P120 op onbekend moederbord wil niet opstarten

Pagina: 1
Acties:

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Hardware

Ik heb vandaag de volgende onderdelen van een collega gekregen:
  • Socket 5 Moederbord met Intel chipset
  • Pentium 120 + koelert
  • PCI videokaart (S3 Trio64V+, je kent ze wel)
  • AT kast met 230w voeding
Daar heb ik zelf het volgende aan toegevoegd:
  • 16 mb EDO RAM
  • Floppydrive
  • Keyboard
  • (eerst ook nog een HDD, maar vond dat nog niet nodig zolang de PC het niet doet)
Probleem

Alles aangesloten, en PC aangezet. Er verschijnt geen beeld, het enige wat er gebeurt is dat de PC speaker piept. Eerst 3 seconden erg laag, dan 3 seconden stilte, dan 3 seconden hoog, stilte, en dan van voren af aan. Na 10 keer gepiept te hebben is het stil. Maar nog steeds gebeurt er niets.

Wat ik heb geprobeerd

1. Moederbord identificeren

Ik wilde beginnen met uit te zoeken wat voor moederbord het is. Niet gemakkelijk, want met een BIOS ID heb je hem zo. Maar aangezien je daarvoor moet kunnen booten, heb ik die niet, dus moest ik het doen met cijferjes van de chipset. Na vele, vele links en pagina's, is het volgens mij een Intel Triton FX chipset, en wel één van de volgende modellen:
2A59CF32: Full Yes (model: ???)
2A59CF3C: Full Yes (model: ???)
2A59CF3CC-00: Full Yes Intel 82430I VER:B3 ver2.4-I GT (12V EEPROM)
2A59CF3D-00: Full Yes (82430IB ver:2.3-I GT)
2A59CF3DC-00: Full Yes (82430IB ver 2.3 - I GT)
2A59CF3JC-00: Full Yes (model: ???)
2A59CF3KC-00: Full Yes (model: ???) (LS-P54CE?)
Bron: http://www.wimsbios.com/numbers.shtml. (www.wimsbios.com is een handige pagina trouwens)

Full Yes is helaas wijlen: zie www.fyi.com.tw :(

2. Jumpers uitzoeken

Op het moederbord zitten geen jumpers, behalve een blokje met 8 dipswitches. Heel debiel, want zoiets ben ik nooit eerder tegengekomen op een moederbord. Op het moederbord staat dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
SW FUNCT    ON   OFF
1  ISASPD   1/4  1/3  (stond op ON)
2  PROC     V2   V1   (stond op ON)
3  PASSWD   EN   DIS  (stond op OFF)
4  CMOS     CLR  NORM (stond op OFF)
5  SETUP    DIS  EN   (stond op OFF)
6  BF    1/2  2/3  (stond op ON)

En een eindje verderop dit:
code:
1
2
3
SW 75   90   100
7  OFF  ON   OFF    (stond op ON)
8  OFF  OFF  ON  (stond op OFF)

Hier snap ik ook al geen hol van. Wat doet een P120 op een moederbord dat (kennelijk :?) alleen 75-100 mhz processoren ondersteunt? Maar dat lijkt me ook weer onwaarschijnlijk, want bij mijn weten is er geen enkel moederbord die maar zo'n kleine range aan processoren ondersteunt (ik zou bijv. 75-166 mhz verwachten).

Ik heb alle jumpers wel een keer omgezet, en allerlei combinaties geprobeerd, maar zonder resultaat.

Ik heb helaas geen andere Socket 5 processor of RAM om uit te wisselen, maar het EDO RAM is zeker weten goed (getest in 486/66).

Ik weet dat het veel gevraagd is, maar heeft IEMAND een idee wat ik kan proberen? Herkent IEMAND de foutmelding (het piepen wat ik beschreef)?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
socket 5 ging maar tot P1 100mhz d8 ik....

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Socket 5 = 75mhz tot 133mhz

Dus dat klopt gewoon :) Dat dat moederbord het niet ondersteunt is wel vaag, ja...

They made me do it.

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 23:14

Paitor

rages doen :P

Dacht dat dit piep gedoe voor het geheugen of videokaart was.
Videokaart is niet echt logisch, dus ik denk dat het het geheugen is...
Misschien heb je ram wat ie niet aan kan?

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• Captain Pervert
Oh wacht, ik heb nog 4mb fastpage bedenk ik me ineens.
Ik prop dat er even in (maar hey, als een 486/66 met EDOram kan werken, waarom een P120 dan niet :?).

