16 mb EDO RAM + 4 mb Fastpage RAM = 8mb?

Pagina: 1
Acties:

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Ik werd er hier aan herinnerd dat je op de meeste P1 mobo's je RAM steeds met twee simmen moet upgraden.

Maar nu stopte ik in een P120 moederbord een 16 mb EDO simm en een 4 mb Fastpage simm, en de bios geeft nu aan dat er 8 mb in zit.

Wie kan dit verklaren?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Simpel, Edo en Fastpage moet en mag je niet combineren op meeste borden.

RTM :+

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 23:37 schreef DragonLord het volgende:

Voor zover ik weet zelfs op geen enkel mobo :)

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 23:39 schreef 1Nismo1 het volgende:

[..]

Voor zover ik weet zelfs op geen enkel mobo :)
En dat doen wij zonder handleidinkie. :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op vrijdag 26 april 2002 23:37 schreef DragonLord het volgende:

Tja, hangt ervanaf wat 'niet combineren' betekent en bovendien geeft het geen verklaring van het herkennen van 8MB.

Verklaring: je moet bij een Pentium 1 mobo steeds 32-bit (=72p) SIMMs per twee plaatsen. Dat komt omdat de geheugenbus van een Pentium 64 bit breed is. Maar je moet dus per 2 IDENTIEKE modules plaatsen. Zo niet dan zal je in het beste geval krijgen dat er 2x de slechtste herkend wordt.

Dus:
1x 16MB EDO en 1x 4MB FP wordt als 2x4MB FP=8MB aangesproken.

Dat van EDO en FP niet kunnen mixen... hangt (zoals ik al bij zowat iedere mem-related topic post) volledig af van chipset. Ik ken een SiS 486 chipset die geen enkel moeite heeft met één EDO naast één FP- die had dit zonder meer als 20MB herkend en ook nog de 16MB als EDO aangesproken. Maar wederom blijft de regel bij P1 chipsets dat er altijd per 2 identieke modules geplaatst moeten worden.

Oslik blyat! Oslik!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Ik las ook je toelichting in mijn andere topic, het is helder, tnx :)

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
EDO en FP mixen in 1 bank mag niet. In een 486 is 1 bank ook daadwerkelijk 1 SIMM slotje, dus mag je gewoon om en om EDO en FP gebruiken. In een Pentium is een bank 2 SIMM slotjes, dus mag je niet in slotje 1 EDO en in 2 FastPage zetten, maar wel in 1&2 EDO en 3&4 FastPage. De meeste chipsets zullen dan ook Bank1 als EDO aanspreken en Bank2 als FastPage (i430FX,VX,HX,TX iig wel, i430NX kent geen EDO)
Pagina: 1