Toon posts:

Welk os? trage pc, 3 internetpcs....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier;
AMD @ 1533/128mb/32mb/20gig
Celeron@400/64mb/8mb/4,3gig
P3@450/128mb/16mb/8,4gig

En dan wil ik mijn P90Mhz/64mb/2mb ofzo/850mbharddisc als server gaan gebruiken...

Ik heb de search gebruikt, daar zegt iedereen dat zelfs een P2-233 te traag is voor win2k......?

Wel, nu dus aan jullie gevraagd; WELK OS?
Ik zal zelf te denken aan windows xp, haha, tja, waarom?
natuurlijk draait winxp niet op die p90, maar bij winxp hoef je maar 'internet delen' aan te vinken en;
e-mail ophalen, msn, surfen, icq, ALLES werkt METEEN!

Welk os raden jullie mij aan? Ik weet echt heel weinig van internet delen...
Het is de bedoeling dat de P90 in de hoek komt te staan, met stroom, en dat is het, gewoon altijd 'online', de andere 3 pc's moeten meteen internet hebben (liefst zonder vanalles in te moeten stellen) zogauw ze opgestart zijn.

Hopelijk kunnen jullie mij een goede OS voorschotelen...

"FreeBSD" schijnt ook heel goed te zijn, maar ik snap op die pub niet eens hoe ik het downloaden moet :? Dus ik ben bang dat ik het free-bsd-os zelf ook niet echt begrijpen... ;(

Verwijderd

Xp is idd wel een goed OS als je PC altijd aan moet blijven, maar om een P90 krijg je dat nooit of te nimmer deftig draaiende.

Ik denk dat een Win 98 het ook nog prima zal doen. Als ie gebruikt word als routertje, en je werkt er anders niet op, dan denk ik ook wel dat ie een redelijk deftige uptime kan halen (50-100 dagen moet te doen zijn).

Verwijderd

Topicstarter
Via windows 98 kun je toch niet zo heel makkelijk internet delen??

het is dus de bedoeling dat ik NIET in alle computers in hoef te gaan stellen via welk ip ze verbinding moeten maken etc....

Win98 draait er inderdaad wel goed op, maar is (denk ik?) niet zo makkelijk met internet delen...

Het is inderdaad wel de bedoeling dat de server 24/7 aanstaat, 1x per maand opnieuw opstarten is echt geen probleem, als het maar niet 2/3 keer per dag moet!!

• Xenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 11:42
Als je op win98 een goed NAT en routing proggie instald zal het wel lukken...

Maar ik ben eens benieuwd wat de echte tweaker met meer kennis op dit gebied aanraadt
Is er geen oud windows os met dhcp server, inet sharing mogelijkheid en dergelijke ingebouwd?
Win NT server?

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Euhm, ik vrees dat er geen enkel os bestaat waarbij je nix hoeft in te stellen. Het zou uiteraard heel eenvoudig zijn dat jij gewoon je pc in een hoekje zet, stroom geeft, opstart en dat je andere pc's dan gewoon zonder enige instelling op internet kunnen.
Je zal altijd hier en daar een ip-adresje moeten instellen, routing aanzetten en klaar is kees ?! Ik raad je aan om NT4 op je P90 te installeren, omwille van zijn stabiliteit, lage systeemeisen en toch redelijk eenvoudige gebruikersinterface (als je het linux-varianten vergelijkt tenminste).

Het idee om xp te installeren is uitgesloten...

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
of je gooit er freesco op, draait vanaf diskette en is echt wel simpel te configgen

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 16:04 schreef Blizard het volgende:

Het idee om xp te installeren is uitgesloten...
Hehe, dat had ik zelf ook al bedacht :D
Foutje ;)

Ik zit nu eens op deze site te lezen...
http://www.lintegrate.nl/

Zou dat iets zijn? Of moet ik dan OOK alles instellen (in ie: verbinding via proxy, ip; port; bla bla bla)??

• Blizard
  • Niet online
Ik denk dat je sneller klaar zal zijn met gewoon ff wat ip-adressen juist te zetten dan op de manier die jij voorstelt. Je kan het proberen natuurlijk en zien wat voor jou eenvoudigst is. Als je nog problemen mocht ondervinden met één van de twee kan je hier natuurlijk altijd terecht.

