Weet iemand misschien goede (algemene) boeken over programmeer algoritmes? Over b.v. hash tabellen, digital image processing, digital neural network, sorting algorithms enz. Het liefst dat het gebruikt kan worden als leerboeken + naslagwerk. Het moet voldoende informatie over een algorithm bevatten maar niet te uitgebreid waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.
Heb je nog voorkeur voor een bepaalde taal?
Ik heb voor java 'Data Strictures & Problem Solving Using Java' van Mark Allen Weiss. Dit boek gaat in op wat basis van java (niet echt boeiend en ook niet goed opgezet). De interessante stukken:
- Runtime van algoritmen
- Sequential, Binary, Interpolation Search
- Stacks, Queues, Linked Lists, Binary Search Trees, Hashtables, Priority Queues
- Recursion
- Modulair rekenen, RSA
- Shellsort, Mergesort, QuickSort, QuickSelect
- Randomization
- Stukje compiler bouw (syntax parsing/checking)
- Compression
- Simulatie
- Grafen, paden (Dijkstra)
Er staat dus een hele hoop in met veel voorbeelden, maar persoonlijk vind ik het boek een beetje onoverzichtelijk en soms ook niet begrijpbaar als je nog niets van een bepaald onderwerp weet. Neem bijv de heaptree. Daarvoor heb ik maar info van internet gezocht, want die uit het boek daar kwam ik niet uit en aangezien het tentamenstof was het handig dit wel te kennen
Zelf denk ik dat er nog wel betere boeken op de markt zijn hoor
, maar Weiss heeft uit een heleboel andere boeken zijn info gehaald (soms wel 10 referenties in 1 hoofdstuk)
Ik heb voor java 'Data Strictures & Problem Solving Using Java' van Mark Allen Weiss. Dit boek gaat in op wat basis van java (niet echt boeiend en ook niet goed opgezet). De interessante stukken:
- Runtime van algoritmen
- Stacks, Queues, Linked Lists, Binary Search Trees, Hashtables, Priority Queues
- Recursion
- Modulair rekenen, RSA
- Randomization
- Compression
- Simulatie
Er staat dus een hele hoop in met veel voorbeelden, maar persoonlijk vind ik het boek een beetje onoverzichtelijk en soms ook niet begrijpbaar als je nog niets van een bepaald onderwerp weet. Neem bijv de heaptree. Daarvoor heb ik maar info van internet gezocht, want die uit het boek daar kwam ik niet uit en aangezien het tentamenstof was het handig dit wel te kennen
Zelf denk ik dat er nog wel betere boeken op de markt zijn hoor
Ik heb geen voorkeur voor een taal. Liefst zo taal vrij mogelijk zonder sourcecode voorbeelden. Illustratie zoals een schema is altijd wel handig maar de schema's moeten niet te overdone zijn.Op vrijdag 26 april 2002 22:12 schreef Jelmer Barhorst het volgende:
Heb je nog voorkeur voor een bepaalde taal?
- Runtime van algoritmen
- Recursion
- Modulair rekenen, RSA
- Randomization
- Compression
- Simulatie
Zelf denk ik dat er nog wel betere boeken op de markt zijn hoor, maar Weiss heeft uit een heleboel andere boeken zijn info gehaald (soms wel 10 referenties in 1 hoofdstuk)
De boek die jij omschrijft klinkt als een mix van onderwerpen. Het liefst heb ik dan boeken die zich concentreren op een bepaald onderwerp. Dus als het onderwerp digital image processing is dan alleen over motion blur, ocr enz.
Ik ken/bezit al een aantal (goede) boeken over digital image processing en compiler bouw. Hoewel ik een beetje twijfel over dat laatste boek.
Verwijderd
Als je op zoek bent naar een boek met veel theoretische info over algoritmen en datastructuren:
The art of computer programming, D.E. Knuth
http://www-cs-faculty.stanford.edu/~knuth/taocp.html
Uitgebreid, erg nuttig, maar misschien wat droog en te uitgebreid voor algemeen gebruik, eigen karakter, algoritmes worden beschreven aan de hand van MIX assembly, een denkbeeldige processor die zowel binair als decimaal kan rekenen (in de 60er jaren geloof ik redelijk normaal, nu totaal uit de tijd). De serie is nog niet af, alleen de eerste 3 delen, maar zelfs deze moeten nog een keer herschreven worden.
