Toon posts:

[caraudio] sub opgeblazen :(

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Jawel, kben erin geslaagd een JBL GT2 12" sub op te blazen :(
Deze morgen kom ik terug thuis van m'n werk, en een paar km's van me thuis leg ik ff Dave Clarke op, ging lekker, tot ineens alle bas wegviel.
Thuisgekomen doe ik uiteraard direct me koffer open en haal de sub uit z'n kast, en jawel, die typische, zachte geur van verbrande elektrische aangelegenheden kwam direct in m'n neus. Dit is uiteraard compleet nutteloos voor jullie, maar kmoest het toch ff kwijt.

Maar nu waar het echt om gaat.
Ik snap compleet niet hoe het kan. Die GT2 kan 225W RMS aan, en ie hangt aan een Magnat Solid 900.2 welke 280W RMS levert. De gain van de amp staat net iets over de helft, en de bass EQ die eropzit, stond wel aan.
Verder stond het volume nog niet eens halfweg, en toch heeft die f*cking sub het begeven. Zou iemand me dit voor mij best wel vreemde fenomeen kunnen uitleggen alsjeblieft.
Een kleine week geleden heb ik trouwens iets soortgelijks gehad, maar dan met m'n 6x9's. Die konden 150RMS aan, en hingen aan een amp van 120W RMS, en ook daar hetzelfde, opgeblazen, het volume stond toen wel een pak harder als nu, maar toch, dit kan toch eilijk helemaal niet :?
De Magnat amp werkt trouwens nog perfect, heb er ff m'n nieuwe Lanzar's *D aangehangen en die deden perfect wat ze moesten doen.

The point : is er aub iemand die me kan verklaren hoe dit komt? Ik ga straks een nieuwe sub halen (zal niets anders opzitten :( ) en ik heb geen zin om over een week weer hetzelfde te hebben.
De receiver is een Sony (no comments please :P ) CA-CD600X, misschien heeft die er wat mee te maken?

Iig al 1000x dank voor de hulp.

Toevoeging :
Uiteraard was alles voorzien van de nodige kabels enzo, zowel de 6x9's als m'n sub waren vastgeketend aan Caliber 2.5mm audiokabel.

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Conclusie je sub houdt niet van Dave Clarke :P

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 08:59 schreef zmn het volgende:
Conclusie je sub houdt niet van Dave Clarke :P
Haha :(
I loved that sub man, don't laugh with it.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Het is een algemeen verkeerd begrepen opvatting dat de volumeknop van 0 tot 100 gaat.

Met de volumeknop zet je muziek harder of zachter. De stand van je volumeknop heeft geen enkele relatie met het aantal watts aan de uitgang. (Behalve dan: verder opendraaien is meer watts).

De volumeknop gaat van 0 tot maximaal tot nog verder. De stand 'maximaal' is nog variabel ook!

Op de uitgangen van cd-spelers staat meestal zo'n 2 volt, waar de meeste versterkers een ingangsgevoeligheid hebben van 1 volt.

Als een apparaat daadwerkelijk die ene volt levert aan de versterker, dan is de versterker al in staat om maximaal te presteren. Als je twee volt geeft, dan heb je met de volumeknop op 1 uur vaak al het maximum bereikt.

Draai je de bass-regelknop een eindje open, dan kost dat weer extra vermogen, waardoor het maximum alweer vroeger bereikt wordt.

Ik had vroeger de loudness aan, en de bass + treble op driekwart. De volumeknop ging van 0 tot 10. Als je 'm harder zette dan 4, ging ie al vervormen.

Kortom: ik sta er niet van te kijken dat me met de volumeknop op 12 uur je speaker op weet te blazen. Waar ik me wel over verbaas is dat ik nergens in je verhaal lees over vervorming. Doorgaans blaas je je speakers niet op als je nog geen vervormd geluid hoort.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 09:23 schreef Varienaja het volgende:
Het is een algemeen verkeerd begrepen opvatting dat de volumeknop van 0 tot 100 gaat.

Met de volumeknop zet je muziek harder of zachter. De stand van je volumeknop heeft geen enkele relatie met het aantal watts aan de uitgang. (Behalve dan: verder opendraaien is meer watts).

Op de uitgangen van cd-spelers staat meestal zo'n 2 volt, waar de meeste versterkers een ingangsgevoeligheid hebben van 1 volt.

Als een apparaat daadwerkelijk die ene volt levert aan de versterker, dan is de versterker al in staat om maximaal te presteren. Als je twee volt geeft, dan heb je met de volumeknop op 1 uur vaak al het maximum bereikt.

Draai je de bass-regelknop een eindje open, dan kost dat weer extra vermogen, waardoor het maximum alweer vroeger bereikt wordt.

Ik had vroeger de loudness aan, en de bass + treble op driekwart. De volumeknop ging van 0 tot 10. Als je 'm harder zette dan 4, ging ie al vervormen.

Kortom: ik sta er niet van te kijken dat me met de volumeknop op 12 uur je speaker op weet te blazen.
Hmm, zo had ik het nog niet bekeken... maar toch ontgaat me ietwat de logica van je uitleg.
Waarom houdt hield ie het dan wel uit bij pakweg Richie Hawtin (wat best nog een pak harder is dan DC) met het volume quasi volledig open?
Ik snap het gewoonweg niet, bijna 2 maand werkt ie perfect, hoe luid ik het ook zet, en dan klapt hij er ineens uit :?
Zelfde met die Beyma 6x9's.

Ja, ik zat hier echt wel te wachten op een reply, kwil m'n bed in U C :)

edit :

Stiekem nog een stukje toevoegen hé? ;)
Geen vervorming whatsoever, pas als m'n volumeknop over de helft gaat, moet ik de bass en treble een beetje terugzetten, en als ik het helemaal openzet moet ik ze behoorlijk veel terugzetten om geen vervorming te krijgen, maar deze morgen was er echt niets van vervorming te horen.

• SEPP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06-2022
OK, dan kun je nu de overige weggebruikers ook weer horen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 09:31 schreef SEPP het volgende:
OK, dan kun je nu de overige weggebruikers ook weer horen.
Euhm, die moet je ZIEN, niet horen, of ben jij er zo eentje die continu met vanalles bezig is, behalve te rijden?

• SEPP
Sirene?

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

De volumeknop van een versterker doet niets anders dan het ingaande signaal wat verzwkakken. Het is in geen geval een absolute regelaar. ik bedoel dus: Stel dat je ingangsignaal -10 dBU is, en de ingangsgevoeligheid van je versterker is ook -10dBU dan , dan zal de verstrker zijn maximale vermogen halen als de volumeknop helemaal open staat. Stel nu dat je ingangssignaal -7 dBU is (het dubbele dus), dan zal je versterker zijn maximale vermogen al leveren als de volumeknop van die versterker halverwege staat. Maw: de stand van de volumeknop zegt niet zoveel.

En 280W is toch heel wat. Verder kan het zo zijn dat de sub wat vocht heeft gekregen in zijn spreekspoel, of dat de conus wat nat is geworden aan 1 kant, waardoor hij de spreeekspoel wat scheef in de luchtspleet heft getrokken, en daardoor de spreekspoel heeft doorgeschuurd.

Dat kun je zien door de subwoofer open te snijden, en te kijken naar de schade aan de spreekspoel.

PS: Kun je zo'n GT2 niet reconen? Is veel goedkoper namelijk.

Specs? Zie ondertitel...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 09:34 schreef SEPP het volgende:
Sirene?
Die hoor ik :) (en zie ik)

• SEPP
Kun je zoiets niet zekeren? Mijn speakers(in huis)zijn dat nl. wel.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:12

Yucko

One clown to rule them all !

Op zaterdag 27 april 2002 09:33 schreef SM-DoubleD het volgende:

[..]

