Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
Tweede: stockfoto-sites (kan je wel met de search vinden) en anders gewoon images.google.com enzo
Er is iig geen vast recept om iets mooi te maken.
Plaatjes kun je zoeken op inet uiteraard, of zelf maken.
Zal eens kijken naar een aantal PSD'tjes en die stockfoto sites...
Thanx, dat ziet er ook wel handig uitOp zaterdag 27 april 2002 16:16 schreef Tim Schuhmacher het volgende:
misschien die eens bekijken: http://www.computerarts.co.uk/tutorials/type/tutorial.asp?id=28641
Ik heb ook ff naar stockfoto sites gezocht en nu snap ik dus hoe jullie aan die hi-res pics komen
Maakt het al een stuk makkelijker
Denk dat ik ff wat ga kloten hiermee
Verwijderd
So just practice!
Verwijderd
ikke doe altijd heel veel plaatjes toevoegen en aan en uit zetten en met blending modes pielen en flink wat verfwerk, net zo lang pielen tot het goed is (ik kan soms urenlang layers een paar px verschuiven ofzo)
beste voorbeeld is de psd zelf, van de sequence zijn ze allemaal in het draadje te vinden en nee, ik zet ze niet online vanwege m'n datalimiet
Zijn er nog sites aan te raden waar grote, goede kwaliteit foto's op staan?
Verwerk een stockfoto (bijv. van http://creative.gettyimages.com) erin, maar bewerk deze ook weer qua kleurtoon, contrast, helderheid etc...
Kijk een beetje wat de stijl de laatste tijd is. Natuurlijk leuk om proberen stijlen na te maken (grunge etc.) maar ook leuk om zelf iets echt pakkends in elkaar te zetten.. (ja maar hoe moet dat dan??) --> eigen stijl, eigen ingeving... elke stijl is ergens begonnen.
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
Verwijderd
Grunge? Ik dacht dat muziek was? Je leert elke dag iets bijOp zaterdag 27 april 2002 17:00 schreef Dark Blue het volgende:
Het gaat erom dat je eigenlijk veel lagen gebruikt, dwz. je moet elk stukje van je PSD kunnen veranderen van kleur, contrast enzo. Daarentegen moet je ook weer het aantal lagen beperkt houden want anders wordt je PSD onnodig groot...
Verwerk een stockfoto (bijv. van http://creative.gettyimages.com) erin, maar bewerk deze ook weer qua kleurtoon, contrast, helderheid etc...
Kijk een beetje wat de stijl de laatste tijd is. Natuurlijk leuk om proberen stijlen na te maken (grunge etc.) maar ook leuk om zelf iets echt pakkends in elkaar te zetten.. (ja maar hoe moet dat dan??) --> eigen stijl, eigen ingeving... elke stijl is ergens begonnen.
In de sequence noemden ze die donkere, korrelige krulletjesstijl allemaal grunge... en ja het is wel een muziekstijl, maar ook een grafische stijl o.a. voor foto's uit de jaren negentig meen ikOp zaterdag 27 april 2002 17:18 schreef DarkX het volgende:
[..]
Grunge? Ik dacht dat muziek was? Je leert elke dag iets bij
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
wat ik druk noem is dit :
een van men laatste sjit (niet bedoeld om te laten zien wat ik kan nofi)

het is nauwelijks herkenbaar(ja alleen de schaduw.)
druk is gewoon veel filters toepassen en ze in stukjes delen..over elkaar heen doen met duplicate/ roteren.. etc etc
wat ik heirboven heb gedaan is een plaatje gepakt. (maakt eigenlijk neit uit wat voor (verschillend voor andere effecten)
dan doe je blur>radial blur>zoom>100>process
dan witte layer maken en die ervoor zetten.
ehmz.. toen was ik ff vergeten welke filter ik toen had gepakt (help me out)(ik dacht zelf ocean ripple)
dan de laag kopieren .. ff wat distorionfilters voor een ander effect.. deze laag maak je "overlay" en dan ben je eigenlijk klaar.. misschien wat kleurenlagen eroverheen voor het effect te dramitiseren..maar ik vind dit dus druk (inclusief tutorial
wat je ook kan doen.. is lijnen trekken... dan Filerter>Distorion>Twirl>waarde; pakken,
dan die lagen vervolgends blijven dupliceren en elke keer roteren.. voeg ze dan weer samen.. dan die zooi dupliceren en dan weer een paar filters en dan weer de laageffecten veranderen. en hopla klaar is kees.. ff een achtergrondje blurren en hopla, er is weer een geil nieuw wallpapertje geboren...
