[KR7A-Raid] 2x Maxteor 6L060J3 - 1 detected

Pagina: 1
Acties:

• Counter-Strike
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
Hai,

Ik heb een Abit KR7A-RAID (met onboard hpt372 raid controller) en daarop 2x een Maxtor 6L060J3 harrdisk aangesloten. De harddisk zijn aangesloten op IDE3 en IDE4 (deze worden gebruikt voor RAID) beide harrdisk staan ingesteld als MASTER. Ok, alles volgens de handleiding dus! :)

Ik booten CTRL-H netjes raid 0 ingesteld, win2k installen (sp2 - slipstreamed) F6 tijdens eerste hardware detectie en RAID-controller drivers van bijgeleverde floppy geladen. Ging allemaal goed! :)

Na echter een 3com netwerkkaart en SB Live Value geluidskaart te hebben bijgestoken begint hij tijdens de boot te `zeuren` dat hij 1 van de 2 harddisk niet kan vinden :( :( :(. Ik maar weer die kaarten eruit, zelfde error (Leek me al beetje onzinnig dat het aan die onschuldige kaartjes lag.) Ik heb al van alles geprobeerd, harddisk omwisselen evenals kabels, geen effect. Harddisk op normale IDE1 controller aangesloten, ook niets! Steeds wil 1 van de twee harrdisk niet gedetecteerd worden. Hij zegt dan gewoon dat er niets is aangesloten (Ja, steeds dezelfde hdd.), hij draait echter wel want hij is warm.

Is hij/zij ( :D ) nu dood?????? :'( Kan dat zomaar?

BIOS reset wil ook niet helpen...
BIOS/Controller flashen misschien? Nog maar niet gedaan omdat het wel gewerkt heeft...

Hoop dat jullie het weten, want dit is niet lachen :(

Dit is het einde van deze mededeling. De mogelijkheid tot reageren is aanwezig!

• Counter-Strike
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
Ik heb de destbetreffende harddisk even in een andere pc gehangen en ook hier wil hij hem niet herkennen....

Ik begrijp er niets van... hij heeft het (wel eens waar heel even gedaan....) erg frustrerend!

Wat is er nog te doen, heeft maxtor nog tooltjes of iets in die zin?

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

zo te lezen heb je die hd nog maar net :)
in dat geval zal ik hem maar gaan omwisselen in de winkel waar je hem gekocht hebt ;(

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Counter-Strike
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 11:49 schreef chucky666 het volgende:
zo te lezen heb je die hd nog maar net :)
in dat geval zal ik hem maar gaan omwisselen in de winkel waar je hem gekocht hebt ;(
Yup, ik heb hem gisteren opgehaald.
Ga hem dus maandag maar omruilen.

• Palmboom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-04 09:01
Ik zou dat denk ik nog even niet doen. Zolang je geen rare geluiden uit een van je harddisk hoort komen en ze beide door de RAID bios herkend worden is er nog wel een optie:

haal beide harddisks van je RAID controller af en zet 1 van de twee als master op de eerste non-raid controller. Probeer nu je windows installatie eens te doorlopen en voer met Windows Setup een full format uit (alle partities enzo er even af gooien met dat setup programma en er 1 grote partitie van maken). Gaat dit goed? Geen rare geluiden tijdens het formatteren? Doe dat dan nogmaals hetzelfde met de andere harddisk.

Als er een van je schijven rot is weet je nu meteen welke het is. Als je op beide schijven zonder problemen windows kon installeren zonder rare geluiden ligt je probleem ergens anders, misschien in de RAID informatie die erop stond. Flash je RAID BIOS naar de laatste goede versie en hang beide schijven weer aan de RAID controller. Maak je array opnieuw aan (alle informatie over de vorige array is verdwenen na voorgaande acties). Nieuwste RAID drivers op een flop gooien en F6 in de aanslag!

Succes.

• Counter-Strike
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 13:18 schreef Palmboom het volgende:
Ik zou dat denk ik nog even niet doen. Zolang je geen rare geluiden uit een van je harddisk hoort komen en ze beide door de RAID bios herkend worden is er nog wel een optie:

haal beide harddisks van je RAID controller af en zet 1 van de twee als master op de eerste non-raid controller. Probeer nu je windows installatie eens te doorlopen en voer met Windows Setup een full format uit (alle partities enzo er even af gooien met dat setup programma en er 1 grote partitie van maken). Gaat dit goed? Geen rare geluiden tijdens het formatteren? Doe dat dan nogmaals hetzelfde met de andere harddisk.

Als er een van je schijven rot is weet je nu meteen welke het is. Als je op beide schijven zonder problemen windows kon installeren zonder rare geluiden ligt je probleem ergens anders, misschien in de RAID informatie die erop stond. Flash je RAID BIOS naar de laatste goede versie en hang beide schijven weer aan de RAID controller. Maak je array opnieuw aan (alle informatie over de vorige array is verdwenen na voorgaande acties). Nieuwste RAID drivers op een flop gooien en F6 in de aanslag!