Hier is trouwens een pic. van het ding:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/captainpervert/mobo.jpg

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Captain Pervert
WAAAAH!!! :o :o

ROOK!

Damn hey. Ik zette er 4 MB fastpage memory in, en toen begon een soort van chip (heel klein metalen dingetjeboven het geheugen, rechts van het schroefgat) te roken. Een dunne sliert rook steeg op uit mijn moederbord :'(

Fuck hey :( Now what.

Edit: na alle jumpers weer net zo neergezet te hebben als in mijn eerste post, rookt het ding niet meer, maar nog altijd dezelfde foutmelding. Ook met ander geheugen.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:11

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb ook van die ouwe meuk thuis gehad...
Heb er nog 1tje van bewaard, deze is nu een internet router (P120 in houten box :9 )

Gegevens over de jumper instellingen is zeker aan te raden... had ik ook niet. Naar veel zoeken kwam ik een aantal instructies tegen... |:(
Wat ik dus gedaan heb is:

Alle mogelijke jumper instellingen uitvoeren (toch ouwe meuk). :P
Voor de rest is het gewoon veel klooien. Andere voeding, ander geheugen erin etc. :)
Wees zorvuldig met geheugen, de FX chipset kan niet veel soorten geheugen aan. Heb nu als het goed is 32Mb in me servertje zitten (overgens allemaal 1 merk).

Als dat niet werkt moet je het gaan zoeken bij de onderdelen.. moederbord etc. :(

En sterkte. :P

Whatever.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
1) dat je mobo alleen 75/90/100 aangeeft doet mij denken aan een manier om de FSB in te stellen (50/60/66 MHz)

2) ik neem aan dat je 2 dezelfde geheugenreepjes tegelijk gebruikt ??? moet namelijk wel op p1 mobo's (nou ja; niet allemaal, zeg 90%)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Captain Pervert
Oh damn.

Ik heb 1 x 4mb fastpage en 1 x 16mb EDO.

Daar zeg je wat! Moet je niet steeds twee dezelfde hebben :? Dan zou het daar wel eens aan kunnen liggen. Alhoewel, beide reepjes doen het in hun eentje in mijn 486. Vaag.

Maar ik zal eens proberen aan 2 dezelfde simmen te komen! Bedankt voor de tip!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:11

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Volgens mij moet je bij zo'n oud mobo de geheugens per 2 erin doen. Anders boot ie niet....

Whatever.

• Hans van Eijsden
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-08 18:29
Inderdaad, dit klopt. Heb ik ook gehad bij de systemen met (72 pins?) EDO en Fast-Page geheugen.. per 2 anders werkt het niet.. ;(

https://www.hansvaneijsden.com

• Captain Pervert
And there you have it folks!
Hij doet het :D

Alleen kan ik het geheugen er niet in laten zitten, die 2x8 waar ik nu mee getest heb, komen uit een andere PC die in gebruik is, duuuhs... Moet maar even ergens anders twee simmen vandaan plukken.

Maar hij werkt wel (ondanks die sliert rook :D)

Thanks!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op vrijdag 26 april 2002 22:48 schreef Hans van Eijsden het volgende:
Inderdaad, dit klopt. Heb ik ook gehad bij de systemen met (72 pins?) EDO en Fast-Page geheugen.. per 2 anders werkt het niet.. ;(
Meuh :Z

Hoe moeilijk is het :?

30p SIMM: 8b
72p SIMM: 32b
168p DIMM: 64b

486 CPU: 32b
Pentium CPU: 64b

Dus...

486: 4x30p of 1x72p per bank
Pentium: 2x72p of 1x168p per bank

Tegen de FAQ, maar ik zeg het toch: RTFFAQ:z

edit:
Weet je trouwens zeker dat dat ding een 'FullYes' mobo is- ik zou kunnen zweren dat dat een Intel OEM design is (Advanced/ZP zou best eens kunnen). Vooral die gele stickertjes zijn kenmerkend. Als er ergens een 'Made in Ireland' sticker zit dan is dit zeker Intel.

Oslik blyat! Oslik!

• Captain Pervert
Die sticker zit erop, ja, dus je hebt gelijk. Heb het zelf ook gedacht, maar vond het vreemd dat er zo weinig over te vinden was, dus dacht ik dat het dat vage Taiwanmerk wel moest zijn.

Er zit trouwens een rare BIOS op man...

Mr. Bios :? :{

Maar okay, het is functioneel.

Pagina: 1