[OC] Chips op moederbord koelen

Pagina: 1
Acties:

• Mennootje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09-2025
Van verschillende sites heb ik begrepen dat om een hoge fsb te halen je moederbord goed gekoeld moet worden. Het belangrijkste is de chipset maar volgens mij zijn er nog wel meer componenten die het wat zwaarder krijgen dus warmer worden.

Wat zijn nou de chips waar jeen heatsinkje op kan plakken?

Hier ff een plaatje van mijn moederbord (K7S6A):
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/mainboards/kt333-sis745/ecs-k7s6a-s.jpg

Bijvoorbeeld de 6 chips boven de socket, aan de tekentjes erop lijkt mij dat het bruggelijkrichters zijn, maar heeft het zin om die te koelen? Voltageregulator van moederbord? Waar zit die chip?

Jammergenoeg kon ik geen voorbeelden in de search vinden...

Verwijderd

Zet hem aan ontlaat je zelf aan je case en voel met je vinger welke warm worden.Als je je vinger brand word het tijd voor een heatsink en een pleister.
Oja op je mobo zit geen 220v dus jij gaat niet dood maar doe voorzichtig met je mobo.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
Op vrijdag 26 april 2002 18:31 schreef a.p.versteeg het volgende:
Zet hem aan ontlaat je zelf aan je case en voel met je vinger welke warm worden.Als je je vinger brand word het tijd voor een heatsink en een pleister.
Oja op je mobo zit geen 220v dus jij gaat niet dood maar doe voorzichtig met je mobo.
Jep zo zou ik het ook proberen, gewoon met je vinger voelen. En op die 6 dingentjes boven je socket en op nog meer kan je gewoon voor passief koelen een (aluminium) koelblokje plakken :)

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-02 19:33
Op vrijdag 26 april 2002 18:38 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Jep zo zou ik het ook proberen, gewoon met je vinger voelen. En op die 6 dingentjes boven je socket en op nog meer kan je gewoon voor passief koelen een (aluminium) koelblokje plakken :)
ja gewoon zo'n aluminium staaf halen bij de gamma van paar euro ofzo en dan op maat zagen en op de chipsets plakken met een beetje secondelijm :)

heb ik ook gedaan en gaat perfect.....

Verwijderd

Zorg wel, ik weet niet of je dit voor het eerst doet, dat de heatsink alleen het chippie en niet de pootjes aanraakt dus let goed op wat je doet want voor je het weet is je mobo veels te warm geweest dankzij kortsluiting

Verwijderd

Je kan overal wel een heatsinkje op plakken, maar of het zin heeft...
ICtje mag best 100°C worden, daar brand jij je vingers aan.
60°C voelt al heet aan, maar voor een halfgeleider is het warm.

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 18:43 schreef exter het volgende:
Je kan overal wel een heatsinkje op plakken, maar of het zin heeft...
ICtje mag best 100°C worden, daar brand jij je vingers aan.
60°C voelt al heet aan, maar voor een halfgeleider is het warm.
Laat jij je ICtjes maar lekker 100c worden, bij mij, denk ook bij jou, geeft deze dankzij het mobo dan zijn warmte door aan de dingen die wel kouder moeten blijven.
Dus dankzij heatsink is de warmte sneller weg uit de case en daardoor kan je verder komen met een OC. Simpel.
Ik dacht dat het bij mij altijd wel werkte. >:)

Verwijderd

Die warmte die zo'n ICtje via straling en pootjes doorgeeft is helemaal een lachertje.
Je moet goed lezen, ik zei "overal" op plakken.
En overklokken daar begin ik al helemaal niet aan, moet je gewoon sneller materiaal kopen.

edit:

je vinger is geen thermometer

• Mennootje
Op vrijdag 26 april 2002 18:53 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

Laat jij je ICtjes maar lekker 100c worden, bij mij, denk ook bij jou, geeft deze dankzij het mobo dan zijn warmte door aan de dingen die wel kouder moeten blijven.
Dus dankzij heatsink is de warmte sneller weg uit de case en daardoor kan je verder komen met een OC. Simpel.
Ik dacht dat het bij mij altijd wel werkte. >:)
Mjah, dat was ook mijn gedachte. Airflow is goed (120, 80 in; 2x80 + 60 uit) dus dan moet hij zoveel mogelijk warmte meenemen. Maar weet niemand specifieke onderdelen van het mobo (afgezien van de chipset) die er om bekend staan wat warmer te worden bij fsb overclock/voltage verhoging?

