[Linux Algemeen] Bestands Types

Pagina: 1
Acties:

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 00:04

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Ik ben een poging aan het doen om met Linux te leren werken. En wel met de volgende distro Mandrake. Tot nu toe loop alles heel aardig en met behilp van de Faq die hier staan (hulde voor de makers) leuk bijna alles alleen ik zoek informatie over bestands types. Ik wil de bestand types herkennen net zo als in windows. Dus .exe kan je een bestand mee opstarten .dll is een library. Nu wil ik dus weten wat is een .sh .conf enz en wat ze doen en waar de juiste dir is. Hier moet toch documentatie over zijn. Ik heb dus gekeken in de FAQ en in de how to's misschien verkeerde plek maar toch, google daar ben ik de weg kwijt geraakt. Wil iemand me een zetje in de goede richting geven zodat ik weer wat bij kan leren.

Iedereen alvast bedankt.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Met het commando "file <bestandsnaam>" kun je meestal zien wat voor type bestand het is.

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
hmmz....

Je hebt in principe ook wel algemene afspraken net als windows dat een PDF-je achter zijn naam een .PDF extentie krijgt.

Verder is binnen linux veel minder een vereiste dat je die extenties gebruikt. Daarom zul je veel moeilijker terugvinden waar het bestand voor is (in ieder geval bij configfiles)

Ik heb er niet genoeg verstand van.. sry

Verwijderd

Je hebt twee niveaus:
- rechten op het bestand read,write,execute en owner/group/world rechten (dus geen extensie). Dat stel je in met chmod en voor userrechten met chown.
- klikken op een bepaald type file en dan automagisch openen met een door jou gewenste applicatie. Dat kun je instellen door in een grafische filemanager (in geval KDE Konqueror) rechts te klikken op een bestand en dan 'openen met' te kiezen. Je kunt op deze wijze ook deze koppeling weer wijzigen als je dat wenst.

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-08 19:39
Volgens mij is een .conf bestand een configuratiebestand waar je bepaalde dingen kan instellen wijzigen met betrekking tot bepaalde hardware, maar ik ben ook maar een n00b op Linux gebied, dus ik kan het mis hebben.

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dat hoeft helemaal niet over hardware te gaan, het gaat juist (bijna) altijd over software (die dan misschien wel op zijn beurt hardware aanstuurt). Het is gewoon een uitgang die voor veel mensen makkelijk te onthouden is. Je zou ook 'mijnprogramma.configuratie-opties' kunnen gebruiken als je dat leuk lijkt. Extensies zijn van geen enkel belang onder GNU/Linux1. Sommige programma's gebruiken ze wel als aanwijzing over het type bestand dat het zou kunnen zijn, denk aan filemanagers. Meestal zullen programma's zelf bekijken of ze een bestand kunnen openen aan de hand van de eerste paar bytes ervan (of meer, indien nodig). Het commando 'file' doet dit ook. Het vergelijkt het eerste deel van een bestand met een database waarin allerlei typen zijn opgeslagen en raadt zo naar het echte type. Er is dus ook geen enkele garantie dat de uitvoer van file klopt.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Ik heb dus geprobeerd met 'file'te kijken maar die zeg alleen maar of het asci is dir enz. Maar het zeg nog niets of ik het bestand uit mag voeren dus even in windows gedachte een exe, com of bat file. Hoe kom ik daar achter. Ik zie files staan die eingigen op .sh, .so ik vergelijk deze even terug in windows form (ja ik weet het is fout maar anders weet ik het ook even niet) .sh zie ik nu nog als een .bat file en .so als een .dll file. Is er ergens niet iets te vinden net zo als in de FAQ, commando's op windows en de tegen hanger in lunix dus b.v. COPY is windows/dos maar op Linux is het CP. Is er zo iets ook niet voor bestand extenties.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Nee, en die kan ook helaas niet gemaakt worden. De .conf, .sh en .so-bestanden zijn eigenlijk practisch de enige waarbij het vrij vaak overeenkomt. Daarnaast zijn bestanden die eindigen op 'rc' (zonder punt ervoor!) meestal ook configuratiebestanden.

