Toon posts:

GPU vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n 15 jaar geleden kocht ik een Amiga 500 Plus.
Dat ding kon toen al grafisch evenveel als een hedendaagse PC. Toch had-ie maar een CPU op 7,33 MHZ en 1 MB RAM.
Dat kon allemaal vanwege de speciale grafische processor die er inzat geloof ik.

Nu heb je voor PC's de laatste jaren grafische kaarten met een eigen GPU, zoals de GForce. Betekent dat dan dat het niet uit zou mogen maken of je een beetje trage CPU hebt?

Ik heb zelf nu een PII 266 met Asus BX moederbordje.
Gaan de prestaties van mijn PC zienderogen vooruit als ik er een videokaart met zijn eigen GPU in stop?

Of blijft het appels met peren vergelijken als je deze situatie naast het principe van een Amiga plaatst?

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:08

Phydomir

Dennis

Het heeft vrij weinig nut om een high-end videokaart in zo'n systeem te zetten. Zonde van je geld.
Kan je beter een nieuwe cpu, mobo enzo kopen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Ik heb een XP1800+.

Eerst had ik er een GF2MX in, en haalde een 3dmark 2001 score van 2900. Nu, met een Radeon 8500, heb ik 8500. Dit laat duidelijk zien dat de videokaart de bottleneck is. Als jij in je PII-266 een, pak em beet GeForce 3 zou zetten, zou het wel sneller gaan, maar lang niet zo snel als die GeForce 3 zou kunnen, omdat in jouw geval niet de videokaart de bottleneck is, maar de CPU.

Je krijgt dan een gaar ongebalanceerd systeem... En waar geen balans is, is weggegooid geld. In mijn voorbeeld die GF3 dus, die lang niet doet wat hij zou kunnen doen...

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

idd, er moet namelijk nog wel gecommuniceerd worden met het systeem en de videokaart en dan bepaalt de processor de bandbreedte waarmee gewerkt gaat worden... op een 266 voldoe je simpelweg niet eens meer aan de eisen van de meeste games (al liggen die niet altijd veel hoger)

• watzie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 16:26
Op zich goeie vergelijking. Zo'n upgrade heeft wel degelijk zin en levert spectaculaire snelheidswinst op. Maar verwacht ook weer geen wonderen: hoewel jij zal merken dat het super veel sneller gaat dan voorheen is je cpu wel degelijk een bottleneck. Die is zo langzaam vergeleken met de GPU dat hij niet snel genoeg data kan aanleveren en bovendien werken veel grafische engines toch met algoritmes die voornamelijk door de cpu afgehandeld worden, dus niet schrikken als je 3dMarks en framerates erg veel lager liggen dan van je vriendje met een proc van 800mhz of meer.
Als je iets wil aanschaffen bedenk dan effe of je van plan bent in de toekomst te upgraden. Koop nooit iets dat langzamer is dan een GF2 sowieso, maar als je denkt over een tijdje toch je proc te upgraden kies dan meteen iets goeds waar je dan ook nog mee vooruitkunt ook als levert het je nu niet superveel meer op dan een GF2... (trouwens een GF4MMX is qua prijs/prestatie voor jou nu ook erg interessant). Denk je snel te gaan upgraden neem dan een GF3 of Radeon8500. Als je niet van plan bent binnen een jaar te upgraden kies dan iets van onder de 100 euro anders is die kaart tegen de tijd dat je een nieuw supersysteem koopt toch verouderd en is het zonde geld. Neem iig gezien je huidige langzame onboard geheugen minimaal een kaart met 64MB zodat de GPU zo min mogelijk gegevens moet binnenhalen uit je langzame geheugen.

• Captain Pervert
Tussenupgrades zijn inderdaad niet gek.
Kijk wat er nog op je moederbod kan. Wat dacht je van een 1 ghz Celeron ofzo? Met een GF2 erbij.

Een echt goede processor met een goede videokaart zou ik dan weer niet doen, dan kun je het beter goed aanpakken, en je moederbord erbij vervangen...

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de handleiding van mijn Asus moederborden (ik heb er twee iets van elkaar afwijkende) kunnen die maximaal een P2 450 MHZ aan. Beide zijn tweedehands. De vorige eigenaar van een van die bordjes beweerde dat je er na een BIOS upgrade ook nog wel een 800 MHZ op kan prikken.

Is dat wel echt mogelijk? Dan hoef ik mijn moederbord iig niet te vervangen.

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025
Op zaterdag 27 april 2002 00:27 schreef ivokremer het volgende:
Volgens de handleiding van mijn Asus moederborden (ik heb er twee iets van elkaar afwijkende) kunnen die maximaal een P2 450 MHZ aan. Beide zijn tweedehands. De vorige eigenaar van een van die bordjes beweerde dat je er na een BIOS upgrade ook nog wel een 800 MHZ op kan prikken.

Kijk even op de site van ASUS. Daar staat vast alle informatie die je nodig hebt. En het is een BX chipset, dus ik neem aan dat het wel gaat lukken.

iRacing Profiel

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:46
Ik zit hier achter m'n PIII450 mhz, 192 mb geheugen, en een Radeon 8500, en ik kan zeggen dat een GPU het belangrijkste onderdeel is bij games. Alles gaat nou echt vloeiend op 1024×768.

Het heeft dus wel degelijk zin, maar het is misschien wel een beetje zonde: een wat oudere gpu zou 't ook prima doen, en de prijs-prestatie verhouding is in dat geval stukken beter. Je cpu wordt gewoon de bottleneck.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Hier kun je wel vinden wat je nog aan cpu's op je Asus bord kwijt kunt :) Ik heb ook kortstondig een GF3 op een Asus BX gehad, en dat ging als de brandweer.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Captain Pervert
Op zaterdag 27 april 2002 00:27 schreef ivokremer het volgende:

Dit klopt, zeker weten. Dus BIOS flashen! Kijk maar even op de site van je moederbordfabrikant voor een update. Er staat vast wel bij: 'xxx mhz supported.' Ik schat dat je alle Coppermine CPU's er wel in kan stoppen dan, dus alles t/m 1 Ghz (welke daarboven nog de Coppermine core hebben weer ik zo niet). Mocht er staat dat hij t/m 800mhz support, dan nog kun je hem met custom settings wel hoger krijgen (moet je eerst wel even rondkijken op GoT of er anderen zijn die dat is gelukt, neem maar liever geen risico's bij de aanschaf van een snellere CPU dan de nieuwste BIOS support).

Mijn geval:

Ik had een Abit BH-6 (ook BX chipset). In de handleiding staat dat het ding t/m 350 mhz ondersteunt. Ik had toen een Celeron 333. Die heb ik later geupgrade naar een Celeron 850 (die werd gewoon gesupport) en die kon ik overklokken naar 1054 mhz! Ik had voor die upgrade wel een Slotket nodig trouwens, omdat de BH6 een SLot1 mobo is en die 850mhz Celeron een socket 370, dus... Maar het is dus zeker het overwegen waard.

Pagina: 1