Temp sensor Asus A7V333 nauwkeurig?

Pagina: 1
Acties:

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-08 11:05
Ik last dat de CPU temp sensor van bepaalde Asus moederborden niet nauwkeurig is.

Is dat bij de A7V333 nog steeds het geval, of hebben ze het bij dit mobo al opgelost?

M'n 1800+ met Alpha8045 Papst NGM wordt onder full load rond de 55 graden. Mobo zelf rond de 28 graden.

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:46

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Ik heb ook een asus mobo met een XP proc en heb ook zulke temperaturen. Nou voor 52-60 voelt mijn koellichaam wel erg koud aan :) Dus niet betrouwbaar. zMinimaal 10 graden te hoog

/dev/null

Verwijderd

Dat gevoel heb ik ook, duron1000 op 59 graden idle?
Maar als hij koud start, geeft het bios wel de juiste temp (net in de 20 graden), na een herstart (warm) is het dan weer in de 50.

Oh ja, ik kan tijdens gebruik niet kijken hoe warm ie is, onder linux heb ik de juiste sensorprogjes nog niet werkend dus ik kan de data niet uitlezen....

Vergeet niet dat alle andere sensoren zo'n 5 graden minder aangeven dan de werkelijke temp, vanwege de locatie van de sensor (extern..)

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:31
De Athlon XP heeft tegenwoordig toch ook een interne probe? Leest de A7V333 die niet uit dan?

Dat zou wel de hogere waardes verklaren...

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Op zaterdag 27 april 2002 01:45 schreef Mr Magic het volgende:
De Athlon XP heeft tegenwoordig toch ook een interne probe? Leest de A7V333 die niet uit dan?

Dat zou wel de hogere waardes verklaren...
Ja, vraag me dat eigenlijk ook wel af. In weze zou het bord bij zowel een t-bird als een xp een temperatuur moeten geven. Ik neem aan dat de BIOS bij de xp de interne diode uitleest. Zit er voor de t-bird dan een extra losse sensor ?

't valt te testen door een fan op de onderkant van het bord (op cpu pinnetjes) te laten blazen. Bij een xp zou de temp bijna niet mogen zakken, bij een t-bird kan het al snel 10 graden schelen (neigend naar de waarde van de sensor die de chipset temp aangeeft). Als de temps volgens dit scenario veranderen dan leest het bord de interne diode in de xp uit. Als de waarde van de xp ook sterk zakt dan wordt er dus niet van de interne diode gebruik gemaakt. Maar of de waardes zowiezo kloppen ?

Concrete Loop Watercooling

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 00:35
Nee, Asus heeft niet erg betrouwbare sensoren, nou ja , toch ook weer wel, aleen sucken de inlees progjes, in bios komt alles redelijk overeen.

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

De ASUS sensoren geven een temperatuur aan die een graad of 7-10 te hoog ligt, tegenover alle andere moederborden. Zij geven op hun Duitse site (http://www.asuscom.de) de volgende verklaring:

http://www.asuscom.de/support/techmain/FAQ/mobo_cpu/faq100_cooling.htm

"Die Temperatur wird höher ausgelesen als bei anderen Mainboards, um zum einen den Benutzern einen vorsichtigeren Umgang mit der CPU nahe zulegen und des weiteren wird bei vielen anderen Mainboards die angenommene Oberflächentemperatur und nicht die angenommene Kerntemperatur ausgegeben. Die Oberflächentemperatur einer CPU ist generell geringer als die Kerntemperatur.
Generell gilt bei AMD, dass Prozessoren Temperaturen zwischen 80 und 95 °C( im CPU-Kern gemessen ) vertragen.
Allerdings ist dabei zu beachten, dass der Hardwaremonitor die CPU in der Mitte des CPU Sockels (unterhalb der CPU) ausmisst, da die AMD Prozessoren keinen internen Temperatursensor besitzen. Dass hierdurch gewisse Toleranzen entstehen, ist nicht zu vermeiden. Daraus entsteht ein Grenzwert von max. 65 °C bei der A7V-Serie und ca. 70 ° beim A7A266 (absolute Voll-Last, geschlossenes Gehäuse, alle internen Geräte im Betrieb)."

M.a.w., de moederborden geven (volgens ASUS) de kerntemperatuur weer, i.t.t. andere moederborden, die de oppervlaktetemperatuur weergeven. Dat is de reden van de hoge temperatuur.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Mijn A7M266 geeft met BIOS 1006 10 graden HOGER aan dan bij biosversie 1003. Ligt dus denk ik ook aan het bios.

Athlon 1.333 31 gr. moederbord 55 graden cpu.
Zalman6000, oude Coolermaster; CPU 63 graden.

ARME AOW’er

Pagina: 1