Toon posts:

Center + rear speakers voor DPL set

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag Tweakers. Ik zit er al een tijdje over te denken om een center en rear speakers voor m'n hifi setje te kopen. Ik heb een Yamaha DSP-A2070 versterker (dolby pro-logic), en gebruik als fronts twee Pied Pipers. Nu ben ik maar een arme nepstudent, en heb dus niet echt veel geld tot m'n beschikking (je raadt het al, de speakers en versterker zijn 2e hands). Nu vraag ik me af hoeveel je voor rear speakers uit moet geven (die geven bij DPL alleen maar middengebied geluid van lage kwaliteit door meen ik me te herinneren, dus niet echt belangrijk?), en voor een center. De centerspeaker hoeft niet exact hetzelfde te klinken als de Pipers, er zit namelijk een center equalizer op de versterker, daarmee vallen de grootste verschillen wel op te vangen denk ik. M'n budget zal zo'n 350 euro zijn. Wie heeft er tips?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

Probeer tweedehands een stel aardig klinkende speakers op de kop te tikken. Gewoon speakers met een enigszins normaal klankbeeld. Ze hoeven toch alleen maar 100-8000Hz weer te geven en er zal vrij weinig "serieus" geluid uitkomen. Voor de "sfeergeluiden" van dolby prologic is "klankmatig matchen" veel minder van belang dan bij dolby digital, waarbij het gebruik van de achterspeakers veel intenser en kritischer is.

Je center: volgens mij maakt piet pijpers ook een center :P. Daar zou je naar kunnen kijken. Ik zou daar eerlijk gezegd het leeuwen, leeuwendeel van m'n 350 euro in steken. Die moet namelijk wel op z'n minst behoorlijk goed aansluiten bij de fronts. Karakterverschillen EQ je namelijk niet echt helemaal makkelijk weg, en die drie speakers zijn bij een film constant met z'n drieen fullrange te spelen, extreme karakterverschillen vallen veel sneller op en kunnen storen bij het kijken naar een film.

Goede centers in die prijsklasse:
Chario syntar dialogue
Chario Hyper dialogue
B&W CC600
Kef model100C
Dynaudio...

Maar welke jij mooi vindt moet je zelf gaan luisteren. Ga kijken bij de winkel en laat je daar inlichten. Ik heb zelf een keer een pied pieper gehoord, maar om nou te beoordelen wat voor center daarbij past... M'n gevoel zegt een dynaudio, maar waarom moet je me niet vragen :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp