Toon posts:

[ASP Gastenboek] Vraagjes over DB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben bezig om zelf een gastenboek in ASP te maken.

Ergens op een pagina worden een aantal zaken ingevuld (naam,email,bericht) en dit wordt uitgelezen voordat het de DB ingaat. In de DB sla ik overigens het volgende op : naam,email,bericht,ip-adres,datum,tijd.

Mijn vraag is nu : Hoe krijg ik de datum + tijd van plaatsing van het bericht in de DB ? Moet ik dan iets met Javascript gaan doen ? Ik zou het echt ff niet weten :?

En dan nog iets, ik wil de berichten uiteraard weer op het scherm weergeven, dat is geen probleem, alleen wil ik ze natuurlijk in een bepaalde volgorde weergeven. Het laatste bericht bovenaan natuurlijk :). Hoe kan ik dit het beste aanpakken ??? Door een select uit te voeren waar datum+tijd het jongst zijn ? Of zal ik in de DB nog een veld "nummer" opnemen zodat ik de berichten kan nummeren, en vervolgens bij het tonen order by op nummer ofzo ?

Mij lijkt die laatste oplossing (met dat nummeren dus) het beste, alleen dan heb ik nog een vraag. Stel er zit 1 bericht in de DB, en er moet er 1tje bij, dan wil ik dus het max(nummer) uit de db lezen, er 1tje bij op tellen, en het nieuwe bericht in de DB schrijven. Alleen weet ik dan niet, hoe ik het uitgelezen nummer in een variabele kan stoppen, ophogen, en weer terugschrijven... :?

Thnx !!!

Verwijderd

code:
1
Datum_veld_in_db = Date()

;)

• watzie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 16:26
Regel een van database ontwerp: elke tabel moet een uniek id veld (meteen primaire sleutel) hebben. Dus gewoon autonumber veldje toevoegen dan hoef je niet ook nog zelf die id's te gaan lopen ophogen met alle mogelijk nare gevolgen vandien.

Als je 't dan gaat opvragen en in omgekeerde volgorde wilt hebben gebruik je gewoon als query
select * from tabelnaam order by ID desc

(desc staat voor descending dus omgekeerd)

• Vampier
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-04-2015

Vampier

poke-1,170

een tip sla tijd op samen met de datum

yyyymmddhhmmss
jaar/maand/dag/uur/minuten/seconden (date en timestamp)

Dat sorteert straks een stuk makelijker. Je hoeft dan ook geen gebruik te maken van de database functionaliteit.

Ik maak hier altijd gebruik van dmv standaard functies die ik zelf gemaakt heb. (javascript in asp)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie (snelle) reacties ! :)

Maar nu heb ik nog ff een vraagje. Hoe kan ik een waarde van zo'n AutoNumber veld uit de db lezen, en dat dan in een ASP variabele stoppen ? Uitlezen dat weet ik wel, maar hoe sla ik het op in een ASP-variabele ? Zodat ik het weer op kan hogen en terugschrijven (update dus).

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 18:10 schreef Tweakie het volgende:
Bedankt voor jullie (snelle) reacties ! :)

Maar nu heb ik nog ff een vraagje. Hoe kan ik een waarde van zo'n AutoNumber veld uit de db lezen, en dat dan in een ASP variabele stoppen ? Uitlezen dat weet ik wel, maar hoe sla ik het op in een ASP-variabele ? Zodat ik het weer op kan hogen en terugschrijven (update dus).
Gewoon in Access kiezen voor Autonummering ofzo... :)
Zie je het daar niet meteen, probeer dan de helpfunctie (te bereiken via [F1]) eens. :)

Verwijderd

Topicstarter
Het is me gelukt, alles werkt nu naar behoren... :)

Kan ik nu aan mn poll gaan beginnen. :P

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 16:14

Crazy D

I think we should take a look.

Op vrijdag 26 april 2002 18:02 schreef Vampier het volgende:
een tip sla tijd op samen met de datum

yyyymmddhhmmss
jaar/maand/dag/uur/minuten/seconden (date en timestamp)

Dat sorteert straks een stuk makelijker. Je hoeft dan ook geen gebruik te maken van de database functionaliteit.

Ik maak hier altijd gebruik van dmv standaard functies die ik zelf gemaakt heb. (javascript in asp)
Wat is er mis met een date-time field :? En helemaal als je deze alleen hoeft te vullen bij het inserten van een record?

Exact expert nodig?

• ebas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-04-2017

ebas

datetime is ook niet alles, door de verschillende formaten, en je db gaat gekdoen met verschillende locales. Hou ik nooit van :)

Maar idd vind ik dat wat jij doet ook overdreven, gebruik je naar mijn idee veel te veel ruimte voor je datum, ik zou gewoon je seconden vanaf een tijd opslaan, als je echt voor ruimte besparing gaat minuten vanaf een tijd, seconden is niet zo belangrijk voor gastenboek...

• NoResult
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-07-2018

NoResult

Never stop thinking...

Het lijkt me dat je een update/insert statement moet gebruiken op je db te vullen.... select om te selecteren, update/insert om gegevens in te voeren.

misschien heb je hier iets aan. Je kun de select vervangen door een update. Sla je SQL boeken erop na...

--------------------------

<%@ Language=VBScript %>
<html>
<head>
<title>Oracle Test</title>
</head>
<body>
<form action="bla.asp" method="post">
<p align="left">
Please type a username, password and query
<p align="left"> </p>
<table border="0" width="96%" cellspacing="0" cellpadding="0">
<tr>
<td width="9%">
<p align="left">User name</td>
<td width="57%">
<p align="left">
<input type="text" name="uname" size="22" tabindex="1" value="NoResult"></td>
</tr>
<tr>
<td width="9%">
<p align="left">Password</td>
<td width="57%">
<p align="left">
<input type="password" name="pswrd" size="22" tabindex="2" value="********"></td>
</tr>
<tr>
<td width="9%" valign="top">
<p align="left">Query</p>
<p align="left"> </p>
<p align="left"> </p>
<p align="left"> </p>
<p align="left"> </td>
<td width="57%">
<p align="left"><textarea rows="8" name="QueryField" cols="59" tabindex="3"></textarea>
<input type="submit" value="Submit" tabindex="4">
</td>
</tr>
</table>
<center>
<p> </p>
</form>

<%
If Request.Form("uname")<>"" and Request.Form("pswrd")<>"" and Request.Form("QueryField")<>"" Then

Response.Write "<b>" & Request.Form("QueryField") & "</b><br><br>"

Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConn.Open "NoResult",Request.Form("uname"),Request.Form("pswrd")

Set objRs = objConn.Execute(Request.Form("QueryField"))

Response.Write "<table border=1 cellpadding=4>"
Response.Write "<tr>"

For I = 0 To objRS.Fields.Count - 1
Response.Write "<td><b>" & objRS(I).Name & "</b></td>"
Next

Response.Write "</tr>"

Do While Not objRS.EOF
Response.Write "<tr>"

For I = 0 To objRS.Fields.Count - 1
Response.Write "<td>" & objRS(I) & "</td>"
Next

Response.Write "</tr>"