Toon posts:

Pesten op school en de mogelijke gevolgen (Dld)

Pagina: 1
Acties:
  • 391 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zoals jullie waarscheinlijk al wel op tv hebben gezien is er weer een mass schoolshooting geweest in Duitsland.
Dit gebeurt steeds vaker op scholen in de westerse cultuur.
De vraag is waarom dit eigenlijk gebeurd.
Meeste "schoolshooters" hebben een hoge opleiding genoten, vaak op hoogst niveau zoals in duitsland.(Gymnasium)
En in Amerika zijn dat A+ students geweest.

Nou hoor je allemaal gezeik over hoe erg die shootings nou wel niet zijn en hoe gestoord de dader wel niet moest zijn geweest.
Altijd weer hetzelfde liedje.....altijd zoeken ze naar motieven vd shooting ipv oorzaken.

Er wordt op scholen tegenwoordig zo hard gepest.....dat sommige leerlingen eronder bezwijken.
Dit is juist op het VWO het geval omdat deze 6 jaar duurt.
Stel je wordt gepest vanaf de brugklas, dan staat je waarschijnlijk een lijdensweg van 6 jaar te wachten.
Ik kende toevallig toen ik nog op het gym. zat een aziatische jongen die dag in dag uit gepest werd om zijn afkomst.
Psychologisch helemaal kapot gemaakt.
Hij was zelfs ook een beetje dik.

FF een voorbeeld wat die pestkoppen zoal met hem deden.
Bij Economie zat die Aziatische jongen altijd voor zijn "bullies".
Ik zat achterin de klas en kon dus alles goed overzien.
Een vd bullies zei:Hey dikke, ga eens uit mijn beeld , waarna de bully een scherp potlood in de rug van de aziatische jongen stak.
Wel een paar centimeter diep.
Ware het niet dat hij een vetlaag had dan was die potlood door zijn long gegaan.
Ik en de jongen die naast mij zat zagen het als enige vd klas.
Waarop ik heel erg kwaad werd en begon te schreeuwen, want ik vond het dit keer echt te ver gaan.
De bully reageerde alsof hij van niets wist en ik hem zomaar ineens verbaal aanviel.
De leraar werd kwaad op mij, terwijl nog niemand in de klas doorhad dat die jongen zijn rug enorm bloedde.
Ik wist dat de leraar het wel wist, maar hij hield gewoon de hand boven het hoofd van die 2 jongens.
2 weken later gebeurde wat ik en mijn beste vriend al ongeveer hadden vermoed.
De aziatische jongen werd in de gymzaal gevonden met 2 doorgesneden polsen.
Hij heeft het wel overleefd.
Na 2 weken was hij weer op school.
En geen hond die er wat van zei, iedereen wist wat er aan de hand was, maar geen hond deed wat.
Ik heb geprobeerd een keer met hem te gaan praten door spontaan naast hem te gaan zitten bij Duits, maar hij wilde er niet over praten.
Ik snapte het best....
Er was ook een geval dat ik door de gang liep naar de volgende les en zag dat de aziatische jongen ineens een trap in zijn rug kreeg van een meisje die met een heel groepje meisjes stoer deed voor de ogen van een paar populaire jongens.

Wat ooit een leerling was die altijd 9ens haalde bleef nu zitten, 2x achter elkaar.
Zijn cijfers gingen dramatisch achteruit, waarna hij op een dag gewoon met school kapte en geen diploma kreeg.
Geen hond die ernaar blafte......

8 jaar lang en soms deden de leraren zelfs mee.
Ik en mijn beste vriend voorspelden dat op een dag deze jongen zou exploderen en echt een paar van die lui door een school shooting of iets dergelijks zou terugpakken.

Hij heeft dit echter nooit gedaan,....maar het had me niets verbaast als het wel was gebeurd.

Ik praat schoolshootings absoluut niet goed, maar hetgeen dat volgens mij vaak voorafgaat aan zo'n incident moet enorm verschrikkelijk zijn geweest.
Een intelligente leerling zou psychologisch wel helemaal gebroken moeten zijn wil zoiets gebeuren.
Daarom heb ik mijn oordeel niet altijd meteen klaar.

Iedereen zegt wel altijd....die gast moet wel helemaal gestoord zijn om dat te doen.
Maar ik vraag me af wie zo'n jongen dan zo psychologisch bewerkt heeft dat hij aanzet tot een schoolshooting.

Als buitenstaander is het makkelijk te veroordelen en men hoort achteraf ook nooit over de zware spychologische lijdensweg van zo'n schoolshooter.
Omdat men de familie van de gestorvene "bullies" om het zo maar te zeggen niet wil pijnigen.

Ik keur het in alle situaties af......maar ik denk altijd wel aan wat die schoolshooter wel niet aangedaan is voordat hij tot zo'n daad over ging.
Maar geen andere hond die daar om blaft....

Wat vinden jullie, geef je mening.

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
18 doden bij schietpartij in Erfurt <-- Gelieve daar verder te gaan :)

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 18:15 schreef Kjev het volgende:
18 doden bij schietpartij in Erfurt <-- Gelieve daar verder te gaan :)
EHmmm dit is toch duidelijk een andere vraag dit is een vraag namelijk de ander was een mededeling.