Meer algemeen:
Introduction to algorithms, Thomas H. Cormen, Charles E. Leiserson, Ronald L. Rivest and Clifford Stein
http://mitpress.mit.edu/algorithms/
Inmiddels aan second edition toe, ik heb de eerste editie. Wat algemener en moderner dan Knuth, meer dingen worden in minder tekst behandeld, maar wel duidelijk genoeg om het goed te kunnen gebruiken. Algoritmes in pseudocode. Persoonlijk denk ik dat dit boek het meest geschikt voor je is.
Praktisch:
Numerical recipes in C++
http://www.nr.com/
(Er zijn ook versies voor Fortran en C, en oudere versies voor pascal en basic)
Heel veel stukjes code van veel gebruikte algoritmes met enige toelichting, praktisch, er wordt rekening gehouden met de performance van de implementatie in de taal waar het boek voor geschreven is. Erg nuttig als je wat nodig hebt voor een programma, maar niet erg nuttig als je over de algoritmes en datastructuren wilt leren.
Aanvulling: vooral op wetenschappelijke algoritmes gericht, er zit een hoofdstuk over sorteren in, maar is niet echt op de basisdingen gericht, je vindt er bv geen B-tree implementaties in.
Er zijn er natuurlijk nog wel meer, maar dit zijn de boeken die ik heb, ik hoop dat je er wat aan hebt.
edit, nog een kleine aanvulling:
in dit soort boeken (behalve de laatste van de 3 die over veel meer dingen gaat) zul je in het algemeen informatie vinden over de basisdingen, lists, trees, hashtables, sorteeralgoritmen, en bv pattern match algoritmen. Als je wat over neurale netwerken zoekt, of over image processing, kun je daar beter specifieke boeken over kopen.
The art of computer programming, D.E. Knuth
http://www-cs-faculty.stanford.edu/~knuth/taocp.html
Uitgebreid, erg nuttig, maar misschien wat droog en te uitgebreid voor algemeen gebruik, eigen karakter, algoritmes worden beschreven aan de hand van MIX assembly, een denkbeeldige processor die zowel binair als decimaal kan rekenen (in de 60er jaren geloof ik redelijk normaal, nu totaal uit de tijd). De serie is nog niet af, alleen de eerste 3 delen, maar zelfs deze moeten nog een keer herschreven worden.
Meer algemeen:
Introduction to algorithms, Thomas H. Cormen, Charles E. Leiserson, Ronald L. Rivest and Clifford Stein
http://mitpress.mit.edu/algorithms/
Inmiddels aan second edition toe, ik heb de eerste editie. Wat algemener en moderner dan Knuth, meer dingen worden in minder tekst behandeld, maar wel duidelijk genoeg om het goed te kunnen gebruiken. Algoritmes in pseudocode. Persoonlijk denk ik dat dit boek het meest geschikt voor je is.
Praktisch:
Numerical recipes in C++
http://www.nr.com/
(Er zijn ook versies voor Fortran en C, en oudere versies voor pascal en basic)
Heel veel stukjes code van veel gebruikte algoritmes met enige toelichting, praktisch, er wordt rekening gehouden met de performance van de implementatie in de taal waar het boek voor geschreven is. Erg nuttig als je wat nodig hebt voor een programma, maar niet erg nuttig als je over de algoritmes en datastructuren wilt leren.
Aanvulling: vooral op wetenschappelijke algoritmes gericht, er zit een hoofdstuk over sorteren in, maar is niet echt op de basisdingen gericht, je vindt er bv geen B-tree implementaties in.
Er zijn er natuurlijk nog wel meer, maar dit zijn de boeken die ik heb, ik hoop dat je er wat aan hebt.
edit, nog een kleine aanvulling:
in dit soort boeken (behalve de laatste van de 3 die over veel meer dingen gaat) zul je in het algemeen informatie vinden over de basisdingen, lists, trees, hashtables, sorteeralgoritmen, en bv pattern match algoritmen. Als je wat over neurale netwerken zoekt, of over image processing, kun je daar beter specifieke boeken over kopen.
Verwijderd
"Programming: the derivation of algorithms". Geschreven door Kaldewaij. Krijg je bij de TU Eindhoven eerste twee jaar zo'n beetje les uit bij programmeren. Staat veel in 
voordelen: Taal-ongebonden, GCL (pseudo-code, goed voor bewijzen)
voordelen: Taal-ongebonden, GCL (pseudo-code, goed voor bewijzen)
Verwijderd
owja, nog een tipje, begin gewoon bij 1 ding. De basisdingen als sorteren, en datastructuren moet je wel kennen. maar neurale netwerke en image processing zijn vakgebieden op zich. Als je alles tegelijk wilt kun je alleen maar een oppervlakkig overzicht krijgen, en dat is ook zonde van al die (dure) boeken.
