Toon posts:

De beste ISA soundcard voor CD-kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal.. Ik ben bezig met het maken van een stand-alone MP3 speler en zoek hiervoor een goeie ISA geluidskaart.
Nou ben ik al allerlij reviews tegengekomen over ISA kaartjes, maar wat is nou de beste.
Wat ik begrepen heb is dat de SB16, AWE32 en AWE64 allemaal 16-bit's kaartjes zijn. Het verschil zit hem alleen in de wavetable :?

Welke kan ik nou het best nemen als ik MP3 van 44Khz en 192Bps wil afspelen in DOS mbv. MPXPlay.
Die wavetable gebruik ik dus toch niet, alleen het frequentiebereik en de Signal to noise ratio is ff belangrijk.

Kan iemand mij ff helpen? *D

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Ik heb ze alle 3 gehad... het beste is imho de AWE64(Gold).

Speel je echt puur mp3's dan zou een SB16 ook voldoen, de kaart is niet de bepalende factor bij mp3's maar dat is de processor.

edit:

typo

Verwijderd

ik heb een AWE64 ISA kaartje gehad...

die heb ik vervangen door een Live1024 PCI maar dat was eigenlijk vrij nutteloos want de geluidskwaliteit is hetzelfde (kan nu wel 4 speakers aansluiten :P )

de AWE64 is dus een perfect kaartje voor jou!

Verwijderd

Topicstarter
Krijg je met een SB16 wel het juiste frequentie berijk enzo? Volgens mij is dat nooit CD kwaliteit, ofwel? :? :?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op zaterdag 27 april 2002 15:01 schreef MagicMagicM het volgende:
Krijg je met een SB16 wel het juiste frequentie berijk enzo? Volgens mij is dat nooit CD kwaliteit, ofwel? :? :?
Waarom niet? Een SB16 is gewoon 16bits, 44.1kHz hoor. En cd precies hetzelfde.

Verder maakte Terratec ook al in het ISA tijdperk mooie kaartjes.

Siditamentis astuentis pactum.

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op zaterdag 27 april 2002 14:37 schreef Redje het volgende:
Speel je echt puur mp3's dan zou een SB16 ook voldoen, de kaart is niet de bepalende factor bij mp3's maar dat is de processor.
Dan heb jij zeker nog nooit een slecht kaartje gehoord met een Athlon XP 20.000+ Ultra. Die is dan nog steeds slecht hoor, ook met mp3.

* Varienaja die een keer 'de goedkoopste' kocht, en 'm 10 minuten later kwam omruilen voor een 'echte'.niettegenstaande het feit dat een SB16 best een aardig kaartje is (was).

• Redje
Op zaterdag 27 april 2002 16:26 schreef Varienaja het volgende:

[..]

Dan heb jij zeker nog nooit een slecht kaartje gehoord met een Athlon XP 20.000+ Ultra. Die is dan nog steeds slecht hoor, ook met mp3.

* Varienaja die een keer 'de goedkoopste' kocht, en 'm 10 minuten later kwam omruilen voor een 'echte'.niettegenstaande het feit dat een SB16 best een aardig kaartje is (was).
Oke, oke ;)

Ik doelde op het feit dat alle drie de kaarten 16bit en 44.1Khz ondersteunen, en dat ze niks qua mp3 acceleration oid doen, en dit puur de taak van de proc is... de topic starter wil een mp3 playertje maken met ik denk geen Athlon 2000+ maar met een oud beesie :)
Ik zou iig niet meer weten wat de minimale proc is voor het goed afspelen van mp3's...

Verwijderd

Topicstarter
Klopt dus al niet wat jullie zeggen.. Het volgende kwam ik tegen op http://www.epanorama.net/documents/pc/soundcard_tips.html
16 bits does not automatically mean CD quality
PC soundc cards and CD players are both 16 bit devices and can use same sample rate, but this does not meant the sound quality of those devices is the same. PC soundcards typically have much worse signal to noise ratio (around 80 dB) than CD players (>90 dB), which means that PC soundcards are more noisy. CD players have good straight frequency response from 20 Hz to 20 kHz, but PC soundcards typically have low and high frequencies attenuated noticably.

Signal to noise (S/N) ratio is one of the most important measurements (specs) to look for when purchasing any audio device. It measures the ratio of noise generated by the device, and added to the outgoing signal. Its measured in dBu and the higher the number the better.
[/sub]
:? Dus welke kaart kan ik nu het beste nemen? Die SB16 hebben geen volledige 'frequency response' denk ik.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Op zaterdag 27 april 2002 16:50 schreef MagicMagicM het volgende:
Klopt dus al niet wat jullie zeggen.. Het volgende kwam ik tegen op http://www.epanorama.net/documents/pc/soundcard_tips.html
[..]

:? Dus welke kaart kan ik nu het beste nemen? Die SB16 hebben geen volledige 'frequency response' denk ik.
Ik heb hier een SB16 in een IDT C6 bak.. Klinkt prima imho, alleen ik heb de spk out met een kabeltje doorgelust naar de line-in van de geluidskaart van mijn gewone computer, ik weet niet hoeveel kwaliteitsverlies dat geeft. Mijn AWE64 (uit gewone comp) klinkt toch nog een tikkeltje beter, zeker als ik het volume wat opschroef >:)

Gewoon een AWE64 nemen, is de beste en het prijsverschil met een SB16 is te verwaarlozen. Let wel op dat je voor een MP3 speler minstens een (gokje) P90 moet hebben, een P75 kan het op z'n tenen en een 486 kan het eigenlijk niet (misschien een 133Mhz 486). Ik weet trouwens niet zeker of MPXplay wel werkt met een AWE64... stond in de readme van mpxplay dacht ik.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Redje
Op zaterdag 27 april 2002 16:50 schreef MagicMagicM het volgende:
[..]