• Kjev
Als dit topic in het algemeen over pesten en psychische afwijkingen gaat, dan had de topictitel zich wat meer op dat vlak kunnen bewegen. Ja, ik begrijp dat de schietpartij op de school de directe aanleiding was, maar dat het over een onderwerp gaat dat iets meer omvat :). Overigens maak ik me net zo goed bezorgd over deze ontwikkelingen.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:34

St@m

@ Your Service

ik keur het natuurlijk ook niet goed wat er gebeurd is, ik weet ook de achtergronden van die jongen niet, maar het zou natuurlijk kunnen wat jij zegt, dat het zo is gegaan.
Ik ben zelf ook gepest en op een gegeven moment zijn gewoon de stoppen doorgeslagen en heb ik mijn "bullies" helemaal de tering ingeslagen, en dan ook echt de tering in.
Als hij er zo'n motief voor zou hebben als jij zegt en hij heeft de juiste leraren en leerlingen doodgeschoten dan kan ik het nog begrijpen ook.
Maarja ik zal wel weer een van de enige zijn die onder de indruk is geraakt van je verhaal en met mijn laatste opmerking zal ik ook wel weer een heleboel hoon over me heen krijgen maja.. sommige mensen weten hoe het voelt, en sommige geven die ander dat gevoel

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Verwijderd

Ik begrijp het eigenlijk ook best wel.
Stel dat je echt jarenlang gepest bent, niemand die je begreep, niemand aan wie je het kon vertellen, niemand die het zag.
Je gaat denken dat het aan jou ligt, word er helemaal gek van, wat doe je toch verkeerd? Waarom doen andere mensen zo tegen jou?
En als je dat zo'n lange tijd hebt, dan begrijp ik wel dat je er psychisch aan onderdoor gaat. Dat de angst, woede wordt, de woede agressie en dat je dit gaat uiten..

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 18:11 schreef TheRademaker het volgende:
...lang verhaal

Wat vinden jullie, geef je mening.
J***s dat is wel heel erg triest zeg wat die jongen is overkomen, heb ik ff geen woorden voor...

• Kjev
TheRademaker schreef een heel verhaal
"Kinderen kunnen heel hard zijn", zeggen sommige mensen. Dat is inderdaad soms zo; bij sommige jongvolwassenen ontbreken normale omgangsnormen :{... Het is natuurlijk volstrekt idioot dat mensen dit soort dingen doen (en zeker leraren). Je kunt ze er op aanspreken, maar verder weinig tegen doen. Sommige mensen zijn gewoon dom als het hierom gaat.
Juss schreef wat
Dat is inderdaad begrijpelijk. Als je in zo'n situatie zit. Maar dat is nooit een argument om 18 mensen te doden. Hooguit een 'verzachtende omstandigheid'. Ook al heb je het nog zo moeilijk met jezelf, je blijft verantwoordelijk voor je eigen daden en hebt niet het recht je medemens dit soort dingen aan te doen; dat is ronduit egoïstisch.

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 18:29 schreef Lighteye het volgende:

[..]

J***s dat is wel heel erg triest zeg wat die jongen is overkomen, heb ik ff geen woorden voor...
Zo zijn dr nog veel meer verhalen, je weet niet hoeveel dr wordt gepest op de scholen, gewoon ziek.

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 18:33 schreef Kjev het volgende:

Dat is inderdaad begrijpelijk. Als je in zo'n situatie zit. Maar dat is nooit een argument om 18 mensen te doden. Hooguit een 'verzachtende omstandigheid'. Ook al heb je het nog zo moeilijk met jezelf, je blijft verantwoordelijk voor je eigen daden en hebt niet het recht je medemens dit soort dingen aan te doen; dat is ronduit egoïstisch.
Tuurlijk, ik wil ook niet goedpraten wat hij heeft gedaan.
Maar ik kan het best begrijpen dat de wanhoop dit hem tot deze shooting heeft gebracht.
Ik vind het zelf ook egoïstisch om zoiets te doen, zomaar in het wilde weg mensen doodschieten die niet schuldig zijn aan wat dan ook.

• Noedelsupke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07-2023
ik was al net zo aan het denken als topicstarter

alleen moet je niet alleen naar pesten ofzo kijken

prestaties op school kan ook een reden zijn, zoals erbij staat 2x zakken voor tentamen...dit zal niet de enige reden zijn maar wel de druppel zeg maar

hij wilde niet verder met zn leven maar hij wilde wel dat de wereld het zou merken.....vandaar die shooting,

hij zag het nooit meer goedkomen met school, dus geen goede baan later, geen geld etc. dus geen leven zal hij gedacht hebben.......ik heb zelf ook periodes gehad dat ik gewoon helemaal gestoord word van school, dat je nergens anders meer aan kan denken, dan draai je dus echt wel door.....hij in heel erge mate (mede met andere redenen erbij denk ik dan)

maar goed misschien wilde hij dit meer als een boodschap stellen, dat hij iets veranderd wil zien in het schoolsysteem ofzo :? maar die boodschap is niet gegeven dus das wazig

maar ik snap wel dat ie in het nieuws wil komen ermee....alleen dat t op zo'n manier moet is minder natuurlijk :( hij had het dus echt op de leraren gemunt zo te zien.......

PIII 800@804 Mhz

• QUILIX
  • Laatst online: 10-09-2024

QUILIX

zZzZzZz.....

Ik werd vroeger ook vaak gepest op school. Mijn Turkse afkomst deed het hem. Ik ben uiteindelijk ook zonder diploma van school gegaan. Gelukkig was ik slim genoeg om een ander school te nemen en behaalde ik de diploma toch.

Ik kan het gevoel die de dader heeft wel een klein beetje begrijpen. Begrijpen is iets anders dan eens zijn met zijn daden. Maar om dan onschuldige mensen dood te schieten door je frustratie? Psychisch moet je dan redelijk gestoort zijn. Een normaal mens zou dat niet doen. Er zijn duizenden mensen die mischien op een ergere manier zijn gepest. Waarom plegen zij niet zulke dingen? Het heeft dus niets met een 'opgehoopte' frustratie van een 'normaal' mens te maken.

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 18:47 schreef QUILIX het volgende:
Ik werd vroeger ook vaak gepest op school. Mijn Turkse afkomst deed het hem. Ik ben uiteindelijk ook zonder diploma van school gegaan. Gelukkig was ik slim genoeg om een ander school te nemen en behaalde ik de diploma toch.

