Toon posts:

Opzet database....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor de website van mijn voetbalvereniging wil ik een gedeelte van de site in een database plaatsen. Het betreft het wedstrijd programma. Als je naar www.beerseboys.nl gaat en daar uit het menu Programma -> Deze week kiest dan zie je de huidige opzet. Alle wedstrijden worden wekelijks mbv een editor ingevoerd. Nu wil ik het zo maken dat elke leek online wedstrijden kan toevoegen en verwijderen.

Huidige gang van zaken.
In een tabel (dezeweek.php) vul ik wekelijk de wedstrijden in:

Bv.Beerse Boys PSV14.30

Aan het einde van de week copieer ik de complete tabel van dezeweek.php naar uitslagen.php. De tijden worden dan vervangen door de uitslagen.

Gewenste opzet
Wedstrijden moeten willekeurig ingevuld kunnen worden. Dus wedstrijden van junioren en senioren in willekeurige volgorde. Als de pagina gegenereerd wordt moeten alle senioren wedstrijden van een bepaalde datum op volgorde van team weergegeven worden. Zo ook voor Junioren en Veteranen. Alle in een aparte tabel. Verder is het mogelijk dat er 3 verscillende speeldagen zijn voor junioren, senioren of veteranen. Deze verschillende speeldagen moeten ook in een verschillende tabel weergegeven worden.

Daarnaast moet mbv een druk op een button de switch van Deze week naar Uitslagen gedaan worden. Dus de ene tabel leeg en de andere de wedstrijden van deze week. Daar komen dan de speeltijden te vervallen en deze moeten dan via een admin scherm ingevuld worden.

Database opzet
Wedstrijden (
idint
rang[senioren, junioren, veteranen]
datumvarchar(30)
thuisteamvarchar(30)
uitteam varchar(30)
tijdvarchar(10)
)

Uitslagen (
idint
rang[senioren, junioren, veteranen]
datumvarchar(30)
thuisteamvarchar(30)
uitteam varchar(30)
uitslagvarchar(10)
)

Wie kan en wil mij helpen met het opzetten van de database. Op ik kom er niet echt uit.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 16:14

Crazy D

I think we should take a look.

Schrijf eens rustig voor jezelf uit welke gegevens je allemaal nodig hebt, en neem eens een kijkje hier (normalizeren).

En kijk ook eens in [topic=232881], hebben iig wat met voetbal te maken ;)

Exact expert nodig?

• Wally-S
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 18:53

Wally-S

-Snowboarding is art-

Ik zou als ik jou was toch voor een iets andere tabelstructuur kiezen.
Jij copiert elke week de tabel dezeweek.php naar uitslagen.php. Buiten het feit dat dit je elke week weer wat handelingen kost, ben je ook de uitslagen van de week ervoor kwijt. (hier maak je misschien wel een backup van, maar deze is niet meer voor bezoekers beschikbaar als ik jou verhaal goed begrijp.) Ik kan me nl. voorstellen dat bezoekers ook uitslagen van eerdere weken willen weten. Volgens mij kan je daarom het beste alles in 1 tabel doen.

Hier een voorbeeldje:

wedstrijdID
rang
datum
thuisteam
uitteam
tijd
uitslag
weeknr

Weeknr heb ik erbij gezet zodat je telkens de wedstrijden van deze week kan uitkiezen. Op de wedstrijdpagina kan je dan in de laatste kolom gewoon de tijd invullen.
Op de uitslagenpagina kan je in de laatste kolom de uitslag invullen.
Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om altijd de uitslag te laten invullen, maar als deze leeg is de tijd.

Een groot voordeel van deze opzet vind ik dat de bezoekers van je site de uitslagen van alle wedstrijden kunnen zien van het afgelopen seizoen.
En met een simpel scriptje kan je dan de bezoekers bijv. laten zoeken op de reeds gespeelde(of nog te spelen) wedstrijden met uitslagen/tijden van zijn/haar club.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes verder.

Snow is only frozen water