Euhm, die moet je ZIEN, niet horen, of ben jij er zo eentje die continu met vanalles bezig is, behalve te rijden?
Ow, dus je zegt hier dat je maar DOOF door het verkeer moet gaan. Waarom zit er dan een claxon op het stuur van je auto? Niet alleen maar om fietsers e.d. te waarschuwen hoor.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 09:34 schreef DaDaJoker het volgende:
De volumeknop van een versterker doet niets anders dan het ingaande signaal wat verzwkakken. Het is in geen geval een absolute regelaar. ik bedoel dus: Stel dat je ingangsignaal -10 dBU is, en de ingangsgevoeligheid van je versterker is ook -10dBU dan , dan zal de verstrker zijn maximale vermogen halen als de volumeknop helemaal open staat. Stel nu dat je ingangssignaal -7 dBU is (het dubbele dus), dan zal je versterker zijn maximale vermogen al leveren als de volumeknop van die versterker halverwege staat. Maw: de stand van de volumeknop zegt niet zoveel.

En 280W is toch heel wat. Verder kan het zo zijn dat de sub wat vocht heeft gekregen in zijn spreekspoel, of dat de conus wat nat is geworden aan 1 kant, waardoor hij de spreeekspoel wat scheef in de luchtspleet heft getrokken, en daardoor de spreekspoel heeft doorgeschuurd.
Mja, kblijf het uitermate raar vinden iig.
Misschien toch maar beter die Bass EQ (+12db) afzetten dan, en het daverde nog zo lekker :(

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 09:37 schreef JaJoah het volgende:

[..]

Ow, dus je zegt hier dat je maar DOOF door het verkeer moet gaan. Waarom zit er dan een claxon op het stuur van je auto? Niet alleen maar om fietsers e.d. te waarschuwen hoor.
Waar gebruik jij hem dan nog voor?
Om aan te geven dat je links wil afslaan ofzo?
Kgebruik hem zelfs niet voor fietsers, dan rem ik gewoon, veel veiliger.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 09:37 schreef SEPP het volgende:
Kun je zoiets niet zekeren? Mijn speakers(in huis)zijn dat nl. wel.
Daar heb ik een paar dagen geleden aan zitten denken, maar dat leek me toen eerder geldverspilling.
Helpt het effectief als je een zekering aan je luidsprekers hangt? En hoeveel A zou die dan moeten zijn?

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 23:33
Op zaterdag 27 april 2002 09:39 schreef SM-DoubleD het volgende:

[..]

LoL >:) Ik rij altijd over ze heen... :z , naaaah... ik kan ook rijden met de Db's op max :+

Maarruhh... als jij geen vervorming heb gehoord, zou er dan niet wat anders aan de hand zijn? :Z

Zijn subs niet te reparareren? Ik weet niet wat voor elektronica er allemaal in zit, maar als je iets verbrands heb geroken, lijkt het me dat dat verbrande onderdeel ook vervangen kan worden.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:12

Yucko

One clown to rule them all !

Op zaterdag 27 april 2002 09:39 schreef SM-DoubleD het volgende:

[..]

Nee, ik gebruik hem bv om ander gemotoriseerd verkeer (zoals automobilisten die niet op de weg letten, maar meer oog [lees: oor] voor de muziek hebben) te waarschuwen. :*

Onlangs ook zo'n aap die hevig op de beat van de muziek aan het drummen was op zijn stuur (nee, niet op zijn claxon) en daarbij niet zag dat zijn auto naar links kwam op de snelweg, net toen ik hem aan het inhalen was :(

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 09:45 schreef JaJoah het volgende:

[..]

Nee, ik gebruik hem bv om ander gemotoriseerd verkeer (zoals automobilisten die niet op de weg letten, maar meer oog [lees: oor] voor de muziek hebben). :*
Daar hebben we AB aan het stuur voor, kan ik mooi m'n ogen op de baan houden :*

Dat drummen doe ik dus niet, hooguit m'n kop eens schudden ;) Je gelooft het toch niet, maar ik rij echt wel deftig, je zal me heus niet pakken op zulke dingen.

