Hoe maak je een 'drukke' wallpaper/pic ?

Pagina: 1
Acties:

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Ik zag deze site in iemand zijn sig. staan
http://www.rikkertkoppes.com/sequence/

Ik zie wel vaker zulke plaatjes op inet staan enzo, hoe maak je nou zoiets?
Het zijn waarsch. gewoon heel veel plaatjes door elkaar, maar het heeft wel een mooi effect.

Tweede; zo'n plaatje is vaak opgebouwd uit andere plaatjes; hoe kom je daaraan?

Kan ik ergens tutorials vinden of voorbeelden hoe zulke plaatjes in elkaar gemaakt worden?

als dit niet waardig genoeg is in dit subforum mag een modje hem wat mij betreft overal heen verplaatsen

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Eerste: over welk plaatje heb je het precies?
Tweede: stockfoto-sites (kan je wel met de search vinden) en anders gewoon images.google.com enzo :)

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 15:04

Tim Schuhmacher

abasios

Die site die je noemt is naar aanleiding van deze topics gemaakt: [topic=430469/1/25] . Daar kun je van veel mensen het photoshop bestand downloaden en zien hoe men het gemaakt heeft. Photoshop wordt er namelijk vaak voor gebruikt. Je zult toch eerst de basis moeten kennen van Photoshop, dus een boek kopen of tutorials doen. Die kun je wel met de search opzoeken of met google.

Er is iig geen vast recept om iets mooi te maken.
Plaatjes kun je zoeken op inet uiteraard, of zelf maken.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Begrijp me niet verkeerd, Photoshoppen kan ik best wel (ok ben er niet geweldig mee, maar kan me er toch redelijk goed in vinden) alleen om 1 of andere reden zien die sequence plaatjes er heel ingewikkeld uit :7

Zal eens kijken naar een aantal PSD'tjes en die stockfoto sites...

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 16:16 schreef Tim Schuhmacher het volgende:
misschien die eens bekijken: http://www.computerarts.co.uk/tutorials/type/tutorial.asp?id=28641
Thanx, dat ziet er ook wel handig uit :)

Ik heb ook ff naar stockfoto sites gezocht en nu snap ik dus hoe jullie aan die hi-res pics komen :P

Maakt het al een stuk makkelijker :)
Denk dat ik ff wat ga kloten hiermee

Verwijderd

Je moet het gewoon proberen, en je eigen stijl creeen. Probeer veel dingen met elkaar te combineren in Photoshop. Wat dacht je van krantenknipsels, bladeren, enzovoorts. De scanner is jou goede vriend soms. :) Het lijkt ingewikkeld en is het ook, maar als je het deconstruct in kleinere delen dan valt het wel mee. Net zo als bij programmeren.

So just practice! :) Maar natuurlijk zul je talent moeten hebben.

Verwijderd

woei, de sequence wordt nog beroemd buiten z'n eigen draadje :P

ikke doe altijd heel veel plaatjes toevoegen en aan en uit zetten en met blending modes pielen en flink wat verfwerk, net zo lang pielen tot het goed is (ik kan soms urenlang layers een paar px verschuiven ofzo)

beste voorbeeld is de psd zelf, van de sequence zijn ze allemaal in het draadje te vinden en nee, ik zet ze niet online vanwege m'n datalimiet

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Eigenlijk is mijn digicam een van mijn grote vrienden op dat gebied, maar die is al 2 maanden in reperatie bij Fuji! :( :(

Zijn er nog sites aan te raden waar grote, goede kwaliteit foto's op staan?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Het gaat erom dat je eigenlijk veel lagen gebruikt, dwz. je moet elk stukje van je PSD kunnen veranderen van kleur, contrast enzo. Daarentegen moet je ook weer het aantal lagen beperkt houden want anders wordt je PSD onnodig groot...
Verwerk een stockfoto (bijv. van http://creative.gettyimages.com) erin, maar bewerk deze ook weer qua kleurtoon, contrast, helderheid etc...