Ik kan het gevoel die de dader heeft wel een klein beetje begrijpen. Begrijpen is iets anders dan eens zijn met zijn daden. Maar om dan onschuldige mensen dood te schieten door je frustratie? Psychisch moet je dan redelijk gestoort zijn. Een normaal mens zou dat niet doen. Er zijn duizenden mensen die mischien op een ergere manier zijn gepest. Waarom plegen zij niet zulke dingen? Het heeft dus niets met een 'opgehoopte' frustratie van een 'normaal' mens te maken.
Ieder mens uit dit gewoon anders..

Verwijderd

Als er volgend jaar de laatste kans komt op een diploma voor leerlingen met bv: 5 certificaten VWO OS en als die dan zakken dan zou ik best een soortgelijke gebeurtenis verwachten..

Zelf heb ik op het VWO nooit pesterijen gezien... dat was tijdens mijn jaartje MAVO wel anders :(

• QUILIX
  • Laatst online: 10-09-2024

QUILIX

zZzZzZz.....

Op vrijdag 26 april 2002 18:48 schreef juss het volgende:

[..]

Ieder mens uit dit gewoon anders..
Dat is wel juist. Maar 18 mensen dood schieten heeft niets met het uiten van je 'opgehoopte frustratie' te maken.

Het is logisch om te denken dat zulke personen worden 'gemaakt'. Maar er zijn miljoenen mensen in soortgelijke situaties die zich niet zo uiten. De conclusie is dus dat zo'n persoon psychisch al niet in orde was. Een geboorte afwijking mischien?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 april 2002 19:00 schreef QUILIX het volgende:

[..]

Dat is wel juist. Maar 18 mensen dood schieten heeft niets met het uiten van je 'opgehoopte frustratie' te maken.

Het is logisch om te denken dat zulke personen worden 'gemaakt'. Maar er zijn miljoenen mensen in soortgelijke situaties die zich niet zo uiten. De conclusie is dus dat zo'n persoon psychisch al niet in orde was. Een geboorte afwijking mischien?
Dat klopt er zijn miljoenen mensen die zich niet zo uiten door een school shooting.
Die plegen juist vaak zelfmoord.

Ik denk dat iedereen wel eens heeft gelezen of gehoord heeft dat na intensieve jaren van keiharde pesterijen en psychologische mishandeling(vaak ook fysieke mishandeling)scholieren zich van het leven hebben beroofd.

De pestkoppen gaan uiteraard hierbij altijd ongestraft vrijuit.

Verwijderd

Ik weet dat die discussie al vele malen is geweest, maar wat denken jullie van de invloed van sommige tv-programma's en pc-spelletjes die geweld verheerlijken. Deze maatschappij wordt steeds harder en dat op steeds jongere leeftijd. Ik zal niet ontkennen dat ik zelf ook een fervent speler ben van geweldadige spelletjes (cs, gta) , maar als ik dan lees hoe sommige mensen (lees: jonge mensen tussen de 10-15 jaar)met elkaar omgaan en welke berichten ze naar elkaar sturen via zo'n chatsysteem in het spel, dan krijg ik toch wel even het zuur (soms!). Maar ja, ik geef toe...meestal ook wel met een dikke knipoog. Natuurlijk spelen ook andere (psychologische) factoren een rol bij zo'n wanhoopsdaad van iemand, maar goedkeuren? driewerf NEE!

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 19:00 schreef QUILIX het volgende:

De conclusie is dus dat zo'n persoon psychisch al niet in orde was. Een geboorte afwijking mischien?
Dat vind ik dus niet. Die jongen kan als 10 jarige een hartstikke vrolijk jochie zijn geweest, leuke vriendjes en vriendinnetjes, leuk samen met papa en mama etc.
Iemand kan veranderen in een paar jaar. Daardoor kan hij psychisch niet in orde raken.
Ik zou niet echt zeggen dat het een geboorte afwijking is, maar dat hij misschien psychisch zo'n wrak is geweest, dat hij zo is gaan denken, zo'n haat.
En natuurlijk, andere mensen doet dit niet, maar hij wel, en daardoor hoeft het heus niet aangeboren te zijn.

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 19:31 schreef juss het volgende:

[..]

Dat vind ik dus niet. Die jongen kan als 10 jarige een hartstikke vrolijk jochie zijn geweest, leuke vriendjes en vriendinnetjes, leuk samen met papa en mama etc.
Iemand kan veranderen in een paar jaar. Daardoor kan hij psychisch niet in orde raken.
Ik zou niet echt zeggen dat het een geboorte afwijking is, maar dat hij misschien psychisch zo'n wrak is geweest, dat hij zo is gaan denken, zo'n haat.
En natuurlijk, andere mensen doet dit niet, maar hij wel, en daardoor hoeft het heus niet aangeboren te zijn.
Sterker nog, iemand die gymnasium (maar 2x niet heeft gehaald) heeft gedaan beschouw ik niet zo snel als psychisch niet in orde. Nee, zijn daad was eerder een daad van onvermogen, angst voor de toekomst en misschien had hij ook problemen van huiselijke aard om tot zo'n daad te komen.

Verwijderd

ik snap het ergens wel, die pest klootzakken mogen ook best dood.

maar veel onschuldige mensen worden er vaak ook in meegesleurd.

Verwijderd

Ook ik snap wel dat iemand die psychologisch zo is "verpest" zoiets kan doen. De jongen in Duitsland pleegde ook nog zelfmoord en dan denk ik had hij niet al die familie de ellende kunnen besparen en alleen zelfmoord kunnen plegen in plaats van 17 andere mensen doodschieten.

