Welke digitale camera voor mijn situatie (eur 450)

Pagina: 1
Acties:

• Excrusiator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 20:19
Ik ben al een tijdje aan het sparen en rondkijken voor een digitale camera.
Maar omdat ik een complete leek ben op het gebied van digitale cameraŽs is de keuze nogal moeilijk voor mij.

Mijn budget voor een digitale camera is +/-450,- euro (max 500 euro, liefst rond de 350 euro), exclusief extra accesoires. Extra opslag koop ik erbij zodra ik een beetje 'bijgekomen' ben van de aanschaf van de camera. Ik wil eerst een goede camera hebben voor mijn budget en geheugen kan ik later erbij kopen.

De digitale camera die ik zoek moet minimaal:
-1600*1200 foto's kunnen maken (dus 2Mp is in principe genoeg, meer zou 'leuk' zijn)
-goede kwaliteit foto's maken
-goede kwaliteit macro foto's maken
-voor snelle foto's point and shoot zijn
-voor als ik iets beter thuis ben in het maken van digitale foto's zou ik het fijn vinden dat ik zelf instellingen kan opgeven

en ik zou het handig vinden als de case aan de volgende eisen voldoet (design is niet al te belangrijk hoewel het natuurlijk wel prettig zou zijn):
-lens cover (of een vergelijkbare bescherming voor de lens)
-een niet al te lompe vorm voor het makkelijk meenemen
-degelijk

De foto's die ik ga maken zullen vaak binnenshuis bij een combinatie van daglicht en zonlicht worden gemaakt.
Ook zullen er veel foto's buitenshuis gemaakt worden.

Bij het doorzoeken/bladeren van de verschillende topics op got over digitale camera's (wat een niet al te makkelijke taak is met een 56k6 modem ;( ) is mij de Fuji Finepix 2600z opgevallen voor de kwaliteit foto's die deze maakt (deze heeft ook een vrij zacht prijsje). De Nikon CoolPix 2500 is mij ook opgevallen omdat deze kwa case voldoet aan de eisen en omdat de kwaliteit foto's van Nikon die ik heb gezien altijd van hoge kwaliteit zijn. :9~
Ook heb ik een beetje de Kodak DX3*00 serie bekeken, maar ik weet niet precies hoe het zit met de kwaliteit van deze camera's.

Zoals je ziet zijn de 3 camera's die ik al noem al niet makkelijk te vergelijken. Dat is ook de reden waarom ik hier een topic over open. Ik wil mij niet vergissen in de aanschaf van een digitale camera die voor de investering die het is toch verschillende jaren mee moet gaan. En het zou dan wel heel zuur zijn als het een miskoop was voor zoŽn bedrag...

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

Verwijderd

Canon Powershot A40?

Ik wil zeer binnenkort ook een digitale camera gaan kopen, met ongeveer hetzelfde budget, en mijn oog was op deze gevallen....

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-12-2025
ik ga ook vor de Canon Powershot A40. heb eerst een hele tijd op de Fuji 2800Z zitten :9~ maar daar kun je zelf niets instellen en in het donker zie je geen reed en moet je op de gok foto's schieten. maar neem de canon voor 388 (goedkoopste in ned.) en dan een leuk geheugen flash kaartje misschien nog een oplader met sterke nimh dinges batterijen en je hebt een leuk setje :)

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
[topic=197979]

Human Bobby

Verwijderd

De Fuji 2600Z wordt vaak als 'beste koop' gekozen...

Persoonlijk vind ik de A40 natuurlijk de beste in deze prijsklasse (check sig. )

Kijk eens in de FAQ voor verschillende DigiCam vergelijking-sites voor functies en fotokwaliteit.

De Minolta S203 is misschien ook wel aardig om ff te checken.

Verwijderd

Misschien een Casio ?

Casio heeft de eerste digitale camera gemaakt, en komt in de huidige tests er goed tot zeer goed uit.
De Casio camera's zijn een beetje onbekent, en weinig mensen hebben hem (zowat klant als leverancier :))
Mijn ouders hadden hem vorig jaar gekocht, een 3,3 Mp, incl. Microdrive (IBM hdd) lader en NiMH accu's voor 1500,-

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

Je hoeft niet verder te zoeken, Canon A40 is de beste koop voor jou :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Excrusiator
Ik heb wat zitten graven op internet met de suggesties die jullie mij gaven.
En nu zit ik te twijfelen tussen de Canon Poweshot A40 of de Canon Powershot S30. De S30 is wel een paar prijsklassen hoger maar ik kan het mij veroorloven (heb net zitten te rekenen, maar dan is mijn 'pc-potje' wel weer helemaal leeg).