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Mijn eerste probeersel aan de hand van die tutorial:Op zaterdag 27 april 2002 16:16 schreef Tim Schuhmacher het volgende:
misschien die eens bekijken: http://www.computerarts.co.uk/tutorials/type/tutorial.asp?id=28641
Ik ga nog wat verder rommelen met andere pics
Alleen snapte ik die "EPS shapes" niet, wat zijn dat
hmm toch wel moeilijk uit te leggen
Verwijderd
Het grote verschil tussen vector vs pixel is dat pixelafbeeldingen uit vierkantjes bestaan met een bepaalde kleuraanduiding terwijl vector afbeeldingen uit lijnen bestaan. Die lijnen zijn opgebouwd rond bepaalde wiskundige formules (bezièr curves) maar daar heb je als graphicus geen barst mee te maken
Doordat het lijnen zijn die exact bepaald zijn kun je oneindig inzoomen zonder scherpte te verliezen. Ook is veelal de afbeelding kleiner omdat je niet zoveel pixelwaardes hoeft op te slaan maar slechts een paar ankerpunten en wat gegevens. Voor photo's werkt zo'n lijnenopbouw natuurlijk niet, maar voor logos e.d. is het ideaal.
Bitmap:
Dingen worden opgeslagen als pixels.
Stel dat je een zwarte lijn tekent van linksboven naar rechtsonder op een witte achtergrond. En je slaat dat op als BMP, dan heb je in principe dit opgeslagen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| 1000000000 0100000000 0010000000 0001000000 0000100000 0000010000 0000001000 0000000100 0000000010 0000000001 |
Stel nu dat je dit op zou slaan als vector-graphic, dan worden de berekeningen die nodig zijn om die lijn te tekenen opgeslagen zeg maar:
1
2
| Type: X: Y: Lijn 0,0 10,10 |
Ok, heel simpel uitgelegt dus
Je begrijpt wel dat methode 2 kleiner is met opslaan.
Bovendien kun je de graphic van methode 2 zo groot maken als een huis, of zo klein als een lieveheersbeestje zonder kwaliteitsverlies (zonder dat je pixels ziet).
Voor een logo is dit bv heel belangrijk, want een logo moet behalve op briefpapier bijvoorbeeld ook op een vlag gedrukt kunnen worden.
Hopelijk beetje duidelijk zo
Nouhouw, iemand was me voor
Verwijderd
too badOp zaterdag 27 april 2002 21:52 schreef Booster het volgende:
[...] bladebladebladebla [...]
edit:
Nouhouw, iemand was me voor![]()
Mocht iemand trouwens ECHT de wiskunde willen weten (hij valt me nog mee, is erg eenvoudig eigelijk, hoewel nutteloos
klik!
//EDIT//
Toch maar ff snel een bruutlelijk plaatje gemaakt (
creatief met veel clouds:

Tevens, ik meende iets gezien te hebben dat zich grunge noemde dat als je heeel snel zou kijken hier enigzins op zou kunnen lijken maar dan vuiler. Is dat het nou of is het echt van die black shit?
Verwijderd
MOOIOp zaterdag 27 april 2002 19:30 schreef dreeke het volgende:
[..]
Mijn eerste probeersel aan de hand van die tutorial:
[afbeelding]
Ik ga nog wat verder rommelen met andere pics
vooral als 'eerste beginsel'
schrijf in bij de resequence!!
Maar ik heb gister een heel aardig plaatje in elkaar gemaakt maar toen sloot ik hem af
Dan had ie gelogen, EPS heeft niets te maken met al dan niet vectoren. Gewoon een postscript-bestandsformaat wat verder niets te maken heeft met vector of bitmap. Zo is een EPS opgeslagen vanuit Illustrator vector en een bestand opgeslagen als EPS vanuit Photoshop een bitmap bestand.Op zondag 28 april 2002 11:00 schreef dreeke het volgende:
Je had ook gewoon kunnen zeggen dat EPS vectoren zijn ehh
Het is uiteindelijk heel wat anders geworden als dat de bedoeling was, maar ik heb hem toch maar afgemaakt
Verwijderd
Ik bedoel, een n00b fotosoeper ben je zeker niet, aan dit te zien... Serieus koel gedaan
Type, kijk wel even naar mijn laatste linkje. Daar wordt die eerste pic van dreeke stap voor stap voorgedaan. Het resultaat is mooi, maar dat is ook wel logisch.Op zondag 28 april 2002 13:30 schreef Type het volgende:
sorry dat ik hier geen advies is, waar dit topic toch wel voor bedoeld is, maar ik MOET gewoon ff zeggen dat allebei die pics zwaar mooi zijn...