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 23:33
Op zaterdag 27 april 2002 09:45 schreef JaJoah het volgende:

[..]

Nee, ik gebruik hem bv om ander gemotoriseerd verkeer (zoals automobilisten die niet op de weg letten, maar meer oog [lees: oor] voor de muziek hebben) te waarschuwen. :*

Onlangs ook zo'n aap die hevig aan het drummen was op zijn stuur (nee, niet op zijn claxon) en daarbij niet zag dat zijn auto naar links kwam op de snelweg, net toen ik hem aan het inhalen was :(
Kappe nou, we hebben het hier over een sub, niet over een claxon :Z

• SEPP
Zonder flauwekul: ik vind het vervelend voor je dat je sub kapot is.

Even off Topic

Wat bezielt mensen om de muziek in de auto zo hard te zetten dat anderen er last van hebben? Zo'n autootje waar de achterwisser op maat van de muziek op en neer springt. Als je op het terras zit en zo'n onverlaat staat voor het stoplicht te wachten dan kun je elkaar niet eens meer verstaan. Van binnen lijkt het misschien heel cool maar van buiten ziet het er net wat anders uit. :r

Voor de goede orde : niet persoonlijk bedoeld SM-DoubleD.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 09:47 schreef SEPP het volgende:

Even off Topic

Wat bezielt mensen om de muziek in de auto zo hard te zetten dat anderen er last van hebben? Zo'n autootje waar de achterwisser op maat van de muziek op en neer springt. Als je op het terras zit en zo'n onverlaat staat voor het stoplicht te wachten dan kun je elkaar niet eens meer verstaan. Van binnen lijkt het misschien heel cool maar van buiten ziet het er net wat anders uit. :r

Ik begrijp je heus wel, maar jah, some people just like it loud, very loud.
En al helemaal als ik techno opleg, dat begint pas deftig te klinken vanaf 90db :P
Daarbij, die blijft er toch maar staan tot het licht op groen springt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Anyway, ik ga m'n bed in.
Als er nog iemand wat nuttige info kan toevoegen over het hoe en waarom, dan bedank ik je bij deze alvast.

Voor degenen die wat meer inzicht (om het zo maar ff te noemen) willen krijgen in zij die met veel lawaai rondrijden, open er een topic over en dan zal ik vanavond met alle plezier mezelf en de vele anderen komen verdedigen ;) :)

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:59
Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat je versterker gedurende baspieken aan het clippen was, en dat er daardoor gedurende korte pozen gelijkspanning op je luidspreker staat, en dat vinden ze meestal niet zo leuk, en kan resulteren in een opgeblazen luidspreker.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Is de speaker zelf zeker weten kapot ? Dus als je de conus naar achteren duwt.. gaat dat dan ? Of zit hij helemaal vast, of hoor je een schurend geluid ?

Of gaat het gewoon makkelijk en krijg je alleen geen geluid ?

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• marenk_vos
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-07 13:21
90 db? 140 db!!!

Dell XPS 17 Intel i7 2630 Nvidia GT555 3Gb Hd1: OCZ Vertex 2 SSD 60 GB Hd2: 500Gb

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Topictitel even ontvloekt :)

(btw, mijn eerste lite-mod actie!)

Verwijderd

zo zie je maar jbl is gewoon rotzooi

Verwijderd

Iedereen loopt hier allemaal te roepen over rms vermogen, maar wat denk je van piekvermogen??? Misschien piekt die versterker wel veeeeeeeeeel hoger dan je sub trekt. Wel eens van Rockford gehoord??? Die verkopen versterkers van 50w rms, maar die krengen kunnen pieken tot 700w...

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Misschien ook maar even een bufferelco bij je versterker zetten.