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op vrijdag 26 april 2002 19:21 schreef Mennootje het volgende:

[..]

Mjah, dat was ook mijn gedachte. Airflow is goed (120, 80 in; 2x80 + 60 uit) dus dan moet hij zoveel mogelijk warmte meenemen. Maar weet niemand specifieke onderdelen van het mobo (afgezien van de chipset) die er om bekend staan wat warmer te worden bij fsb overclock/voltage verhoging?
Je bridge chip wordt volgens mij wel warmer, maar daar zit al een heatsink op zo te zien. Misschien daar een fannetje op zetten?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 19:16 schreef exter het volgende:
Die warmte die zo'n ICtje via straling en pootjes doorgeeft is helemaal een lachertje.
Je moet goed lezen, ik zei "overal" op plakken.
En overklokken daar begin ik al helemaal niet aan, moet je gewoon sneller materiaal kopen.

edit:

je vinger is geen thermometer
zie mijn sig , er is nog niet iets op de markt van 3gig

ps oc`n moet je met jouw kennis en eigenwijsheid ook zeker niet aan beginnen.

Verwijderd

Aan jou sig te zien heb je een snelle computer.
Compensatie?

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 22:01

Memendo

V4-power/Team BSD

Op vrijdag 26 april 2002 21:47 schreef exter het volgende:
Compensatie?
Aan je reacties hier te zien, blaat je behoorlijk richting anderen. Compensatie :+
Tja als we zo gaan beginnen lust ik er nog wel een paar, maar dit is geen HK

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
Op vrijdag 26 april 2002 21:47 schreef exter het volgende:
Compensatie?
Ja hoor... :( TUURLIJK :( de snelheid van onze computer compenseert voor de lengte van onze l*l |:( Doe nou niet zo moeilijk joh... Ieder zijn eigen sport.. Een heeft overklokken, ander heeft weer wat anders....

Je zou inderdaad kunnen kijken of koeling van die 6 Chips (Transistoren c.q. FET's ) nodig is. LET OP dat wanneer je die haat koelen je de achterkant moet pakken, die is namelijk ook van metaal en geleidt beter dan het plastic op de voorkant.

Ik zie dat er op je chipset al een heatsink zit, echter, deze is nu verre van ideaal lijkt me (hij heeft, doordat er weinig groeven in zitten een heel klein oppervlak. Wanneer je daar een fan op zet zal dat denk ik niet lekker warmte afgeven. Als je die beter wilt koelen zul je er aan moeten denken een andere heatsink op te zetten, en een fannetje.

Je kunt de zaak ook waterkoelen, Of als je een kennis hebt die bij een snackbar werkt, kun je Olie gebruiken :P (lees meer in forum :)

Verwijderd

bij die sis chips hoef je geen koeling te hebben

die koelblok zit voor de lol
en zit ook maar met dubbelzijdige tape vast

maar goed je kan een pakket kopen waar standaart een niwue koelblok met fen en anderen koelblokken kopen voor 12euro

kijken bij
pricewatch bij diverse en overklok materiaal
op de front pagina

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op vrijdag 26 april 2002 19:16 schreef exter het volgende:

Mja best lastig als er geen xp2300+ is ;)

• Jan Laros
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 16:12

Jan Laros

Aerschtuner

Waarom reply je dan in een topic waar een [OC] tag voor staat :?

Ik persoonlijk heb liever te veel koeling op mn mobo dan te weinig, dus het kan zeker geen kwaad om een paar extra (passieve) koelingen op je plank te monteren. Komt waarschijnlijk je OC alleen maar ten goede. :)

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 20:33 schreef a.p.versteeg het volgende:
zie mijn sig , er is nog niet iets op de markt van 3gig
Puur uit nieuwsgierigheid: Wat doe je in godsnaam op jouw pc dat zo'n proc. tekort schiet?? :? Of gaat het je hier alleen om het klussen/ de uitdaging ofzo?