Succes.
Ja, dit heb ik gedaan. Op harddisk 1 kan ik gewoon windows installeren, maar de 2de harddisk wil hij niet herkennen. Hij zegt bij het booten en in de bios gewoon dat er geen schijf geinstralleerd is. Dus ook niet als ik hem op de IDE1 controller aansluit. (In de BIOS voor de zekerheid ook maar even de raid controller uitgeschakeld. - zowel bij in- als bij uitgeschakelde situatie herkent hij de 2de harddisk niet en de eerste wel.)

De harddisk maakt echter ook geen rare geluiden...
Het blijft vaag.

• Palmboom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-04 09:01
Je hebt nu voldoende getest op hem terug te brengen (of RMA te sturen). Met een low level format zou je de slechte clusters kunnen markeren (als je zover al kunt komen), maar waarom zou je dat doen als je garantie hebt.

Terug met die schijf.

P.S.
Ik ben al 3 IBM60GXP schijven van 40 gig op die manier kwijt geraakt. Gebruik mijn RAID controller tegenwoordig alleen nog maar als ATA100 controller, veels te risky dat RAID0 met IBM schijven.

• Counter-Strike
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 16:18 schreef Palmboom het volgende:
Je hebt nu voldoende getest op hem terug te brengen (of RMA te sturen). Met een low level format zou je de slechte clusters kunnen markeren (als je zover al kunt komen), maar waarom zou je dat doen als je garantie hebt.

Terug met die schijf.

P.S.
Ik ben al 3 IBM60GXP schijven van 40 gig op die manier kwijt geraakt. Gebruik mijn RAID controller tegenwoordig alleen nog maar als ATA100 controller, veels te risky dat RAID0 met IBM schijven.
Mja, ik ruil die schijf maandag wel om :'(
Zullen ze wel niet moeilijk over doen :)

Bedankt voor de reacties, ik laat horen hoe het is afgelopen :)

• Counter-Strike
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
Nou ja!

* Counter-Strike met stomheid geslagen. :?

Ik lever daar die bak in, ze maken hem even open, rommelen wat met de IDE kabels. ( Geen andere mogelijkheden dan dat ik zelf ook al gedaan heb. ) Starten hem en.... hij doet niks... :(

Ze drukken vervolgens de kabels even een stukkie aan. Paf, hij herkent hem! Ik zo van heh? - ik wist zeker dat ik die kabels goed vastgedrukt had en omdat ik de wel werkende harddisk ook al meerdere malen correct heb aangesloten vond ik het zeer vaag dat hij het deed.

Goed, met stomheid geslagen weer naar huis. Ok, ik installeer Windows XP prof EN. Dit gaat goed totaan de eerste reboot, bij het detecteren van de hardware geeft hij een onbekende bluescreen. Ik kon niks anders doen dan op de reset knop drukken. Afijn, dat maar gedaan en %&!*%&*!@%&*(!@%&*(!%&(*!@%&(*!&*(%% De onboard HPT372 controller begint weer te zeuren dat hij de 'moeilijke' harddisk niet kan vinden. Ook als ik hem weer buiten de raidcontoller om aansluit wil hij hem niet herkennen. Alle contactjes nageken: ziet er allemaal prima uit. Ok de IDE kabels zijn goed (de `goede` harddisk werkt namelijk perfect op beide kabels op welk IDE controller ik hem ook aansluit.)

Hij wilde hem nog 1 keer herkennen als een ATA100 65000 gig hd (dus niet als een maxtor!!), maar na een reboot zag hij hem weer niet.

De 2 harddisks zijn ondanks van hetzelfde type niet helemaal gelijk, de layout is iets anders (ander revisie nummer oid?)

Goed, volgens mij is die harddisk dus niet goed, hebben jullie andere ideeen?

Bedankt!

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-04 13:42
Misschien een stom idee, maar kun je de stroomstekker eens doormeten?? Misschien dat die net te weinig stroom ofzo leverd?
Ik had het ook vanmiddag met een HDD. Niet leek te werken: HDD was goed, kabel was goed en al een ander mobo geprobeerd. Ook had ik al de stroomstekker van de CD-ROM geprobeerd, maar niets :(
Totdat ik de voeding verving, en ja hoor: hij doet het weer :)

• Counter-Strike
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
Op dinsdag 30 april 2002 17:53 schreef Marcj het volgende:
Misschien een stom idee, maar kun je de stroomstekker eens doormeten?? Misschien dat die net te weinig stroom ofzo leverd?
Ik had het ook vanmiddag met een HDD. Niet leek te werken: HDD was goed, kabel was goed en al een ander mobo geprobeerd. Ook had ik al de stroomstekker van de CD-ROM geprobeerd, maar niets :(
Totdat ik de voeding verving, en ja hoor: hij doet het weer :)
Problem solved, sir ;) :7

Nee, dit was het uiteindelijk niet.
Er zit een 300W voeding in en vrij weinig hardware. Ook als ik een harddisk los koppelde van de voeding bleef hij hem niet zien.

Gisteren terug gegaan naar SWW en daar hebben ze er zonder moeilijk te doen een nieuwe harddisk ingehangen!! :) :) Is toch goede service! :)

Deze harddisk doet het perfect!

Bedankt voor jullie reacties!

Pagina: 1