Verwijderd

Op zaterdag 27 april 2002 18:49 schreef Wekkel het volgende:
Misschien ook maar even een bufferelco bij je versterker zetten.
Ik weet het niet hoor, maar dat helpt toch niet tegen clippen?

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-08 10:11
Allereerst wat ongelofelijk shit voor je.
Op zaterdag 27 april 2002 09:47 schreef SEPP het volgende:

Even off Topic

Vermogen is niet altijd om dB's te trekken. Als je veel vermogen hebt is de geluids kwaliteit op een lager volume aanmerkelijk beter dan een standaard autoradio. Ik zelf heb een setje met ruwweg 1400W en 145 - 150 dB en geloof me dat wil je niet voluit hebben tijdens het rijden. Maar de geluids kwaliteit is beter dan de gemiddelde huiskamer installatie.
Op zaterdag 27 april 2002 09:58 schreef DustMan4u het volgende:
Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat je versterker gedurende baspieken aan het clippen was, en dat er daardoor gedurende korte pozen gelijkspanning op je luidspreker staat, en dat vinden ze meestal niet zo leuk, en kan resulteren in een opgeblazen luidspreker.
Dit is waarschijnlijk ook de oorzaak. Of hij kan door clippen in het verleden al zijn beschadigd en dat hij nu door fikt.
Op zaterdag 27 april 2002 19:00 schreef jeroenbeekman het volgende:

[..]

Ik weet het niet hoor, maar dat helpt toch niet tegen clippen?
Een PowerCap of bufferelko helpt zeker wel tegen clippen. Clippen gebeurd namenlijk ook doordat de uitgangs spanning hoger wordt dan dat de interne voeding kan leveren. Met een powercap voorkom je dat de spanning in elkaar stort en zorgt er zo dus voor dat het clip punt hoger wordt.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 21:01 schreef SnowDude het volgende:
Allereerst wat ongelofelijk shit voor je.
[..]

Vermogen is niet altijd om dB's te trekken. Als je veel vermogen hebt is de geluids kwaliteit op een lager volume aanmerkelijk beter dan een standaard autoradio. Ik zelf heb een setje met ruwweg 1400W en 145 - 150 dB en geloof me dat wil je niet voluit hebben tijdens het rijden. Maar de geluids kwaliteit is beter dan de gemiddelde huiskamer installatie.
[..]

Dit is waarschijnlijk ook de oorzaak. Of hij kan door clippen in het verleden al zijn beschadigd en dat hij nu door fikt.
[..]

Een PowerCap of bufferelko helpt zeker wel tegen clippen. Clippen gebeurd namenlijk ook doordat de uitgangs spanning hoger wordt dan dat de interne voeding kan leveren. Met een powercap voorkom je dat de spanning in elkaar stort en zorgt er zo dus voor dat het clip punt hoger wordt.
Hier heb ik wat aan :)
Kheb net de woofer ff grondig bekeken, en de conus is aan de magneet compleet doorgescheurd, dus die is wel degelijk rijp voor de vuilbak :'(
Natuurlijk was ik veel te lam op een deftig uur uit m'n bed te komen en een nieuwe sub zal dus voor dinsdag zijn.

Maar om ff op die bufferelco's terug te komen, bedoel je daar die gigantisch grote condensators mee?
Indien wel, dan zal ik er me gelijk eentje aanschaffen als ik een nieuwe sub ga halen. Maar welke capaciteit moet ie dan hebben? Is 1F voldoende voor die amp (280W RMS, 600W peak)?
Ook wou ik nog ff vragen welke subs jullie me zoal kunnen aanraden om zonder probs met die amp samen te gaan?
Kzoek het wel binnen de 200 te houden, want kheb nog meer dan genoeg andere kosten deze maand.

