surround sound op je console, Hoe???

Pagina: 1
Acties:

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10-2025

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
hoe zorg je ervoor dat je surroun hebt welke kabels en plugje het je nodig of kan het met het sandaard 3 plugs systeem (geel rood wit)

ik weet trouwens niet of het hier wel hoort

/edit/ ik boedoelde dolby 5.1 ofzo las ik op de achterkant van een xbox spel /edit/

This space is occupied

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online
Consoles zijn gewoon Spielerij, dus het hoort hier wel ja. Maar staat dit niet gewoon in de handleiding? Ik neem aan van wel namelijk.

There is no magic.

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
weet ik nie ik heb nog geen next gen console ben aan het speren voor de xbox maar wil graag dolby 5.1 (HALO :9~ ) maar ik weet niet of dat weer zo veel gaat kosten aan kabels en speakers

This space is occupied

Verwijderd

ehm "dolby surround sound 5.1"

klinkt duur :)

dus ja, ik denk (en dat kan je vast ook wel op de site van dolby bekijken) dat je er aardig voor in je porto mag gaan tasten, maar afgezien daarvan lijkt het me nou weer overbodig om een hele geluidsinstallatie voor een spel te kopen..

er was overgens ook nog een speciale geluidsinstallatie voor een console, maar ik geloof dat voor de ps2 was.

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:24

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Als je optimaal DD 5.1 geluid wil moet je volgens mij aparte kabels kopen bij je Xbox. Als eerste moet je een advanced scart cable hebben en daar kan je dan weer de kabel(s) voor DD 5.1 op aansluiten.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

• nudie
  • Laatst online: 02-02-2025
Ik heb zelf dit setje :
Afbeeldingslocatie: http://www.gallantcom.com/images/pstset.gif
wat ik een heeeeel plezant dolby setje vind. Hij koste 550 gulden bij psxshop, behoorlijke plak geld maar je hebt er serieus wel wat voor. Mooi geluid , mooie boxen. Ik gebruik hem voor xbox en ps2. Xbox heeft jammer genoeg geen optische uitgang ingebouwd (digitaal geluid) dus ik zou dus het geluid via mn tvtje moeten doen wat analoog en dus bagger is. Maar dit setje heeft video in. Ik dou gewoon alle 3 de tulpen van je scart kabel van de xbox in mn dolby set en dan 1 tulpie gaat naar de scart bonk in mn tv en die geeft het beeld. En Halo met Dolby Digital 5.1 is zooo mooooi! Echt dus de moeite waard.

Verwijderd

Hé, die set heb ik ook :) Alleen heb ik andere speakers.

Ik kocht em toen voor ik geloof Fl. 600 bij MM maar hij was geloof ik 2 maanden later te koop voor Fl. 3xx?

En mikez: je moet zo'n advaced scart kabel kopen, daar zit een blokje aan met een optische uitgang.

• nudie
ja dat had ik ook gelezen, Dat ga ik ook wel doen maar tot nu toe werkt dit ook prima
is er trouwens zoveel verschil tussen optical en die analoge tulpen ?

en nog iets. Toen ik em kocht brande ie 2 x door (dat glazen dingetje in je audiostorm , kan ff niet op de naam komen) heb jij hier ook problemen mee? (had em trouwens op goeie netstroom staan niet dat je dat misschien denkt :D) Ik kocht em op 11 sept 2001 (slechte dag in de geschiedenis , misschien heeft het daarmee te maken:S)

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 21:43 schreef Mikez het volgende:
ja dat had ik ook gelezen, Dat ga ik ook wel doen maar tot nu toe werkt dit ook prima
is er trouwens zoveel verschil tussen optical en die analoge tulpen ?

en nog iets. Toen ik em kocht brande ie 2 x door (dat glazen dingetje in je audiostorm , kan ff niet op de naam komen) heb jij hier ook problemen mee? (had em trouwens op goeie netstroom staan niet dat je dat misschien denkt :D) Ik kocht em op 11 sept 2001 (slechte dag in de geschiedenis , misschien heeft het daarmee te maken:S)
Audio tulpen kunnen nooit DD door geven, alleen stereo, dat apparaat kan dat wel simuleren misschien maar het zal nooit klinken als met een optische kabel. (mijn tv heeft tulip uitgangen en ik kan Dolby Pro Logic kiezen op dat apparaat, maar dat is ook maar een simulatie en geen echte Dolby Pro Logic)

En over dat doorbranden, daar heb ik geen last van gehad.

En voor de topic starter, aan speakers alleen heb je niet genoeg, de XBOX heeft geen ingebouwde DD receiver dus die zul je ook moeten kopen, goedkoopste oplossing is die set die mikez en ik hebben, zit ook een mooie subwoofer bij :)

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
ik neem wel gewoon een paar goedkope klein speakertjes van de kijkshop en bind de draadjes aan elkaar en gaan dan mijn superoude versterker in (werkte ook bij pd) dan het ik 8 speakertjes

This space is occupied

Verwijderd

En die super oude versterker kan ook DD signaal verwerken?, das wel belangrijk nl.