Misschien is dat wel zo maar je speelt er tenslotte geen CD's mee af maar Mp3's die al doorgaans van mindere kwaliteit zijn. Ik denk dus niet dat je verschil hoord.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Op zaterdag 27 april 2002 17:02 schreef Redje het volgende:

[..]

Misschien is dat wel zo maar je speelt er tenslotte geen CD's mee af maar Mp3's die al doorgaans van mindere kwaliteit zijn. Ik denk dus niet dat je verschil hoord.
Ik hoor wel verschil hoor :{

Bij cd's hoor je het juist niet omdat de cd-rom drive daar al het werk al doet!

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:49
Het gaat bij die kaartjes en bij cd-spelers niet om de digitale informatie. Het gaat om de omzetting en de verwerking erna. Een puur digitaal geluid klinkt erg vervelend daarom wordt het nog met analoge componenten bewerkt. Dat geeft dan weer faseverschillen en ruis. Zeker bij soundkaartjes met een versterker.

De beste oplossing is dus een AWE64GOLD, die heeft geen versterker en dus weinig ruis. Verder gewone tulpuitgangen. Want die prutserige 3,5 jack zorgen voor overspraak.

diskeltische lurker

Verwijderd

Een andere keuze zou een kaartje van Gravis zijn (Ultrasound (max)). Die heb ik zelf in mn mp3 player gebouwd. Wel een beetje groot, maar mooi geluidje.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Op zaterdag 27 april 2002 14:31 zei MagicMagicM het volgende:
<knip>
Wat ik begrepen heb is dat de SB16, AWE32 en AWE64 allemaal 16-bit's kaartjes zijn. Het verschil zit hem alleen in de wavetable :?

Welke kan ik nou het best nemen als ik MP3 van 44Khz en 192Bps wil afspelen in DOS mbv. MPXPlay.
Die wavetable gebruik ik dus toch niet, alleen het frequentiebereik en de Signal to noise ratio is ff belangrijk.

Kan iemand mij ff helpen? *D
Ik hoop voor je dat je 192 KBps bedoeld, klinkt een stuk beter :)
Verder, als je kijkt naar ISA kaarten zijn de meest gebruikte kaarten SB16 / AWE32 / AWE64 (gold)
Die eerste 2 zijn echte ruisdozen, die laatste iets minder.
S/N ratio sucks dus bij deze kaarten (vooral de eerste 2).
Ik dacht te weten dat het frequentie bereik wel aardig is.
Overigens kun je die ruis aardig "onderdrukken" door je wave fader zo hoog mogelijk te zetten (niet laten oversturen natuurlijk).
Neem iig de line out ipv de spk out... scheelt alweer een paar dB ruis.
Zet ook alle andere ingangen dicht (mic, line, aux... bla bla), dat scheelt weer een paar dB ruis... en viola! mooi soundje... *D

Succes!

Alles kan stuk.

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:52
en ik heb nog een gratis SB16 ISA voor je! >:)

Verwijderd

Topicstarter
Badankt voor jullie reply's..
Nu nog ff zoeken naar een goedkope SB64 (gold)...
Jammer dat je hier geen "gezocht" advertenties mag plaatsen :( :(

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op woensdag 01 mei 2002 18:35 schreef MagicMagicM het volgende:
Badankt voor jullie reply's..
Nu nog ff zoeken naar een goedkope SB64 (gold)...
Jammer dat je hier geen "gezocht" advertenties mag plaatsen :( :(
Vraag en aanbod op de frontpage :z

Verwijderd

Helaas is de AWE Gold van Creative PCI. Tis een van de beste kaarten van zijn tijd.

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 18:41 schreef TeslaMaster het volgende:
Helaas is de AWE Gold van Creative PCI. Tis een van de beste kaarten van zijn tijd.
Niet waar ik heb een AWE64 Gold + 4 MB geheugenuitbreiding in mijn MP3-server zitten en die is heel erg isa >:)

En heeft gold-plated uitgangen.

Verwijderd

Topicstarter
Jaaaah, d'r staan 2 AWE64gold kaartjes op Vraag en aanbod :) :)

Verwijderd

Neem geen soundblaster!!
Dezen ruizen als de klere.

Kijk eens rond of je een terratec 32/96 kan bemachtigen.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik heb erg lang een AWE 64 (met niks erachter, de allereerste) gehad en heb niks gemerkt van overmatige ruis :?
Ook heel lang met een AWE 32 gezeten (zo'n heeeeeeeeeeele grote kaart :)) en ding werkt echt perfect...

ALs je er aan kan komen zou ik voor 1 van die 2 gaan, je gebruikt de wavetable dan niet maar dat ding is overal mee compatible, speelt onder elke OS en de kwaliteit is niet slecht te noemen.... + 2 uitgangen (spk out en line out)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Pagina: 1