Als ik dan voor de prijsklasse ga van de S30, zijn er dan beter camera's voor mijn doeleinden te verkrijgen? OF is het gewoon overkill voor iemand zoals mij?

* Excru aait HAL

Verwijderd

een Ixus V

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Op vrijdag 26 april 2002 21:25 schreef Dramamaster het volgende:
een Ixus V
Of volgende week naar de Aldi.:+

• salutem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
500 :P

de mijne...

5 jaar garantie :P + 70. :P

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

• Excrusiator
Nee, ik denk dat ik het toch maar op de Canon Powershot A40 hou. Anders heb ik geen geld over om wat extra flash geheugen erbij te kopen. :)

Nog bedankt voor jullie tips.

En weten jullie misschien ook een winkel waar ik deze het beste kan kopen? (Als het een niet webshop is, ik zit in midden limburg. Niet dat jullei straks allemaal winkels noemen in Rotterdam ofzo ;) )

In de pricewatch zag ik http://www.topvisionshop.com/ staan als een van de goedkoopste winkels. Maar deze is gevestigd in luxemburg, is dat aan te raden om daar de camera te kopen?

* Excru aait HAL

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 21:49 schreef Excrusiator het volgende:

In de pricewatch zag ik http://www.topvisionshop.com/ staan als een van de goedkoopste winkels. Maar deze is gevestigd in luxemburg, is dat aan te raden om daar de camera te kopen?
Zou ik niet doen, gewoon in de buurt kopen, is misschien iets duurder maar als er iets mee is zit je met de ellende.

• Excrusiator
Op vrijdag 26 april 2002 21:53 schreef dredge het volgende:

[..]

Zou ik niet doen, gewoon in de buurt kopen, is misschien iets duurder maar als er iets mee is zit je met de ellende.
Nu bevestig je even een stemmetje in mij. ;)
Dan ga ik maar eens rondneuzen hier in de omgeving of net over de grens in Duitsland.

Nogmaals bedankt voor de moeite die jullie genomen hebben voor mij. :)

* Excru aait HAL

Verwijderd

ik heb in de dixons folder een volgens mij redelijke aanbieding gezien(ik heb niet zo veel geld...):

olympus camedia C-2 plus accu en memory voor E 289,-

is dit een goede koop?

• Mooody
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

Op vrijdag 26 april 2002 22:03 schreef LiNiaaL het volgende:
ik heb in de dixons folder een volgens mij redelijke aanbieding gezien(ik heb niet zo veel geld...):

olympus camedia C-2 plus accu en memory voor E 289,-

is dit een goede koop?
matige camera...
als je in die prijsklasse zoekt, zou ik de Fuji A201 nemen...

en aan de topicstarter....gewoon de A40 in Nederland kopen (bij webvoordelig.nl nu 388 euro)

de S30 is wel weer een klasse beter in alle opzichten, maar wel bijna 400 euro duurder en niet echt nodig als je (zoals je zegt) een leek bent op het gebied...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• joep_k
  • Laatst online: 01-03 15:04

joep_k

......

noem me een proleet, maar hoe spreek je nou in godsnaam die "Ž " uit ?

hmmm

• SEPP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06-2022
Heb zeer goede ervaring met technikdirekt.de
Het leuke is dat je na je bestelling in hun mailinglist zit en elke maand een cm-dikke catalogus krijgt.

• dontcare
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-03-2024

dontcare

Nomen est Omen

Had een samsung , kut ding ....
nu coolpix is ieg veel beter , zou als ik jou was voor de nikon gaan ....

tip: let op wat ie aan batterijen verbruikt , die samsung was dus binnen een uur leeg (met scherm binnen 10 minuten )

.Quod me nutrit me destruit.

