celerons, kun je er beter een P!!! 866 in proppen (als die nog verkrijgbaar en niet absurd duur zijn natuurlijk)
Het Lot # staat in die onderste link van je. Als je AX6BC daar aan voldoet heb je geen problemen. Voldoet 'ie daar niet aan, dan is er nog geen man over boord, alleen is je bord dan niet Coppermine recommended (wat niet wil zeggen dat 't dan niet werkt, maar garanties heb je niet).

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 17:02 schreef Abbadon het volgende:

[..]

De 1 en 1.1GHz Celerons zijn zowel in Coppermine als Tualatin variant verkrijgbaar. De Tualatins hebben er nog een 'A' achter staan (althans, de 1 en 1.1GHz. 1.2 niet want die zijn sowieso niet in Coppermine variant te krijgen). Als je een Celeron 1GHz met 128kB L2 kunt krijgen heb je een leuke en goedkope upgrade :) Alleen ben ik niet zo weg van die 128kB Celerons, kun je er beter een P!!! 866 in proppen (als die nog verkrijgbaar en niet absurd duur zijn natuurlijk)
Het Lot # staat in die onderste link van je. Als je AX6BC daar aan voldoet heb je geen problemen. Voldoet 'ie daar niet aan, dan is er nog geen man over boord, alleen is je bord dan niet Coppermine recommended (wat niet wil zeggen dat 't dan niet werkt, maar garanties heb je niet).
Bij "Lot" van mijn moederbord staat het volgende: AX6BC / 78, 33, 52, 17, 90, 82, 47, 66, 21, 04, 87, 42, 61, 26, 09, 00, 65, 38, 84, 57, 12, 49, 95, V2, M, N

Verder staat er:
To determine the lot number of your board, find the white sticker that reads "55.XXXXX.XXXKN
(or JN or KH, etc)XX". The last one (a letter) or two (two Arabic numbers or a combination of a letter and a number) digits represent its lot number. For older productions the sticker may be placed on the last ISA slot.

Ik moet dus opzoek gaan naar die sticker bij de ISA sloten, en dan checken of het mobo geschikt is.

Ik zal maandag even langs de computerwinkel gaan om exact te bekijken wat voor Celly die 1 ghz is.

En werkt zo'n standaard converter dan wel gewoon?

Verwijderd

Topicstarter
Bij informatie over de niewste bios staat het volgende:

ax6bc255.zip R2.55 08/18/2000 197KB
Checksum 587Eh
No longer displays 'E' nor 'B' for Katmai and Coppermine of frequency over 600 MHz.
No longer displays 'E' nor 'B' for Coppermine 128K (Celeron) CPU.
Displays suffix 'A' for only Coppermine128K 533 MHz.
Displays 800 for Coppermine 800/100 instead of 800E.
Fixed detection error of 900 MHz (100x9) CPU (used to be 901MHz, which is wrong).
Updates Aoflash utility.
Updates Slot 1 CPU micro code (CPUID=0686H).
Updates FC-PGA package CPU micro code (CPUID=0686H).
Supports Winbond W49F002U EEPROM.
http://www.aopen.nl/tech/download/mbbios/ax6bc.htm

Dat lijkt er dus op dat de coppermine er wel op kan.

• Abbadon
Moet je even op je twee ISA sloten kijken, daar staat vast wel een stickertje op (vast de onderste, en dan aan de onderkant, dus anders ff met een spiegeltje als je het zo niet kunt zien). Anyway, je kan de gok wel wagen als er geen stickertje op staat; zet het juiste BIOS er op en gebruik een standaard FC-PGA converter (áls je die nog kunt vinden that is), zet de Celeron (128kB) er op en gaan met die banaan :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 19:57 schreef Abbadon het volgende:
Moet je even op je twee ISA sloten kijken, daar staat vast wel een stickertje op (vast de onderste, en dan aan de onderkant, dus anders ff met een spiegeltje als je het zo niet kunt zien). Anyway, je kan de gok wel wagen als er geen stickertje op staat; zet het juiste BIOS er op en gebruik een standaard FC-PGA converter (áls je die nog kunt vinden that is), zet de Celeron (128kB) er op en gaan met die banaan :)
Ja, ik kon geen sticker vinden op de ISA sloten, mischien onderaan de onderste. Ik zal ff met een spiegel gaan kijken.

Die converter heb ik al gevonden, die hadden ze nog liggen bij de computerzaak. Ik heb het dus wel juist dat de Tualatin 256 kb L2 cache had.
Ik doe mij herinneren dat er op het doosje van de 1ghz celly stond van On-Die cache dus dat is toch goed.

• Abbadon
Op zaterdag 27 april 2002 20:03 schreef Freezy het volgende:

[..]