Pesten is niet altijd de oorzaak van dit soort schietpartijen; in de verenigde staten van Amerika werden er een paar jaar geleden ook op een school een heleboel mensen vermoord, door een groep die zich "de schoolmaffia" noemde. Zij wilden bewijzen wie zij waren en richten een bloedbad aan.

• prinsrob
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-07-2023
Waar ik altijd een beetje bang voor ben is dat je op zo'n verklarende manier _iedereen_ wel ontoerekeningsvatbaar kunt verklaren. Die mensen die pesten deden dat vanwege groepsdruk enzo, dus die zijn ook niet schuldig... en ga zo maar door.

Calvin: You know how Einstein got bad grades as a kid? Well, mine are even worse!

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:22

Elvhenk

Madam Mikmak

Titel aangepast

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Op vrijdag 26 april 2002 18:54 schreef BAZZA het volgende:
Als er volgend jaar de laatste kans komt op een diploma voor leerlingen met bv: 5 certificaten VWO OS en als die dan zakken dan zou ik best een soortgelijke gebeurtenis verwachten..

Zelf heb ik op het VWO nooit pesterijen gezien... dat was tijdens mijn jaartje MAVO wel anders :(
Trust me, ook op het VWO wordt er gepest, weet ik uit eigen ervaring.

Iedereen reageert verschillend op dergelijke gebeurtenissen. Voor sommigen zijn de pesterijen niet te verteren en gaat het "etteren" zeg maar. Anderen vinden toch weer een andere manier om verder te gaan, en komen er weer bovenop.
De menselijke geest is een wonderlijk iets. Maar waar stond dat dat de dader van de schietpartij in Duitsland gepest was? Ik hoorde op het nieuws dat hij 2 keer gezakt was en hij heeft toch vooral leraren doodgeschoten?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

prinsrob schreef:
Waar ik altijd een beetje bang voor ben is dat je op zo'n verklarende manier _iedereen_ wel ontoerekeningsvatbaar kunt verklaren. Die mensen die pesten deden dat vanwege groepsdruk enzo, dus die zijn ook niet schuldig... en ga zo maar door.
Gedeeltelijk is dat ook waar. Niemand is echt schuldig. Ik werd op de lagere school behoorlijk gepest. Kan ik achteraf daar iemand verantwoordelijk voor houden? Dan moet je je eerst af gaan vragen waarom mijn klasgenoten dat deden. Dan vallen er veel af vanwege groepsdruk, het gemak van de egoboost, geaccepteerd willen worden, etc. Ze hadden niet door wat ze mij aandeden. Dan is er een groep hoofdschuldigen, maar wat was hun motivatie? Egoboosten omdat ze door hun ouders constant werden afgezeken? Superioriteit ten opzichte van mij bewijzen omdat ze zich inferieur achten door... ja, door wat eigenlijk? Door de hele maatschappelijk structuur waar we in zitten? Doordat we van kinderen verwachten dat ze zich volwassen gedragen, iets dat ze niet aankunnen, bijvoorbeeld.

Hoe ouder kinderen worden, hoe minder pesterijen kunnen worden afgeschoven op anderen. Als er echter een bepaalde situatie ontstaat, met 1 slachtoffer, is het moeilijk zo'n situatie te doorbreken. Dat kan niet door 1 iemand gebeuren, maar moet door iedereen gedragen worden. Dergelijke mentaliteitsveranderingen zijn heel moeilijk. Daarvoor moet heel direct met iedereen gepraat worden en moeten zowel de pesters psychologische hulp krijgen om de oorzaken voor hun pesterijen aan te pakken, als alle meelopers een sterkere wil moeten krijgen en het vermogen te doorzien wat er gebeurt. Bovenal moet een goed rechtvaardigheidsgevoel aangeleerd worden, maar dat is heel moeilijk. Je constant bewust zijn van jezelf en je omgeving is uitputtend, maar het enige dat leidt tot een einde aan dergelijke ellende. Hoewel sommigen waarschijnlijk niet in staat zijn een dergelijke introspectie te ontwikkelen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

jah ik had ook zoiets mee gemaakt in een klas het is me nooit zelf overkomen.
Weleens een geintje maar als je daar losjes op in gaan is er ook geen lol om gepest te worden.
Ik begrijp dat de mensen die worden gepest, willen afrekenen. Maar waarom zo, het kan toch ook zonder dode.

De dader in duitsland heeft zich zelf nu ook vermoord.
Misschien had hij geen goed leven meer, maar waarom moeten dan misschien de mensen die hem holpen of de leraren daar ook het slacht offer van zijn.

Ik snap ook niet waarom mensen worden gepest, en wat heet eigenlijk pesten.

Gewoon zeggen he dikkerd of zo, jah als je dan niks terug zegt weten ze dat je het niet leuk vind, als je boos word vinden ze het nog mooier.

Maak er gewoon een grappje van en alles word OK

• Jeroen Blom
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:14
Hoewel ik denk de situatie in Duitsland plaatsvond meer te maken heeft met het daar geldende onderwijssysteem dan met pesten. Weet ik wel zeker dat pesten een diepe wond achterlaat. Ik ken in mijn omgeving mensen die niemand meer echt durven te vertrouwen, alleen om wat hun is aangedaan.

Ik kan begrijpen dat zij hun eigenwaarde verliezen en daardoor de waarde van het leven niet meer op waarde kunnen schatten. Van hun zelf niet, maar ook niet van anderen. In extreme gevallen willen ze misschien om vorm van erkenning, aandacht of wraak. Met de verharding van de maatschappij zullen deze gedachtes misschien eerder uitvoerbaar zijn, zonder er eerst goed over na te denken.

