met papier mache kun je alles maken!!
Als ik miljoenen mensen afslacht is dat een stom getal, als ik zelf vermoord wordt dan staat de natie op zijn kop.
(Hij was zo paranoia als de nete).
...
Verwijderd
Helemaal mee eens...Op zaterdag 27 april 2002 00:43 schreef olav het volgende:
van dichtbij is het leed erger dan van veraf.
Vriend van me heeft eind augustus 2001 zelfmoord gepleegd.
Twee weken later WTC ramp. Von ik toen niet echt boeiend. Had echt zoiets van, boeie... Pech voor die mensen dat ze dood zijn..
Is beetje egoïstisch, maar zo werkt het wel denk ik...
Verwijderd
Misschien probeerde Stalin zijn moordpraktijken op zijn eigen volk te rechtvaarden, ik vraag mij af, zei hij dit voor, gedurende of na WOII?
dat zijn 40 miljoen ouders, 20 miljoen kinderen, 35 miljoen hobbies, 20 miljoen keer de stoutste en leukste dingen doen, dat is gewoon onvatbaar...
Maar als er een doodgaat, dan wordt het vatbaar, dan kan je het op jezelf spiegelen..
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
In Duitsland gebeurt er op school iets waarbij 16.5 doden vallen (die halve is de dader die ik echt niet voor vol aanzie) en da's een nationale ramp. Vindt er in de filipijnen een aardbeving plaats met 5000 doden dan hoor je niemand.
Een persoonlijk drama wordt namelijk achter de doden geplaatst, je stelt je een vriend voor die zoiets overkomt. Maar miljoenen mensen zijn niet persoonlijk, dat is een massa. En niemand kan zich een miljoen vrienden voorstellen. Momenteel slagen alleen de joden erin om de 6 miljoen slachtoffers buiten de statistieken te houden, voornamelijk voor chantagedoeleinden. (en daarbij dus de overige 54 miljoen doden vergetend).
Makkelijkste is denken: 6 miljoen maal is een persoon zinloos vermoord na een lange zit ipv 6 miljoen personen dus.
Verwijderd
Dat heb je mooi omschreven, het klinkt misschien cru maar het is inderdaad wel het geval!Op zaterdag 27 april 2002 14:37 schreef Ecteinascidin het volgende:
....
Momenteel slagen alleen de joden erin om de 6 miljoen slachtoffers buiten de statistieken te houden, voornamelijk voor chantagedoeleinden. (en daarbij dus de overige 54 miljoen doden vergetend).
Dit gaat natuurlijk een beetje richting een midden-ossten discussie. En dat wil de topicstarter denk ik niet. Overigens ben ik het er niet mee eens, of ik snap het niet.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Hé, ik ken die quote...
Ik denk dat het inderdaad een kwestie is van inleving. Bij een of een paar mensen kan je veel meer het leed van de omgeving, een karakter, een uiterlijk en een situatie voorstellen dan bij miljoenen (structureel afgemaakte) doden.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Verwijderd
Voor de meeste mensen zijn niet alleen de doden statistieken, maar ook de levenden. Als je altijd verteld zou zijn dat er ergens anders 200x zo veel of weinig mensen zouden wonen zou je daar puur om het getal niet meer of minder gelukkig om voelen.
Overigens is het niets om je voor te schamen, stel je voor dat je je wel van alle mensen persoonlijk evenveel aan zou moeten trekken. Dan is er eigenlijk maar één praktisch haalbare optie: alle mensen beschouwen als een willekeurig getal tussen de 1 en +/- 6 miljard. Daar kom je niet ver mee als mens.
En ecteinascidin: Aub geen verkapte flames richting Israel.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Toch heeft'ie wel een punt hier, de holocaust is een soort uitzondering op de regel. Het is 1 van de weinige groot-aantal-doden gebeurtenissen die op relatief buitenstaanders een lange en grote indruk gemaakt hebben. De holocaust was lang geleden (minimaal 1 generatie terug), speelde zich grotendeels buiten Nederland af en Nederlanders waren er weinig bij betrokken. Normaal gesproken zou zo'n gebeurtenis in Nederland snel vergeten 'moeten' worden. Dat het hier niet gebeurd is is waarschijnlijk alleen toe te schrijven aan Anne Frank, die het een persoonlijk gezicht gegeven heeft. Zij is die ene persoon die uit de 'statistieken' is gestapt en er een 'tragedie' van heeft kunnen maken.Op zaterdag 27 april 2002 17:30 schreef Diadem het volgende:
En ecteinascidin: Aub geen verkapte flames richting Israel.
