Toon posts:

[laptop] Af en toe op halve snelheid.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb al een paar jaar een Toshiba Satellite 4070 CDT. Dit is een Celeron 366 met 192 MB. Nu vondt ik de laatste weken dat'ie vaak zo sloom was.

Nou selekteerde ik laatst de properties van "My Computer", en tot mijn grote schrik/verbazing zag ik de processor als een Celeron 182 werd gedetecteerd. Geen wonder!!

Voor de zekerheid Sisoft Sandra geinstalleerd, en deze kwam tot dezelfde conclusie. Ik spelen met BIOS versies, maakte geen bal uit natuurlijk.

BIOS doorgespit (zowiezo weinig opties), en nergens te vinden wat voor processor mijn BIOS heeft gevonden. Vervolgens bij de poweroptions zitten kijken, en daar zie ik inderdaad dat je de processorsnelheid af kan laten hangen van de staat van de accu. Ik werk echter bijna altijd op netspanning, dus dat kan het niet zijn. ik kan verder nog een andere optie selecteren: "Cooling method", met als opties "Silent" en "Performance". Deze stond op Silent. ik heb hem op Performance gezet, en (voor de zekerheid) gereboot.

Hierna kwam het niet meer voor, ook als de laptop de hele dag aanstaat. Vraag:

kent iemand dit verschijnsel? Een Celeron 366 kent toch helemaal geen Speedstep? Of staat mijn geliefde laptopje op instorten, en moet ik hem lief behandelen, netjes bewaren, en een nieuwe aan mijn baas vragen voordat hij er helemaal mee kapt?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Oververhitting? Energiezuinig-> Clock slowdown? Check je BIOS eens...

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 april 2002 19:42 schreef Aetje het volgende:
Oververhitting? Energiezuinig-> Clock slowdown? Check je BIOS eens...
Dat had ik al gedaan (staat ook in mijn verhaal).

In de bios is dus niet veel in te stellen, en zeker niet powergebeuren. Het enige wat/dat kan is een pieptoontje als de batterij bijna leeg is...

Verwijderd

mmm vaag. nog een paar maandjes volhouden. Dan zal hij de drie jaar wel gepasseerd zijn.

Verwijderd

Je hebt het antwoord dus zelf al gegeven. Je mobo kan em dus waarschijnlijk energiezuinig laten lopen :)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 april 2002 19:48 schreef René vd Veen het volgende:
mmm vaag. nog een paar maandjes volhouden. Dan zal hij de drie jaar wel gepasseerd zijn.
Hoe raadt je dat zo? Het klopt wel trouwens. Nog drie maanden. Maar hij is al afbetaald, al anderhalf jaar (van baan veranderd he?). Misschien kan ik hem wel van mijn bonus betalen...

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 19:52 schreef abreemjathuis het volgende:

[..]

Hoe raadt je dat zo? Het klopt wel trouwens. Nog drie maanden. Maar hij is al afbetaald, al anderhalf jaar (van baan veranderd he?). Misschien kan ik hem wel van mijn bonus betalen...
Wij hebben ook nog wat 4070's op het werk. Die zijn ook bijna allemaal afgeschreven. Trouwens echt super laptops vind ik ze niet. Veel defect LCD's, HDD's en behoorlijk brakke accu's. Dat laatste komt ook vooral door de gebruikers maar OK.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er achter. Ik kan de snelheid van de processor inderdaad met de hand instellen. Alleen de processor deed niet wat er ingesteld stond.-> Iets anders instellen, en Apply drukken. Alles weer goed.

Vanaf dat moment doet'ie het inderdaad weer als vanouds!

Wat die 4070 betreft. Misschien ben ik wel een van de weinigen die er zuinig op is of geluk heeft. ik gebruik'em elke dag. Ook op batterijen (die inderdaad niet lang mee gaan, 1 uurtje is het maximum). Zeker met een 802.11b FH kaartje erin.

De harde schijf heb ik vervangen door een 6 GB exemplaar -standaard 4 GB, beetje erg klein-, en er is 128 MB geheugen bijgeprikt. Het scherm is ook nog steeds heel.

Als ik een nieuwe laptop heb ga ik hem uitsluitend voor Linux gebruiken, kan ik er nog jaren plezier van hebben. Als routertje in de meterkast bijvoorbeeld. :P
Pagina: 1