Ook zijn de voorvallen die het nieuws veelvuldige halen een vorm van erkenning voor de dader. Een dergelijke voorval is het gesprek van de dag. Voor iemand die zoekt naar erkenning misschien wel de erkenning die hij wil hebben. Zijn uitweg, zijn ultieme wraak, zijn aandacht en zijn einde.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

Verwijderd

Wat een mens beweegt om zo'n aktie voorbereid en wel uit te voeren (500 stuks munitie verstopt in wc vereist voorbereiding) is mij een raadsel. Topicstarter oppert als mogelijkheid *pesten* en dit wordt nu meer en meer overgenomen.

De informatie die mondjesmaat vrij komt (meest gestoeld op artikelen uit o.m. Bild sensatiekrant) duidt daar niet echt op.

Dat pesten een verregaande impact kan hebben op de slachtoffers wil ik hiermee niet ontkennen overigens, maar de koppeling lijkt me toch iets voorbarig.

• FCA
  • Laatst online: 19-01 12:02

FCA

Het feit dat hij voornamelijk leraren heeft doodgeschoten duidt erop dat het waarschijnlijk niet lag aan pesten door klasgenoten ofzo.
Misschien dat die leraren hem constant de grond in boorden. Als je constant te horen krijgt dat je het niet kunt, dat je eigenlijk niet op het gymnasium thuishoort (en er zijn leraren die zo over leerlingen praten waar ze bij zijn), je bent al wat labiel, en dan zak je 2 keer waardoor je van school moet, dan zou er zoiets kunnen gebeuren.

Niet echt pesten zoals de meesten het zien, maar toch een constante vernedering moeten ondergaan. Ik ben zelf op de lagere school ook flink gepest, waarbij de leraren soms net zo hard meededen.
Dat vreet aan je. Het heeft een paar jaar geduurd voordat ik vrienden durfde te maken, voordat ik zomaar iemand aan durfde te spreken.

Verandert z'n sig te weinig.

• Tomas Zwinkels
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11-2021

Tomas Zwinkels

graancirkels in m'n sokke

Ik denk dat de link met pesten en dit voorval wel degelijk klopt, alleen is dat vast en zeker niet alles geweest. Er moet nogal wat door je heen gaan wil je dit op deze manier doen. Uit de verhalen blijkt ook dat deze persoon z'n actie voorbereid heeft, dus van zoiets doen in een moment is volgens mij ook niet echt spraken.

Ik denk dat een school beter per leerling de afweging moet maken welke concecuenties hun actie hebben. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat scholen door hun onwetenheid op verkeerde momenten wel eens erg verkeerde dingen willen doen. Het lijkt me sterk als je zoiets niet langzaam aan ziet komen bij iemand. En dan bedoel ik dat deze persoon gaat breken. Want er breken iedere dag genoeg mensen, gelukig gaan maar enkele over tot dergelijke acties.

Heaven is overrated... -[Al 4.5 jaar hetzelfde Usericon]- ::Trots op zijn pasieve Got gedrag::

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:34

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik werd vroeger ook geregeld gepest. Zowel op de lagere school en in mindere mate op de HAVO. Ik heb toen op de HAVO maar eens de stoute schoenen (fout dus...) aangetrokken en een van die gasten (waar de rest bij was) een beste mep verkocht. Ik zal het niet goedpraten, maar het probleem was meteen opgelost.

Wat betreft die shooting in Deutschland... Het is triest...
Ik vermoed dat de shooter (zoals eerder reeds gemeld) gepest werd, vooral door de leraren. Het is erg kleinerend en vernederend als je steeds te horen krijgt dat je niet kunt... Maar goedpraten doe ik het NEVER NOOIT NIET.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 20:17 schreef C3PO het volgende:
Pesten is niet altijd de oorzaak van dit soort schietpartijen; in de verenigde staten van Amerika werden er een paar jaar geleden ook op een school een heleboel mensen vermoord, door een groep die zich "de schoolmaffia" noemde. Zij wilden bewijzen wie zij waren en richten een bloedbad aan.
Ehm ook in dat geval was er sprake van pesterijen
de groep die jij bedoeld was trouwens de "Trenchcoat maffia" die vanwege hun alternatieve uiterlijk werden getreiterd door de "jockeys" ( de welgestelde sportende patsers )
Die frustraties aangevuld met muziek van oa Marilyn Manson en FPS als Quake en films als 'Natural Born killers' creerde een dodelijke cocktail in hun gedachten wereld

Die uitmonde in de Columbine shooting

Daarbij komt ook nog eens dat die jongens een enorme lading aan wapens en explosieven had weten te vergaren, wat toch duid op desinterresse uit hun directe omgeving
maw niemand gaf geen ene hol om die gasten met als resultaat dat zij ook niks meer om de rest van de wereld gaven

en daar zit het probleem

Verwijderd

Naar wat ik heb gelezen moet ik zeggen dat de leerling vrij populair was onder zijn medeleerlingen. Hij was alleen niet erg geliefd bij de leraren. Je kent het type vast wel, grote bek, en geen flikker uitvoeren. Kortom de schrik van elke leraar.
Het feit dat hij voornamelijk leraren heeft gewaste duidt daar ook wel op.
IMHO worden mensen ook niet aggressief als ze in een underdog positie verkeren, maar juist als ze zich superieur voelen. Kijk ook maar naar het asociale gedrag van al die corpsballen.

Verwijderd

ik denk dat die jongen helemaal geen onschuldige mensen heeft neergeschoten, althans niet in zijn ogen.
De mensen die hij heeft neergeschoten zijn niet random, ik denk dat ze hem allemaal iets hebben aangedaan, dat hij dus bewust voor bepaalde mensen heeft gekozen.

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Onnutte posts verwijderd.