Ik noemde slechts wat voorbeelden. Op zich is neurale netwerken niet zo heel ingewikkeld (mits je de juiste boeken hebt) Ik ben ermee bezig en het lukt vrij aardig.
Verwijderd
Ik vind het wat vreemd dat je dat in 1 zin noemt met sorteeralgoritmes en hash tables.Op vrijdag 26 april 2002 23:02 schreef Single Guy het volgende:
Ik noemde slechts wat voorbeelden. Op zich is neurale netwerken niet zo heel ingewikkeld (mits je de juiste boeken hebt) Ik ben ermee bezig en het lukt vrij aardig.
Maar ik wil zelf ook bezig gaan met neurale netwerken en genetisch programmeren, voor het maken van een AI-speler voor een spel. Welke bronnen gebruik je en/of heb je tips? Ik heb het liefst goede wetenschappelijke boeken, maar het moet niet al te theoretisch worden momenteel, omdat ik het redelijk snel in de praktijk moet toepassen.
Goede wetenschappelijke boeken? Zoek dan naar de boek 'Digital Neuron Network' geschreven door C.Y. KUNG (of was het S.Y?)Op vrijdag 26 april 2002 23:07 schreef luite het volgende:
[..]
Ik vind het wat vreemd dat je dat in 1 zin noemt met sorteeralgoritmes en hash tables.
Maar ik wil zelf ook bezig gaan met neurale netwerken en genetisch programmeren, voor het maken van een AI-speler voor een spel. Welke bronnen gebruik je en/of heb je tips? Ik heb het liefst goede wetenschappelijke boeken, maar het moet niet al te theoretisch worden momenteel, omdat ik het redelijk snel in de praktijk moet toepassen.
Verwijderd
Dankjewel, het was dus:Op vrijdag 26 april 2002 23:15 schreef Single Guy het volgende:
Goede wetenschappelijke boeken? Zoek dan naar de boek 'Digital Neuron Network' geschreven door C.Y. KUNG (of was het S.Y?)
Digital Neural Networks van Sun-Yuang Kung
Lastig te vinden, helemaal niet bij bol.com, wel bij amazon, maar geen reviews daar. Ik denk dat ik liever een wat bekender boek en meer een soort standaardwerk heb.
Neural networks for pattern recognition
Christopher M. Bishop
ISBN 0-19-853864-2
Vereist wel een bak wiskundig inzicht, behoorlijk technisch engels, en is niet om snel een beetje inzicht te krijgen.
Christopher M. Bishop
ISBN 0-19-853864-2
Vereist wel een bak wiskundig inzicht, behoorlijk technisch engels, en is niet om snel een beetje inzicht te krijgen.
Whatever
Verwijderd
Ah, dat is tenminste duidelijker dan een halve titel die ook nog eens verkeerd gespeld isOp vrijdag 26 april 2002 23:44 schreef sjis het volgende:
Neural networks for pattern recognition
Christopher M. Bishop
ISBN 0-19-853864-2
Tnx, ik ga ernaar kijken. Wiskundig inzicht zal wel lukken aangezien ik inf op utwente studeer. Ik hoop dat het geschikt is voor de huidige opdracht, maar anders is het misschien interessant voor later.Vereist wel een bak wiskundig inzicht, behoorlijk technisch engels, en is niet om snel een beetje inzicht te krijgen.
Verwijderd
LOl, wil je zelf beter algoritme vinden ofso? die kleine groep mensen die daar toe in staat is..
Data Structures in C++
Using the Standard Template Library
Timothy Budd
Paperback | 576 Pagina's | Addison Wesley Publishing Company | UK Edition | 1997
ISBN: 0201308797
Staat veel over zoekalgoritmen in... Bomen en andere zut...
Gebruikten wij op de HTS Informatica in Arnhem in het derde jaar...
Using the Standard Template Library
Timothy Budd
Paperback | 576 Pagina's | Addison Wesley Publishing Company | UK Edition | 1997
ISBN: 0201308797
Staat veel over zoekalgoritmen in... Bomen en andere zut...
Gebruikten wij op de HTS Informatica in Arnhem in het derde jaar...
Trying is the first step towards faillure...
Pagina: 1