Verwijderd
Hier ben ik het gewoon meer dan eens mee.Op zaterdag 27 april 2002 00:57 schreef Tirillo het volgende:
Het is meer zoiets als creative8500 zegt: als er in bijvoorbeeld oorlogen veel mensen worden vermoord spreekt men eerder over de aantallen dan over de "zieligheidsgraad", dan wanneer er enkelen worden vermoord. Logisch, met 1 iemand spreek je niet echt snel over het aantal, maar andersom geldt ook dat als 1 iemand wordt vermoord je de neiging hebt dit zieliger te vinden dan wanneer er een heleboel worden vermoord. (idd, 1 onschuldig iemand, of miljoenen in een bepaalde oorlog, bij de ene sta je vaak veel meer stil)
Verwijderd
nee, dit is imo niet toe te schrijven aan 1 persoon, dat koop ik niet..Op zaterdag 27 april 2002 17:53 schreef Pee het volgende:
[..]
Toch heeft'ie wel een punt hier, de holocaust is een soort uitzondering op de regel. Het is 1 van de weinige groot-aantal-doden gebeurtenissen die op relatief buitenstaanders een lange en grote indruk gemaakt hebben. De holocaust was lang geleden (minimaal 1 generatie terug), speelde zich grotendeels buiten Nederland af en Nederlanders waren er weinig bij betrokken. Normaal gesproken zou zo'n gebeurtenis in Nederland snel vergeten 'moeten' worden. Dat het hier niet gebeurd is is waarschijnlijk alleen toe te schrijven aan Anne Frank, die het een persoonlijk gezicht gegeven heeft. Zij is die ene persoon die uit de 'statistieken' is gestapt en er een 'tragedie' van heeft kunnen maken.
voornaamste reden is denk ik dat het Ned. zelf ook onder de Duitsers hebben geleden..
daar komt nog bij dat er erg veel beelden zijn verspreid van concentratie kampen en uitgehongerde mensen, om te laten zien hoe slecht het nazi regime was..
Hoe erg mijn opmerking ook refereert naar Israel, laat nu net datgene zijn waar ik totaal niet aan dacht toen ik dat schreef.
Verwijderd
Ik denk trouwens dat deze quote zo bekend is geworden, omdat Stalin inderdaad meer dan een miljoen mensen de dood in heeft gejaagd en deze quote suggereert dat hij die doden slechts als een statistisch gegeven ziet.
Ach, hij was besmet met Syfilus en oa daardoor paranoide.
Opmerkelijk iig dat de uitspraak inderdaad gewoon van toepassing blijkt te zijn.
Zoniet dan zou deze uitspraak alsnog kloppen. In de tijd v/d gote terreur van Stalin vermoordde hij zo'n beetje z'n hele partij top en hij stond bovendien bekent als een gewetenloos figuur.
I'll catch you on the flip side....
Dat is geloof ik inclusief een heleboel WOII slachtoffers....niet dat het dan minder erg wordt, maar het zet zo'n cijfer in een ander licht.Op zondag 28 april 2002 00:48 schreef Ecteinascidin het volgende:
[...]
verwachtingwaardes blijken aan te wijzen dat meneer Stalin 50 miljoen mensen heeft omgebracht. Een feitje dat helaas vrijwel onbekend is
Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]
Dat Stalin ze niet allemaal op een rijtje had zou heel goed kunnen, dat geldt volgens mij wel voor meer van "dat soort"-machthebbers.Op zaterdag 27 april 2002 22:58 schreef Sandalf het volgende:
Volgens mij demonstreert het gewoon dat Stalin ze niet allemaal op een rijtje had...
Ik denk trouwens dat deze quote zo bekend is geworden, omdat Stalin inderdaad meer dan een miljoen mensen de dood in heeft gejaagd en deze quote suggereert dat hij die doden slechts als een statistisch gegeven ziet.
Het feit dat men nu zegt "de quote is zo bekend geworden, omdat Stalin idd meer dan een miljoen mensen de dood heeft ingejaagd" illustreert volgens mij des te meer dat de quote ook daadwerkelijk geldt. Er wordt over "het miljoen" mensen gepraat als een statistiek, niet als "aah zielig".
Ik ben het volkomen eens met wat hierboven ergens is gezegd, bij 1 dode kan je het veel meer aan jezelf spiegelen, waardoor het meer die "tragedy wordt.