Verwijderd

ik denk, als ze mij ooit zo lang en zo hard pesten, dat ik ze eens goed zal terugpakken

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

hikerke schreef:
ik denk, als ze mij ooit zo lang en zo hard pesten, dat ik ze eens goed zal terugpakken
Dat heb ik ook een tijdje gedacht, maar daar ben ik inmiddels overheen. Het lost niets op, omdat wraakneming door geweld een korte sensatie van rechtvaardigheid geeft, maar op de lange termijn niet werkt, omdat zij de aangedane schade niet hersteld.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

weet je wat het probleem met mij is :

ik kan me helemaal niet in die jongen inleven, ik zat op een middelbare school die alleen VWO les gaf, en daar liep alles perfect, geen gepest voor zover ik zag, iedereen was vriendlijk tegen elkaar...

we hadden helemaal geen strenge leraren, integendeel, ze waren gewoon harstikke leuk en aardig!

daarom vind ik het vreemd dat dit op vwo gebeurd, je zou toch denken dat die mensen zich wel boven dit soort 'onzinnigheden' kunnen zetten

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 22:39 schreef ReV3rEnD het volgende:
weet je wat het probleem met mij is :

ik kan me helemaal niet in die jongen inleven, ik zat op een middelbare school die alleen VWO les gaf, en daar liep alles perfect, geen gepest voor zover ik zag, iedereen was vriendlijk tegen elkaar...

we hadden helemaal geen strenge leraren, integendeel, ze waren gewoon harstikke leuk en aardig!

daarom vind ik het vreemd dat dit op vwo gebeurd, je zou toch denken dat die mensen zich wel boven dit soort 'onzinnigheden' kunnen zetten
Tja.. Ik zat op een school voor alleen gymnasium, en daar werd toch echt wel gepest. Een groot deel van de mensen was altijd wel vriendelijk tegen elkaar (behalve dan tegen mensen die er net even niet bij waren, maar ach, je moet ergens over praten he. :r )

Pesten gebeurt op alle scholen. Zeker als je ook subtielere vormen als buitensluiten en negeren meetelt. Als je het niet tegen komt ben je of zo gelukkig dat het je niet op hoeft te vallen of toch een beetje naief.

En een reden waarom zoiets juist op VWO scholen voor kan komen ligt bij ambitieuze ouders: kinderen die met geen mogelijkheid het VWO aankunnen maar toch perse moeten gaan studeren. Die raken vaak behoorlijk gefrustreerd. (niet dat ze allemaal meteen gaan schieten, gelukkig niet zeg)

Verwijderd

Misschien zitten op die "hoge" opleidingen prestatie gekken die heel hun leven zien inzakken omdat ze hun papiertje niet hebben en vervolgens doordraaien.

Heeft geen zak met pesten te maken IMHO.

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

Ik kan alleen dit zeggen.
Als mensen anderen gewoon zo erg zitten te pesten, dat het slachtoffer aan het vermoorden denkt van de veroorzakers en dat gebeurd dan ook, dan zouden die veroorzakers toch wel zelf moeten weten dat het hun eigen schuld is. Moorden is niet goed, maar de veroorzakers zijn absoluut niet onschuldig.
In amerika worden die kinderen dan opgesloten. Ze worden gewoon ind e gevangenis gestopt voor heel hun leven met alle deuken die ze in het verleden hebben opgelopen.
Vergeet niet dat inde meeste gevallen zo'n slachtpartij in een aanval van woede vwordt vericht waarnaa de desbestreffende personen vaak nog verder inelkaar gestort zijn dan voor de slachtpartij. Die hebben er zelf ook grote trauma's aan over.
Maar aan elk voordeel zit een nadeel, Hoe erg het nadeel ook is. Die pesters hebben wel hun lesje geleerd als ze nog leven, en dat geld ook voor de bijna iedereen in de hele school.
Ik weet het. Het is niet echt iets wat je positief noemt. Maar gewoon neutraal en objectief gezegt alsof ik een robot ben Aan elk nadeel zit een voordeel, hoe erg het nadeel ook is.

Het komt veel vaker voor dat de slachtoffers zelfmoord plegen. De veroorzakers zorgen er dus voor dat het slachtoffer zichzelf vermoord. Die veroorzakers hebben dat dus veroorzaakt. Die hebben iemand iondirect vermoort, maar waarom krijgen die dan geen straf en een slachtoffer die iemand anders vermoord wel?
Ik weet het. Het ene is indirect en het ander is direct, maar nog steeds, beide zijn verantwoordelijk voor hun daden.
Ik ben geen voorstander van de gevangenis, maar als je 1 van de partijen opsluit zou je dat ook bij de ander moeten doen.
Het liefst zou ik toch willen zien dat beide partijen een psychische behandeling krijgen.

8 )

Verwijderd

van nu.nl:
De 19-jarige schutter Robert Steinhäuser had weinig vrienden...
Dus dat de reden pesterij zou kunnen zijn wordt iets waarschijnlijker.
Toch snap ik dan niet dat hij dat af reageert op leraren..., op zich zou het kunnen dan hij gepest werd door de leraren, maar ik dat lijkt me onwaarschijnlijk..., gepest worden door medeleerlingen lijkt me waarschijnlijker, maar waarom zou hij dit afreageren op anderen?

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 23:04 schreef el_marcianito het volgende:

[..]

Tja.. Ik zat op een school voor alleen gymnasium, en daar werd toch echt wel gepest. Een groot deel van de mensen was altijd wel vriendelijk tegen elkaar (behalve dan tegen mensen die er net even niet bij waren, maar ach, je moet ergens over praten he. :r )

Pesten gebeurt op alle scholen. Zeker als je ook subtielere vormen als buitensluiten en negeren meetelt. Als je het niet tegen komt ben je of zo gelukkig dat het je niet op hoeft te vallen of toch een beetje naief.