Ik heb het dus wel juist dat de Tualatin 256 kb L2 cache had.
Ik doe mij herinneren dat er op het doosje van de 1ghz celly stond van On-Die cache dus dat is toch goed.
Ja, dat had je juist :) En op de doosjes staat inderdaad hoeveel cache ze hebben (op de cpu zélf trouwens ook), dus dat kan niet misgaan als je er even op let.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu inderdaad de sticker gevonden die op het mobo staat, hij zat inderdaad onder het onderste ISA slot. Daar had ik dus echt wel een spiegeltje bij nodig. Ik heb er een paar foto's van gemaakt, die bekijk ik morgen even.

Dan kan ik de juiste code bekijken.

Verwijderd

Topicstarter
Hier de foto van de gespiegelde code.
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2066236097

Het nummer is dus: 55.87801.261 JN
AX6BC / 78, 33, 52, 17, 90, 82, 47, 66, 21, 04, 87, 42, 61, 26, 09, 00, 65, 38, 84, 57, 12, 49, 95, V2, M, N

Moet ik nu kijken naar dat nr. 87!
En is dit goed, want ik vind dit allemaal vaag! :?

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:00
Op zondag 28 april 2002 11:38 schreef Freezy het volgende:
Het nummer is dus: 55.87801.261 JN
AX6BC / 78, 33, 52, 17, 90, 82, 47, 66, 21, 04, 87, 42, 61, 26, 09, 00, 65, 38, 84, 57, 12, 49, 95, V2, M, N

Moet ik nu kijken naar dat nr. 87!
Je moet volgens mij naar de "N" kijken, dus je zit goed :)

Ik heb zelf ook zo'n bord gehad, maar daar kwam het lot nummer niet voor in de lijst. Toch heeft een collega er nu een Celeron-2 850 MHz (Coppermine) op draaien met een slot1-converter...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 28 april 2002 11:52 schreef Mr Magic het volgende:

[..]

Je moet volgens mij naar de "N" kijken, dus je zit goed :)

Ik heb zelf ook zo'n bord gehad, maar daar kwam het lot nummer niet voor in de lijst. Toch heeft een collega er nu een Celeron-2 850 MHz (Coppermine) op draaien met een slot1-converter...
Dan ga ik maandag denk ik maar even langs die computerzaak, even vragen wat zij nu zeggen. Zij zouden ook even bellen met de leverancier, maar ik betwijfel of daar veel van terecht komt.
En dan koop ik gewoon die celly.

• Abbadon
Staat er achter 'JN' niets? Volgens mij moeten daar nog twee karakters staan als ik het goed lees. De totale code bestaat uit: "55.XXXXX.XXXKN(or JN or KH, etc)XX", (in jouw geval 55.XXXXX.XXXJNXX) waarbij de laatste twee (dus die ná de 'JN' komen) voor het lot # staan.
Als ik zo naar de sticker kijk kan er ruimte tussen zitten, tenslotte staan de letters JN ook een heel eind achter de eerste 10 nummers.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, sorry had ik niet goed bekeken. Daar staat nog de letter "L"

Het is dus 55.87801.261 JN L

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1714040434

• Abbadon
Op zondag 28 april 2002 12:34 schreef Freezy het volgende:
Ja, sorry had ik niet goed bekeken. Daar staat nog de letter "L"

Het is dus 55.87801.261 JN L

[afbeelding]
Hmm, een 'L', die staat niet in de recommended list van lot nummers. Garanties dat het probleemloos gaat werken heb je dus niet, hoewel ik nergens kan ontwaren dat het voldoen aan een recommended lot# een conditio sine qua non is. Dus je kan het proberen :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 10:54 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Hmm, een 'L', die staat niet in de recommended list van lot nummers. Garanties dat het probleemloos gaat werken heb je dus niet, hoewel ik nergens kan ontwaren dat het voldoen aan een recommended lot# een conditio sine qua non is. Dus je kan het proberen :)
Ik vind proberen niet echt een leuke oplossing, dit omdat ik de CPU niet meer terug mag brengen bij de winkel als ik de verpakking heb geopend. Zij zijn bang dat ik de cpu beschadigd.
Bij een vriend van mij wou een celly 1000 mhz ook al niet werken op een Abit BE6 moederbord.

Verwijderd

Wat betekent dat eigenlijk, die "recommended list"? Dat ie niet de juiste vcore voltage voor een coppermine kan leveren?

Als dat zo is, heb je een converter nodig waarop de de vcore naar 1,8v kan forceren volgens mij.

Oja, alles over die "lot" nummers staat op deze link: http://www.aopen.com/tech/report/cpuref/p2cpu.htm

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 11:14 schreef Freezy het volgende:

[..]

Ik vind proberen niet echt een leuke oplossing, dit omdat ik de CPU niet meer terug mag brengen bij de winkel als ik de verpakking heb geopend. Zij zijn bang dat ik de cpu beschadigd.
Bij een vriend van mij wou een celly 1000 mhz ook al niet werken op een Abit BE6 moederbord.
Hehehe, kun je zijn Celly dan niet overnemen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 11:53 schreef HotDenio het volgende:

[..]