Maar waaarom ben je zo bang van ip-adressen en poorten etc ?! Wanneer alles goed staat hoef je daar in principe nooit meer aan te mosen en kan je op een vrij eenvoudige manier toch je internet delen ?!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 16:20 schreef Blizard het volgende:
Ik denk dat je sneller klaar zal zijn met gewoon ff wat ip-adressen juist te zetten dan op de manier die jij voorstelt. Je kan het proberen natuurlijk en zien wat voor jou eenvoudigst is. Als je nog problemen mocht ondervinden met één van de twee kan je hier natuurlijk altijd terecht.

Maar waaarom ben je zo bang van ip-adressen en poorten etc ?! Wanneer alles goed staat hoef je daar in principe nooit meer aan te mosen en kan je op een vrij eenvoudige manier toch je internet delen ?!
Ik zit via chello te internetten, vaak komt een vriend van me even langs met zijn laptopje, in windowsxp is het; kabel in hub, laptopt opstarten, KLAAR...

Ook mijn vader zit af en toe met zijn laptop op het web, en daarom is winxp internet delen zo ontzettend makkelijk voor mij, kwestie van opnieuw opstarten, en je hebt internet!

Maargoed, ik ben even windows 98 aan het installeren (even is 1 uur op P90 >:)) en dan ga ik eerst dat "BeOS" installeren (wat ik op de search had gevonden...).

Hopelijk is dat zo makkelijk als ze zelf zeggen :)

• Predator
  • Laatst online: 14:29

Predator

Suffers from split brain

windows:
WinNT4.0 SP6.0a + winroute

Dat zal wel lekker runnen op die pc ;)

linux/unix:
FreeBSD is niet moeilijker dan een linux distro maar dat is misschien net wat te veel.
Er zijn ook nog dingen zoals smoothwall waarbij jezelf alles via webinterface kan instellen.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 23:57

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

knal er gewoon linux op.. Loopt lekker en is nog leerzaam ook ! Heb ik ook gedaan met mijn p133 met 40 meg intern.

http://www.xbmcfreak.nl/

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 16:26 schreef Predator het volgende:
windows:
WinNT4.0 SP6.0a + winroute

Dat zal wel lekker runnen op die pc ;)

linux/unix:
FreeBSD is niet moeilijker dan een linux distro maar dat is misschien net wat te veel.
Er zijn ook nog dingen zoals smoothwall waarbij jezelf alles via webinterface kan instellen.
winroute --> instellen van ipadressen enzo, heb dit topic geopend om NIET-ip-instel-nodig-hebbende-programma's te horen :)

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 23:56

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

WinRoute Lite is echt wel HEEL simpel te configgen... De clients moeten gewoon default TCP instellingen gebruiken, enkel de server moet je een paar dingetjes instellen. Als je dat nog niet lukt, tja...

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 16:32 schreef Dawai het volgende:
WinRoute Lite is echt wel HEEL simpel te configgen... De clients moeten gewoon default TCP instellingen gebruiken, enkel de server moet je een paar dingetjes instellen. Als je dat nog niet lukt, tja...
dan moet je toch ook via de andere 3 pc's, die internet krijgen, de ip adressen enzo instellen (bij extra/opties/verbindingen in IE)??

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 27 april 2002 16:28 schreef ___Joey___ het volgende:

[..]

winroute --> instellen van ipadressen enzo, heb dit topic geopend om NIET-ip-instel-nodig-hebbende-programma's te horen :)
Als je geen portmap moet aanmakken moet je voor NAT aan te zetten geen enkel ip adres ingeven.

Als je winroute al te moeilijk vind dan is er maar 1 mogelijkheid en dan is ICS.
Dat wordt Win98SE dan.
Tenzij sygate.

Linux kan je wel helemaal vergeten.
Zelfs smoothwall.

Ik vind dit toch wel erg.
Je wil een servertje zetten maar je wil verder nog niet de moeite doen om ergens 5 minuutjes naar te kijken.
Als je bij ICS een portmap gaat moeten aanmaken ga je ook ip's mogen ingeven.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:31
http://www.clarkconnect.org/download/index.html

Is een op Redhat 7.2 gebaseerde firewall, inclusief tools om hem vanuit windows te beheren.