En een reden waarom zoiets juist op VWO scholen voor kan komen ligt bij ambitieuze ouders: kinderen die met geen mogelijkheid het VWO aankunnen maar toch perse moeten gaan studeren. Die raken vaak behoorlijk gefrustreerd. (niet dat ze allemaal meteen gaan schieten, gelukkig niet zeg)
ik zeg niet dat er nooit gepest wordt, ik zeg dat zover ik het had gezien (en ik lette er echt op) niet echt hard gepest wordt... natuurlijk wel eens een schouderduwtje in de gang etc, maar niet echt meegenomen naar een donker hoekje om daar in elkaar geslagen te worden

Verwijderd

Ik hoor het hier allemaal over hebben dat die jongen op Gymnasium zit.
Dit klopt wel, maar een duits Gymnasium is gewoon de middelbare school.

Ik denk dat pesten meestal begint door een uit de hand gelopen geintje dat maar blijft doorgaan. De personen die die geintjes (die aan meestal over iets dat niet gemiddeld is) dan maken hebben dan niet meer door dat het niet meer grappig is maar gaan dan gewoon door.

Ik zie dit regelmatig gebeuren maar meestal wordt optijd iets van gezegd. Soms is er gewoon opslaan een goede oplossing. Soms maakt dit het alleen erger...

Als sommige denken dat ze er hier helemaal niet meer uit komen worden ze psycho...

Verwijderd

Ook VWO gedaan en ben flink gepest, beste oplossing... er flink op rammen, maakte in 90 pct van de gevallen een abrupt eind aan het pesten.

Heb ook mensen flink gepest en tja als je er niets van zegt dan houd het ook niet op. Als je wat terugzegt dan meestal wel (niets is leuker dan de pesters verbaal voor lul zetten, maakt overigens meestal ook een eind aan het gepest).

IMO is pesten gewoon een manifestatie van natuurlijke selectie, net als je bij wolven verschillende standen hebt binnen de groep heb je dat bij scholieren. Als je niet voor jezelf opkomt eindig je automatisch op de bodem (bij wolven eet het zwakste lid altijd als laatst en blijft hij meestal een beetje achter de groep aan hangen. Ook als deze achterblijft maalt er niemand in de groep om).

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Op maandag 29 april 2002 12:12 schreef A_t_G het volgende:
Ik hoor het hier allemaal over hebben dat die jongen op Gymnasium zit.
Dit klopt wel, maar een duits Gymnasium is gewoon de middelbare school.

Ik denk dat pesten meestal begint door een uit de hand gelopen geintje dat maar blijft doorgaan. De personen die die geintjes (die aan meestal over iets dat niet gemiddeld is) dan maken hebben dan niet meer door dat het niet meer grappig is maar gaan dan gewoon door.

Ik zie dit regelmatig gebeuren maar meestal wordt optijd iets van gezegd. Soms is er gewoon opslaan een goede oplossing. Soms maakt dit het alleen erger...

Als sommige denken dat ze er hier helemaal niet meer uit komen worden ze psycho...
Het duitse Gamnasium is dus wel hetzelfde als het nederlandse. Gewoon voortgezet onderwijs heet daar Realschule, waarna je nog gymnasium kan doen, wat (net zoals hier) nodig is universitair te studeren. De meeste mensen met Realschule gaan het leerlingwezen in, wat veel verder is daar dan in Nederland.

En over pesten, ook ik ben altijd de lul geweest, op de lagere school, en op de 4 middelbare scholen die ik daarna bezocht heb. Omdat je (om de een of andere reden) altijd de piet bent, ga je echt aan jezelf twijfelen. Je reageert onbedoeld feller op negatieve opmerkingen die je krijgt, ook al zijn ze niet als dusdanig bedoeld. En voordat je dat bij jezelf onder controle hebt, ben je aardig wat jaartjes verder. Veel mensen beweren wel dat je dat gewoon moet negeren, en dat dat dan vanzelf overgaat, maar die kunnen zich er gewoon geen voorstelling maken wat voor impact dergelijke zaken op iemand hebben.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Verwijderd

Als ik dit lees krijg ik nog altijd een brok in m'n keel. Vanaf de lagere school af werd ik al gepest. Toen ik naar het voortgezet onderwijs (VBO) ging werd het niet veel beter. Ik ben van nature nog al verlegen en daardoor vaak het pispaaltje. Op het VBO het ik getracht voor mij zelf op te komen door de confrontatie aan te gaan. Het resultaat was dat ik voor de treiterende groep totaal in elkaar geslagen werd. In die tijd heb ik zelfmoord serieus overwogen.

Later op het MBO werd ik nog steeds flink getreiterde totdat ik die gene die altijd voorop liep met het jennen een keertje verbaal op zijn plaats gezet heb. Dit zorgde er inderdaad voor dat het jennen ophield.

Maar wat ik hiermee wil zeggen is dat ik dadelijk 25 ben en niet kan zeggen dat ik echte vrienden heb. De angst om af te gaan voor een ander is te groot om iemand totaal in vertouwen te nemen.

Ik kan me ook niet voorstellen dat diegene die andere treiteren voor hun lol er stil bij staan wat voor gevolgen dat kan hebben voor de toekomst van hun slachtoffers.

Verwijderd

The_Fur:
IMO is pesten gewoon een manifestatie van natuurlijke selectie,(..)
Dit lezende met in het achterhoofd vroegere posts van jou bekruipt me een naar gevoel. Moet ik concluderen dat jij het prima vindt als de de zwakken weggeselecteerd zouden worden in onze maatschappij, omdat dit in de natuur ook zo gaat? Het recht van de sterkste is het enige recht dat er is?