Kijk een beetje wat de stijl de laatste tijd is. Natuurlijk leuk om proberen stijlen na te maken (grunge etc.) maar ook leuk om zelf iets echt pakkends in elkaar te zetten.. (ja maar hoe moet dat dan??) --> eigen stijl, eigen ingeving... elke stijl is ergens begonnen.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Op zaterdag 27 april 2002 17:00 schreef Dark Blue het volgende:
Het gaat erom dat je eigenlijk veel lagen gebruikt, dwz. je moet elk stukje van je PSD kunnen veranderen van kleur, contrast enzo. Daarentegen moet je ook weer het aantal lagen beperkt houden want anders wordt je PSD onnodig groot...
Verwerk een stockfoto (bijv. van http://creative.gettyimages.com) erin, maar bewerk deze ook weer qua kleurtoon, contrast, helderheid etc...

Kijk een beetje wat de stijl de laatste tijd is. Natuurlijk leuk om proberen stijlen na te maken (grunge etc.) maar ook leuk om zelf iets echt pakkends in elkaar te zetten.. (ja maar hoe moet dat dan??) --> eigen stijl, eigen ingeving... elke stijl is ergens begonnen.
Grunge? Ik dacht dat muziek was? Je leert elke dag iets bij :)

• Dark Blue
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Op zaterdag 27 april 2002 17:18 schreef DarkX het volgende:

[..]

Grunge? Ik dacht dat muziek was? Je leert elke dag iets bij :)
In de sequence noemden ze die donkere, korrelige krulletjesstijl allemaal grunge... en ja het is wel een muziekstijl, maar ook een grafische stijl o.a. voor foto's uit de jaren negentig meen ik :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik weet niet wat je onder druk verstaat..
wat ik druk noem is dit :
een van men laatste sjit (niet bedoeld om te laten zien wat ik kan nofi)
Afbeeldingslocatie: http://www.gitaarwerk.net/3lancer/livetofind.jpg

het is nauwelijks herkenbaar(ja alleen de schaduw.)

druk is gewoon veel filters toepassen en ze in stukjes delen..over elkaar heen doen met duplicate/ roteren.. etc etc
wat ik heirboven heb gedaan is een plaatje gepakt. (maakt eigenlijk neit uit wat voor (verschillend voor andere effecten)
dan doe je blur>radial blur>zoom>100>process
dan witte layer maken en die ervoor zetten.
ehmz.. toen was ik ff vergeten welke filter ik toen had gepakt (help me out)(ik dacht zelf ocean ripple)
dan de laag kopieren .. ff wat distorionfilters voor een ander effect.. deze laag maak je "overlay" en dan ben je eigenlijk klaar.. misschien wat kleurenlagen eroverheen voor het effect te dramitiseren..maar ik vind dit dus druk (inclusief tutorial :P )

wat je ook kan doen.. is lijnen trekken... dan Filerter>Distorion>Twirl>waarde; pakken,
dan die lagen vervolgends blijven dupliceren en elke keer roteren.. voeg ze dan weer samen.. dan die zooi dupliceren en dan weer een paar filters en dan weer de laageffecten veranderen. en hopla klaar is kees.. ff een achtergrondje blurren en hopla, er is weer een geil nieuw wallpapertje geboren...

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 16:16 schreef Tim Schuhmacher het volgende:
misschien die eens bekijken: http://www.computerarts.co.uk/tutorials/type/tutorial.asp?id=28641
Mijn eerste probeersel aan de hand van die tutorial:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1109051459

Ik ga nog wat verder rommelen met andere pics :)

Alleen snapte ik die "EPS shapes" niet, wat zijn dat :?