Anyway, nogmaals bedankt voor de hulp. Tot dinsdag kan ik wel voort met die Lanzar's (nee, kheb idd geen speakers vooraan :))

edit :

Net ff bij Remco Online gekeken (gekeken, ga er heus niet bestellen, don't worry ;)) en m'n oog viel op volgende 2 sub's :

- Magnat XTC1200, 260W RMS/600W peak, 109
- Boss RD120, 275W RMS/550W peak, 139

Iemand ervaringen met 1 van deze 2?

Verwijderd

FF een andere insteek dan de hier genoemde mogelijkheden.
Als je sub uitvalt tijdens het luisteren en je verder geen vreemde "rommel" hoort is mijn ervaring dat, ondanks dat je versterker er tegen beveiligd is, er op de "aarding" een plusvoltage komt te staan.
Er zijn zat types auto's waarbij dat absoluut niet kan! Sommige types voeren zelfs de pluskant door het chassis/carrosserie heen en dat gaat dus gewoon fout.
Probeer de aarde eens middels een stevige weerstand (25 watt, 1 kOhm) aan het chassis aan te sluiten. Of trek de min en plus 1 op 1 naar je accu. (zet er a.u.b. wel een goeie aan/uit knop i.v.m. brandgevaar bij kortsluiting.)

Succes ermee!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-08 10:11
Op zondag 28 april 2002 13:17 schreef hollander172 het volgende:
FF een andere insteek dan de hier genoemde mogelijkheden.
Als je sub uitvalt tijdens het luisteren en je verder geen vreemde "rommel" hoort is mijn ervaring dat, ondanks dat je versterker er tegen beveiligd is, er op de "aarding" een plusvoltage komt te staan.
Er zijn zat types auto's waarbij dat absoluut niet kan! Sommige types voeren zelfs de pluskant door het chassis/carrosserie heen en dat gaat dus gewoon fout.
Probeer de aarde eens middels een stevige weerstand (25 watt, 1 kOhm) aan het chassis aan te sluiten. Of trek de min en plus 1 op 1 naar je accu. (zet er a.u.b. wel een goeie aan/uit knop i.v.m. brandgevaar bij kortsluiting.)

Succes ermee!
Even voor de duidelijkheid:

Het begrip "aarding" in een auto bestaat niet. Je hebt plus en min en dan houdt het op. Ook is altijd een van de twee accu polen aan het chassis gekoppeld. Bij alle moderne auto's is dit de min-pool. En bij de wat oudere kan het ook voorkomen dat de plus pool aan het chassis hangt.
En je gaat even over het feit heen dat alles gewoon gespeeld heeft.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Verwijderd

ik snap een ding niet??

ik heb twee 30cm subs van sony
max vermogen van 450watt
con vermogen van 150watt
versterker is ook een sony (expote)
max vermogen 200watt
con vermogen 100watt

mijn versterker heeft een beveiliging
als er vervorming of overbelasting onstaat
gaat hij uit

in mijn radio zit ook een beveiliging
die gaat ook uit als mijn versterker of een speaker
overbelast word of vevorming onstaat .

jullie gaan me niet verstellen dat sony zoooooo goed spul is dat je eje speakers er niet meer verziekt?

ik heb dus nooit vervorming og overbelasting op mijn audio in mijn auto

alles is mosfet techniek zoals eindtrappen en voeding

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 00:32 schreef suijkerbuijk het volgende:
ik snap een ding niet??

ik heb twee 30cm subs van sony
max vermogen van 450watt
con vermogen van 150watt
versterker is ook een sony (expote)
max vermogen 200watt
con vermogen 100watt

mijn versterker heeft een beveiliging
als er vervorming of overbelasting onstaat
gaat hij uit

in mijn radio zit ook een beveiliging
die gaat ook uit als mijn versterker of een speaker
overbelast word of vevorming onstaat .

jullie gaan me niet verstellen dat sony zoooooo goed spul is dat je eje speakers er niet meer verziekt?