• Excrusiator
Het is alweer een tijdje terug dat ik dit topic geopend heb maar er is een vervolg op gekomen. ;)

Ik ben vandaag in Maastricht geweest voor de rommelmarkt die er elke hemelvaart gehouden wordt (heb computer software/boeken gekocht voor 7 euro die 300 euro in de winkel kosten :Y) ).
Ik ben tussen de snuffel werkzaamheden nog even snel een foto zaak binnen gelopen om te kijken wat hun aanbod was aan digitale camera's. Hij had jammer genoeg niet een van de camera's meer die in dit topic genoemd worden (behalve de door mij genoemde Nikon CoolPix 2500).
Ik legde de verkoper daar ongeveer dezelfde eisen voor die ik jullie gegeven had. Aan de hand daarvan adviseerde hij mij de Konica Digital Revio KD-200Z (weet niet echt of hij helemaal eerlijk was omdat hij alleen deze camera in mijn prijsklasse kon leveren). Hij liet mij een paar ontwikkelde foto's zien die gemaakt waren met die camera. Maar ja, je kan niet echt heel goed beoordelen wat de kwaliteit van een camera is aan de hand van 3 10*15cm foto's...

Ook de paar reviews die ik heb gevonden op internet geven mij niet echt een beslissende mening mee. Dus daarom weer een vraagje aan jullie: wat vinden jullie van deze camera en wat zijn jullie eventueele ervaringen ermee?

* Excru aait HAL

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Op donderdag 09 mei 2002 21:24 schreef Excrusiator het volgende:
Het is alweer een tijdje terug dat ik dit topic geopend heb maar er is een vervolg op gekomen. ;)

Ik ben vandaag in Maastricht geweest voor de rommelmarkt die er elke hemelvaart gehouden wordt (heb computer software/boeken gekocht voor 7 euro die 300 euro in de winkel kosten :Y) ).
Ik ben tussen de snuffel werkzaamheden nog even snel een foto zaak binnen gelopen om te kijken wat hun aanbod was aan digitale camera's. Hij had jammer genoeg niet een van de camera's meer die in dit topic genoemd worden (behalve de door mij genoemde Nikon CoolPix 2500).
Ik legde de verkoper daar ongeveer dezelfde eisen voor die ik jullie gegeven had. Aan de hand daarvan adviseerde hij mij de Konica Digital Revio KD-200Z (weet niet echt of hij helemaal eerlijk was omdat hij alleen deze camera in mijn prijsklasse kon leveren). Hij liet mij een paar ontwikkelde foto's zien die gemaakt waren met die camera. Maar ja, je kan niet echt heel goed beoordelen wat de kwaliteit van een camera is aan de hand van 3 10*15cm foto's...

Ook de paar reviews die ik heb gevonden op internet geven mij niet echt een beslissende mening mee. Dus daarom weer een vraagje aan jullie: wat vinden jullie van deze camera en wat zijn jullie eventueele ervaringen ermee?
Ten eerste: complimenten voor je topic. Er komen zeer veel "ik wil een digicam"-topics voorbij, waarvan het mij de gevoel geef van "hier heb je zoveel euro, kies er eentje voor me uit".

Deze topic geeft duidelijk aan wat je eisen zijn en budget. Het toeval wilt dat we bij GT net bezig zijn om een faq te maken hoe je om koopadvies vraagt. En jouw topic voldoet er BIJNA aan :)

Maar back on topic.
Ik heb zelf geen ervaring met Konica, maar hier zie je wat user comments http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=konica_kd200z

Als ik puur naar de specs kijk, dan zie ik dat de macrostand niet al te best is macro focus pas op 25 cm? dat is geen macro meer :P
Zo te zien ook geen low-syncro/nightshot flitserstand. Dat is niet gunstig als je een paar avondfoto's wilt maken.

En het gebruikt SD/MMC kaarten. Ik ben daar niet zo'n fan van. Niet alleen zijn zij veel duurder en trager dan compactflash kaarten, het komt ook vaak voor dat bepaalde merken niet (goed) werken.
Ook ben je voorlopig gelimiteerd tot 128MB (beetje heel errug duur). Dat is de max. capaciteit van SD/MMC-kaarten tegenwoordig. Ik vraag me af of de controller (die in de camera zit) grotere capaciteiten aan kan. Dat is ook maar een gok.

Alleen vanwege de SD/MMC-kaarten zal ik het al niet nemen. Voor de prijs die je kwijt bent aan die dure kaarten kan je beter even bijleggen en een mooie Ixus, A40 of zelfs een S30 nemen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Konica Revio KD200 is dezelfde apparaat als Minolta Dimage E203.

review van beide apparaten:

http://www.letsgodigital.nl/webpages/test/konica/RD200.html

http://www.letsgodigital.nl/webpages/test/minolta/E203.html

leuk beginnerscamera.