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:01
als je niet teveel gedoe wilt hebben met configgen ofzo moeje gewoon Smoothie poppen.
www.smoothwall.org
is gratizz :) heppet ook draaien op een AMD K6 350 (beetje overkill) met 128 mb en een 8 gig hd (jaja had geen zin om de 486 van zolder te halen tussen al de zooi :P )

• Blizard
  • Niet online
Je moet ook geen ip-adressen op je lappie ingeven als je gewoon je nt4-servertje laat fungeren als dhcp server hoor. Dan maakt hij gewoon je ip-adresjes aan, maar ik begrijp wel dat je eerst ff een oplossing wil zoeken zonder ip-adres-ge-pruts.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 16:37 schreef Predator het volgende:

[..]
Ik vind dit toch wel erg.
Je wil een servertje zetten maar je wil verder nog niet de moeite doen om ergens 5 minuutjes naar te kijken.
Als je bij ICS een portmap gaat moeten aanmaken ga je ook ip's mogen ingeven.
Ik wil echt wel de moeite nemen hoor, maar ik wil gewoon in 1x het juiste programma/os weten!

Ik ben een paar maanden geleden ook al bezig geweest, en toen heb ik mijn harddisc weer moetne formateren omdat er tientallen internetsharing-programma's opstonden, wil ik nu dus niet WEER :(

het liefst heb ik een programma dat op diskette ofzo past, zodat ik zelfs de harddisc kan besparen, daarom kwam ik uit op "FREESCO" maar die wil niet echt werken bij mij, geloof ik, ik krijg de diskette via make_fd.bat niet eens gemaakt :?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Blijven proberen he.... op die P90 is Freesco echt de beste en simpelste oplossing voor jou (dan mag je ook nog alle RAM behalve 8 MB eruit halen :9).

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 17:11 schreef pinockio het volgende:
Blijven proberen he.... op die P90 is Freesco echt de beste en simpelste oplossing voor jou (dan mag je ook nog alle RAM behalve 8 MB eruit halen :9).
LOL, en m'n 2x writer ;)
Maargoed, jij gebruikt het neem ik aan ook? Waarom duurt die diskette maken zo lang :? ???

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
omdat 'ie helemaal volgeschreven wordt denk ik?
duurde bij mij iig niet langer dan andere diskette's hoor

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 27 april 2002 17:07 schreef ___Joey___ het volgende:

[..]

Ik wil echt wel de moeite nemen hoor, maar ik wil gewoon in 1x het juiste programma/os weten!

Ik ben een paar maanden geleden ook al bezig geweest, en toen heb ik mijn harddisc weer moetne formateren omdat er tientallen internetsharing-programma's opstonden, wil ik nu dus niet WEER :(

het liefst heb ik een programma dat op diskette ofzo past, zodat ik zelfs de harddisc kan besparen, daarom kwam ik uit op "FREESCO" maar die wil niet echt werken bij mij, geloof ik, ik krijg de diskette via make_fd.bat niet eens gemaakt :?
Er is niet gewoon "de beste manier" of "het juiste OS".
Het hangt er allemaal vanaf wat je wil en wat je kan.

Wat is het probleem met freesco :?
Is je floppy niet kapot ?

Verwijderd

Topicstarter
bij mij staat ie 3 minuten te pompen, en de diskette blijft leeg :?

/ ja, zelfs na het beschrijf pinnetje omgedraaid te hebben ;)

/edit/
3 maal scheepsrecht??
het staat erop :)

/edit 2/
Ik ga de netwerkkaart overzetten in de P90, hopelijk spreek ik jullie v anavond weer :)
bedankt voor de hulp allemaal ;)

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 08:44

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Ik heb ook ongeveer een half jaar geleden Freesco op een oude P1 gegooid, werkt fantastisch. Ik kan dit echt aan iedereen aanbevelen. Via google ook een Nederlandstalige setup guide gevonden. Had wel wat kleine probleempjes bij het configureren, maar op de freesco site is ook een perfect forum waar een hoop 'slimme mensen' rondlopen die je goed helpen.
En als diskless PC is ie ook heerlijk stil ;)

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

Pagina: 1