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Dat zijn vector afbeeldingen. Die kunnen in een vectorprogramma als Illustrator onbeperkt worden vergroot / verkleind etc zonder dat je kwaliteit verlies krijgt. (zoals je hebt bij het vegroten van een bitmap afbeelding (jpg bv) wel hebt).

hmm toch wel moeilijk uit te leggen

Verwijderd

Let me try :)

Het grote verschil tussen vector vs pixel is dat pixelafbeeldingen uit vierkantjes bestaan met een bepaalde kleuraanduiding terwijl vector afbeeldingen uit lijnen bestaan. Die lijnen zijn opgebouwd rond bepaalde wiskundige formules (bezièr curves) maar daar heb je als graphicus geen barst mee te maken :) Het komt erop neer dat elke lijn uit 2 ankerpunten + 2 richtingsankerpunten bestaat. Je leert na een tijdje uit ervaring wel hoe de lijn afhankelijk is van deze punten, dit is vrij intuïtief imo.

Doordat het lijnen zijn die exact bepaald zijn kun je oneindig inzoomen zonder scherpte te verliezen. Ook is veelal de afbeelding kleiner omdat je niet zoveel pixelwaardes hoeft op te slaan maar slechts een paar ankerpunten en wat gegevens. Voor photo's werkt zo'n lijnenopbouw natuurlijk niet, maar voor logos e.d. is het ideaal.

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 22:11

Booster

Superuser

ik denk dat ik wel redelijke uitleg kan geven.

Bitmap:
Dingen worden opgeslagen als pixels.
Stel dat je een zwarte lijn tekent van linksboven naar rechtsonder op een witte achtergrond. En je slaat dat op als BMP, dan heb je in principe dit opgeslagen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
1000000000
0100000000
0010000000
0001000000
0000100000
0000010000
0000001000
0000000100
0000000010
0000000001

Stel nu dat je dit op zou slaan als vector-graphic, dan worden de berekeningen die nodig zijn om die lijn te tekenen opgeslagen zeg maar:
code:
1
2
Type: X:  Y:
Lijn  0,0 10,10

Ok, heel simpel uitgelegt dus :)

Je begrijpt wel dat methode 2 kleiner is met opslaan.
Bovendien kun je de graphic van methode 2 zo groot maken als een huis, of zo klein als een lieveheersbeestje zonder kwaliteitsverlies (zonder dat je pixels ziet).

Voor een logo is dit bv heel belangrijk, want een logo moet behalve op briefpapier bijvoorbeeld ook op een vlag gedrukt kunnen worden.

Hopelijk beetje duidelijk zo :)

edit:
Nouhouw, iemand was me voor :'( :P

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Verwijderd

Op zaterdag 27 april 2002 21:52 schreef Booster het volgende:
[...] bladebladebladebla [...]

edit:
Nouhouw, iemand was me voor :'( :P
too bad >:) ;)

Mocht iemand trouwens ECHT de wiskunde willen weten (hij valt me nog mee, is erg eenvoudig eigelijk, hoewel nutteloos :)) kan die de volgende link volgen:

klik!

//EDIT//

Toch maar ff snel een bruutlelijk plaatje gemaakt (;)) om erachter te komen wat je nu psies bedoelt (ben nogal traag van begrip), maar bedoel je nu gewoon zo'n hele zooi layers zodat je afbeelding 'diepte' lijkt te hebben?

creatief met veel clouds:
Afbeeldingslocatie: http://www.phys.uu.nl/~rschrrs/grunge.jpg

Tevens, ik meende iets gezien te hebben dat zich grunge noemde dat als je heeel snel zou kijken hier enigzins op zou kunnen lijken maar dan vuiler. Is dat het nou of is het echt van die black shit?

Verwijderd

Op zaterdag 27 april 2002 19:30 schreef dreeke het volgende:

[..]

