Toon posts:

ECS K7VZA(rev.3.0) + XP1700+ wil niet boten op 133

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hai,

beetje eigenaardig probleem maar ik zal het zo duidelijk mogelijk proberen te schetsen. Er zijn al meerdere gelijkwaardige topic hier over geweest, maar geen enkele met een duidelijke oplossing voor dit probleem.

Ik heb dus een ECS K7VZA moederbord met rev.3.0 in combinatie met een XP1700+ en 256Mb SDRAM pc-133. Ook zit er een Geforce 2 MX400 64mb + tv-out in.

Met de standaard moederbord instellingen krijg ik tijdens opstarten te zien dat het gaat om een XP1100+. Nu zitten er van die mooie jumpers(jp9-10) waarmee je de FSB kan instellen op 100 of 133 mhz. Standaard staat deze dus op 100. Ik die jumpers omgezet en jawel, tijdens het boten staat er nu netjes XP1700+ ipv 1100+.

Echter...

Van de iedere 3x opstarten(pc helemaal uit en dan weer aan) start hij er 1x goed op. De andere 2x gaat de pc wel aan, maar krijg ik geen beeld en hoor ik ook geen piepje.

Als ik de FSB terug naar 100mhz zet is het probleem verholpen.

Het is dus duidelijk waar het probleem zich bevind, maar wat nu te doen dat hij wel gewoon elke keer boot op 133mhz?

De spullen zijn verder allemaal hagelnieuw.

Even een link naar een zip bestand (2mb) met alle info over dit mobo.

ftp://210.17.18.13/manual/k7vza20.zip

Ik hoop dat iemand een oplossing heeft voor dit probleem.
Mocht dat niet het geval zijn kan iemand mij dan vertellen of die XP1700+ op 100mhz, dus 1100+, ook werkelijk een stuk minder presteert als op 133mhz?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat voor een voeding gebruik je? Gezien je specs heb je wel minstens een 300 watter nodig. Verder zou het ook heel goed kunnen dat je de geheugentimings in de BIOS een tikkeltje te agressief hebt ingesteld, waardoor je puter af en toe gaat hangen :)

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 22:47
Is je koeling goed genoeg??

En anders ga ik met de post boven me mee...
Succes in ieder geval.

Verwijderd

Topicstarter
Bios heb ik gereset en de settings staat daar dus allemaal nog standaard.

Voeding is inderdaad 300W en de koeling is een titan d5bt welke geen probleem heeft met het koel houden van een xp1900+ dus zal een 1700+ ook wel lukken.

Op 100mhz draait alles dus wel gewoon goed he. Dat dat duidelijke moge zijn :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zaterdag 27 april 2002 09:04 schreef Dweezerroy het volgende:
Bios heb ik gereset en de settings staat daar dus allemaal nog standaard.
Probeer in ieder geval de geheugeninstellingen nog softer in te stellen, caching & shadowing uitschakelen, etc.. Dan kun je pas met zekerheid uitsluiten dat het aan je geheugen ligt :)

Verwijderd

Hoi ik heb de zelfde confugiratie en ook het zelfde probleem
,ik heb vandaag of maandag een nieuwe voeding binnen (chieft 340 watt)ik zal je laten weten of het probleem weg is. :)

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

Geheugen kan brak zijn... voeding, denk het niet
Beetje moeilijk probleem. Staan je Bios settings misschien anders dan je jumper settings? Als dat al kan op dat Mobo.

Maar het verschil tussen 100 en 133 merk je wel, scheelt veel...

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

voeding zit er in en...ik zal nog eventjes wachten met te roepen dat het goed is maar verlopig doet hij het
grtz :)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik nu pas weer reageer, maar ik ga in ieder geval het geheugen eens nakijken. Eerst die instellingen veranderen en desnoods kijken wat hij doet met een nieuw reepje 256mb pc-2100.

Kan het helpen als ik de cpu instellingen verander in het bios? Dus voltage verhoog oid? Of zet dit geen zoden aan de dijk?

Bedankt alvast

Reden dat ik het nu nog vraag is omdat ik zometeen naar die mensen heen ga waar dat systeem staat.

Verwijderd

hij doet het nog steeds vanaf de eerste keer,maar we zullen nog ff wachten :)

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:21
Ik had in het begin hetzelfde probleem met mijn nieuwe pc (wel een ander moederbord). Toen lag het aan een verkeerde montage van de koeler (scharnierpunt blabla). Ik zou dat dus nog even goed nakijken.

• Alientrader
  • Laatst online: 12-01 08:58

Alientrader

Dit was mijn compu!!

Mischien een beetje triviaal, maar welke bios versie gebruik je. Je moet i.i.g. hoger dan 3.3 hebben om Athlon XP's te kunnen gebruiken. Op dit moment is de 3.6a de laatste

Puntje 2. Op het moederboard moet je fysiek de processor op 133mhz laten lopen, en in de bios ook.

Puntje 3: Geheugen timing... zet die in je bios op 'normal'

Slotenmaker in Rotterdam | Slotenmaker in heel Nederland | Slotenmaker in Den Haag

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost door in het bios de geheugen timing op "normal" te zetten.

Voor ieder dimm slot kan je dat apart instellen, ik heb ze allemaal op "normal" gezet i.p.v. 8ns oid.

Ik hoop dat andere hier ook wat aan hebben.

Bedankt in ieder geval allemaal!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zondag 28 april 2002 21:28 schreef Dweezerroy het volgende:
Probleem opgelost door in het bios de geheugen timing op "normal" te zetten.
Dus toch wel.. :P ;)
Pagina: 1