Je kunt eenvoudig zien of een bestand uitvoerbaar is: als je 'ls -l mijnbestand' draait, dan zie je links de permissies staan. r=read, w=write en x=execute. Vervolgens zijn er dan nog groepjes van deze drie: de eerste drie zijn van de eigenaar, de tweede drie van de groep waaraan het bestand behoort en de derde voor alle anderen. 'rwxr-xr--' betekent dus dat de eigenaar alles mag, dat de rest van de groep alleen mag lezen en uitvoeren en dat de rest alleen mag lezen. Simpeler is misschien het volgende: als je eerst even 'alias ls='ls --color=auto' draait, dan zullen daarna alle uitvoerbare bestanden groen worden weergegeven.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
.sh = .bat
.so = .dll
Maar die .sh hoeft niet per sé, zolang dat bestand executable is en het begint met #!/bin/sh of #!/bin/bash is het een soort van batch-bestand.
Maar file werkt wel degelijk:
bash-2.05a$ file ~/desktop.png
/home/bartcopp/desktop.png: PNG image data, 1024 x 768, 8-bit/color RGB, non-interlaced
bash-2.05a$ file /sbin/makebootdisk
/sbin/makebootdisk: Bourne shell script text
bash-2.05a$ file /usr/bin/xmms
/usr/bin/xmms: ELF 32-bit LSB executable, Intel 80386, version 1, dynamically linked (uses shared libs), stripped
bash-2.05a$ file /usr/lib/libxmms.so
/usr/lib/libxmms.so: symbolic link to libxmms.so.1.2.1
bash-2.05a$ file /usr/lib/libxmms.so.1.2.1
/usr/lib/libxmms.so.1.2.1: ELF 32-bit LSB shared object, Intel 80386, version 1, stripped
Shell script is dus een soort van batch-bestand onder windows.
Executable spreekt voor zich, shared object is dus een soort van dll-equivalent. Voor de rest kan je via ls -l bestand zien welke permissies het bestand heeft. Als het bestand de x-permissie heeft is het een uitvoerbaar bestand (dat kan een script zijn, een dll, een programma, ...)

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 14:06 schreef Bart Coppens het volgende:
.sh = .bat
.so = .dll
Maar die .sh hoeft niet per sé, zolang dat bestand executable is en het begint met #!/bin/sh of #!/bin/bash is het een soort van batch-bestand.
Maar file werkt wel degelijk:
[..]

Shell script is dus een soort van batch-bestand onder windows.
Executable spreekt voor zich, shared object is dus een soort van dll-equivalent. Voor de rest kan je via ls -l bestand zien welke permissies het bestand heeft. Als het bestand de x-permissie heeft is het een uitvoerbaar bestand (dat kan een script zijn, een dll, een programma, ...)
Met andere worden je moet met ls ten alle tijden kijken als er geen achter extentie is. En als de permissie dus een x bevat is het uitvoerbaar.
Dan een andere vraag is er wel een mogelijkheid om te zien welk configuratie bestand bij welk programma hoord. Zijn daar wel regels voor of moet je dan echt ten alletijden in de documentatie kijken.

Verwijderd

meestal hebben die config files een naam waarbij je wel weet dat ze bij een bepaald programma horen
(bijv /etc/gpm-root.conf en /etc/inetd.conf zijn dus resp. voor gpm en voor inetd)
anders staat er ook bijna altijd in de comment van die config file wel waarvoor hij is...

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zaterdag 27 april 2002 20:05 schreef we_are_borg het volgende:
Met andere worden je moet met ls ten alle tijden kijken als er geen achter extentie is. En als de permissie dus een x bevat is het uitvoerbaar.
In principe staan alle uitvoerbare bestanden in een aantal bekende directories zoals /bin, /sbin, /usr/bin, /usr/sbin en /usr/X11R6/bin. Alle bestanden daarin zijn in principe uitvoerbaar.
Dan een andere vraag is er wel een mogelijkheid om te zien welk configuratie bestand bij welk programma hoord. Zijn daar wel regels voor of moet je dan echt ten alletijden in de documentatie kijken.
Ook hier weer: geen vaste regels, GNU/Linux is vrijheid ;). Wel zijn er een aantal standaardplaatsen. Bij een programma 'test' zul je de systeemwijde configuratiebestanden vaak in /etc/test.conf of (als er veel configuratiebestanden zijn) in /etc/test/* vinden, de gebruikerspecifieke instellingen staan dan in ~/.test/. Het is misschien even wennen, maar je zult moeten toegeven dat het nog heel wat overzichtelijker is dan het register van Windows...

Pagina: 1