Mijn eerste probeersel aan de hand van die tutorial:

[afbeelding]

Ik ga nog wat verder rommelen met andere pics :)

MOOI :9

vooral als 'eerste beginsel' :)
schrijf in bij de resequence!! :)

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Je had ook gewoon kunnen zeggen dat EPS vectoren zijn ehh :7

Maar ik heb gister een heel aardig plaatje in elkaar gemaakt maar toen sloot ik hem af :'( :'( :'(

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op zondag 28 april 2002 11:00 schreef dreeke het volgende:
Je had ook gewoon kunnen zeggen dat EPS vectoren zijn ehh :7
Dan had ie gelogen, EPS heeft niets te maken met al dan niet vectoren. Gewoon een postscript-bestandsformaat wat verder niets te maken heeft met vector of bitmap. Zo is een EPS opgeslagen vanuit Illustrator vector en een bestand opgeslagen als EPS vanuit Photoshop een bitmap bestand.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
ik heb net deze gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1453997809

Het is uiteindelijk heel wat anders geworden als dat de bedoeling was, maar ik heb hem toch maar afgemaakt

Verwijderd

sorry dat ik hier geen advies is, waar dit topic toch wel voor bedoeld is, maar ik MOET gewoon ff zeggen dat allebei die pics zwaar mooi zijn... :9

Ik bedoel, een n00b fotosoeper ben je zeker niet, aan dit te zien... Serieus koel gedaan :) :9

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Op zondag 28 april 2002 13:30 schreef Type het volgende:
sorry dat ik hier geen advies is, waar dit topic toch wel voor bedoeld is, maar ik MOET gewoon ff zeggen dat allebei die pics zwaar mooi zijn... :9

Ik bedoel, een n00b fotosoeper ben je zeker niet, aan dit te zien... Serieus koel gedaan :) :9
Type, kijk wel even naar mijn laatste linkje. Daar wordt die eerste pic van dreeke stap voor stap voorgedaan. Het resultaat is mooi, maar dat is ook wel logisch.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Die libel/insect is idd gewoon de tutorial opvolgen, dat stelt helemaal niks voor :)
Er zit zelfs nog een foutje in, helemaal bovenaan zie je dat er een soort kleine donkere balk zit, dat komt doordat een van de onderliggende layers niet helemaal doorloopt }:O

Als ik nog iets gemaakt heb zal ik het hier posten

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Op zaterdag 27 april 2002 19:30 schreef dreeke het volgende:
Helemaal nix geleerd op die GLR/HRO opleiding dus ;)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Op zondag 28 april 2002 15:46 schreef OkkE het volgende:

[..]

Helemaal nix geleerd op die GLR/HRO opleiding dus ;)
Jij wel dan? laat eens wat van jouw pics zien >:)

• OkkE

OkkE

Op zondag 28 april 2002 17:21 schreef dreeke het volgende:

[..]

Net gemaakt, niet geworden zoals ik wilde. Maar echt super slecht vind ik um ook niet. :{

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/black/got/test_01.jpg

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Verwijderd

Ik vind um inderdaad wel mooi, alleen denk ik dat ie een klein beetje te 'overdone' is...

en dan bedoel ik dat je door teveel (layers/level-adjustment/contrast/color-burn?) een plaatje hebt gecreerd met te veel zwarte vlakken en contrast... niet genoeg detail meer.. te vaag

maar da's maar een mening :) en beetje slecht geargumenteerd, is meer een gevoel.

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 13:42 schreef Tim Schuhmacher het volgende:

[..]