• Excrusiator
Op donderdag 09 mei 2002 22:57 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Ten eerste: complimenten voor je topic. Er komen zeer veel "ik wil een digicam"-topics voorbij, waarvan het mij de gevoel geef van "hier heb je zoveel euro, kies er eentje voor me uit".

Deze topic geeft duidelijk aan wat je eisen zijn en budget. Het toeval wilt dat we bij GT net bezig zijn om een faq te maken hoe je om koopadvies vraagt. En jouw topic voldoet er BIJNA aan :)

Maar back on topic.
Ik heb zelf geen ervaring met Konica, maar hier zie je wat user comments http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=konica_kd200z

Als ik puur naar de specs kijk, dan zie ik dat de macrostand niet al te best is macro focus pas op 25 cm? dat is geen macro meer :P
Zo te zien ook geen low-syncro/nightshot flitserstand. Dat is niet gunstig als je een paar avondfoto's wilt maken.

En het gebruikt SD/MMC kaarten. Ik ben daar niet zo'n fan van. Niet alleen zijn zij veel duurder en trager dan compactflash kaarten, het komt ook vaak voor dat bepaalde merken niet (goed) werken.
Ook ben je voorlopig gelimiteerd tot 128MB (beetje heel errug duur). Dat is de max. capaciteit van SD/MMC-kaarten tegenwoordig. Ik vraag me af of de controller (die in de camera zit) grotere capaciteiten aan kan. Dat is ook maar een gok.

Alleen vanwege de SD/MMC-kaarten zal ik het al niet nemen. Voor de prijs die je kwijt bent aan die dure kaarten kan je beter even bijleggen en een mooie Ixus, A40 of zelfs een S30 nemen.
Bedankt voor het complimentje. :)
Heb zelf een schurft hekel aan topics met een zinnetje waar je dan een heel probleem mee moet oplossen. Mijn topics zijn in het begin wel een berg tekst om doorheen te spitten maar het aantal rare reacties dat ik krijg is wel erg laag hierdoor. :) (MS sucks opmerkngen bijvoorbeeld)

Moet wel even mijn verontschuldigingen geven voor mijn late reactie. Ben gisteren de hele avond op de Kreato Manifestatie geweest en toen ik thuis kwam was het gelijk :z . Dus heb een tijdje nog K.O. gelegen. ;)

Ik heb nog een beetje info kunnen verzamelen en ik zag de prijzen van die geheugen kaartjes. Werd een beetje misselijk toen ik die zag... Als ik nu alles bij elkaar optel van die camera krijg ik toch het gevoel dat hij mij gewoon een camera probeerde te verkopen. Vindt ik toch minder van die zaak. :(
In een andere zaak waar ik geweest was hier in de buurt vertelde ik wat ik wilde en dat mij de A40 werd aangeraden reageerde deze totaal anders. Hij was het met mij eens dat het een mooie instap camera was en de beste in die prijs klasse. Hij had hem op het moment niet (wel de A30 en een zooi aan andere camera in mijn klasse en andere prijs klassen). Hij vertelde dat hij hem de volgende week binnen kreeg en als ik interesse had dan kon ik dan langs kon komen.

Dus ik kom weer uit bijde A40 van canon. In de winkels kijk ik hoe duur de S30 is. Als hij mij te duur is koop ik gewoon de A40, anders de S30 (dus als hij echt boven de 550 euro grens zit).

* Excru aait HAL

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Op zaterdag 11 mei 2002 16:36 schreef Excrusiator het volgende:

[..]