ik heb dus nooit vervorming og overbelasting op mijn audio in mijn auto

alles is mosfet techniek zoals eindtrappen en voeding
Sony versterkers zijn best wel goed, receivers gaat ook, maar de luidsprekers, ow boy :)
Kheb een half uur in de winkel naar verschille 6x9's staan luisteren, en die Xplod's stinken gewoon.
Het enige dat ze ietwat deftig kunnen weergeven is bass, maar voor de prijs die ze ervoor vragen kan je veel beter krijgen. Ik heb zelf nu Lanzar's VX693 gekocht, heldere bassen, en enorm zuivere mid- en high, echt geschift zuiver.
Heb die winkelier een 5-tal keer laten switchen tussen die Xplod's en die Lanzar's, en ik wist het wel :)
Sorry man, maar Sony maakt gewoon crap autoboxen. Die Lanzar's waren trouwens maar 10e duurder, en 100 keer beter.

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

De Xploid speakers van SOny worden genadeloos afgemaakt in vergelijkingen. Stay away!!

De rest is SOny's gebruikelijke waar: goed spul voor de massa tegen een redelijke prijs.

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 13:21

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Op zaterdag 27 april 2002 08:54 schreef SM-DoubleD het volgende:
Jawel, kben erin geslaagd een JBL GT2 12" sub op te blazen :(
Deze morgen kom ik terug thuis van m'n werk, en een paar km's van me thuis leg ik ff Dave Clarke op, ging lekker, tot ineens alle bas wegviel.
Thuisgekomen doe ik uiteraard direct me koffer open en haal de sub uit z'n kast, en jawel, die typische, zachte geur van verbrande elektrische aangelegenheden kwam direct in m'n neus. Dit is uiteraard compleet nutteloos voor jullie, maar kmoest het toch ff kwijt.

Maar nu waar het echt om gaat.
Ik snap compleet niet hoe het kan. Die GT2 kan 225W RMS aan, en ie hangt aan een Magnat Solid 900.2 welke 280W RMS levert. De gain van de amp staat net iets over de helft, en de bass EQ die eropzit, stond wel aan.
Verder stond het volume nog niet eens halfweg, en toch heeft die f*cking sub het begeven. Zou iemand me dit voor mij best wel vreemde fenomeen kunnen uitleggen alsjeblieft.
Een kleine week geleden heb ik trouwens iets soortgelijks gehad, maar dan met m'n 6x9's. Die konden 150RMS aan, en hingen aan een amp van 120W RMS, en ook daar hetzelfde, opgeblazen, het volume stond toen wel een pak harder als nu, maar toch, dit kan toch eilijk helemaal niet :?
De Magnat amp werkt trouwens nog perfect, heb er ff m'n nieuwe Lanzar's *D aangehangen en die deden perfect wat ze moesten doen.

The point : is er aub iemand die me kan verklaren hoe dit komt? Ik ga straks een nieuwe sub halen (zal niets anders opzitten :( ) en ik heb geen zin om over een week weer hetzelfde te hebben.
De receiver is een Sony (no comments please :P ) CA-CD600X, misschien heeft die er wat mee te maken?

Iig al 1000x dank voor de hulp.

Toevoeging :
Uiteraard was alles voorzien van de nodige kabels enzo, zowel de 6x9's als m'n sub waren vastgeketend aan Caliber 2.5mm audiokabel.
Als je een sub met een vermogen van 225 Watt (piek) aan een amp van 280 Watt (rms) hangt, dan kan het lang goed gaan.
Maar is waarschijnlijk sprake van vervorming (lees gelijkspannin) en zeker bij bass hoor je dat niet meteen.
Maar als je dit op aanraden van je hifi-dealer hebt geinstalleerd, dan vind ik dat hij er ook wel wat aan mag doen...

Ik heb zelf een 600Watt Kenwood AMP op een MTX sub van 400Watt staan. Deze ging eerst ook defect, maar dat heeft de dealer netjes opgelost : Nieuwe sub, gaat nu al 8 maanden goed!!
Vervorming is de hel!!
Pagina: 1