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 12:26 schreef The_Fur het volgende:
IMO is pesten gewoon een manifestatie van natuurlijke selectie, net als je bij wolven verschillende standen hebt binnen de groep heb je dat bij scholieren. Als je niet voor jezelf opkomt eindig je automatisch op de bodem (bij wolven eet het zwakste lid altijd als laatst en blijft hij meestal een beetje achter de groep aan hangen. Ook als deze achterblijft maalt er niemand in de groep om).
je weet dat dit een behoorlijk sterke hitler vergelijking is he? vind deze opmerking ECHT niet kunnen

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

lol, hehe, julie hebben kennis gemaakt met mijn broer, wij hebben ook vaak discusies over wat en wel met zwakkeren moet gebueren, ik ben het met hem daar kompleet niet over eens.
Maar een Hitler vergelijking, dat wel een beetje erg ver gezocht. alhoewel..........
Mijn broer denkt absoluut niet hitler achtig, misshien denken zij op dit gebied hetzelfde, maar voor de overige 95% totaaaal anders.
Bovendien is mijn broer het met mij overeens over een bepaalde manier van economie waar er geen verschil tussen zwakken en de sterken bestaan. Dus hoeft hij daar niet eens over na te denken eigenlijk :)

8 )

Verwijderd

Wat vandaag is gebeurd is een kleine ramp. Ik zelf geef les op het VO en wel op een vmbo school. Ik heb een aantal leerlingen waar van ik weet dat ze dit ook kunnen. Het probleem wat tot nu wordt overgeslagen en dat is toch wel de belangrijkste achtergrond van een leerling die hiertoe in staat is. Dit is de thuis situatie, veel kinderen krijgen geen opvoeding meer en moeten het maar zelf uitzoeken. Krijgen totaal geen liefde van thuis mee. Zijn totaal op zichzelf aangewezen. De enige manier om toch aandacht van thuis te krijgen is om gek te lopen doen op school of ergens anders. Ik zie genoeg kinderen bij mij op school schreeuwen om aandacht en negatieve aandacht is ook aandacht.

Er wordt altijd aan pesten gedacht als zoiets gebeurd, maar zoiets kan alleen gebeuren als er geen stabiele thuis situatie is en een kind dus alle ruimte heeft om te ontsporen. Alleen de school probeert zo'n kind weer in het spoor te krijgen zonder dat de ouders hier aan mee helpen(en de school alleen kan dit niet, dit moet samen met de ouders). De kinderen denken dan vaak dat de docenten een hekel aan ze hebben, maar het enige wat een docent wil is dat elk kind een goede toekomst heeft. (ik praat hier natuurlijk over mijzelf. ik gun elk kind alle geluk) Ik zal er alles aan doen om een kind te kunnen helpen, waarbij ik weet dat ik ook in gevaarlijke situaties terecht kan komen. Ik vind het zo makkelijk om de schuld meteen op pesten te gooien en dat de school hier niets aan doet.
Pesten moet aangepakt worden dat klopt helemaal. Maar wel op een bepaalde manier. En de docent weet precies welke manier en zo niet dan moet hij naar de coordinator gaan en het melden dat er gepest wordt. Bij de school waar ik werk observeren wij allemaal en zodra we ook maar merken dat er gepest wordt, wordt hier melding van gemaakt en gaat het balletje rollen.
Ik wil eigenlijk dat er eindelijk wat gedaan wordt aan de ouders. Als je eens wist hoeveel ouders er zijn die eigenlijk niet eens weten hoe de school er van binnen uit ziet, hoe kun kind is: vrolijk;verdrietig;depressief;eenzaam.. Veel ouders denken dat ze hun kinderen kunnen kopen. Als ik mijn kind en scooter geef dan is het wel goed. Maar wat een kind nodig heeft kunnen ze niet geven. liefde, regelmaat, regels enz. Ik heb dit beroep gekozen omdat ik dacht dat het een mooi en leuk beroep is. Maar ik kan zeggen dat ik emotioneel best wel eens moeilijk heb, omdat ik weet wat er met mijn leerlingen aan de hand is. En helaas sta ik machteloos. Het enige wat ik kan doen is naar ze luisteren en ze die vertrouwensband geven en op school begeleiden. Maar soms zou ik graag die ouders eens flink door elkaar willen schudden en zeggen kijk eens wat je je eigen kind aan doet. Maar dit mag ik allemaal niet, want ouders denken dat zij het altijd beter weten. Gelukkig heb ik genoeg kinderen waar de ouders wel weten hoe zij om moeten gaan moet hun kind en daar ben ik heel blij mee.

Verwijderd

Over Hitler, en zijn ideen meteen een idee afschrijven puur op associatie is niet alleen dom, het is gevaarlijk (sterker nog mensen als Hitler dankten hun success aan die zelfde gedachtegang (of beter gezegd gebrek aan gedachtengang)). Denk er eerst eens overna voordat je het aan de kant schuift.

BTW Woel, waar trek je de lijn wat wel en wat niet een goede opvoeding is? Waarom zou jou opvatting van goed en slecht beter zijn dan die van de ouders?
IMO is opvoeding een taak van de ouders alleen en zelfs dan heb ik het liefst dat ze er zich zo minmogelijk mee bemoeien en alleen de kinderen helpen om kennis tot zich te nemen (niet op de manier van veel van die kinderen die doorslaan IE dmv ze hun school door de strot te rammen, maar gewoon door bijvoorbeeld het kind zeer vroeg te leren lezen en rekenen zodat hij zichzelf kan ontwikkelen wanneer hij in de nieuwschierige fase komt.

Als je kijkt naar seriemoordenaars bijvoorbeeld zie je dat ze vaak komen uit gezinnen die dit niet deden maar in plaats daarvan hum ideene van goed en fout (soms letterlijk) in de kinderen te stampen.

• Shagura
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-01 18:00
Op maandag 29 april 2002 22:03 schreef woef007 een verhaal
Het scheelt natuurlijk ook of je op het vmbo of het vwo lesgeeft. Mijn zus heeft op het vbo gezeten en daar werden echt de ergste dingen gedaan. Ik zit op het vwo (andere school ook) en daar gebeurt nauwelijks iets.
Pagina: 1