• nudie
Op vrijdag 26 april 2002 22:14 schreef TekkenMaster het volgende:
ik neem wel gewoon een paar goedkope klein speakertjes van de kijkshop en bind de draadjes aan elkaar en gaan dan mijn superoude versterker in (werkte ook bij pd) dan het ik 8 speakertjes
HAHAHA als jij dat mooi vind klinken dan is dat jouw mening maar persoonlijk zou ik dat nog geeneens doen voor mn gba :D
maar tis jouw keuze maar het haalt Dolby surround in geen jaren, en heb je ook een subwoofer?

woef woef

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
tis geen surround je hoort gewoon het geluid vsn alle kanten en iedereen noemt het surround dus ik had er geen probleem mee. voor de rest is er echt geen verschil met een oude of nieuwe versterker (behalve de prijs dan >:) )

This space is occupied

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 23:21 schreef TekkenMaster het volgende:
tis geen surround je hoort gewoon het geluid vsn alle kanten en iedereen noemt het surround dus ik had er geen probleem mee. voor de rest is er echt geen verschil met een oude of nieuwe versterker (behalve de prijs dan >:) )
Denk dat je dan eerst toch de definitie van Dolby Digital 5.1 moet leren. Dat is meer dan 'het geluid van alle kanten horen', namelijk 'bepaalde geluiden van bepaalde kanten horen' wat zeker bijdraagt tot het realisme. Ga 'The Fast & The Furious' maar eens kijken met, en daarna zonder DD5.1

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:18
Op vrijdag 26 april 2002 21:36 schreef Mikez het volgende:
Ik heb zelf dit setje :
[afbeelding]
Gadverdamme, sorry maar dat vind ik toch ontzettend lelijke boxen.

Vind mijn Creative PlayWorks DTT3500 Digital toch iets mooier. En daar heb ik maar iets van 550 voor betaalt.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:25

Jag

Er worden nogal wat termen door elkaar gehaald. Zoiezo kan je de term "surround sound" maar beter niet gebruiken, veroorzaakt alleen maar verwarring.

Je hebt Dolby surround. Dat is vierkanaals, maar eigenlijk ook weer niet. Het signaal wordt als stereo aangeboden, en de decoder haalt daar de extra kanalen uit: het center kanaal en het surround kanaal.
De toegevoegde waarde van dolby surround voor spellen is nogal beperkt. Ik denk zoiezo dat je weinig zal hebben aan het surround kanaal omdat ik denk dat er maar weinig spellen zijn gemaakt met dolby surround in het achterhoofd (geldt voor de pc iig). En een center is vooral nuttig voor de dialogen.

Dan heb je Dolby digital (5.1). Dat is zeskanaals: links, rechts, center, surround links en surround rechts en sublaag (LFE). Dolby digital is net zoals mp3 gecomprimeerd (ik geloof dat er 64 kbit per kanaal beschikbaar is) en wordt zover ik weet niet gebruikt voor spellen.

• Biff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01-2025

Biff

waar zijn de visjes

Op zaterdag 27 april 2002 00:52 schreef Jag het volgende:
Dan heb je Dolby digital (5.1). Dat is zeskanaals: links, rechts, center, surround links en surround rechts en sublaag (LFE). Dolby digital is net zoals mp3 gecomprimeerd (ik geloof dat er 64 kbit per kanaal beschikbaar is) en wordt zover ik weet niet gebruikt voor spellen.
Behalve dan in zowat alle XBox spellen

Yeah well. The Dude abides.

Verwijderd

Ik heb een Playstation 2, deze heb ik met de advanced scart cable aangesloten op m'n stereo, maar nu wil ik graag 5.1 sound.
Kan ik dan ook bijvoorbeeld deze kopen en aansluiten op m'n playstation 2?
Want dit setje heeft geen optical kabel.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 27 april 2002 00:58 schreef Biff het volgende:

[..]

Behalve dan in zowat alle XBox spellen
Volgens mij doen niet al die spellen aan dynamisch Dolby digital hoor... Hooguit een stukje scene tussen de levels door, of met de muziektrack. Kost best een stukje programmeren namelijk.

Playstation2 kan het trouwens ook, alleen die kan het niet dynamisch. Alleen in "cut scenes" heb je dus (vantevoren opgenomen) 5.1 dolby digital geluid. De PS2 kan WEL weer dynamisch 5.1 DTS geluid creeeren (ook al is er maar een spel dat het doet). (dus echt realtime met het spelverloop mee). De XBOX kan realtime Dolby digital geluid maken, maar dat is niet zo heel erg overtuigend, omdat het alleen maar richtingsinfo is. Zaken als reflecties en materiaaldemping gebeurt helemaal niets mee. EAX is veel en veel beter met spellen (en ja, dat is maar 4 kanaals en toch beter, gek he? ;)).