Verwijderd

Op zaterdag 27 april 2002 00:16 schreef memendo het volgende:

[..]

Aan je reacties hier te zien, blaat je behoorlijk richting anderen. Compensatie :+
Tja als we zo gaan beginnen lust ik er nog wel een paar, maar dit is geen HK
Misschien vind jij het normaal, maar ik vind dergelijke persoonlijke negatieve opmerkingen, ik citeer:
Op vrijdag 26 april 2002 20:33 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

ps oc`n moet je met jouw kennis en eigenwijsheid ook zeker niet aan beginnen.
niet nodig. Daarmee strijk je mensen tegen de haren in.
Op zaterdag 27 april 2002 00:33 schreef Bart B het volgende:

[..]

Ja hoor... :( TUURLIJK :( de snelheid van onze computer compenseert voor de lengte van onze l*l |:( Doe nou niet zo moeilijk joh... Ieder zijn eigen sport.. Een heeft overklokken, ander heeft weer wat anders....
Deze opmerking was niet voor alle overclockers bedoelt, dus hoeft het je niet persoonlijk aan te trekken.

• Mennootje
Op zaterdag 27 april 2002 00:33 schreef Bart B het volgende:

Je zou inderdaad kunnen kijken of koeling van die 6 Chips (Transistoren c.q. FET's ) nodig is. LET OP dat wanneer je die haat koelen je de achterkant moet pakken, die is namelijk ook van metaal en geleidt beter dan het plastic op de voorkant.

Ik zie dat er op je chipset al een heatsink zit, echter, deze is nu verre van ideaal lijkt me (hij heeft, doordat er weinig groeven in zitten een heel klein oppervlak. Wanneer je daar een fan op zet zal dat denk ik niet lekker warmte afgeven. Als je die beter wilt koelen zul je er aan moeten denken een andere heatsink op te zetten, en een fannetje.
De metalen achterkant van die chippies zit op het moederbord gesoldeerd dus ik moet me maar beperken tot de plastic voorkant.

Blijf het nog steeds vage dingen vinden aangezien er 3 pinnetjes aanzitten (+ de plaat aan de achterkant) en er staan van die typische gelijkrichtersymbolen op (~,~,+, -). Maar zo'n moederbord krijgt toch al gelijkstroom van de voeding :?

Anywayz, ik maak me case eerst helemaal af incl. koeling/baybus en dan begin ik wel ff aan de overclock van me 1700+

• AMDtje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01 00:13
Laat al dat gezeur gewoon hangen en ga verder met de het onderwerp vd thread....

edit: Te l@@t

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 20:00

Tubby

or not to be

Mijn guess is dat de chip onder de power connecter de Voltage Regulator is. Als je iets wilt koelen lijkt me die de beste keuze, kun je even kijken wat er op die chip staat (type nr e.d.)

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Verwijderd

Kijk, dat bedoel ik , je moet weten om wat voor IC het gaat.
Als het een diodebrug of een spanningsregelaar is dan kun je hem wel gaan koelen, maar het niet een component die iets bijdraagt aan de snelheid van je systeem, dit in tegen stelling tot processor of chipset.
Die kunnen natuurlijk niet koud genoeg zijn.

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11-2025
Waarschijnlijk zijn die 6 'chips', 6 spanningsregelaars. En wij leren op school dat die bij een bepaald vermogen gekoelt moeten worden. Waarschijnlijk zorgen alle 6 chips voor een andere spanning dus 1 van die chips moet worden gekoelt als je gaat oc'en/volt modden.
Maar koeling op de voorkant van die chip werkt helaas lang niet zo goed als op de achterkant(kun je niet bij). Dus als je toch wilt koelen zoek dan een koelelement met een zo klein mogelijk Rth(warmteweerstand).

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Verwijderd

[topic=481856/1/25]

lees ff ;)
Pagina: 1