Bedankt voor het complimentje. :)
Heb zelf een schurft hekel aan topics met een zinnetje waar je dan een heel probleem mee moet oplossen. Mijn topics zijn in het begin wel een berg tekst om doorheen te spitten maar het aantal rare reacties dat ik krijg is wel erg laag hierdoor. :) (MS sucks opmerkngen bijvoorbeeld)

Moet wel even mijn verontschuldigingen geven voor mijn late reactie. Ben gisteren de hele avond op de Kreato Manifestatie geweest en toen ik thuis kwam was het gelijk :z . Dus heb een tijdje nog K.O. gelegen. ;)

Ik heb nog een beetje info kunnen verzamelen en ik zag de prijzen van die geheugen kaartjes. Werd een beetje misselijk toen ik die zag... Als ik nu alles bij elkaar optel van die camera krijg ik toch het gevoel dat hij mij gewoon een camera probeerde te verkopen. Vindt ik toch minder van die zaak. :(
In een andere zaak waar ik geweest was hier in de buurt vertelde ik wat ik wilde en dat mij de A40 werd aangeraden reageerde deze totaal anders. Hij was het met mij eens dat het een mooie instap camera was en de beste in die prijs klasse. Hij had hem op het moment niet (wel de A30 en een zooi aan andere camera in mijn klasse en andere prijs klassen). Hij vertelde dat hij hem de volgende week binnen kreeg en als ik interesse had dan kon ik dan langs kon komen.

Dus ik kom weer uit bijde A40 van canon. In de winkels kijk ik hoe duur de S30 is. Als hij mij te duur is koop ik gewoon de A40, anders de S30 (dus als hij echt boven de 550 euro grens zit).
Regel 10.3: tweakers zijn over het algemeen niet bereid om te lang van hun computers verwijderd te zijn. Veel tijd om te windowshoppen hebben zij ook niet. Hiervoor is de tweakers pricewatch opgericht. Dus... volg deze link en je ziet alle goedkoopste prijzen van digitale camera's over heel nederland en omstreken. http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/62 Made by tweakers, for tweakers :P

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Excrusiator
Op zaterdag 11 mei 2002 17:51 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Regel 10.3: tweakers zijn over het algemeen niet bereid om te lang van hun computers verwijderd te zijn. Veel tijd om te windowshoppen hebben zij ook niet. Hiervoor is de tweakers pricewatch opgericht. Dus... volg deze link en je ziet alle goedkoopste prijzen van digitale camera's over heel nederland en omstreken. http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/62 Made by tweakers, for tweakers :P
lol
Ik bestel wel hardware via internet maar iets wat ik veel mee ga slepen en ook veel ga gebruiken, koop ik toch liever in een 'normale' winkel.
Vooral omdat een digitale camera iets is dat je niet zelf ff kunt repareren. En dan is een winkel waar je het maar hoeft te droppen en de rest voor je doet wel een voordeel. Hoef je ook weer niet zo lang achter die pc uit. ;)

* Excru aait HAL

• THEVGE
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb nu een paar dagen de canon A40 en het is idd een geweldige instap camera. Van mijn werk heb ik een tijdje een SONY CD-300 geleend (3MP, Carl Zeiss lensje) maar dat ie nou echt mooiere plaatjes schoot......nee.

Ook ik heb lang getwijfeld tussen eerst G2, toen S30 en uiteindelijk de A40. Een S30 kost al bijna 2 maal zoveel maar is dan wel een stukje compacter. Voor mij was de prijs en het handmatig instellen de doorslag, 2MP is genoeg mits je geen vergrotingen wilt maken.

Wat betreft het geheugen, die prijzen zakken bijna maandelijks :). net zag ik op de pricewatch dat ze alweer lager geworden zijn! En aangezien een A40 in de hoogste resolutie plaatjes maakt van gemiddeld 1 MB heb je meer dan voldoende aan 128 of 256MB.

echt een aanrader

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-03 09:18
om hier nu een hele topic voor te starten,, (voor me vraag)
ik heb +- 700 euro te besteden, iemand een suggestie voor een camera,

al die review sites schieten ook niet echt op, mij te technisch...

PVoutput

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:50

smallboy

N/A

knights16, ik zou dat maar inhet grote ik wil een digicam hebben topic
vragen, en ook wat meer info geven, behalve 700 euro. En zo technisch zijn die review sites niet hoor. Lees dan in ieder geval de conclusies die worden gegeven.

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-03 09:18
ja, dat zal ik ff doen.

kep trouwens bij dreviews dat invullen van je specs gedaan
prijs <750$ etc, alleen daarna staan er dingen en die snap ik niet..

canon s30.. hm dat lijkt me wel wat.
maar ik zal ff naar de andere topic gaan

PVoutput

Verwijderd

Sluit dit es en plz reageer op / check het "ik wil een digicam topic" eens wat vaker =\
Pagina: 1