De GC kan trouwens geen digitaal surround encoden, maar wel dynamisch dolby prologic en ook dolby prologicII.

Als laatste zit er op de Xbox standaard geen digitale uitgang, zodat je er eerst een module bij moet kopen met digitale uitgang om er dolby digital uit te krijgen |:(.

(wat je ervoor nodig hebt is trouwens wel een erg simpele vraag :o. Wat dacht je van een dolby digital versterker met 5 speakers of een setje dat dat kan (pc speakers met 5.1 decoder of een miniset met dolby digital). En de "wat kost dat" is ongeveer dezelfde vraag als "wat kost een PC waarmee je spelletjes kan spelen eigenlijk?")...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 27 april 2002 01:13 schreef Ra2gamer het volgende:
Ik heb een Playstation 2, deze heb ik met de advanced scart cable aangesloten op m'n stereo, maar nu wil ik graag 5.1 sound.
Kan ik dan ook bijvoorbeeld deze kopen en aansluiten op m'n playstation 2?
Want dit setje heeft geen optical kabel.
nee, je moet dus PERSE een set hebben met een ingebouwde decoder, zoals deze: http://nl.europe.creative.com/products/product.asp?prod=253.

En dan dus een optisch digitaal kabeltje tussen de set en de PS2.

Maar verwacht geen wonderen, want bijna geen een spel heeft dus ECHT DTS of Dolby digital. Met DVD films is het wel geinig (al is het dan eigenlijk een vrij beroerd setje, qua hifi :o).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Ik wil graag deze gaan kopen.
Maar komt dat geluid goed tot z'n recht, want ik heb niet zo'n grote kamer.
En ik wil 'm vooral voor films gebruiken.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:09
Op zaterdag 27 april 2002 10:56 schreef Ra2gamer het volgende:
Kan je die ook aansluiten op je console :? Ik dacht dat ie alleen voor de PC was.

The devil is in the details.

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:18
Op zaterdag 27 april 2002 10:56 schreef Ra2gamer het volgende:
Die heb ik, em ik vind het een goede set, ok ben niet zo'n verschrikkelijke audio-fiel als die mensen die in AV&H zitten, die zullen dat weer afraden.

Maar ik ben er erg tevreden mee, lekker geluid met DVD en ook met PS2 en Xbox.

• Biff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01-2025

Biff

waar zijn de visjes

Op zaterdag 27 april 2002 01:16 schreef JvS het volgende:

[..]
Volgens mij doen niet al die spellen aan dynamisch Dolby digital hoor... Hooguit een stukje scene tussen de levels door, of met de muziektrack. Kost best een stukje programmeren namelijk.
Op andere consoles wel, maar niet op de XBox. De XBox Media Communications Processor van Nvidia genereert DD 5.1 surround encoding 'on the fly' met 64 hardwarematige stemmen tegelijk. De programmeur hoeft slechts samples en richtinginformatie aan te leveren. Het wordt dan ook veel gebruikt, en lang niet alleen in cut-scenes..
Playstation2 kan het trouwens ook, alleen die kan het niet dynamisch. Alleen in "cut scenes" heb je dus (vantevoren opgenomen) 5.1 dolby digital geluid. De PS2 kan WEL weer dynamisch 5.1 DTS geluid creeeren (ook al is er maar een spel dat het doet). (dus echt realtime met het spelverloop mee). De XBOX kan realtime Dolby digital geluid maken, maar dat is niet zo heel erg overtuigend, omdat het alleen maar richtingsinfo is. Zaken als reflecties en materiaaldemping gebeurt helemaal niets mee. EAX is veel en veel beter met spellen (en ja, dat is maar 4 kanaals en toch beter, gek he? ;)).
Voor reflecties en environment informatie heeft de XBox het Sensaura systeem, een concurrent van EAX. Real-time en met minmale CPU-belasting. Zonodig zou een spel ook EAX-ondersteuning kunnen meeleveren, want elke disc boot immers zijn eigen OS, maar volgens mij is dat nog niet voorgekomen.
De GC kan trouwens geen digitaal surround encoden, maar wel dynamisch dolby prologic en ook dolby prologicII.

Als laatste zit er op de Xbox standaard geen digitale uitgang, zodat je er eerst een module bij moet kopen met digitale uitgang om er dolby digital uit te krijgen |:(.
Ik geef toe, dat is lastig. Maar aan de andere kant zal dat kabeltje van 30 euro denk ik niet zo'n groot probleem zijn voor mensen die zichzelf al een 5.1 surround systeem gunnen.
(wat je ervoor nodig hebt is trouwens wel een erg simpele vraag :o. Wat dacht je van een dolby digital versterker met 5 speakers of een setje dat dat kan (pc speakers met 5.1 decoder of een miniset met dolby digital). En de "wat kost dat" is ongeveer dezelfde vraag als "wat kost een PC waarmee je spelletjes kan spelen eigenlijk?")...
Is 'veel' een redelijk antwoord? ;)

Yeah well. The Dude abides.

Pagina: 1