Type, kijk wel even naar mijn laatste linkje. Daar wordt die eerste pic van dreeke stap voor stap voorgedaan. Het resultaat is mooi, maar dat is ook wel logisch.
:o

uuhm, dreeke, 14|\/|3R!! :P
Heb je die 2e wel zelf gemaakt? :)

• OkkE

OkkE

Op zondag 28 april 2002 19:03 schreef PyroDaan het volgende:
Ik vind um inderdaad wel mooi, alleen denk ik dat ie een klein beetje te 'overdone' is...

en dan bedoel ik dat je door teveel (layers/level-adjustment/contrast/color-burn?) een plaatje hebt gecreerd met te veel zwarte vlakken en contrast... niet genoeg detail meer.. te vaag

maar da's maar een mening :) en beetje slecht geargumenteerd, is meer een gevoel.
Dat vond ik zelf eigenlijk ook wel... :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zondag 28 april 2002 17:21 schreef dreeke het volgende:

[..]

hehe..ik heb er ook niets geleerd (vandaar dat ik stop per 1 mei :) )
naja..van mij hebbie wel gezien..anders kijk je me stuff nog maar eens op
http://www.gitaarwerk.net/3lancer

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• pirke
  • Laatst online: 01:11
ik dacht ook: laat ik eens fotosoep installeren. kon net een huisje tekenen maar daar hield het mee op :)

zag hier die link naar die tutorial staan en als je die volgt dan wordt het allemaal een stuk eenvoudiger!

maar hier en daar mijn eigen draai aan die tutorial gegeven, met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/t/p.f.m.bouwmans/fotosoeptest.jpg

• pirke
  • Laatst online: 01:11
ok, nog een poging tot iets leuks, maar dan echt helemaal 100% zelf gedaan!

eerst zooi foto's genomen van dingen die in m'n kamer waren, 5 ervan gebruikt en dit kwam eruit:

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/t/p.f.m.bouwmans/Mig-29.jpg

Verwijderd

Je hebt ongeveer precies verwoord waar ik al een tijdje mee zit. Naar aanleiding van dit topic en de stockphoto websites ben ik maar weer eens wat gaan proberen. Wat vinden jullie?

Afbeeldingslocatie: http://www.thaxdesign.nl/~peter/art/temple.jpg

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 01:05 schreef YaZe het volgende:
Je hebt ongeveer precies verwoord waar ik al een tijdje mee zit. Naar aanleiding van dit topic en de stockphoto websites ben ik maar weer eens wat gaan proberen. Wat vinden jullie?

[afbeelding]
ik vind de tekst mooier dan het plaatje zelf, maar dat is ook wel mooi...

niet veel aantrekken van mijn oordeel, ben zwaar ps n00b!

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 01:05 schreef YaZe het volgende:

[afbeelding]
Hij is wel mooi, maar ziet er imho nog een beetje te 'simpel' uit.
Je wil iets dat druk is, dat je overweldigd, en nu is het een zuilengallerij met ergens een lichter vlakje en wat text.

Niet echt 'druk' als je het mij vraagt...

Het is een mooie pic, maar niet dat je zegt van "jah, die valt onder het kopje druk" :)

Verwijderd

ik vind druk een beetje een eng woord, dat zou namelijk betekenen dat je gewoon zoveel mogenlijk plaatjes door elkaar heen moet mixen.. Naar mijn mening moet je juist de aandacht op een onderdeel kunnen leggen. Door gebruik van meerdere plaatjes kan je er een sfeer omheen scheppen maar ik vind dat het plaatje altijd een focus moet hebben.

Ach, ik ben ook maar gewoon aan het proberen:

Afbeeldingslocatie: http://www.websuit.nl/tits.jpg

• Willem
  • Laatst online: 21:02
PyroDaan:
Ach, ik ben ook maar gewoon aan het proberen
* Willem herkent een snufje nocturna.net... ;)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

zou goed kunnen, ik ben inderdaad een avondje brushes aan het downloaden geweest, en dan kan je nocturna niet missen ;)

Verwijderd

PyroDaan, heb je die ook in het groot? Als achtergrondje? :)

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 10:36

RSP

Op woensdag 01 mei 2002 12:58 schreef willem169 het volgende:

[..]

* RSP herkent een snufje nocturna.net... ;)
*SNUUUIIIIFFF*
nogal jah al moet ik toegeven dat ik het wel een leuke plaat vind :)
Pagina: 1