Ik bedoel, een n00b fotosoeper ben je zeker niet, aan dit te zien... Serieus koel gedaan![]()
Er zit zelfs nog een foutje in, helemaal bovenaan zie je dat er een soort kleine donkere balk zit, dat komt doordat een van de onderliggende layers niet helemaal doorloopt
Als ik nog iets gemaakt heb zal ik het hier posten
Helemaal nix geleerd op die GLR/HRO opleiding dusOp zaterdag 27 april 2002 19:30 schreef dreeke het volgende:
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Jij wel dan? laat eens wat van jouw pics zienOp zondag 28 april 2002 15:46 schreef OkkE het volgende:
[..]
Helemaal nix geleerd op die GLR/HRO opleiding dus
Net gemaakt, niet geworden zoals ik wilde. Maar echt super slecht vind ik um ook niet.Op zondag 28 april 2002 17:21 schreef dreeke het volgende:
[..]
Jij wel dan? laat eens wat van jouw pics zien
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Verwijderd
en dan bedoel ik dat je door teveel (layers/level-adjustment/contrast/color-burn?) een plaatje hebt gecreerd met te veel zwarte vlakken en contrast... niet genoeg detail meer.. te vaag
maar da's maar een mening
Verwijderd
Op zondag 28 april 2002 13:42 schreef Tim Schuhmacher het volgende:
[..]
Type, kijk wel even naar mijn laatste linkje. Daar wordt die eerste pic van dreeke stap voor stap voorgedaan. Het resultaat is mooi, maar dat is ook wel logisch.
uuhm, dreeke, 14|\/|3R!!
Heb je die 2e wel zelf gemaakt?
Dat vond ik zelf eigenlijk ook wel...Op zondag 28 april 2002 19:03 schreef PyroDaan het volgende:
Ik vind um inderdaad wel mooi, alleen denk ik dat ie een klein beetje te 'overdone' is...
en dan bedoel ik dat je door teveel (layers/level-adjustment/contrast/color-burn?) een plaatje hebt gecreerd met te veel zwarte vlakken en contrast... niet genoeg detail meer.. te vaag
maar da's maar een meningen beetje slecht geargumenteerd, is meer een gevoel.
hehe..ik heb er ook niets geleerd (vandaar dat ik stop per 1 meiOp zondag 28 april 2002 17:21 schreef dreeke het volgende:
[..]
Jij wel dan? laat eens wat van jouw pics zien
naja..van mij hebbie wel gezien..anders kijk je me stuff nog maar eens op
http://www.gitaarwerk.net/3lancer
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
zag hier die link naar die tutorial staan en als je die volgt dan wordt het allemaal een stuk eenvoudiger!
maar hier en daar mijn eigen draai aan die tutorial gegeven, met dit als resultaat:
eerst zooi foto's genomen van dingen die in m'n kamer waren, 5 ervan gebruikt en dit kwam eruit:
Verwijderd
Verwijderd
ik vind de tekst mooier dan het plaatje zelf, maar dat is ook wel mooi...Op woensdag 01 mei 2002 01:05 schreef YaZe het volgende:
Je hebt ongeveer precies verwoord waar ik al een tijdje mee zit. Naar aanleiding van dit topic en de stockphoto websites ben ik maar weer eens wat gaan proberen. Wat vinden jullie?
[afbeelding]
niet veel aantrekken van mijn oordeel, ben zwaar ps n00b!
Verwijderd
Hij is wel mooi, maar ziet er imho nog een beetje te 'simpel' uit.Op woensdag 01 mei 2002 01:05 schreef YaZe het volgende:
Je hebt ongeveer precies verwoord waar ik al een tijdje mee zit. Naar aanleiding van dit topic en de stockphoto websites ben ik maar weer eens wat gaan proberen. Wat vinden jullie?
[afbeelding]
Je wil iets dat druk is, dat je overweldigd, en nu is het een zuilengallerij met ergens een lichter vlakje en wat text.
Niet echt 'druk' als je het mij vraagt...
Het is een mooie pic, maar niet dat je zegt van "jah, die valt onder het kopje druk"
Verwijderd
Ach, ik ben ook maar gewoon aan het proberen:
* Willem herkent een snufje nocturna.net...PyroDaan:
Ach, ik ben ook maar gewoon aan het proberen
Verwijderd
*SNUUUIIIIFFF*Op woensdag 01 mei 2002 12:58 schreef willem169 het volgende:
[..]
* RSP herkent een snufje nocturna.net...
nogal jah al moet ik toegeven dat ik het wel een leuke plaat vind