[CDRW] Liteon 32x12x40 CPU use te hoog

Pagina: 1
Acties:

• onok
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-03 13:42
Ik heb een raar vervelend probleem.

Ik heb gister een nieuwe brander gehaalt, de Liteon 32x12x40.
Maar bij het branden is de CPU use veel te hoog. De Brander wordt netjes ondersteund (door Nero) En kan gewoon op alle snelheden branden. Alleen, als ik op 24 of 32 speed brand Gaat mn Hele PC haperen en duurt ook het branden langer. Zelfs winamp gaat hevig haperen :'( Aan mn specs kan het niet liggen: Ahtlon XP 1700+ op MSI K7-pro2 en 256MB ram, 30 en 60Gb HD, beiden maxxtor 7200RPM.
Bij mn vorige brander (Sony 12x8x32) had ik op 12 speed een CPU use van 1 tot 4%. Bij deze brander:
op 12 speed: ~48%
op 16 speed: ~60%
op 20 speed: ~80%
tot deze snelheden gaat et nog goed, dwz de brandtijd klopt. op 24 en 32 speed is de CPU use niet meer te lezen en duurt het fikken van een CD ca 5 minuten terwijl dit (op 32x) 2,5 minuten zou moeten zijn.
Ik heb meerder merken CDs geprobeerd.
Alle gebrande CDs waren overigens wel gewoon gelukt.

Iemand een ID waar dit aan kan liggen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

heb je DMA toevallig uit staan?

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-04 21:14

Yucko

One clown to rule them all !

Op zaterdag 27 april 2002 03:43 schreef onok het volgende:
...

en duurt het fikken van een CD ca 5 minuten terwijl dit (op 32x) 2,5 minuten zou moeten zijn.
...
Nu weet ik niet hoe het met die LiteOn's zit, maar mijn gisteren gekochte Plextor 40/12/40A (158 euro B-)) brandt geen hele cd op 40 speed als ik 40 speed selecteer. Dit is nl. 20/24/32/40 Z-CLV wat weer wil zeggen dat hij eerst een deel op 20 speed doet, daarna op 24 speed ... daarna een tijdje 32 speed om het laatste stukje van de cd op 40 speed te branden.
Definition:

Zone CLV technology will divide the recordable area of a disc into separate speed zones.
In each zone, recording will be performed at a constant speed with optimized precision.
The write strategy for each area is a result of testing and investigation of the media in the technical lab.

Afbeeldingslocatie: http://www.plextor.be/English/images/technical/zclv2.gif
Tevens kan het ook zijn dat je CD-R's geen 32 speed ondersteunen. Ik heb zelf al gemerkt dat de Platinums die ik hier heb liggen, dat die maar tot 24 speed gaan (staat er ook op, maar toch :))
...
Additional, PoweRec II will act similar for speed- and area switching in Zone CLV recordings. The write quality at the end of a zone will determine the recording speed in the next zone.

Afbeeldingslocatie: http://www.plextor.be/English/images/technical/powerec_flow.gif
Dus als je brander wil overschakelen naar 32 speed, terwijl het medium (merk cd-r) dat niet toestaat qua kwaliteit e.d., dan blijft ie bv. gewoon doorburnen op 24 speed.

btw

toen ik achterop de drive keek naar de Master/Slave instelling, zag ik ook een jumpertje waar DMA bijstond. Nu heb ik deze dan ook maar ff een "hoedje" op gedaan in de veronderstelling dat het ervoor zorgt dat DMA aangaat ... maar kan iemand dat eventjes bevestigen?

[edit]: eventjes wat quote's van de site van Plextor en tevens wat plaatjes om duidelijker over te komen :)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

bij de lite-on heb je ook dat ie eerst wat langzamer begint en dan aan het einde pas de 32x haalt.
bij de lite-on heb je geen jumpertje achterop zoals bij de plextor.
heb je dma in windows aanstaan :?
dus niet alleen in je bios(udma).
en inderdaad ondersteund de cdr die je gebruikt wel 32x :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• onok
Dat klopt, dit heb ik ook gemerkt. Maar dit verklaart niet de veel te hooge CPU-use....

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Op zaterdag 27 april 2002 11:35 schreef onok het volgende:
Dat klopt, dit heb ik ook gemerkt. Maar dit verklaart niet de veel te hooge CPU-use....
dit heeft toch meestal te maken met de dma in windows.
in de bios staat waarschijnlijk udma aan, maar staat dma in windows aan :?

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Op zaterdag 27 april 2002 11:35 schreef onok het volgende:
Wel als je DMA uitstaat, dan moet je cpu alle geheugen aanvragen afhandelen.

Do as I say, don't do as I do.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-04 21:14

Yucko

One clown to rule them all !

Ik heb hier net nog ff een cd gebrandt op 40 speed waarbij de CPU use door Nero niet boven de 11% uitkwam.

'Kweet niet of dat een beetje normale waarde is :?

[edit]: Damn, kom er net achter dat mijn burner ook niet op DMA staat. Als ik 'm in de bios op AUTO zet, dan zet ie hem niet aan. Kan ook niet, want hij zit op een gewone IDE kabel ipv een 80 aderige kabel |:(. Als ik hem force op DMA, dan moet ie bijna 20x de burnproof aanspreken om een CD op 40-speed te burnen :(

Dat wordt dus dadelijk ff naar de computershop rijden.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• onok
DMA aangezet! Stom |:( Had ik zelf ook wel kunnen benken ;)
Probleem opgelost!
CPU use 3% op 32 speed *D

Bedankt mensen!

Toch stom dat de DMA niet de default instelling is...

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Op zaterdag 27 april 2002 11:47 schreef onok het volgende:

Bedankt mensen!

Toch stom dat de DMA niet de default instelling is...
graag gedaan :+

als je windows opnieuw installeerd zet ie hem meestal wel aan.
omdat niet alle (meestal oudere) ide apparaten dma ondersteunen zet ie hem niet uit zich zelf aan denk ik :?
:)

Pagina: 1