(wee, iemand is het ook een keer met mij eens zie ik hierboven
...
Verwijderd
Op zich niet (waarmee ik niet zeg dat Stalin goed bij z'n hoofd was). Iedereen die ("beroepsmatig") veel doden op z'n naam heeft moet ze wel als aantallen beschouwen. Het getuigt weliswaar van een wrede insteek als iemand makkelijk mensen laat omleggen, maar het is zeer menselijk om de slachtoffers niet als aparte personen te beschouwen. Juist iemand die dat zou doen zou niet sporen. Dan ga je richting een seriemoordenaar of zo'n soort psychopaat. Maar die komen meestal niet verder dan tientallen slachtoffers (gelukkig)Op zaterdag 27 april 2002 22:58 schreef Sandalf het volgende:
Volgens mij demonstreert het gewoon dat Stalin ze niet allemaal op een rijtje had...
Ik denk dat dat zeker meegespeeld zal hebben, maar ook de confronterende waarheid erachter heeft denk ik een grote bijdrage geleverd.Ik denk trouwens dat deze quote zo bekend is geworden, omdat Stalin inderdaad meer dan een miljoen mensen de dood in heeft gejaagd en deze quote suggereert dat hij die doden slechts als een statistisch gegeven ziet.
Het is gewoon onmogelijk om op wat voor wijze dan ook met grote aantallen doden te maken te hebben zonder ze in meer of mindere mate als een simpel getal te zien.
Verwijderd
Volgens mij vallen 'mensen' als Stalin en Hitler onder de term 'Crazy, not stupid' Ze waren gestoord, maar ze waren ook enorm slimOp zaterdag 27 april 2002 22:58 schreef Sandalf het volgende:
Verwijderd
Het verschil tussen gek en geniaal is zo groot. ( /me houdt zijn duim en wijsvinger dicht bij elkaar)Op zondag 28 april 2002 17:35 schreef wouterdeg het volgende:
[..]
Volgens mij vallen 'mensen' als Stalin en Hitler onder de term 'Crazy, not stupid' Ze waren gestoord, maar ze waren ook enorm slim
Aangezien het hier over één persoon gaat, gaat men meer stilstaan bij de persoon in kwestie, de manier waarop hij omgekomen is, wat hij betekent heeft voor zijn naasten enz..When I kill one person it's a tragedy
Aangezien het hier om een groot aantal gaat, gaat men niet gaan stilstaan bij de personen zelf, maar eerder bij het aantal. Men (de buitenwereld, aanhoorder van het nieuws) gaat niet gaan stilstaan bij die mensen zelf maar bij het aantal.When i kill 1000, it's a statistic
https://fgheysels.github.io/
Er was geloof ik eens zo'n onderzoek waaruit bleek dat mensen het erger vonden als er op 1 dag 3000 mensen in één ongeluk om het leven komen dan als er jaarlijks 3000 mensen in 3000 ongelukken omkomen...
Ik denk dat Stalin min of meer hier op doelde...
Ik ben geheel voldaan, dank u wel!
Juist niet. Volgens mij bedoelt hij dat de mensen het erger vinden dat er bv 1 man omgebracht wordt dan dat er 10000 sneuvelen bij een oorlog. Erger in de zin van; meer meeleven met die ene man zijn familie, terwijl die 10000 gesneuvelden gewoon een getal zijn.Op dinsdag 30 april 2002 16:46 schreef Mr_Atheist het volgende:
Neem een voorbeeld uit het dagelijks leven : Er gaan op een dag 17 mensen dood in een school door toedoen van een jongeman. Per jaar sterven duizenden mensen wereldwijd in het verkeer. Toch wordt er massaal gerouwd om die 17 mensen terwijl die duizenden mensen nauwelijks aandacht krijgen.
Er was geloof ik eens zo'n onderzoek waaruit bleek dat mensen het erger vonden als er op 1 dag 3000 mensen in één ongeluk om het leven komen dan als er jaarlijks 3000 mensen in 3000 ongelukken omkomen...
Ik denk dat Stalin min of meer hier op doelde...
https://fgheysels.github.io/
Verwijderd
deze uitspraak is door stalin overgenomen van een duitser heidrich genaamd! Het ging om de joden die naar de kampen getransporteerd werden,Op zaterdag 27 april 2002 00:32 schreef Servowire het volgende:
(neej dit is geen huiswerk vraag)
Joseph Stalin had een uitspraak:
[..]
Wat werd hier mee bedoeld? ik kan meer dan 1 bedoelingen bedenken..