[RH7.3] Vraagjes (.bashrc, netwerk(je))

Pagina: 1
Acties:

• Switch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-03 07:50
Ik heb een paar vraagjes die ik me afvraag, en ook wil uitvoeren :-) Hoppelijk zijn ze te beantwoorden :P

.Bashrc editten
Ik ben er achter gekomen dat je .bashrc kan editten, zodat je snel commands kan maken met middel van
code:
1
alias tdown='shutdown -h now'

bijvoorbeeld, nu wil ik twee commands in een zo'n line maken. bijvoorbeeld
code:
1
alias tdown='echo "Shuttong down' 'shutdown -h now'

Andere computers booten
Ik heb ook een klein thuisnetwerkje staan. De server is een Windows XP computer (niet zeuren dat 't Linux moet zijn, weet ik onderhand ook wel.), voor de rest staan er nog 2 computers in, een Windows 98 en een Windows XP. Ook Linux zit er aan vast. Maar kan ik via mijn Linux computer andere computers in 't netwerk booten (zonder gepruts met hardware)? Dus als ik bijvoorbeeld "boot 192.168.0.2" doe dat ie dan aangaat ofzo, zal wel onwaarschijnlijk zijn. Maar lijkt me leuk als 't kan,

Bedankt

Verwijderd

Niet helemaal gepruts zonder hardware, maar ondersteunen de pc's die je remote wilt opstarten wake up on lan? Ik heb hier wel eens mijn desktop vanaf mijn linux server aan gezet via een wake up on lan console progje. Werkte best goed.

• Switch
Hmm, geen idee. Denk wel dat ze een wake-up-on-lan hebben. Zijn nbestwel nieuwe NIC's. Zal 'es kijken.

Verwijderd

Kan je controleren door te kijken of er een kabeltje (lijkt een beetje op een audio kabeltje) van je netwerkkaart naar je moederboard gaat. Vaak moet je wake up on lan ook in je bios activeren.

• Switch
Mm.. D'r is geen alternatief voor? Want die 'puters (Blue Star en Unexpected noem ik ze maar effe) staan in een andere kamer. En heb geen zin om ze telkens aan te doen. Maarja, voor internet moet ik die Unexpected toch aandoen. Ik zie wel. :\

Verwijderd

Voor wake up on lan hoeft je pc niet aan te staan. Alleen de stekker van de ATX voeding in het stopcontact en een wake up on lan geschikte netwerkkaart natuurlijk.

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 23:32 schreef Shock3r het volgende:
bijvoorbeeld, nu wil ik twee commands in een zo'n line maken. bijvoorbeeld
code:
1
alias tdown='echo "Shuttong down' 'shutdown -h now'
code:
1
alias tdown="echo Shutting down && shutdown -h now"

:).

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 26 april 2002 23:56 schreef beelzebubu het volgende:
code:
1
alias tdown="echo Shutting down && shutdown -h now"

:).
Eigenlijk
code:
1
alias tdown="echo Shutting down; shutdown -h now"

Met ; voer je twee commando's achter elkaar uit, met && doe je net wat anders. Met && wordt het tweede commando niet uitgevoerd als het eerste faalt. Nou zal echo niet snel falen, maar dan nog.
Pagina: 1