Hehehe, kun je zijn Celly dan niet overnemen ;)
Die celly is ondertussen al weer 3 maanden geleden retourgestuurd naar het bedrijf waar hij hem heeft aageschaft. Zij willen echter het geld niet retour geven :(

Ik zit nu nog steeds heel erg te twijfelen of ik die Celly nu wel of niet ga aanschaffen. Als ik hem koop en hij werkt niet dan zit ik met een cpu waar ik niks aan heb.

Ik denk dat ik Aopen maar eens ga bellen, als ze tenminste een goede helpdesk hebben.

Verwijderd

Misschien eerst eens met een goedkope Celly proberen?

http://www.tweakers.net/aanbod/45874

Vanaf 533MHz zijn ze volgens mij Coppermine. Dus als een 733MHz werkt, moet de 1000MHz ook werken...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 29 april 2002 13:01 schreef Freezy het volgende:

[..]

Die celly is ondertussen al weer 3 maanden geleden retourgestuurd naar het bedrijf waar hij hem heeft aageschaft. Zij willen echter het geld niet retour geven :(

Ik zit nu nog steeds heel erg te twijfelen of ik die Celly nu wel of niet ga aanschaffen. Als ik hem koop en hij werkt niet dan zit ik met een cpu waar ik niks aan heb.

Ik denk dat ik Aopen maar eens ga bellen, als ze tenminste een goede helpdesk hebben.
Ze zitten gewoon in 'S Hertogenbosch, vlakbij 's Hertogenbosch Oost; helpdesk ken ik niet zo.

Maar misschien een tip: ga met mobo richting winkel waar je die Celly wilt kopen, laat hen het testen. Dan zit je er niet aan vast als het niet wil. Als die winkel het niet wil doen, calmpjes vermelden dat hun service werkelijk erbarmelijk is en naar de buurman gaan die dat wel wil.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 13:29 schreef dion_b het volgende:

[..]

Ze zitten gewoon in 'S Hertogenbosch, vlakbij 's Hertogenbosch Oost; helpdesk ken ik niet zo.

Maar misschien een tip: ga met mobo richting winkel waar je die Celly wilt kopen, laat hen het testen. Dan zit je er niet aan vast als het niet wil. Als die winkel het niet wil doen, calmpjes vermelden dat hun service werkelijk erbarmelijk is en naar de buurman gaan die dat wel wil.
Dat heb ik al bij 2 verschillende computerzaken, ook bij de computerzaak waar we deze pc 2 jaar geleden hebben aangeschaft..
Ze willen de Boxed verpakking niet geopend terug ontvangen, waarom weet ik ook niet! :?

Ik heb het telefoonnummer van Aopen in 'S Hertogenbosch opgezocht maar ze nemen geen telefoon op, ze zijn vast vandaag gesloten zo voor koninginnedag. Het telefoonr van de helpdesk uit de PDF handleiding bestaat trouwens helemaal niet meer volgens mij.

Ik probeer nog wel een paar keer met aopen te bellen en ff praten met de plaatselijke computerwinkel.

De celly 667 draait op een 66 mhz bus maar doet de celly 1000 dat ook nog, dat zou betekenen 15 x 66 mhz????? Dan zou dat inderdaad moeten werken.

Verwijderd

Celly 1000 is 100MHz, geloof ik...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 15:23 schreef HotDenio het volgende:
Celly 1000 is 100MHz, geloof ik...
Aha, in principe maakt het ook niet uit of ik een celly 66 of 100 mhz heb.

• Fanaat
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Heb vrolijk een celly 1000 met 128 kb cache op hetzelfde mobo draaien.
Als een zonnetje :)

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

Verwijderd

Ik had ook geprobeerd om op een AX6BC een Coppermine cpu (P3 500E) werkend te krijgen, maar deze werkten helaas niet. Het lot nummer was trouwens V en helaas niet V2 ;) Er gebeurde trouwens niets met de cpu en ik heb die gewoon weer op mijn andere P3 moederbord gezet.

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk is het dus een kwestie van geluk hebben met je CPU, welk LOT nummer heb jij dan?

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 15:39

RetepV

ALLES valt te repareren

Op dinsdag 30 april 2002 01:20 schreef Gogga het volgende:
Ik had ook geprobeerd om op een AX6BC een Coppermine cpu (P3 500E) werkend te krijgen, maar deze werkten helaas niet.
Hmm, is die P3 500E niet een FC-PGA behuizing? Had je wel een slot-1 adapter die FC-PGA processoren aan kan? Als er alleen 'S370' op je adapter staat, dan heb je een andere adapter nodig.

De AX6BC Pro en nieuwer kan alle spanningen aan, dus een speciale adapter met voltage-jumpers heb je niet nodig.

Macbook Pro

Pagina: 1